Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 17:09

Kjøpte en GSXR600 K8 med hel Akra igår.
Det er F1 alarm hele tiden, rødt lys og alternerer med teksten "F1" og "aktuell temp" i displayet.

Hvordan blir jeg kvitt alarmen?

mvh
Erling

Sist endret av ZZR-Erling den Ons 27 Apr 2016 - 20:52, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 18:45

FI.
Fault Indicator.
I prinsippet som mange bilers generelle "Check engine"-lampe.
Hadde noe likt på en GSR. Da var det startreleet.

Du kan gjøre som beskrevet her, og få en feilkode;
http://www.m109riders.com/forums/showthread.php?t=82533

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

3 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 18:53

GSXR Fuel Injection (FI) Code List:

C14 - THROTTLE POSITION SENSOR
C15 - ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR
C21 - INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR
C22 - ATMOSPHERIC PRESSURE SENSOR
C23 - TIPOVER SENSOR
C24 - IGNITION SIGNAL #1
C25 - IGNITION SIGNAL #2
C26 - IGNITION SIGNAL #3
C27 - IGNITION SIGNAL #4
C28 - SECONDARY THROTTLE VALVE ACTUATOR
C29 - SECONDARY THROTTLE POSITION SENSOR
C30 - SECONDARY THROTTLE CONTROL UNIT
C31 - GEAR POSITION SENSOR
C32 - INJECTOR SIGNAL #1
C33 - INJECTOR SIGNAL #2
C34 - INJECTOR SIGNAL #3
C35 - INJECTOR SIGNAL #4
C41 - FUEL PUMP CONTROL SYSTEM
C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL
C46 - EXHAUST CONTROL VALVE ACTUATOR (1000 ONLY)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 19:24

Og DER kom listen over kodene. :)
Jeg mente også FI står for Fuel Injection - duden på verkstedet den gang sa med overbevisning at det stod for Fault Indicator. (Ja, offisielt Suzukiverksted)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

5 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 21:01

Dette er pga ting som er fjernet ifm hel Akra, skulle jeg tro, feks spjeldet og den sensoren nedi der...så, hvordan få rjeg av alarmen? rendeer

Vis Medlemmets Profil

6 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 21:27

Først finne ut hva feilkoden er?

Hvis det er servomotoren/sensor så er det flere løsninger-best er vel en deaktivering i ECU sammen med en benkkjøring?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 14 Apr 2016 - 23:10

Useriøst av forrige eier å gjøre slikt.
Det er flere varianter å fikse dette på.
Det billigste/enkleste er nok å kjøpe en ES-eliminator fra Healtech, men dersom du kan få nærmeste dynotuner (EspTech) til å reflashe for en lavere pris er det en enda bedre løsning.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Fre 15 Apr 2016 - 8:48

Skal begynne med å plukke vekk ting jeg ikke trenger lenger, feks el-motoren til spjeldstyringa i eksosen som ikke er der lenger men står i det orginale.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Søn 24 Apr 2016 - 9:13

Ikke tukle med å montere motstander og skit. Det er kort vei ned til Larvik etc. Og der kan du få folk til å fjerne feilkilder og rette opp allt i ecu.. Alternativt kan du kjøpe en duppeditt fra woolich racing og gjøre det sjøl

Vis Medlemmets Profil

10 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Man 25 Apr 2016 - 8:27

På min k6 var det nok å klippe en av ledningene inn til ECU for å bli kvitt feilmeldingen pga. fjernet eksosventil. Muligens likt på k8? Det forutsetter selvsagt at det er den feilkoden du har.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Man 25 Apr 2016 - 8:37

inunf skrev:På min k6 var det nok å klippe en av ledningene inn til ECU for å bli kvitt feilmeldingen pga. fjernet eksosventil. Muligens likt på k8? Det forutsetter selvsagt at det er den feilkoden du har.

