Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Cafe racer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 12:06

Heisann!
Slenger ut en liten tråd her..
Har akkurat fått opp øynene for Cafe racere, og lurer på å gå til innkjøp av sykkel og starte prosjekt... MEN...
Jeg har ikke peiling på menkking og skruing av sykkel.. Kjørte tidligere (begynner å bli mange år siden) en Ninja 600, men har aldri skrudd/fikset noe som helst.. Anser meg selv som ganske handy, da..

Er det dødfødt å starte et slikt prosjekt uten erfaring, eller kan jeg få til noe kult uten å miste alt håret i frustrasjon/bruke alle pengene i banken fordi jeg må sette bort mye arbeid?

Lurte på å t utgangspunkt i en 78-84 Virago 750, men er kanskje ikke akkurat så mange hester i den som jeg skulle ønske..

Noen som har tips/råd/innspill???

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 13:48

Du får det til om du vil, men du kommer nok til å trenge bistand av noen med litt erfaring også. Men kjør på, om det er dette du vil.

Når det kommer til valg av sykkel, så ville jeg tenkt på kjørbarheten til ferdig racer. Jeg har aldri kjørt en Virago 750, men om du ender opp med feite dekk på hjul med liten diameter, så er vel neppe det ideelt. Men er det ombygd Virago du liker, så kjør på. Det viktigste er å lage noe du synes blir kult selv. Vi skal bistå som best vi kan her inne. rabbit

Legg gjerne inn hvor i landet du holder til, så er det litt enklere for folk å se om de kan bistå IRL også.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 14:25

Jotomatic skrev:Heisann!
Slenger ut en liten tråd her..
Har akkurat fått opp øynene for Cafe racere, og lurer på å gå til innkjøp av sykkel og starte prosjekt... MEN...
Jeg har ikke peiling på menkking og skruing av sykkel.. Kjørte tidligere (begynner å bli mange år siden) en Ninja 600, men har aldri skrudd/fikset noe som helst.. Anser meg selv som ganske handy, da..

Er det dødfødt å starte et slikt prosjekt uten erfaring, eller kan jeg få til noe kult uten å miste alt håret i frustrasjon/bruke alle pengene i banken fordi jeg må sette bort mye arbeid?

Lurte på å t utgangspunkt i en 78-84 Virago 750, men er kanskje ikke akkurat så mange hester i den som jeg skulle ønske..

Noen som har tips/råd/innspill???

Alt går an, men jeg tror jeg som "helt fersk" ville begynt med en sykkel som har utgangspunkt med lik diameter på for/bakhjul (eksempelvis 18") da slipper du mye strul med andre felger og styr hvis felgene er av en type du liker...(synes det ikke ser like bra ut med 19" foran og 16" bak)..
Men her det ditt valg og hva du liker for stil-er ikke noe "lov" som sier at du ikke kan.... albino

OG litt hjelp pleier man å kunne oppdrive.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 15:46

Takk for svar, folkens!

@Mortal - Det bildet her som trigget meg, og det er vel en Virago
http://pin.it/aG48whH
Men mye annet som ser kult ut også, da! Holder forresten til i Oslo..

@Mekkern: Låser jeg meg til en hjuldim ved valg av sykkel? Felgene på den jeg ser på som utgangspunkt er kanskje det kjipeste på hele sykkelen, så så for meg å bytte ut med noe likere bildet jeg la ved.. Men felger er kanskje svinedyrt, og mye tilpasning?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 16:22

Eneste jeg kan bidra med er å IKKE anbefale virago.Makan til kjærre på to hjul uten engang ett kart til ok kjøreegenskaper skal du lete lenge etter.Og det er flere her som støtter meg i det Razz

Men den ser pen ut.Det skal den ha.Lykke til med prosjektet Very Happy

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 16:25

"problemet" jeg ser er at en sykkel med kardang er vanskeligere å skifte bakfelg enn andre-beholdes denne vil en få forskjellige felger foran/bak....

