Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Balansert ventilasjon

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Balansert ventilasjon on Lør 22 Okt 2016 - 23:12

Balansert ventilasjon, installere i gammel bolig.

Noen her som har greie på det?

Hovedsaklig kjelleretasjen som kunne trengt litt friskere luft, men kanskje ta med hovedetasjen også. Hva finnes, hva anbefales?

2 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 8:56

Det er mange typer på markedet - det er ikke selve aggregatet som er problemet - men føringene i et eksist hus.

Hvor stort huset er spiller en rolle for typen - de minste kan være i kjøkkenskapet - de store trenger et skap.

Planleggingen av plassering og føringene er viktig - kan spare deg for endel trøbbel hvis du gjør det optimalt.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 14:27

problemet med gamle hus er vel at de ikke er i nærheten av tette nok. det i tillegg til at en må ha ganske massive ventilasjonsrør..

kort fortalt så kan en installere ventilasjon i gamle hus men balansert blir den aldri...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 14:55

Åpne vinduet...

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 16:32

Var ille nok å få installert alle rørene jeg ville ha for å suge ut radon....

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 18:31

Tilkomst for røropplegg i hovedetasje og loft er ganske overkommelig, tror jeg. Har kryploft delvis over det hele. Tilknytning til kjeller noe mere komplisert.

Samtidig så er det som nevn kjeller som trenger litt oppfrisking av innelufta, så et eget anlegg bare for kjelleren kan være like aktuellt. Dere høres litt pessimistiske ut.

Vil det ikke bli mye bedre inneluft i en delvis nedgravd kjeller hvis jeg investerer i et sånt anlegg, eller er det bortkasta dollars?

7 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 18:51

Klart det vil bli bedre. Installerte selv balansert ventilasjon med varmeveksler i et treningsrom med tilhørende garderober, og det fungerer veldig bra. Anlegget ble kjøpt brukt for 10.000,-.

Du kan jo montere et anlegg i kjelleren, og ha et på loftet for første etasjen?

Jeg ville sjekket med leverandører hva slags muligheter man har.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 20:34

KliffArne skrev:Tilkomst for røropplegg i hovedetasje og loft er ganske overkommelig, tror jeg. Har kryploft delvis over det hele. Tilknytning til kjeller noe mere komplisert.

Samtidig så er det som nevn kjeller som trenger litt oppfrisking av innelufta, så et eget anlegg bare for kjelleren kan være like aktuellt. Dere høres litt pessimistiske ut.

Vil det ikke bli mye bedre inneluft i en delvis nedgravd kjeller hvis jeg investerer i et sånt anlegg, eller er det bortkasta dollars?

Hvis dette er en typisk krypekjeller på kald side må du kun ordne med lufteventiler mot det fri i vegger slik at temperatur jevner seg ut og eventuell fukt kan tørke ut. Her må du absolutt ikke koble inn noe ventilasjonsanlegg som også skal ventilere beboelsesrom.

Skal du ha ventilasjon i beboelsesrom så må dette ha ett eget anlegg. Da kan du tilføre luften med romtemp og unngå trekk i vinterhalvåret.

Kanaler kan legges på kaldt loft men du må da huske å isolere veldig godt og også tenke på at denne isolasjonen skal være kondenstett slik at ikke vann kan kondensere hverken inni eller utenpå kanal i tillegg til at luften kan bli veldig kald før den kommer inn i rommet.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 22:22

Okda skrev:
KliffArne skrev:Tilkomst for røropplegg i hovedetasje og loft er ganske overkommelig, tror jeg. Har kryploft delvis over det hele. Tilknytning til kjeller noe mere komplisert.

Hvis dette er en typisk krypekjeller på kald side må du kun ordne med lufteventiler mot det fri i vegger slik at temperatur jevner seg ut og eventuell fukt kan tørke ut. Her må du absolutt ikke koble inn noe ventilasjonsanlegg som også skal ventilere beboelsesrom.

