Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Norgescupen i Circuit Racing (Roadracing)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Norgescupen i Circuit Racing (Roadracing) on Tir 26 Apr 2016 - 16:45

Jeg skal kjøre full sesong i Rookie 600 i år, 10 løp (2 per helg). Hadde vært kjempekult om noen ville ta en tur for å se på, heie litt og kanskje fortelle ei skrøne eller to Very Happy

Programmet er:
Våler 14.-15. mai
Rudskogen 4.-5. juni
ACR 9.-10. juli
Karlskoga 23.-24. juli
Våler 13.-14. august

Vis Medlemmets Profil
Her er plakaten for løpene på Våler om to uker:

Vis Medlemmets Profil
Er jo litt smålabert her om dagen - når ingen orker å svare og bare 21 har sett dette - RR er nok på vei ut ......bråker for mye...

Vis Medlemmets Profil
RR er faktisk på vei ut. Nå heter det Circuit Racing. Gir litt mer mening, siden vi kjører på bane og ikke på vei.

Vis Medlemmets Profil
Ja det er faen i meg typisk - endre en merkevare som ikke funker - det høres skikkelig pinglete ut med Circuit Racing - det er bare lek lissom....

Vis Medlemmets Profil
Haya99 skrev:Er jo litt smålabert her om dagen - når ingen orker å svare og bare 21 har sett dette - RR er nok på vei ut ......bråker for mye...

Beror vel litt på hvor man er i verden.

Siste MotoGP løp i Jerez hadde i følge kommentator over 250 000 tilskuere, og det var etter sigende rekord.

Oppslutningen rundt IOM sies også å være stigende, og det kan man iallefall trygt kalle for Road Race.

Vis Medlemmets Profil
IOM Macau og andre løp av den typen burde fortsette å hete RR.

Circuit Racing var tungt. Track Racing ville vært bedre.
...synes jeg.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Haeggis Amateur Line skrev:IOM Macau og andre løp av den typen burde fortsette å hete RR.

Circuit Racing var tungt. Track Racing ville vært bedre.
...synes jeg.

Er enig i at man må ta litt rennafart for å si ordene, men "Track Racing" er vel allerede i bruk?

Vis Medlemmets Profil
Du sier noe. Det er vel fellesbetegnelse for ovalbane med MC, er det ikke?

...synes fortsatt CR var seigt. Moto Racing, da?

10 Re: Norgescupen i Circuit Racing (Roadracing) on Tor 28 Apr 2016 - 22:58

Domenet er ledig... :p

11 Re: Norgescupen i Circuit Racing (Roadracing) on Tor 28 Apr 2016 - 23:16

Det er vel FIM som har bestemt det, så vi har vel ikke så mye vi skulle ha sagt.

IOM og Ulster GP og sånn heter fortsatt Road Racing så vidt jeg vet. Det var vel en av grunnene til at man byttet navn, for å skille klarere. Det er jo litt mer logisk, men man gjør en dårlig merkevare enda dårligere. Dessverre.

Vis Medlemmets Profil
En liten oppdatering om satsingen hittil. For to uker siden var jeg på treningsleir på Karlskoga i regi av Bikeport. Siden opplegget på ACR i sommer ble utsolgt før jul, tenkte jeg at det kom til å bli rift om plassene her også, og var ganske tidlig ute med å melde meg på. Angret som en hund siste uka, det var meldt 5 grader og regn, gixxeren gikk ikke og det er dritlangt dit. Ingen refusjon, greit nok. Fikk låne R6'en til onkelen/søskenbarnet mitt, mot at jeg lovte å holde meg på hjula. De skal ta lisenskurs med den på Rudskogen helga etterpå, så det var ikke rom for å komme hjem med knust sykkel. Allierte meg med en kompis med stor bil og campingvogn, og dro nedover tidlig på fredag.

Lånesykkelen, en 2002 R6. Standard motor, Öhlins bakdemper, styredemper og innmat i gaffelen. Satt opp for en tidligere eier som sikkert er 25-30 kg tyngre enn meg.

Kom frem i grei tid på fredagskvelden, da var det opplett og tørt. Fikk sykkelen gjennom teknisk kontroll med bare noen mindre anmerkninger på låsetråd. Lånte låsetrådstang og fikk et lite innføringskurs i jernbinding, da ble alt på stell.