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 16:25

Velkommen til forumet BTW Laughing

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Cafe racer on Lør 10 Sep 2016 - 23:20

Velg heller Yamaja TR1 enn XV 750, da får du kjededrift og 19/18" hjulstørrelse foran/bak. Eller hva med en BMW R100? Honda CX 500 er jo også populært om dagen, bare pass på at du velger sport/standard-modellen, og ikke softchopperen. Sistnevnte har en ramme som er vanskelig å bygge på, og feil hjulstørrelser.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Cafe racer on Søn 11 Sep 2016 - 0:16

Takk for masse bra innspill!
Skal revurdere Virago'n - er bare så keen på å komme i gang

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Cafe racer on Søn 11 Sep 2016 - 7:14

Ville rådet deg til å gå for en en-sylindret sak, (les "off-roader") enkle å skru på og ofte mye deler tilgjengelig.

Har du vurdert et rammebytte i stedet for å bygge om den du har? Mange artige løsninger, kanskje ikke nødvendigvis "cafe-racere", men 1980-talls Racere som Egli, Moko, Harris, Spondon, osv, osv.. Dette er ikke akkurat billige saker, men det hender du finner "un finnished projects" på ebay i England.

Det finnes rammebyggere der ute som faktisk ikke er så himla dyre, jeg pratet med Easp i England, de har begynnt å ta opp produksjon av rammer for denne "perioden", og de anslo ca 1.500 GBP. DET synnes jeg faktisk er billig!

En braze-welded Wasp med FJ 1200 motor, hadde vært noe... flower

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Cafe racer on Søn 11 Sep 2016 - 11:37

Velkommen til Jotamatic cheers

Er jo flere her på forumet fra provinsen der øst, så sikkert god hjelp å hale hvis du går igang.

Og til Trollerud, du må lese skikkelig. Han har ikke kjøpt moppe ennå study

12 Re: Cafe racer on Søn 11 Sep 2016 - 17:23

KliffArne skrev:
Og til Trollerud, du må lese skikkelig. Han har ikke kjøpt moppe ennå

For det andre; Dette er måten Trolleruden skriver på, han er veldig klar over at grammatikken kan stilles spørsmålstegn ved, men sånn får det bare være.

Jeg ville fremdeles rådet han til det jeg sa, om hen hadde handlet moppe, eller ei.

Unasett: Cafe-racere er so last year, nå må gamle 80-talls spesialbygg få sin renesanse!

http://www.flickr.com/photos/44366233@N02/22239992525

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Cafe racer on Søn 11 Sep 2016 - 18:25

Trollerud skrev:
KliffArne skrev:
Og til Trollerud, du må lese skikkelig. Han har ikke kjøpt moppe ennå

For det andre; Dette er måten Trolleruden skriver på, han er veldig klar over at grammatikken kan stilles spørsmålstegn ved, men sånn får det bare være.

Jeg ville fremdeles rådet han til det jeg sa, om hen hadde handlet moppe, eller ei.

Unasett: Cafe-racere er so last year, nå må gamle 80-talls spesialbygg få sin renesanse!

http://www.flickr.com/photos/44366233@N02/22239992525

Egli turbo med Nos på en gpz 1100 motor FTMFW!Husker jeg leste om den på tidlig 90 tallet.Nos ble bare engasjert ved full gass og doblet HK.Kommer ikke villere enn det affraid

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Cafe racer on Man 12 Sep 2016 - 8:11

Trollerud: Takk for tips.. Men nå er det nå faktisk en Caferacer jeg har lyst på - uavhengig om det er last year eller ikke...
Noen sykler jeg bør holde meg langt unna - i tillegg til Virago'n..?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Cafe racer on Man 12 Sep 2016 - 9:48

Det vrimler av gamle modeller ombygde til caferacere her på Løkka - er nesten patetisk når hipsterne kommer i hettegenser på en gammel Honda 750 de har maltraktert..... som er mye finere original...

Men en Virago eller lignende kan jo bare ble bedre av ombygging i motsetningen til 750en.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Cafe racer on Man 12 Sep 2016 - 11:11

Lista for å bygge caferacer ligger ikke særlig høyt, de fleste man treffer på ser jo ut som noen har drevet med hærverk.  Very Happy
Triton unntatt, men de er jo bygget av forrige generasjon.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Cafe racer on Tir 13 Sep 2016 - 9:50

caferacer og cafferacer

Jeg har sett på flere av disse "caferacerne" her i hovedstaden og 95% av dem er IKKE caferacere men "et gammelt sykkel med kutta sitteramma, med et eller annet plastik cover og tatt bort skjermer" - det etter min mening er IKKE en ekte caferacer .....

