Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bytte turbo. Skifte kun innmat eller hele røkla?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Jentungen har en liten Opel med turbodiesel.
Det lekker olje fra overgangen mellom turbo og intercooler, og eneste kilde må vå være lagera i turboen.
Ny bytte-turbo koster 9K. Ser på eBay at man selger selve innmaten (core) for en drøy tusenlapp.

Noen som har erfaring med slikt, og eventuelle synspunkt på det ny turbo kontra bytte-turbo kontra å bare bytte innmaten (dvs huset som inneholder lagrene + turbin og kompressor påmontert akslingen. Man bruker oppigjen sneglehusene.)

Vis Medlemmets Profil
har ikke erfaring med annet enn å skifte hele snurra...
På noen bilmodeller har du en feilkilde til-oljedampen fra motor innkoblet før turbo.
på en berlingo kom mye griseri fra luftinga da den hadde "grodd" i filteret og lufthastigheten ble så stor at oljedråpene blåste gjennom..rant olje fra intercooleren...
og den blået mye ved pådrag..

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:Jentungen har en liten Opel med turbodiesel.
Det lekker olje fra overgangen mellom turbo og intercooler, og eneste kilde må vå være lagera i turboen.
Ny bytte-turbo koster 9K. Ser på eBay at man selger selve innmaten (core) for en drøy tusenlapp.

Noen som har erfaring med slikt, og eventuelle synspunkt på det ny turbo kontra bytte-turbo kontra å bare bytte innmaten (dvs huset som inneholder lagrene + turbin og kompressor påmontert akslingen. Man bruker oppigjen sneglehusene.)

Syke toleranser på disse greiene her.. Har ikke erfaring selv, men har et par bøker på feltet; Disse jevelene snurrer med noen så syke turtall at det er NULL toleranse for avvik.
Snakk med Yngve, kanskje? Er ikke han gammal (jo det er han!) dragracer?

La folk som har erfaring gjøre akkurat denne biten. Det er jo mange turboverksteder? Ta en ringerunde og hør om de kan overhale?

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:
knutk skrev:Jentungen har en liten Opel med turbodiesel.

Syke toleranser på disse greiene her.. Har ikke erfaring selv, men har et par bøker på feltet; Disse jevelene snurrer med noen så syke turtall at det er NULL toleranse for avvik.
Snakk med Yngve, kanskje? Er ikke han gammal (jo det er han!) dragracer?

La folk som har erfaring gjøre akkurat denne biten. Det er jo mange turboverksteder? Ta en ringerunde og hør om de kan overhale?

Har sjekka med et firma i Porsgrunn. Tilbudet var nesten likt prisen fra merkeverkstedet.

"Innmaten" jeg tenkte på eventuelt er denne http://www.turbocharger.uk.com/product_p/astra_combo_corsa_1.7_meriva.htm

Man bare bruker oppigjen de gamle "sneglehusene". Alt av beveglige deler sitter i denne enheten.
Men blir dette bare tull?

Vis Medlemmets Profil
Med den prisdifferansen så ville jeg gitt det et forsøk, bare for å funnet ut om det ble bra greier.

Hvis du har tid å lyst å skru selv

Hvis du har tid å lyst å skru selv

I tilbudet fra forhandler var arbeidspengene beregnet til ca 5000 + mva, så samlet besparelse kan jo rettferdiggjøre en dagsøkt i garasjen.
Nå har jeg aldri byttet turbo før. Har Googlet litt, og en rød tråd er renhold og primimg av oljerørene både ved å helle olje i kanalene og dra motor på starter til der kommer olje ut av røra.
Bok er også underveis. (Haynes, vet ikke hvor mye de skriver om turbo)

Noen som har erfaring og har tips å komme med er jeg åpen for alle innspill.

Vis Medlemmets Profil
Har dessverre erfaring med Opel dieselbil og småkjøring. Det kommer ikke èn feil, det kommer et allerhelvetes uendelig takras med dritdyre feil på rad og rekke framover nå som den har begynt! Kast røkla før du begynner å bruke penger på den.

Eller vær klar til å bytte:
- Dynamo
- Dieselbrenneren (Ebersprecher/Webasto)
- Alle bremsekalippere og skiver
- Bremserør
- Et ukjent antall kuler og ledd
- Turbo (forresten, du er jo allerede der...)
- EGR
- Swirlflap, kanskje bare styringa...
- Glødeplugger
- Sikkert mye mer

Dra til en bilforhandler, pek på den bensinbilen du vil ha, fortell at du vil ha den med alt, informèr om ønsket farge og dra kortet. Vent på telefon om at den kan hentes, med 5 års garanti og bells and whistles. Levèr gammeldritten i innbytte om de er dumme å ta imot den så slipper du jobben med papirer hos hoggern...

Gakk i garasjen og skru MC!

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Har dessverre erfaring med Opel dieselbil og småkjøring. Det kommer ikke èn feil, det kommer et allerhelvetes uendelig takras med dritdyre feil på rad og rekke framover nå som den har begynt! Kast røkla før du begynner å bruke penger på den.

