Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1985 Yamaha RD 350 YPVS

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 10:53

Som enhver skrotnisse med respekt for seg selv har jeg selvsagt flere prosjekt på gang samtidig. Dette har stått litt på vent en stund, men nå har jeg hatt litt fremgang. Det er en 1985 Yamaha RD 350 YPVS. Dvs., det er egentlig en bruktimportert RZ, men forgassere, eksosanlegg (med katalysatorer Rolling Eyes ) og speedometer er byttet med deler europeisk spec. Eksosanlegget er et uspesifisert effektanlegg.

Kort oppsummert kjøpte jeg denne på høsten i 2009 fordi den var så billig. Jeg og faren min har delt på den og hatt den som reserve. Den ble avskiltet på høsten i 2013 fordi styrelageret var dårlig og den ikke ble brukt. Planen var å få den på veien igjen i fjor da den ble veteran, men tiden løp fra meg. Gjorde en liten innsats i september i fjor da jeg var arbeidsledig, og byttet styrelager, simmerringer i gaffelen og satte på nye dekk. Siden det er en gammel sykkel med 0 servicehistorikk, bestemte jeg meg for å koste på nye stempel. Har også hatt problemer med at clutchen slurer, bytter den også. Litt oljelekkasje er det også å ta tak i.

Fikk ut fingeren da Suzukien var utstilt på MC-messa i Ålesund. Planen var å skru av sylinderene og sende de med en fra MC-deler på Vartal for honing. På den måten sparte jeg frakt en vei.

Mulig det har vært en liten eksoslekkasje. Brukt totaktsolje og veistøv blir noe skikkelig gugge. Fordelen er at det funker veldig bra som antirustmiddel  Laughing

Fikk lirket av sylinderene, de satt alvorlig godt fast. De kom med litt vennlig overtalelse med en plasthammer.

Vasket av den verste gugga og sendte de med en hyggelig kar fra MC-deler. Topp service derfra!  :thumleft

Stemplene ser ikke så ille ut, men nå er sylinderene av så da skal de byttes.

Toppen trenger en vask, ellers ser den bra ut.

Fikk sylinderene tilbake fra MC-deler. De hadde bare honet litt, det var veldig lite slitasje og ikke behov for å borre opp støpejernsforingen.

Pusset av resten av gammel pakning fra veivhuset. Drittjobb, den satt alt for godt.

Lurer på hva som skjuler seg bak dekselet i midten?

Ingenting. Hm. Hvorfor er det sånn? scratch

Ble litt styr med oljepumpa, er ikke vant med at den sitter på clutchdekselet. Rotet litt før jeg fikk klemt av forsyningen. Liten sjanse for at kjellergulvet skjærer seg i nærmeste fremtid  Laughing

Rengjorde pakningsflatene på topp, sylindere og clutchdeksel

La flensene til ekspansjonskammerene til oppløsing i white spirit. Det funket veldig bra til å løse opp totaktsoljegugga.

Demonterte clutchen. Den ser egentlig ganske bra ut, men nye friksjonsplater er allerede bestillt.

Flenser, fjører og fester til ekspansjonskammerene etter white spirit-badet. Nesten godt som nytt jo!

Nye stempelsett, kryssboltlager, pakningssett, clutch osv. er i bestilling fra Wemoto. Håper det dukker opp snart!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 11:06

er i slekt med TZ dette her, ser endel likheter Very Happy

Vis Medlemmets Profil

3 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 11:50

Flott sykkel dette her, er noe jeg "mangler" i garasjen. Har ingen totakter med skilt, det er vel noe alle bør ha? Wink

Husk å kontrollmåle stemplene du får før du monterer, sånn at du får sjekket klaringene.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 11:57

Kjenner også igjen detaljer fra YVPS-YZ crosserne. Me like bounce

Hadde lenge planer om å dra med hjem ei sånn røy en dag men slik prisene har steget på disse RD'ene så er det jo bare å glemme. Vil jo ikke kjøpe noe som er helt, nei fysj a meg Wink

Bra tråd, tommel opp fra meg.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 19:44

Hadde et RD-prosjekt en gang i tiden, jeg og.. Men jeg ble så deppa dag jeg fant ut at svingarmen bak bare var lakkert alu-farge.. Så jeg solgte den..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Fre 6 Mai 2016 - 21:11

Enig med Mortal - alle burde ha en totakter på skilt!

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

7 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Lør 7 Mai 2016 - 5:58

Haeggis Amateur Line skrev:Enig med Mortal - alle burde ha en totakter på skilt!

"På sikt", mener du?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Lør 7 Mai 2016 - 8:13

En kompis har (hadde) en slik - men er firkanta lykt - nyere?

Men nå er den gul og svart - og med borra T-Rex-motor og masse tull - går noe inn i helvete - iflg han sjøl.....

Vis Medlemmets Profil

9 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Lør 7 Mai 2016 - 11:22

Haya99 skrev:- går noe inn i helvete - iflg han sjøl.....

Han har vel ikke prøvd Busaen ennå, han da?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Tir 10 Mai 2016 - 12:01

Det er samme motoren som sitter i Yamaha Banshee, en ATV som har falt i smak "over there". Det er noe helt sinnsykt hvor mye trim som finnes til den motoren. Man får tom. cnc-freste veivhus med plass til en ekstra sylinder eller to. Den drøyeste kombinasjonen var 4 x 400 cc sylindere. Da begynner det å bli voksent. Denne får standard stempel, den går mer enn bra nok i forhold til bremser og fjæring bom

Vis Medlemmets Profil

11 Re: 1985 Yamaha RD 350 YPVS on Tir 10 Mai 2016 - 14:00

inunf skrev:Det er samme motoren som sitter i Yamaha Banshee, en ATV som har falt i smak "over there". Det er noe helt sinnsykt hvor mye trim som finnes til den motoren. Man får tom. cnc-freste veivhus med plass til en ekstra sylinder eller to. Den drøyeste kombinasjonen var 4 x 400 cc sylindere. Da begynner det å bli voksent. Denne får standard stempel, den går mer enn bra nok i forhold til bremser og fjæring bom

...for ikke å snakke om ramme....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]