Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bremsecaliper Peugeot

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bremsecaliper Peugeot on Ons 26 Okt 2016 - 23:47

Naboen skulle skifte bremseklosser bak på Peugeot'en sin ikveld, og fikk det ikke helt til. Han klarte ikke presse stempelet tilbake inn i caliperen, for å gjøre plass til nye klosser. Han hadde prøvd ganske hardt med ei tvinge.

Det viser seg at han har den type calipere hvor stempelet skal skrus tilbake samtidig som man presser.Håndbremsanordning på samme caliper. Fikk laget et verktøy som passet, men fikk ikke skrudd/ presset det tilbake.Åpnet luftenippel for å blø av trykk, no luck.

Kan det tenkes at han har ødelagt noe inni der?

Skiftet klosser på motsatt side med korrekt fremgangsmåte, og det gikk greit.

2 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 9:52

KliffArne skrev:Naboen skulle skifte bremseklosser bak på Peugeot'en sin ikveld, og fikk det ikke helt til. Han klarte ikke presse stempelet tilbake inn i caliperen, for å gjøre plass til nye klosser. Han hadde prøvd ganske hardt med ei tvinge.

Det viser seg at han har den type calipere hvor stempelet skal skrus tilbake samtidig som man presser.Håndbremsanordning på samme caliper. Fikk laget et verktøy som passet, men fikk ikke skrudd/ presset det tilbake.Åpnet luftenippel for å blø av trykk, no luck.

Kan det tenkes at han har ødelagt noe inni der?

Skiftet klosser på motsatt side med korrekt fremgangsmåte, og det gikk greit.

Stempelet skal vel returneres i en kombinasjon av skruing og pressing. Dersom han har benyttet mye press uten å skru, kanskje pressingen har gjort at stempelet sitter litt hardt. Tipper at om man tar i litt med skruingen vil gjøre at stempelet løsner så pass at man kan fortsette med å presse/skru det videre inn.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 12:15

knutk skrev:Stempelet skal vel returneres i en kombinasjon av skruing og pressing.

Ja, jeg sa jo det rabbit

knutk skrev:Dersom han har benyttet mye press uten å skru, kanskje pressingen har gjort at stempelet sitter litt hardt.

Ja, han har presset så hardt han klarte med ei skrutvinge

knutk skrev:Tipper at om man tar i litt med skruingen vil gjøre at stempelet løsner så pass at man kan fortsette med å presse/skru det videre inn.

Vi klarer å skru stemplet, men det vil ikke gå videre inn. Derfor jeg lurer på om noe kan være ødelagt.Hvordan ser det egentlig ut inni der, er det noe fjærbelasta leamikk, eller??

4 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 17:28

KliffArne skrev:
knutk skrev:Stempelet skal vel returneres i en kombinasjon av skruing og pressing.

Ja, jeg sa jo det  rabbit

knutk skrev:Dersom han har benyttet mye press uten å skru, kanskje pressingen har gjort at stempelet sitter litt hardt.

Ja, han har presset så hardt han klarte med ei skrutvinge

knutk skrev:Tipper at om man tar i litt med skruingen vil gjøre at stempelet løsner så pass at man kan fortsette med å presse/skru det videre inn.

Vi klarer å skru stemplet, men det vil ikke gå videre inn. Derfor jeg lurer på om noe kan være ødelagt.Hvordan ser det egentlig ut inni der, er det noe fjærbelasta leamikk, eller??

På bilene jeg har gjort dette på har man måtte skru litt, presse litt, skru litt osv. Stempelet har i svært liten grad skrudd seg selv inn.
Har ingen anelse om hvordan det ser ut inni.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 18:05

kjøpte meg et slikt sett for noen år siden..
Trykk og skru samtidig..
Funket gull de gangene jeg har gjort jobben-Aner ikke hvordan de ser ut inni de caliperne.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-trykkluftdrevet-2000020864/

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 18:40

mekkern skrev:kjøpte meg et slikt sett for noen år siden..
Trykk og skru samtidig..
Funket gull de gangene jeg har gjort jobben-Aner ikke hvordan de ser ut inni de caliperne.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-trykkluftdrevet-2000020864/

Selv er jeg kjip, så jeg har den enklere utgaven. Litt mer tuklete i bruk, men gjør også jobben.

Vil ikke si at man MÅ ha noe slikt for å få det til, men vil tro at det blir utrolig tuklete om man ikke har noe tilsvarende.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 20:46

Kjenner ikke til Peugeot men de har etter det jeg kjenner til samme prinsippet som andre europeiske biler. I senter av stempelet er det et gjenget parti som roterer på en gjenget aksel. Dette utgjør, enkelt forklart, selvjusteringen. Sett på klossen på stempelet og mottrykksklossen, legg en plate eller noe som er ca 1/2 så tykk som skiven, brems så forsiktig. Om stempelet da kommer litt ut, prøv å skru stempelet inn da. Om det ikke lar seg gjøre, skru motsatt vei men en trykker forsiktig på bremsen. Om ikke stempelet slipper da og lar seg skru inn riktig vei så er muligens justering mekanismen skadet.

Ikke noe fasit dette, men har funket for meg i vaffal.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 20:53

KnutR

Admin
knutk skrev:
Trykk og skru samtidig..

Selv er jeg kjip, så jeg har den enklere utgaven. Litt mer tuklete i bruk, men gjør også jobben.

Vil ikke si at man MÅ ha noe slikt for å få det til, men vil tro at det blir utrolig tuklete om man ikke har noe tilsvarende.

Ligger sikkert til navnet, men jeg er også kjip og har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-2000016991/

Gjør nytten. Hvor ofte er en baki der liksom....

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bremsecaliper Peugeot on Tor 27 Okt 2016 - 21:17

KnutR skrev:
knutk skrev:
Trykk og skru samtidig..

Ligger sikkert til navnet, men jeg er også kjip og har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-2000016991/

Gjør nytten. Hvor ofte er en baki der liksom....
Jeg er også kjip... men noen ganger er det verdt det...

samme prinsipp foran på mange...
dessuten er det kjekt til arbeid med andre bremsestempler...også mc...(litt alternative festemetoder men dog)
pumpe de ut og lufta presser de inn igjen..
får da også ALL luft ut av slanger/caliper.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bremsecaliper Peugeot on Fre 28 Okt 2016 - 15:26

Bromm skrev:Kjenner ikke til Peugeot men de har etter det jeg kjenner til samme prinsippet som andre europeiske biler.  I senter av stempelet er det et gjenget parti som roterer på en gjenget aksel. Dette utgjør, enkelt forklart, selvjusteringen. Sett på klossen på stempelet og mottrykksklossen, legg en plate eller noe som er ca 1/2 så tykk som skiven, brems så forsiktig. Om stempelet da kommer litt ut, prøv å skru stempelet inn da. Om det ikke lar seg gjøre, skru motsatt vei men en trykker forsiktig på bremsen. Om ikke stempelet slipper da og lar seg skru inn riktig vei så er muligens justering mekanismen skadet.

Ikke noe fasit dette, men har funket for meg i vaffal.

Noe sånt jeg tenkte meg. Stemplet står nok i samme posisjon til daglig, og så er det akselen/ bolten fra håndbrekkmekanismen som skrur seg ut etterhvert som klossene slites. Leste en plass at man ikke skulle skru feil vei, av en eller annen grunn.

Velvel, vi satte sjiten på plass med de gamle klossene på den siden, lovte å hjelpe han og gjøre et nytt forsøk til helga når han hadde bedre tid. Går det ikke da, så har vi jo en unnskyldning for å finne ut hvordan det ser ut inni Razz

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]