Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Måle likeretter Intruder 125

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 15:15

En kar nedi bygda har problemer med Intruder'n sin, den starter og går fint, men etter en stund dør den. Som jeg har fått det forklart så går den så lenge batteriet klarer å gi strøm.

Var innom han idag og måler dårlig/ ingen lading over batteripolene.  Måler ca 60VAC mellom alle 3 fasene fra dynamo, så mistenker at likeretteren er synderen.

Noen som vet hvordan jeg kan måle den for å fastslå om det er den eller ikke??  Vil jo nødig kaste bort gammel manns penger på noe som er i orden rabbit

Det er en 2002 modell, Intruder 125

2 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 15:37

Hvis du måler mellom fase og jord uten noe tilkoblet så skal det være 0. og ca 60 mellom fasene som du har målt.

Da er det kaputt regulator/likeretter.
hvis batteri er dårlig/dårlig kontakt vil dette ofte skje hvis det blir kjørt med...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 16:16

Det stod et Biltema batteri i den......

Men går det å måle likeretteren på noen måte??

4 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 16:55

hvis du har 60vac inn på fasene og kobler et lite batteri på likeretteren kan du måle dc volt og ac volt, hvis du ikke får spenningsøkning på dc, kan du måle ac og se om du har en feil på likeretter-du vil da få litt/mye ac volt(over 1,5 volt kaputt)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 18:33

Hvis du har rett spenning inn og ingen ut, så har du målt det du kan egentlig. Dette er jo en kombinert laderegulator/likeretter.
Ny kina koster rundt kr 100-150,- ink frakt på Ebay. De pleier å holde. What a Face clown
Tipper han gamlingen er som oldiser flest og loaded i gryyyn.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 19:25

mekkern skrev:hvis du har 60vac inn på fasene og kobler et lite batteri på likeretteren kan du måle dc volt og ac volt, hvis du ikke får spenningsøkning på dc, kan du måle ac og se om du har en feil på likeretter-du vil da få litt/mye ac volt(over 1,5 volt kaputt)

scratch Hodet mitt følger ikke helt med, forstår ikke hva du mener her.

WagenLagenKranken, Von skrev:Hvis du har rett spenning inn og ingen ut, så har du målt det du kan egentlig. Dette er jo en kombinert laderegulator/likeretter.
Ny kina koster rundt kr 100-150,-  ink frakt på Ebay. De pleier å holde. What a Face clown
Tipper han gamlingen er som oldiser flest og loaded i gryyyn.

Han har sikkert pææng, men finner bare til rundt om tusenlappen når jeg søker modell-spesifikkt. Og da syns jeg det blir litt dumt hvis det viser seg at det ikke er den som er kaputt likevel. Syns synd på gamle folk, jeg.

Ser de har noe Kina-greier til den prisen du nevner, men vet ikke om jeg får det til å passe.

Men hvis den har 3+2 ledere som den originale, og skal gi ut 12vdc, så går det vel kanskje?? Eller? scratch

7 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 22:28

Men hvis den har 3+2 ledere som den originale, og skal gi ut 12vdc, så går det vel kanskje?? Eller? scratch

Jess. Gønn på, du får sånn 25-30 kina for en original.
Hadde det vært alvorlige greier (kawa) hadde jeg kjøpt en sånn;

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Man 12 Sep 2016 - 23:03

en sånn er nok greit nok....

http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Voltage-Rectifier-Regulator-for-Yamaha-XV250-Virago-XVZ1300-97-00-es-/301701013077?hash=item463ec81e55:g:xN0AAOSwSX9XBM9f&vxp=mtr

eller sånn for å være litt "fin" på det.....

http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Voltage-Regulator-Rectifier-For-Suzuki-AN400-AN250-1999-2000-2002-/321984546138?hash=item4af7c6455a:g:axkAAOSwUV9Wofec&vxp=mtr

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 0:28

KliffArne skrev:Det stod et Biltema batteri i den......

Men går det å måle likeretteren på noen måte??

Jeg skjønner din motivasjon til å sjekke spesifikt om RR (Rectifier/Regulator) funker.
Det lar seg gjøre, men det krever utstyr som koster mye mer enn en ny RR.

Kompliserende faktor er at RR har funksjon som både likeretter og regulator.
I inngangen sitter der en likeretter som så kjører likerettet strøm videre till regulator.

Man kan alltids måle om diodene i inngangen leder ene veien og stenger den andre, men selv om likeretter-delen funker gir det ingen garanti for at regulator-delen også funker.

Da havner du over på metoden som Mekkern beskriver, nemlig å simulere sykkelens generator og kjøre inn kontrollert trefas vekselstrøm og se at et batteri tilkoblet RR utgang får riktig spenning.

Fordyrende faktor i en slik simulering er det faktum at selv om man måler spenning over åpne generatorspoler til ca 60V AC vil denne spenningen falle så snart spolene belastes (grunnet indre motstand i solen). Om man kjører vedvarende 60V AC inn i RR vil den gå dit peppern gror ganske kjapt grunnet varmeutvikling og høy spenning. Derfor bør man ha tilgang til en regulerbar -3 fas signal-generator. (Hvor man begynner med lav spenning og skrur den gradvis opp og følger med om det er reaksjon på utgangen)
Om du hadde hatt det i din garasje ville ikke behovet for spørsmålet foreligge. Å kjøpe en til formålet vil koste mye mer enn en ny RR.

Kort fortalt: Følg Mekkerns råd.
Siden generatorspolene allerede er målt og alle tre fasene gir ubelastet spenning på ca 60V AC er der ikke flere ledd enn RR som gjenstår.
(Forutsetter selvsagt at alle kabler er hele og eventuelle sikringer ikke har ryke, men det har du nok allerede sjekka)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 10:39

Og i tillegg kan statoren være brent.
Har opplevd at alle måleresultater sa den var bra, men etter noen dager med ny regulator/rectifier gadd den ikke være med lengre og tok harakiri.

