Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Billig sveiseapparat uten gass

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 9:52

Hei
Jeg lurer litt på å kjøpe meg et lite migapparat uten gass og som kan brukes på 10A kurs.
Har ikke lyst til å legge altfor mye penger i dette. Bare litt kjekt å ha muligheten til å sveise.

Har kikket litt på dette: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseapparater-uten-gass/mig-sveiseapparat-210083/

Noen av dere som kan sveise og vet hva dere snakker om som har noen synspunkter?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 11:03

B040 skrev:Hei
Jeg lurer litt på å kjøpe meg et lite migapparat uten gass og som kan brukes på 10A kurs.
Har ikke lyst til å legge altfor mye penger i dette. Bare litt kjekt å ha muligheten til å sveise.

Har kikket litt på dette: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseapparater-uten-gass/mig-sveiseapparat-210083/

Noen av dere som kan sveise og vet hva dere snakker om som har noen synspunkter?
Det der er vel sveising med rørtråd, og ikke MIG. Har ikke prøvd selv, men andre amatører i verkstedet får det til å sprute og smelle og ikkeno fin sveis.
Det er en helt annen verden å sveise med et skikkelig MIG/MAG-apparat i forhold til dette. Når man først begynner å sveise er det jo greit at resultatet ikke bare er noe som ligner hønsemøkk

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 12:53

Jeg vet ikke hva begrepene mig, mag og tig står for. Leste bare hva de forskjellige apparatene heter.
Har sett litt på durør hvor de viser sveising med rørtråd. Ser at det spruter noe ja, men når de har fjernet slagget ser det jo ikke så ille ut faktisk.
Skal jo ikke ta noe fagbrev med dette. Bare få metall til å henge sammen uten bolter eller lim Very Happy

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 13:17

B040 skrev:Jeg vet ikke hva begrepene mig, mag og tig står for. Leste bare hva de forskjellige apparatene heter.
Har sett litt på durør hvor de viser sveising med rørtråd. Ser at det spruter noe ja, men når de har fjernet slagget ser det jo ikke så ille ut faktisk.
Skal jo ikke ta noe fagbrev med dette. Bare få metall til å henge sammen uten bolter eller lim  Very Happy

MIG: Metal Inert Gas - brukes solid tråd og en edelgass som dekkgass, somregel argon. Hovedsaklig stålsveis
MAG: Metal Active Gas - brukes solid tråd og en gass som deltar i sveiseprosessen, somregel CO2. Brukes ofte for aluminium.
TIG: Tungsten Inert Gas - her brukes en wolframelektrode (eng: tungsten) som ikke smelter men lager en lysbue som en bruker en ekstra tråd som tilsatsmateriale. Omtrent som gassveising, bare at en bruker wolframtråd istedet for gass til å lage "flamme". TIG har en lysbue på ca 6.000gr mot ox/ac sine 3.300gr. Som i MIG; det brukes edelgass eller edelgassblanding argon eller argon/helium.

Ingen av de ovennevnte produserer slagg, annet enn litt "røykaktig støv" som kan tørkes bort uten å hamre det vekk.

Kan jo hende at et vanlig elektrodeapparat med TIG-mulighet er et bedre valg for deg..?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 13:44

bikeridr skrev:
B040 skrev:Jeg vet ikke hva begrepene mig, mag og tig står for. Leste bare hva de forskjellige apparatene heter.
Skal jo ikke ta noe fagbrev med dette. Bare få metall til å henge sammen uten bolter eller lim  Very Happy

MIG: Metal Inert Gas - brukes solid tråd og en edelgass som dekkgass, somregel argon. Hovedsaklig stålsveis
MAG: Metal Active Gas - brukes solid tråd og en gass som deltar i sveiseprosessen, somregel CO2. Brukes ofte for aluminium.
TIG: Tungsten Inert Gas - her brukes en wolframelektrode (eng: tungsten) som ikke smelter men lager en lysbue som en bruker en ekstra tråd som tilsatsmateriale. Omtrent som gassveising, bare at en bruker wolframtråd istedet for gass til å lage "flamme". TIG har en lysbue på ca 6.000gr mot ox/ac sine 3.300gr. Som i MIG; det brukes edelgass eller edelgassblanding argon eller argon/helium.