Skal du ha ventilasjon i beboelsesrom så må dette ha ett eget anlegg. Da kan du tilføre luften med romtemp og unngå trekk i vinterhalvåret.

Kanaler kan legges på kaldt loft men du må da huske å isolere veldig godt og også tenke på at denne isolasjonen skal være kondenstett slik at ikke vann kan kondensere hverken inni eller utenpå kanal i tillegg til at luften kan bli veldig kald før den kommer inn i rommet.

Kjelleren er delvis innredet, og oppvarmet.

10 Re: Balansert ventilasjon on Søn 23 Okt 2016 - 22:31

KliffArne skrev:
Okda skrev:

Kjelleren er delvis innredet, og oppvarmet.

Koble det til anlegget..... vil du ha en håndtegna skisseforslag så send pm

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Balansert ventilasjon on Man 24 Okt 2016 - 12:34

Okda skrev:Koble det til anlegget..... vil du ha en håndtegna skisseforslag så send pm

Der er ikke noe anlegg pr. idag.  Oppvarminga er en luft/ luft varmepumpe med innedelen plassert i kjellerstue.

Sånn ser det ut, sånn cirka:

Ser for meg at vifteenhet må plasseres i vaskerom. Utfordringen er fremføring av kanaler, om jeg klarer å "tre" dem mellom bjelkelag. Nå vet jeg ikke hvilke dimensjoner kanalene må være, og hvor mange dyser i de forskjellige rom. Alternativ til treing gjennom bjelkelag kan kanskje være å legge dem opp i taket helt inntil veggen, for så å kasse dem inn, eller en kombinasjon av dette.

Hadde jeg fått et godt forslag til plassering av inn/ utluft i de respektive rom, med dimensjoner på kanaler, så kunne jeg fintenkt litt på gjennomføring selv. Tror jeg ser bort ifra å ta hele huset, prioritere kjelleretasje.

12 Re: Balansert ventilasjon on Tir 22 Nov 2016 - 20:31

Og hvor ble det av det håndtegna forslaget til røropplegget, Okda?? bounce

Nå har jeg fått tak i et brukt aggregat, Villavent VR250EH/B/3;

Fikk det nesten gratis, mangler bare betjeningspanel. Det må vel gå an å skaffe til en overkommelig pæng?

Planen nå er å sette dette opp i kjelleren, må bare få Okda på banen med et forslag, samt litt rørdeler. Og kanskje litt arbeidslyst pirat

13 Re: Balansert ventilasjon on Søn 27 Nov 2016 - 1:25

mortal skrev:Klart det vil bli bedre. Installerte selv balansert ventilasjon med varmeveksler i et treningsrom med tilhørende garderober, og det fungerer veldig bra. Anlegget ble kjøpt brukt for 10.000,-.

Du kan jo montere et anlegg i kjelleren, og ha et på loftet for første etasjen?

Jeg ville sjekket med leverandører hva slags muligheter man har.

Ba om et tilbud fra en leverandør for noen uker siden, men ikke fått noe svar enda. I mellomtiden har jeg fått tak i et brukt anlegg, og holder nå på å samle rørdeler for å "prøvemontere" i kjelleretasjen selv. Har også plukket opp litt tips fra andre som har montert.

Satte du ditt opp selv, og kjørte det i gang? Hvordan "balanseres" det egentlig?

14 Re: Balansert ventilasjon on Søn 27 Nov 2016 - 8:41

Balansen i anlegget er vel rent mekanisk, tror jeg, slik at luftmengde inn tilsvarer luftmengde ut. Tap i kanalene tar vel neppe disse enkle anleggene hensyn til?