Så her kan pensjonisten måtte gå fra hus og grunn!  affraid

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 10:57

KnutR

Admin
WagenLagenKranken, Von skrev:Og i tillegg kan statoren være brent.
Har opplevd at alle måleresultater sa den var bra, men etter noen dager med ny regulator/rectifier gadd den ikke være med lengre og tok harakiri.

Denne har jeg vært borti og, på CX'n.
Målte helt gull når motoren var kald, men "noe" skjedde når driten ble varm og da gikk det an å se feilen på målinger.
Var ganske artig å varmkjøre en motor som i utgangspunktet ikke hadde trua på å gå..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

12 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 11:45

Hvis du har en "megger" eller en kompis som er elektriker (med megger) kan du ta en 250volt lekkasjetest på statoren-holder den da så holder den nok når den er varm.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 15:34

mekkern skrev:Hvis du har en "megger" eller en kompis som er elektriker (med megger) kan du ta en 250volt lekkasjetest på statoren-holder den da så holder den nok når den er varm.

Her må det presiseres at megge og megger ikke er det samme. (En megge, flere megger. Grammatikken er riktig, men resultatet blir feil) bounce

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 16:03

Denne gir deg en jævel hvis du berører feil saker....

disse trenger du ikke berøre engang....

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 17:51

WagenLagenKranken, Von skrev:Og i tillegg kan statoren være brent.

Ja, og så kan stemplet være varmskjært og gearkassen knust. Egentlig bør han bare gi den bort clown

Fant en regulator på en RS125 som jeg har liggende i et hjørne i garasjen, som lignet veldig på den han trenger. Kjørte bort igårkveld og satte den på, og da ble det lading skal jeg si, 17 volt Shocked Så da regner jeg med ny likeretter vil gjøre susen.

Gubben tok frem lommeboka, og tusenlappene ramlet ut mens han gav beskjed om å kjøpe.Så mye for å synes synd folk..

16 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 18:38

KliffArne skrev:da ble det lading skal jeg si, 17 volt Shocked  

Hvis denne hadde en ekstra ledning inn, brun, skal den ha +12v. Det er da en signalkabel for at regulatordelen vet hvor mye den skal pøse ut. Uten den overkompenserer den, og pøser på.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 23:04

WagenLagenKranken, Von skrev:
KliffArne skrev:da ble det lading skal jeg si, 17 volt Shocked  

Hvis denne hadde en ekstra ledning inn, brun,  skal den ha +12v. Det er da en signalkabel for at regulatordelen vet hvor mye den skal pøse ut. Uten den overkompenserer den, og pøser på.

Var en ekstra ledning, ja.Men den var svart, og gikk til gods under ene festeskruen til regulatoren. Question

18 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Tir 13 Sep 2016 - 23:39

Legg ut bilde av spaghettien.

Denne til RS125 har sensorinngang på terminal 6.
Men hva vet jeg, avskyr italienere. Noe som er logisk i en normalverden gjelder jo ikke i Luigis hjemland. What a Face

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Ons 14 Sep 2016 - 12:43

WagenLagenKranken, Von skrev:Legg ut bilde av spaghettien.

Denne til RS125 har sensorinngang på terminal 6.
Men hva vet jeg, avskyr italienere. Noe som er logisk i en normalverden gjelder jo ikke i Luigis hjemland. What a Face

Dæven, jeg var brennsikker på at den var svart. Og så er den blå, akkurat som i linken din.  Jeg tok det for gitt at den tykke rød var + og at den 2-farga skulle på terminalen som på Intruderen også var tofarga, og så la jeg den blå til jord under festeskruen.

På Intruderen var den tofarga svart/hvit, og ingen "ekstra ledning" som skulle til jord, så terminal 6 på den skal nok til jord. Så det jeg gjorde var altså å legge "sensor" til jord på Intruderen, derfor fikk jeg ville målinger? Hadde jeg latt den tofarga her ligget ledig, så hadde det kanskje blitt rett??  Og det du sier er at denne skulle hatt +12vdc, interessant. Man lærer stadig.  Men så begynner fintenkeren i meg, hvor skal man hente +12v hænne? Skjønner jo at det må hentes på moppens anlegg en eller annen plass, men hva skjer hvis batteriet er flatt, da får den jo kanskje bare 10-11  scratch

Dette blir jo bare for egen læring, da ny regulator som skal passe Intruderen er på vei i posten.

20 Re: Måle likeretter Intruder 125 on Ons 14 Sep 2016 - 14:08

Ekke vanlig i japsverden med noe ræl til jord her. Minus går strake veien til batteriet.
En mindre jordfeil å bekymre seg for.
Den tofargete (i ditt tilfelle) skal da ha pluss konstant etter tenning er slått på. Vanligste er at den går strake veien fra tenningslåsen. Et friskt deilig ferskt + signal.
Om den får mindre/mere enn 12v korte perioder gjør ingenting.

Hvis den ikke er koblet til, eller koblet feil, eller dårlig ledningsnett, får den ikke spenningen inn den vil ha, og pøser på til den tror den har rette spenning ut. I ditt tilfelle 17v. Og sikkert mere og når turtallet øker.

Obs på at de nye regulatorene oftest ikke har denne ledningen, som i japs verden alltid er brun.
De klarer å regulere uten denne ekstra ledningen, de henter signalet fra de andre ledningene.

Så da kobler du bare pluss, minus, og de to eller tre gule inn fra stator. afro

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]