Ingen av de ovennevnte produserer slagg, annet enn litt "røykaktig støv" som kan tørkes bort uten å hamre det vekk.

Kan jo hende at et vanlig elektrodeapparat med TIG-mulighet er et bedre valg for deg..?

Takk for innføringen i sveisingens verden, men det var ikke helt det jeg var ute etter Rolling Eyes
Jeg klarer ikke bruke Pinner/elektroder da jeg skelver litt for mye Mad
Mye lettere om jeg kan bruke annlegg eller tuppen på pistolen mot emnet jeg skal sveise på

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 14:41

Hva med oxygen og acetylenflasker, slanger og bæremeis? ... funker det?
Hvordan er det som privatmann å ha sånne greier hjemme i kleskapet?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 15:01

jhn skrev:Hva med oxygen og acetylenflasker,  slanger og bæremeis? ... funker det?

Aner ikke om det finnes lover mot sånt, men kanskje ikke noe å la en potensiell pyroman leke med Shocked
Føler jeg er glad i å se flammer What a Face

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 15:41

B040 skrev:
jhn skrev:Hva med oxygen og acetylenflasker,  slanger og bæremeis? ... funker det?

Aner ikke om det finnes lover mot sånt, men kanskje ikke noe å la en potensiell pyroman leke med Shocked
Man kan optimalisere og få ferdigblandet oksygen/acetylen på flaske. Det sparer litt vekt hvis det skal bæres langt bom

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 16:08

pelsen skrev:
B040 skrev:

Man kan optimalisere og få ferdigblandet oksygen/acetylen på flaske. Det sparer litt vekt hvis det skal bæres langt bom
Skal ikke bære det noe sted ... bæremeis bare for å poengtere liten størrelse.
Har jo ikke lyst på de største bombene liggende å rulle.
Men ferdigblandet altså ...fortell, hva heter det? Hvor finner man det?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 16:12

Jeg kjøpte et slik:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-MIG-160-2000022914/

for å benytte dette til sånn "div"..

jeg har tilleggsutstyrt dette med gassregulator og et par engangsflasker for å kunne sprake litt alu og rustfritt i tillegg til stål(MIG)

Sveisingen med rørtråd (uten gass)er helt kurant til å sveise middels tykke deler 1++mm..
dette gir slagg og ikke like fin sveis men greit nok.
spesielt anvendelig ute-da det ikke er noen gass som blåser bort.

men å kjøpe de minste gassløse apparatene er bortkastet da de ikke har nok kraftreserve til å brenne jevnt.

Edit: velkommen innom for å teste apparatet.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 16:46

jhn skrev:
pelsen skrev:
B040 skrev:

Skal ikke bære det noe sted ... bæremeis bare for å poengtere liten størrelse.
Har jo ikke lyst på de største bombene liggende å rulle.
Men ferdigblandet altså ...fortell, hva heter det? Hvor finner man det?
Hehe, jeg får vel være litt seriøs siden dette er farlig: Det får man ikke tak i, ferdigblandet vil være ustabilt og vil nok eksplodere allerede mens man fyller flaska.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 17:39

Men de småflaskene (1/2 meter?) ... er det noe man forholdsvis enkelt kan skaffe seg for å ha i garagen?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 18:10

Tja, tror da det er lov å ha slike "bomber" som dere refererer til hjemme i garasjen.
Jeg har et slikt: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/gassveiser/gassveiseapparat-218530/, eller rettere sagt et tilsvarende som jeg kjøpte her i Latvia. Funker gjør det også bom

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 18:22

jhn skrev:Men de småflaskene (1/2 meter?) ... er det noe man forholdsvis enkelt kan skaffe seg for å ha i garagen?
Jeg har kjøpt en 10 kg flaske fra Air Liquide. For tiden har jeg argon til TIG-apparatet, men når jeg bytter flaske kan jeg også bytte gasstype, til f.eks argon/Co2 blanding.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 18:54

mekkern skrev:Jeg kjøpte et slik:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-MIG-160-2000022914/

for å benytte dette til sånn "div"..

jeg har tilleggsutstyrt dette med gassregulator og et par engangsflasker for å kunne sprake litt alu og rustfritt i tillegg til stål(MIG)

Sveisingen med rørtråd (uten gass)er helt kurant til å sveise middels tykke deler 1++mm..
dette gir slagg og ikke like fin sveis men greit nok.

spesielt anvendelig ute-da det ikke er noen gass som blåser bort.

men å kjøpe de minste gassløse apparatene er bortkastet da de ikke har nok kraftreserve til å brenne jevnt.

