Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Yamaha IT 490 - 1983

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Yamaha IT 490 - 1983 on Man 30 Mai 2016 - 17:43

Holder på å sette i stand en Yamaha IT 490 fra 1983, den skal være klar til løpet på Våler 11. juni. Er litt arbeid igjen...

Skal sveise inn nytt tankfeste, og må få ordnet gjengene i festet på den andre siden.

Skal bytte et rør i ramma også, som har fått litt juling tidligere. Motoren ligger i deler, og må skrus sammen også, med nytt stempel og nyboret sylinder. Har ikke tid til å bytte tetteringer på veivakselen, håper de holder tett.

Forhjulet har litt kast sideveis, men er ellers i svært god stand. Skal finne noen som kan rette det, har hært med Ragnar på Crossenteret Snellingen AS, han jobber noen dager i uka fortsatt.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Man 30 Mai 2016 - 18:39

Tøfft med IT, er ikke noe vanlig syn disse. Tror aldri jeg har sett en IT i Norge, uansett kubikk eller årsmodell!
Er det i prinsipp samme motor som YZ?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Man 30 Mai 2016 - 19:39

Takk, det er ikke så mange av disse her hjemme nei. Denne skal etter hvert registreres også. Spent på hva SVV synes om lyden, den er ganske høylytt...

Er samme motor, men er noe nedtunet i forhold til YZ. Blokka er den samme, men mulig gearkassa er noe annerledes.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Ons 13 Jul 2016 - 22:07

Skjedd noe mer med IT'n da?

Ligger faktisk en IT 250 ramme til salgs på FINN, hm... http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=78839140

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Tor 14 Jul 2016 - 11:10

Uvanlig, har aldri sett en sånn i den virkelige verden. Artig bounce

Nusselige tromler.

Det er noe med disse gamle enduroene...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Tor 14 Jul 2016 - 13:59

joo skrev:Uvanlig, har aldri sett en sånn i den virkelige verden. Artig bounce

Nusselige tromler.

Åsså med den hærlige 2-taktslyden i tillegg I love you

De trommelbremsene der skal man ikke kimse av. Med dobbelvirkede aksler biter de skikkelig, søle eller ei. Dog så ble vel samtlige Yamaha cross og enduro utstyrt med skivebrems fra 1985.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Tor 14 Jul 2016 - 16:12

Løpet på Våler ble dessverre avlyst i år pga manglende banegodkjenner, så da mista jeg den motivasjonen til å få den i stand. Har sveiset inn nytt tankfeste, og må ordne gjengene på det andre festet, ellers ikke mye nytt her.

Disse trommelbremsene er ikke så gale som man skulle tro. Leste en test fra da sykkelen var ny, og da ble det påpekt at bremsene var farlig effektive... Very Happy

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Tor 14 Jul 2016 - 17:15

Intet nytt er også noe nytt.
Hvorfor har festene knekt, materialtretthet?
Motoren da, kun bytte olje eller skal det byttes noe på den?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Fre 15 Jul 2016 - 19:44

Skjønner ikke hvordan noen har klart å ødelegge tankfestet, men det er ikke materialtretthet. Generell mishandling er vel greia her...

Har komplett sett med lagre og tetteringer til motoren, inkl. rådesett, men er litt usikker på om jeg skal ta den jobben nå. Sylinder er nyboret, med stempel fra Wiseco. Mulig jeg bare monterer den som den er. Den var litt vanskelig å starte tidligere, men jeg tror boring og nytt stempel skal hjelpe.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Fre 15 Jul 2016 - 21:25

Bromm skrev:

Nusselige tromler.

De trommelbremsene der skal man ikke kimse av. Med dobbelvirkede aksler biter de skikkelig, søle eller ei. Dog så ble vel samtlige Yamaha cross og enduro utstyrt med skivebrems fra 1985.

Joda, tromler er ikke så dumt i gjørma det Very Happy

Men der var noen med trommelbremser bak til og med 1986 mener jeg. 600, 43F i alle fall. Har en 87-, og den tror jeg var først av 600`erne med skiver foran og bak. Tror i alle fall det.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Lør 16 Jul 2016 - 8:57

joo skrev:
Bromm skrev:

Nusselige tromler.

Joda, tromler er ikke så dumt i gjørma det Very Happy

Men der var noen med trommelbremser bak til og med 1986 mener jeg. 600, 43F i alle fall. Har en 87-, og den tror jeg var først av 600`erne med skiver foran og bak. Tror i alle fall det.

Det kan nok stemme. De aller fleste cross og enduro-sykkla kom med skivebremser i den tiden. Raskere og enklere service. Når de forskjellige kom med skivebrems bak vet jeg ikke men Yamaha YZ kom med skiver bak i 87 (i hvert fall på 125'n, sikkert 250'n også). YZ490 kom aldri med skive bak (og dermed også muligens IT490 også). For ordens skyld, YZ490 kom også med skive foran i 85 etter hva jeg vet.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Man 18 Jul 2016 - 5:23

Hvis motivasjonen er på ferie, og du ikke skal benytte deg av dette rådekittet ennå, så tenkes kan at jeg vil kjøpe det.. Har jo en IT 490 motor i Hønsehuset, som trenger ny råde..

(Nei, Yz 490 kom aldri med skive bak, den store Yamahaen kom ikke med skive bak før de døpte den om til WR 500. Kawasaki hadde vel skiver bak på "Works syklene" tilbake i 1974 elns, og den snodige Rokon hadde skiver fra omtrent samme tiden, på produksjonssykler. Utorlig at det tok SÅ lang tid (spesielt for svenskene?!) å forlate konseptet med tungvindte, dårlige tromler!)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Man 18 Jul 2016 - 8:40

Du har hjulpet meg med så mye, Trollerud, at du kan få det rådesettet. Bare en forutsetning, og det er at jeg får bestilt nytt fortsatt, men det er neppe et problem.

Hva skal du bruke IT-motoren til da?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Yamaha IT 490 - 1983 on Man 18 Jul 2016 - 10:34

Hvem vet? Kanskje Mortal trenger en reservemotor en dag? Razz

Har et YZ 465 chassie på loftet, kanskje, kanskje.. Men lite trolig, kanskje..

Uansett artig å sette motoren i stand, da! Very Happy

-Om det noen gang blir noe sykkel av det, det får tiden vise..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]