Monterte inntak i vegg og avkast over tak. Var heldig, og hadde ferdige hull som kunne benyttes. Så var det bare å strekke kanalene dit man ønsket, brukte spirorør med gummipakninger, som ble skrudd sammen.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Balansert ventilasjon on Søn 27 Nov 2016 - 11:39

mortal skrev:Balansen i anlegget er vel rent mekanisk, tror jeg, slik at luftmengde inn tilsvarer luftmengde ut. Tap i kanalene tar vel neppe disse enkle anleggene hensyn til?

Kjøpte en sekk med overskuddsdeler(spiro) her om dagen, og der lå det 2 stykk "air-flow"-ventiler. Lurer på hva dem kan brukes til  study   Etter hva jeg har hørt, så ønsker man som regel bittelitt mere luft inn enn hva som går ut, så da må det strupes på et eller annet vis. Dette finner vi sikkert ut av etterhvert  rabbit

mortal skrev:Monterte inntak i vegg og avkast over tak. Var heldig, og hadde ferdige hull som kunne benyttes. Så var det bare å strekke kanalene dit man ønsket, brukte spirorør med gummipakninger, som ble skrudd sammen.

Jeg tenker å gå ut grunnmuren gjennom et vindu fra vaskerom, som likevel ikke er i bruk. Med både inn- og utkast. Det står inni forlengelsen av garasjen som henger i huset. Så gjennom garasjeveggen for å hente luft.
Utkastet vurderer jeg å bare la gå inn i garasjen, istedet for rett til kråkene. Ka dåkker trur om det? Noen grunn til å ikke gjøre det?

16 Re: Balansert ventilasjon on Man 28 Nov 2016 - 22:59

Her har det vært litt på gang - beklager - har du kommet noen vei med dette eller trenger du fortsatt noen innspill så kan vi ta det i morgen.....

... ikke like oppdatert her som innboksen, men kikker innom i morgen og ser om du har noen spørsmål..... :)

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Balansert ventilasjon on Man 28 Nov 2016 - 23:55

Okda skrev:Her har det vært litt på gang - beklager - har du kommet noen vei med dette eller trenger du fortsatt noen innspill så kan vi ta det i morgen.....

... ikke like oppdatert her som innboksen, men kikker innom i morgen og ser om du har noen spørsmål..... :)

Sendte deg en mail for noen dager siden, men fikk ikke noe svar.Så vet ikke om du mottok den.

Status er som nevnt over; har kjøpt meg et brukt aggregat, Villavent VR250, og jeg tenker å montere dette kun i kjelleretasjen. Skisse lenger opp i tråden her. Aggregatet har tilkoblinger i 125mm, så det tenker jeg å bruke på tilluft og avsug. Utkast og inntak tenker jeg å bruke 160mm, har hørt at det reduserer luftstøy.

Aggregatet tenkes plassert i vaskerom, og så føre kanaler på mest fornuftig måte.

Tenker tilluft i kjellerstue og bod/gang, og avsug i bod og vaskerom.Burde kanskje hatt avsug fra toalett også, men det blir litt komplisert med kanalfremføring dit. Det er så lite, at jeg tror jeg glemmer det.

Så hvis dette ikke høres helt feil ut så lurer jeg nå helst på hvor i rommene ventiler bør stå, og hvor mange.Selv tenker jeg to i kjellerstue og bod/gang, og en i bod og vaskekjeller. Siden jeg mest sansynlig må legge kanalene oppunder taket for så å kasse dem inn, så håper jeg det er godt nok at ventilene også står oppunder langs veggen?

Så var det hvis jeg kommer så langt at det skal kjøres igang, hvordan "balanseres" det? Se i forrige post, der jeg quoter mortal, har et par ting jeg lurer på der, bl.a. om jeg kan la utkastet gå rett inn i garasjen/ carport, om det er lurt/ ikke lurt.

18 Re: Balansert ventilasjon on Tir 29 Nov 2016 - 6:52

KliffArne skrev:
Okda skrev:Her har det vært litt på gang - beklager - har du kommet noen vei med dette eller trenger du fortsatt noen innspill så kan vi ta det i morgen.....

