Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Mekking av støttehjulsræseren

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Mekking av støttehjulsræseren on Tor 30 Jun 2016 - 23:36

KnutR

Admin
Så. Da var tiden kommet for å bytte dekk på støttehjulsræseren.
Normalt er dette en ganske enkel oppgave, right? Ikke på en sidevognsrigg.

Jeg begynte bak.
Stikkordet var "trangt". Hælvetes trangt. Dette er siden med god plass.

Den andre sia var artig, en spacer som hadde satt seg fast. Fikk ikke inn noe fra andre sia for å slå løs akslingen uten å droppe eksosen. Det blir plutselig mye artig for å få av et dekk....

Her må det problemløsing til. Flytende.

Som kjent, man blir klokere av en halv pils eller to, og ideene blir som oftest skjært ned til minste felles multiplum; Vold og Vaselin.
I mitt tilfelle ble det da vold.

Driten løsna.
Litt lirking, så var det klart for å droppe hjulet.. Etter jeg hadde demontert bremsekaliper på grunn av alt for lite klaring.
Enda mer lirking, samt å tappe ut lufta av hjulet for å få klemt det mellom baksvingen og navet, så forsvant driten ut.

Avstanden mellom baksvingen og navet er 120mm, dekket er 125mm bredt. Trenger ikke å si mer enn jomfru og neger..

Framdekket rapporteres straks.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Tor 30 Jun 2016 - 23:51

KnutR

Admin
Framhjulet ja.
Det trodde jeg var walk in the park, skrudde av to digre muttere, og dro ut bolten.
Tata!
...sa brura...

Jeg begynte å ta bilder for å være sikker på hvor skiver og spacere skulle.

Lang story kort; jeg dro ut bolten, og det formelig røss ut deler.
Det var korte avstandsstykker, lange avstandsstykker, tynne skiver, tynne spacere, tjukkere spacere og et par bestemødre.

Om det her kommer riktig sammen igjen, så tipper jeg lotto til hælja.

Vel, da var iallefall hjulet løst. Trodde jeg.
Viser seg at denna drita fulle kællen hos EML har montert egenproduserte løsninger her og, så det er trangt. Jævlig trangt.
Så trangt at jeg må få av bremsene. Og bremsene går ikke av skiva, men tar opp i felgen. Enden på visa er at jeg måtte splitte kaliperne for å få de ut, bremseveske overalt og faens oldemor. Lufting av bremser for å få av hjulet. Det er fint.

Tenk deg å punktere denne doningen her langs en litt stille landevei..
Godt en er medlem i NAF-MC.

Uansett, felgene er av, og nye dekk går på i løpet av noen dager. Ønsk meg lykke til - jeg trenger det.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Fre 1 Jul 2016 - 0:15

HAHAHAHAHAHA!

På tide å finne på EGEN Reodor-løsning? En du kan.
...det kan vel neppe bli verre?
Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

4 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Fre 1 Jul 2016 - 8:04

KnutR

Admin
Haeggis Amateur Line skrev:HAHAHAHAHAHA!

På tide å finne på EGEN Reodor-løsning? En du kan.
...det kan vel neppe bli verre?
Very Happy

Er dette her noe i retning "Finn på noe idiotsikkert, jeg kjenner en bedre idiot?" pirat
Men det er veldig Reodor ja. Vurderer å bytte ut noe av det her til mer gangbare greier fra brembo, både med tanke på plass/klaring og deletilgang.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Fre 1 Jul 2016 - 8:07

Er dette en tidligere hjemmemekkløsning? Trodde i alle fall EML bygde seriøse greier, så det stammer vel neppe derfra?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Fre 1 Jul 2016 - 20:34

Kaffør kjøp du sånt sjit?

7 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Fre 1 Jul 2016 - 23:05

KnutR skrev:
Det var korte avstandsstykker, lange avstandsstykker, tynne skiver, tynne spacere, tjukkere spacere og et par bestemødre.

errè mulig med så mye ræl??????

dette så litt "ASVO" ut.... affraid

Hvor satt steikepanna forresten?

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 12:55

mekkern skrev:

He-he... Laughing
Hva betyr ASVO?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 15:04

mortal skrev:
Hva betyr ASVO?

All Slags Vi Overtar?

10 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 16:59

KnutR

Admin
mortal skrev:Er dette en tidligere hjemmemekkløsning? Trodde i alle fall EML bygde seriøse greier, så det stammer vel neppe derfra?
Alt er nok dessverre originalt EML ja (ikke bland gamle EML med nye E.ML, to forskjellige firmaer). Mye artige løsninger, men det funker veldig bra.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 17:00

KnutR

Admin
KliffArne skrev:Kaffør kjøp du sånt sjit?
En eller annen merkelig selvplagerfetish. Har hatt det i mange år. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 17:00

Asvo ble nok vel "intern/lokal"
"arbeid-sosial-voksenopplæring" eller https://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidssamvirketiltak
egentlig et flott tiltak som holder mange i gang og gjør bra arbeid.
men vi har lokalt sett eksempler på seriøst "kreativt arbeid" fra enkelte tilknyttede....

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Mekking av støttehjulsræseren on Lør 2 Jul 2016 - 17:01

KnutR

Admin
mekkern skrev:
KnutR skrev:

errè mulig med så mye ræl??????

Steikepanna er frikjent, og kun ment for å samle resten. Tenke at det behøvdes noe større da delene begynte å renne.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]