Han jeg dro sammen med har kjørt i Rookie 600 i flere år. Kjører vel egentlig fort nok til å rykke opp, men problemet hans er at han tryner litt for ofte til å få nok gode plasseringer og dermed nok poeng til å kvalifisere seg til NM-klassene. Han har ting på stell, og lånte ut depottelt med gulv. Selv hadde han leid plass i en pitboks så han fikk stå under tak.

Lørdag våknet vi til surt vær og våt asfalt. Styra litt med å bytte hjulsett på uvant sykkel, så jeg rakk ikke første passet. Planen min var å få kjørt flest mulig runder for å lære banen. Hadde ikke kjørt på Karlskoga før, det var første gang med 600 og 3. gang på regn. På en sykkel med regndekk fra 2005, som jeg hadde lovet å levere tilbake like hel. Begynte rolig, altså.

Opplegget var veldig bra. Det var delt inn i tre grupper. A for A-førerene, de som kjører NM-klassene Superbike og Superstock 600. B for B-førerene som typisk kjører Rookie 1000, Rookie 600, Nasjonal 1000, Nasjonal 600 og ymse nyere classic racing. C var for mosjonister og de med litt særere sykler. Passene var en halvtime per gruppe, 6 pass per dag. Rikelig med kjøring altså. Når noen dro av (og det var MYE tryning), ble det rødflagget mens plukkebilen rykket ut og hentet den uheldige, og kostet banen. Tidsskjemaet var konstant, så vi mistet mye av et pass på lørdag og et på søndag pga. tryning. Det røk nok plastikk for noen titusener, men heldigvis var det ingen skader.

Det tørket opp litt utover dagen, og før det siste passet byttet jeg tilbake til slicks. Da fikk jeg opp farten litt, beste rundetid ble 1:25.960. Ikke kjempebra, men langt i fra dårligst i gruppe B. Oversikt over rundetidene på lørdag. Ved nærmere ettersyn har de i gruppe B som hadde dårligere rundetider enn meg også kjørt vesentlig færre runder. Dvs. de har sikkert vært blant de som tryna på regn. Altså var jeg nok den treigeste i B på lørdag :/

Oppdaget en oljelekkasje fra venstre side av motoren på lørdagskvelden. Hadde litt problemer med at venstre fotpinne var glatt tidligere på dagen, men tenkte ikke noe mer over det. Måtte lete litt etter lekkasjen, for det var mye olje men vanskelig å se hvor den kom fra. Pga. støybegrensnigner var det ikke lov å starte syklene etter det siste passet, det gjorde det litt vanskeligere. Kom til at det måtte være det nye statordekselet. Demonterte, renset etter beste evne og hadde på flytende pakning på begge sider av pakningen.

Fikset?

Søndag var det igjen vått men opplett. Var tidlig oppe og fikk lagt på regnhjula igjen, slik at jeg var klar til første pass. Igjen ble det mange runder og lav fart. Etter det første passet så jeg at det fortsatt ikke var tett. Siden jeg kunne starte opp sykkelen og faktisk SE hvor det kom fra, var det mye lettere å lokalisere. Lekkasjen var den øverste bolten på statordekselet. Skrudde den ut og fylte på med flytende pakning. Det holdt tett resten av dagen.

Fikset.

Det tørket opp etterhvert, og jeg la om til slicks igjen. Må være ubalanse i et hjul eller noe, for med en gang slicksa kom på begynte den å wobble i høy fart. Det var ikke veldig alvorlig, men ikke spesielt gøy. Faktisk ble det så ille at den ene av de to boltene som holder styredemperen ble revet ut. Oppdaget det omtrent samtidig med et nytt rødflagg, så da kjørte jeg inn i depotet igjen og parkerte. Rødflagget var kompisen min som hadde trynet.

Før tryning, mens det tørket opp.

Etter tryning.

Det gikk bra med han, og sykkelen kom greit fra det, men han prioriterte ikke å stresse med å komme seg utpå igjen. Tror han angret på det når han så hvor lite det faktisk var snakk om, og at hvis han hadde skyntet seg så hadde han rukket det nest siste passet.