Sendte deg en mail for noen dager siden, men fikk ikke noe svar.Så vet ikke om du mottok den.

Status er som nevnt over; har kjøpt meg et brukt aggregat, Villavent VR250, og jeg tenker å montere dette kun i kjelleretasjen. Skisse lenger opp i tråden her. Aggregatet har tilkoblinger i 125mm, så det tenker jeg å bruke på tilluft og avsug. Utkast og inntak tenker jeg å bruke 160mm, har hørt at det reduserer luftstøy.

Aggregatet tenkes plassert i vaskerom, og så føre kanaler på mest fornuftig måte.

Tenker tilluft i kjellerstue og bod/gang, og avsug i bod og vaskerom.Burde kanskje hatt avsug fra toalett også, men det blir litt komplisert med kanalfremføring dit. Det er så lite, at jeg tror jeg glemmer det.

Så hvis dette ikke høres helt feil ut så lurer jeg nå helst på hvor i rommene ventiler bør stå, og hvor mange.Selv tenker jeg to i kjellerstue og bod/gang, og en i bod og vaskekjeller. Siden jeg mest sansynlig må legge kanalene oppunder taket for så å kasse dem inn, så håper jeg det er godt nok at ventilene også står oppunder langs veggen?

Så var det hvis jeg kommer så langt at det skal kjøres igang, hvordan "balanseres" det?  Se i forrige post, der jeg quoter mortal, har et par ting jeg lurer på der, bl.a. om jeg kan la utkastet gå rett inn i garasjen/ carport, om det er lurt/ ikke lurt.

Det var mailen din jeg fikk sett når jeg rydda litt i diverse innkommet - den lå sammen med alle andre mailer fra "ban", alt fra "ban" går til en egen katalog.... du får svar i mailen om litt.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Balansert ventilasjon on Tir 29 Nov 2016 - 10:40

nå har du fått mail.... tror jeg.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Balansert ventilasjon on Tir 29 Nov 2016 - 19:26

Okda skrev: ..alt fra "ban" går til en egen katalog....  

Samme her, det går rett i spam-mappa  Razz

Okda skrev:nå har du fått mail.... tror jeg.

Det tror jeg også cheers

21 Re: Balansert ventilasjon on Tir 29 Nov 2016 - 23:05

KliffArne skrev:
Okda skrev: ..alt fra "ban" går til en egen katalog....  

Samme her, det går rett i spam-mappa  Razz

Okda skrev:nå har du fått mail.... tror jeg.

Det tror jeg også cheers

Nei, ikke spam mappa, men ban mappa...... laget spes for dette....

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Balansert ventilasjon on Tir 29 Nov 2016 - 23:08

Nei, ikke spam mappa, men ban mappa...... laget spes for dette....

nesten spam dette

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Balansert ventilasjon on Tor 12 Jan 2017 - 18:08

Da har jeg bare bittelitt igjen, så er det oppe og går. Takk til okda for gratis konsulenthjelp og hjelp til å skaffe styring.

24 Re: Balansert ventilasjon on Fre 13 Jan 2017 - 8:50

KliffArne skrev:Da har jeg bare bittelitt igjen, så er det oppe og går.  Takk til okda for gratis konsulenthjelp og hjelp til å skaffe styring.

Shocked Helt i orden - håper det fungerer slik du forventer. Styringen gikk i orden til slutt regner jeg da med Wink .......

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Balansert ventilasjon on Fre 13 Jan 2017 - 12:33

Okda skrev:
KliffArne skrev:Da har jeg bare bittelitt igjen, så er det oppe og går.  Takk til okda for gratis konsulenthjelp og hjelp til å skaffe styring.

Shocked Helt i orden - håper det fungerer slik du forventer. Styringen gikk i orden til slutt regner jeg da med  Wink .......

Joda, etterhvert så virket også den santa

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Balansert ventilasjon