Skal du bygge caferacer da må du ha litt erfaring, litt peiling på sykkler, du må kunne mekke og du må ha grundig plan.
Skal du endre på en sykkel så den ser har utseende som nesten alle de andre som "tror" de er caferacere så er den en enkel jobb som ikke krever så mye.

Å bygge sykkel uansett type, merke, kultur er ikke jobb for de som ikke har litt peiling på ting.

Vis Medlemmets Profil http://ebay.com

18 Re: Cafe racer on Tir 13 Sep 2016 - 9:57

Kanskje han skulle begynne med en rat bike? clown

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Cafe racer on Tir 13 Sep 2016 - 15:07

Mahatma skrev:Kanskje han skulle begynne med en rat bike? clown
Ifølge ratbikepolitiet blir det ikke ekte ratbike uten at det er tidens tann som har stylet sykkern. Det kan være en tidkrevende prosess, litt avhengig av bruken, men daglig bruk i Oslo en vinter er en god start. Wink

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Cafe racer on Man 19 Sep 2016 - 14:59

Her er en fin CX 500:

http://www.pipeburn.com/home/2016/09/19/78-honda-cx500-bbcr-engineering.html

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Cafe racer on Man 19 Sep 2016 - 15:05

Og her er det en CX 500 i Sverige til 9.000,- SEK.

https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CX_500__79_69059818.htm?ca=11&w=1&last=1

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Cafe racer on Tir 20 Sep 2016 - 5:53

mortal skrev:Her er en fin CX 500:

Øyet som ser... Crying or Very sad

Får helt vondt når jeg ser "caferacere" med opp-ned gaffel og verre: Radial-monterte kalippere...

Jeg skal holde kjeft om den "GS-kopi" løsningen av en "baksjerm" og eksosen, og prøve å være litt positiv her; Det eneste jeg "likte" (dog det slettes ikke er "min stil"), var setet.. Setet var ikke dårlig, men linjeføringnene sete / tank er vonde å se på.. Ved første øyekast ser de ikke så ille ut, men se nøye etter, så kommer feilene for en dag.. Setet er avrundet i alle retninger, tank er bare "tilsvarende avrundet" på toppen, ikke langs bunnen.. Det BLIR feil..

OK! Så har fyren bygd seg sykkel, og JEG har ikke gjort det, DEN overser vi nå, noen fordeler skal tastatur-krigere få lov å ha i fred....

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Cafe racer on Tir 20 Sep 2016 - 10:15

Trollerud skrev:
mortal skrev:Her er en fin CX 500:

Øyet som ser...   Crying or Very sad

Får helt vondt når jeg ser "caferacere" med opp-ned gaffel og verre: Radial-monterte kalippere...
Er i grunnen enig med deg, liker ikke nye USD-gafler på eldre sykler selv.

Trollerud skrev:Jeg skal holde kjeft om den "GS-kopi" løsningen av en "baksjerm" og eksosen, og prøve å være litt positiv her; Det eneste jeg "likte" (dog det slettes ikke er "min stil"), var setet.. Setet var ikke dårlig, men linjeføringnene sete / tank er vonde å se på.. Ved første øyekast ser de ikke så ille ut, men se nøye etter, så kommer feilene for en dag.. Setet er avrundet i alle retninger, tank er bare "tilsvarende avrundet" på toppen, ikke langs bunnen..  Det BLIR feil..
GS-kopi, eller Diavel-kopi, eller kopi av noe annet. Det meste er gjort før, i en eller annen form. Vil man ha en hekk uten skilt, så er jo dette et av de bedre alternativene til plassering. Ser at baklyset havnet der også, det blir jo litt i laveste laget.

Eksosen synes jeg er bra, men den kunne gjerne fyllt ut litt mer under motoren, det er ledig rom over eksospotta.

Hekken er fint laget, men jeg hadde laget den annerledes, slik jeg synes er fint.

Trollerud skrev:OK!  Så har fyren bygd seg sykkel, og JEG har ikke gjort det, DEN overser vi nå, noen fordeler skal tastatur-krigere få lov å ha i fred....
Poenget med å trekke frem denne sykkelen var å gi trådstarter litt inspirasjon til hva som kan lages ut av en sykkel som ikke koster all verden. I alle fall ikke til å begynne med...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]