Eller vær klar til å bytte:
- Dynamo
- Dieselbrenneren (Ebersprecher/Webasto)
- Alle bremsekalippere og skiver
- Bremserør
- Et ukjent antall kuler og ledd
- Turbo  (forresten, du er jo allerede der...)
- EGR
- Swirlflap, kanskje bare styringa...
- Glødeplugger
- Sikkert mye mer

Dra til en bilforhandler, pek på den bensinbilen du vil ha, fortell at du vil ha den med alt, informèr om ønsket farge og dra kortet. Vent på telefon om at den kan hentes, med 5 års garanti og bells and whistles. Levèr gammeldritten i innbytte om de er dumme å ta imot den så slipper du jobben med papirer hos hoggern...

Gakk i garasjen og skru MC!

Hm..
Det var da litt av en oppmuntring på en fredagskveld cheers

Vis Medlemmets Profil
Sett turboen på en motto-sykkel i stedet, er vel konklusjonen over?

Vis Medlemmets Profil
Man kan overhale glidelagrede turboer selv, har gjort dette selv mange ganger, men det opptimale er selvfølgelig å få avbalansert den hos noen med mulighet til det, men man må se på bruken. Til vanlig kjøring så holder en hjemmemekk lenge.
Min erfaring er at ved vanlig kjøring så går det greit å gjøre jobben selv, det er når ladetrykkene virkelig tar av at havariet kommer kjapt om kompressorhjulet ikke er balansert.
Det finnes overhalingsett i bøtter og spann å få kjøpt på nettet, også orginale Garrett sett (Opel pleier å bruke Garrett).
Det som er viktig er at man lager et ID merke på turbinakslen og kompressorhjulet før man trekker det av slik at man kan få satt disse to sammen på nøyaktig samme sted. Vi snakker milligram x150K rpm her så dette er nøye og hele essensen på at overhalingen skal bli en suksess.
Rengjøring, demontering og montering er plankekjøring for deg.
Delenummeret/turbotype finner du på en liten brikke på senterdelen så da er det bare å Google delene. Send meg en pm om du har nummeret men ikke finner ut av hvilken turbo det er.
Men får du core/senterdel til en tusenlapp så gjør det, om du ikke liker å pusle med slikt småtterier selv da Very Happy
Og som nevnt, husk å rengjøre trykksystemet med tynner eller lignende.

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:

Hm..

Any given day Wink

Skal du mekke turbo hadde det vært interessant å se på... har aldri gjort det, men har Opel.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
knutk skrev:

Hm..

Any given day Wink

Skal du mekke turbo hadde det vært interessant å se på... har aldri gjort det, men har Opel.

Gir deg et tips når jeg setter i gang. Har sendt noen spørsmål til et firma i England, og må skaffe pakninger. Tipper jeg setter i gang i løpet av et par uker.

Vis Medlemmets Profil
Dette må jo behørig dokumenteres. Regner med at både Nikonfotograf Knutk og Canonfotograf Joo knipser og forteller Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Da må jo dokumentasjonen bli canon-bra What a Face

Vis Medlemmets Profil
Har nå skiftet turbo på to biler.
En havarert (lager) på en Laguna 1.9 2003, og (unødvendig) på en Previa 2004. (Den siste er ett *mareritt* å skru på!!!!).
Det er såpass liten forskjell på pris mellom ett kit (innmat) og komplett ("Kina")turbo at jeg vil anbefale å bytte hele.
Med mindre man synes det er morsomt å skru fra hverandre en turbo og sette den sammen (det er ikke veldig vanskelig.. har demontert begge de jeg tok ut med tanke på overhaling).
På Laguna'n virket ("Kina")turbo'n helt fint ett år inntil tannreim røyk og siden det har jeg ikke hatt tid til å fikse den (ikke min bil).
På Previa'n viste det seg at det *ikke* var noe galt med turbo'n men mye annet, ref den "deprimerende" postingen fra "joo" over her Laughing
Her har jeg byttet det meste av elektronikk (som styrer "boost"/VNT samt EGR) så nå er det ingen MIL-lamper som lyser til stadighet :)

"Kina-turboer" har medført at de som tidligere drev med import/overhaling av turboer har måttet senke sine (groteske) priser betraktelig.. og de bruker jo ofte "Kina-turboer" selv.
Disse har ikke såååå dårlig kvalitet som de hadde til å begynne med, og nesten alle produsenter/større aktører (alle bransjer) "Outsourcer" det meste til lavkostland som Kina uansett :)

Vis Medlemmets Profil
Takk for alle innspill så langt bounce

Har kontaktet et firma i England, og innmaten ligger på ca £100 + frakt og norsk mva.

Prøver på England først, siden de er lette å kommunisere med, og prisen er ikke så mye høyere enn et repkit, men betydelig under komplett turbo.
Jeg hører til gruppen som er skeptisk til Kinavare, selv om Kongens innlegg slår hull på mine fordommer.

Har opplevd å få både god og dårlig kvalitet fra Kina, men trenden er vel at siden de ønsker å handle med Vesten må de ta tak i kvalitetskontrollen, så jeg tipper at det jevnt over er større sjanse for å få varer av grei kvalitet nå enn for feks. 10 år siden.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]