Han hadde med masse verktøy, deriblant løsgjenger. Fikk låne verktøy og satte inn nye gjenger for festet

Tok ikke av tanken, bare boret og gjenget slik.

Hadde ikke gjengebakke, måtte improvisere. det er 1/4'' bitsholder "opp-ned" på gjengetappen, 7 mm umbrakobits inn i en 7 mm 1/4'' pipe og overgang fra 1/4'' til 3/8'' på skralla

Fikset!

Det var en time pause mellom passene (mens de to andre gruppene kjørte sine pass), og i denne pausen rakk jeg både å spise lunsj og sette inn nye gjenger. Da var jeg fornøyd med egen effektivitet!  Laughing

Det nest siste passet funket alt (wobblet fortsatt, men men), og jeg fikk opp farta. Persen ble 1:22.084, og med flere i B-gruppa bak meg. Disse vet jeg også kjørte på tørt, så søndag var jeg ikke treigest Very Happy Oversikt over rundetidene på søndag. Begynte å regne igjen helt på slutten av det passet, så da bare pakket vi sammen og dro hjem. Kjørte derfra rundt halv seks, var fremme hos kompisen min og lastet om ca. fire på natta. Jeg kjørte videre, tok to ferger og stemplet inn på jobb kl. 08.21. Litt rød i øynene, men veldig fornøyd med helga  Very Happy

Denne helga skulle jeg egentlig til Våler på treningsleir, men det ble avlyst pga. snø. Dro til Malmedalen på søndag og fikk overlevert nysykkelen.

Det er en 2010 Honda CBR600RR som er ganske godt utstyrt:
- Öhlins innmat i gaffelen, Öhlins bakdemper og Öhlins styredemper.
-HRC ECU
-Tynnere toppakning
-Akrapovic helanlegg i titan
-Quickshifter
-Starline XS laptimer/logger/instrumentpanel
-PP-tuning fothvilersett, styrepinner og tanklokk
-Racingkåper av ukjent fabrikat, egentlig beregnet til 08/09-modell. Nytt, riktig kåpesett er i bestilling og følger med.
-Regndekk på felg.
-Fulgte også med ymse krasjdeler

Uvant å kjøre, den drar veldig bra. Til tider vel mye hjulløft. Artig, tror jeg kommer til å finne meg til rette på denne Very Happy

Her kommer noen actionbilder fra treninga på søndag:

Rundetidene ble ikke det helt store, beste runde var 54,07. Til sammenligning er persen (med RS250) 52,09 og banerekorden (satt med lik sykkel som den jeg har) 48,66. En lang vei å gå altså. Men, det er ikke helsvart. Sjekket i arkivet mitt, og selv om jeg har kjørt fortere før, har jeg faktisk ikke vært under 54 sekunder før ut i slutten av juli/tidlig august de to siste årene. Det lover jo bra, men igjen, første løpshelga er om 10 dager. Har to treninger igjen til å bli komfortabel med sykkelen før jeg drar til Våler. Er ikke noe gøy uten litt press affraid

Vis Medlemmets Profil
Jeg skal følge med her. Er jo litt ekstra morro å følge med på rundene når man "kjenner" noen som kjører.
Kommer du til å legge ut noe film eller er det kun for eget bruk/læring?
Lykke til med sessongen.

Vis Medlemmets Profil
Bromm skrev:Jeg skal følge med her. Er jo litt ekstra morro å følge med på rundene når man "kjenner" noen som kjører.
Kommer du til å legge ut noe film eller er det kun for eget bruk/læring?
Lykke til med sessongen.

Tusen takk! :)

Man får legge ut filmen 24t etter løpet, vil nok uansett ta meg lenger tid å redigere den. Har ikke planlagt å gjøre det, filmer mest for egen læring. Filmer alle treningene og går igjennom filmen etterpå for å se hva jeg gjør feil. Når man ikke har trener må man trene seg selv så godt man kan.

Har noen filmklipp på lur. Her er en oppsummering av treningene i Malmedalen i fjor, jeg kjører RS250:

Her er et forsøk på flerkameraproduksjon av min beste runde på 250'en:

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]