Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Honda XR eiere

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Honda XR eiere on Lør 17 Sep 2016 - 17:20

Lager en generell tråd for diskusjon av felles problemer på våre gamle Honda XR sykler. Dette for å unngå å avspore konkrete prosjekter.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Honda XR eiere on Lør 17 Sep 2016 - 17:27

mortal skrev:
Se her ja, flere med gammel XR. Very Happy Hvilken årsmodell er det du har? Flere bilder ønskes!
Jeg har dessverre ikke kommet så veldig mye lenger, må se over det elektriske anlegget, er ikke alt jeg ser hvor skal kobles.

Jeg har en 82 også :-)
Hentet den i sverige for 5 år siden, men så ble jeg syk og den ble stående i kjelleren.
Den var registrert med skilter i sverige, og jeg har alle papirer i orden.
Prøvde å få den registrert den gang, MEN her på trafikkstasjonen er det noen ansatte som elsker å herje med folk hvis de kan. Så de syntes at frontlyset var litt for svakt til at den kunne godkjennes.. Så den havnet i kjelleren fram til nå :-)
Bestillte ny stator/viklinger fra ebay, men d viser seg jo at den nye er helt identisk med den gamle. Altså ingen feil på den gamle. Statorene leverer vel 25 watt til cdi/tenning og 25 watt til lys, så det er ikke rart at lyset er svakt. Skal vist være et kjent problem på disse modellene.
Så håpet er at lykken står bi ved neste visningsforsøk.
Prøver å finne en orginal frontlykt (eller kopi) men d har jeg ikke klart foreløpig...

XR/R er kule sykkler, enkle og etter det jeg har erfart, solide.
Her er mine antagelser om dette med lys:
Etter det jeg vet så ble jo XR500 solgt ny i norge og dermed er den typegodkjent i Norge. Kellox (uten at jeg kjenner til de) burde kunne hjelpe deg med en underskrevet kopi av typegodkjenninga som kan benyttes for din sykkel om den er tilsvarende den norske utgaven. Da er saken med lysene grei vil jeg anta men lykteglassene skal være E-merket (unntaket er kun om kjøretøyet er flyttegodsimpotert til Norge fra land som i samme periode ikke hadde E-krav, som fks USA). Hva gutta på trafikkstasjoner antar og mener er helt uvesentlig så lenge de ikke kan dokumenter sine påstander. De har likt krav til dokumentasjon på lik linje med det du har og om du har dokumentasjon på at sykkelen er levert med så dårlig lys men alikevel typegodkjent så har du din dokumentasjon på det rene. Nyere kjøretøyforskrift har ikke tilbakegjeldene virkning. Om du skal registrer den uten noen for for dokumentasjon mener jeg de kan henvise til kjøretøyforskriften som gjelder for det aktuelle kjøretøyets årsmodell, og det er kanskje det de har gjort uten at jeg vet hva lyseffekt og lysbildet skal være på din årsmodell.
Har selv en XR250R forresten, brukes forøvrig kun til enduro/jordecross pga dårlig lys.

Jeg sitter med samme erfaring som deg angående godkjenningen av sykkelen. Tror faktisk de avviste den sist på feil grunnlag. Forstod det som at den ville blitt godkjent hvis lyset hadde vært litt sterkere.
Folka på Hafslund trafikkstasjon (sarpsborg) er kjent for å lage så mye problemer som mulig, så mange sarpinger drar til Drøbak eller Askim for å kunne ha en dialog med kontrollørene. Venter på et deksel rundt lykta som er på vei fra California, så skal jeg prøve igjen. Tror jeg tar med alle papirer og drar til Askim denne gangen.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Honda XR eiere on Lør 17 Sep 2016 - 17:30

Vis Medlemmets Profil

4 Kick on Tor 3 Nov 2016 - 10:05

Kicken på gamle XR'n vil ikke returnere til øverste stilling lenger.
Retur fjæra har nok tatt kvelden eller har løsnet på noe vis.
Er spent på om motoren må klyves for å komme til fjæra.
Blir litt skruing i vinter ser det ut til...

Vis Medlemmets Profil

5 XR500R 1982 on Tor 3 Nov 2016 - 10:15

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Honda XR eiere on Tor 3 Nov 2016 - 11:13

usikker på 500..
på 600 minns jeg det var bare sidedekslet?..

Vis Medlemmets Profil

7 Sidedeksel on Tor 3 Nov 2016 - 15:38

mekkern skrev:usikker på 500..
på 600 minns jeg det var bare sidedekslet?..

Ja det stemmer på at fjæra sitter der på 500 også.... Men det er etter 1982...
Av en merkelig grunn sitter den på andre siden av "veggen" på tidligere modeller. Som du ser på bildet over her. I følge manualen da...
Jeg får skru av dekselet og sjekke, så får jeg det bekreftet.

Vis Medlemmets Profil

8 Motor split on Søn 6 Nov 2016 - 17:15

Har åpnet sidedekslet og fått bekreftet mine bange anelser.
Returfjæra har løsnet fra akselen i det innerste kammeret og har falt ned på bunnen av motoren. Dermed må  motoren ut og splittes.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Honda XR eiere on Søn 6 Nov 2016 - 18:52

Kjedelig men se det positive i det også. Det er snø ute, kaldt og mørkt, men det er 6 mnd til sesongen begynner igjen. Nok til til å overhale motor og sikkert flere kjærkommne oppgraderinger Very Happy

"Her kommer vinter'n, den fine kalde tia"

Pass på ta bilder og ost litt her da. Spennende og lærerike slike tråder.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]