Ikke mye stas å overta en sykkel som tidligere eier har "klippet" i.
Måtte til pers med nytt ledningsnett på min ex B-King.
Så nei, det skal ikke klippes, når det finnes langt bedre metoder (nevnt over) for å fikse en talentløs ettermontering av eksosanlegg.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Man 25 Apr 2016 - 10:38

inunf skrev:På min k6 var det nok å klippe en av ledningene inn til ECU for å bli kvitt feilmeldingen pga. fjernet eksosventil. Muligens likt på k8? Det forutsetter selvsagt at det er den feilkoden du har.
Og den sykkelen gikk bra? clown

Vis Medlemmets Profil

13 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Man 25 Apr 2016 - 10:57

Her er en grei oppskrift. Man får gjøre som man vil, og selvsagt på eget ansvar.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Man 25 Apr 2016 - 17:30

jeg så et bilde som var lagt ut-der viste det at tps var riktig justert OG at det ikke var feilkode fra ECU: -C00

da ligger ikke feil tilknyttet ECU men i et annet sted.

men slik "internettanalyse" er ofte feil-reis til noen med skikkelig utstyr/som kan dette.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Ons 27 Apr 2016 - 20:55

Kjøpte denne  

for 100.- og installerte den der O2-kabelen er skjøta, dvs under tanken, og vips, problem løst! rabbit

Vis Medlemmets Profil

16 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 28 Apr 2016 - 0:13

Har fulgt med i denne tråden i håp om å lære litt om hvordan systemene fra "Solens land" funker, uten at jeg går med invisteringsplaner.

Leste linken fra Inunf, og det som slår meg er at problemet ble bare delvis løst, men er kanskje greit nok?
"Fixen" er å kappe ledningen til varselet slik at varselet ikke lenger vises.
Men ECU har vel fortsatt en feilmelding, man ser bare ikke varselet lenger?

Siden folk har gjort det og det funker kan man ikke argumentere mot suksess. Det er bare det at hodet mitt er programmert til hvordan Tyskerne gjør det. Der ville en feilmelding bidra til at BMS (Tyskernes oversettelse på ECU) går i nødmodus. Motor vil fortsatt gå relativt greit, enn med litt høyere bensinforbruk og kanskje litt rufsete gange. Men feks er bankesensor ikke lenger tatt hensyn til, og motor er degradert i ytelse.

Noen her som vet hvordan japsene sine ECUer handterer feilmeldinger? bryr den seg ikke i hele tatt, eller er den selektiv på reaksjon ettersom hvilken feil som dukker opp?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 28 Apr 2016 - 7:11

Jeg sjekket koblingsskjemaet før jeg kuttet den ledningen, og så vidt jeg husker går den mellom ECU og aktuator. Dvs. at ECU ikke får beskjed om at aktuatoren er koblet fra. Tror jeg.

I verkstedsmanualen til min K6 er det listet opp alle feilkodene, og hva ECU gjør i hvert enkelt tilfelle. Hvis det f. eks. blir feil på veivposisjonssensoren, vil sykkelen gå som før, men når/hvis man stopper vil man ikke få starte igjen. Hvis inntakslufttemperatursensoren feiler, vil ECU bruke 40°C og fortsette uten begrensninger.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: F1 alarm GSXR600 K8 -fiksa on Tor 28 Apr 2016 - 8:24

På RC8Ren har jeg tatt bort SAS (secondary air system) i vinter. SAS slipper luft inn i eksosporten i toppen via en solenoidventil og skal hjelpe til med restforbrenning i katalysator. Istedenfor SAS har jeg nå en blendeplate på hver topp, og en motstand som erstatter solenoiden. Jeg antar at den motstanden må være der for at ECUen ikke skal gå i limp-mode. Så KTM-ECUen henter tydligvis tilbakemelding om det er korrekt last på utganger.  Idea Det er vel ikke så vanskelig for en ECU å sjekke om en utgang har den forventede strømmen eller ikke...

SAS burde vært tatt bort allerede den gangen jeg kjøpte ny sykkel med acra-titananlegg istedenfor original. Sykkern går nå mye roligere og bråker mindre, alle smell og poff i eksosen på avdrag er borte. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]