Edit: velkommen innom for å teste apparatet.

Jeg har kikket på BT sine også, men det jeg linket til klarer seg med 10a sikring. Eller er de vel nokså like. Om du syns det funker OK til litt siv jobber, så holder det sikkert for meg også. Dersom jeg må sveise noe som er viktig og skal se pent ut, så betaler jeg heller folk som kan for det

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 19:16

Jeg er ingen expert på sveising, langt der i fra, men med 10A som strømkilde så er det litt berenset om du skal sveise tykt gods men til tynnplate så vil jeg påstå at det er mulig å få til akseptable sveiser.
Et apparat som er for 10A og MIG/Mag er det du er ute etter så det får være utgangspunktet. Alt dreier seg om erfaring og øvelse. Selv fortrekker jeg MIG/Mag og verkstedkompisen min har også et godt 10A apparat som vi bruker med godt resultat. Legg gjerne på noen kr for å få det lille extra som skal til for å få god gjennombrenning.
Hva er det du skal sveise da? Er det kun småtterier og det er skjelden du bruker det så er et slikt billig apparat mange ganger nok sammen med en slik engangsflaske http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisegass/argon-karbondioksidgass-210091/ med tilhørende regulator http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tilbehor/tilkoblingsventil-210090/.

Skal du leie eller eie store flasker så er det en helt annen pris, leie er vel ca 1400-1700 i året, eieflaskene husker jeg ikke i farta, 3000 kr eller noe deromkring:?:

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 19:27

10A er ca2300w sveiseeffekt uansett apparat..

dessuten syntes jeg det jula-apparatet var dyrt...er også viktig med stabilt apparat på tynne plater da det ellers blir bare skitt.

mulig jeg er blitt litt for kresen etter å ha levd av sveising i 16 år.... Laughing

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 19:40

Bromm skrev:Jeg er ingen expert på sveising, langt der i fra, men med 10A som strømkilde så er det litt berenset om du skal sveise tykt gods men til tynnplate så vil jeg påstå at det er mulig å få til akseptable sveiser.
Et apparat som er for 10A og MIG/Mag er det du er ute etter så det får være utgangspunktet. Alt dreier seg om erfaring og øvelse. Selv fortrekker jeg MIG/Mag og verkstedkompisen min har også et godt 10A apparat som vi bruker med godt resultat. Legg gjerne på noen kr for å få det lille extra som skal til for å få god gjennombrenning.
Hva er det du skal sveise da? Er det kun småtterier og det er skjelden du bruker det så er et slikt billig apparat mange ganger nok sammen med en slik engangsflaske http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisegass/argon-karbondioksidgass-210091/  med tilhørende regulator http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tilbehor/tilkoblingsventil-210090/.

Skal du leie eller eie store flasker så er det en helt annen pris, leie er vel ca 1400-1700 i året, eieflaskene husker jeg ikke i farta, 3000 kr eller noe deromkring:?:  

flaskene funker ok til "et par ganger i året " jobber- men forutsetter at det er mulig å tilkoble dette på apparatet.

"gassfritt" rørtråd 0,9mm som B040 vurderer er en annen story...dette er ikke like bra på tynnplate som kompakttråd.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 21:01

bikeridr skrev:Tja, tror da det er lov å ha slike "bomber" som dere refererer til hjemme i garasjen.
Jeg har et slikt: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/gassveiser/gassveiseapparat-218530/, eller rettere sagt et tilsvarende som jeg kjøpte her i Latvia. Funker gjør det også bom
Takk for den du ... dette er akkurat hva jeg kunne tenkt meg

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Billig sveiseapparat uten gass on Man 7 Nov 2016 - 21:33

jhn skrev:
bikeridr skrev:Tja, tror da det er lov å ha slike "bomber" som dere refererer til hjemme i garasjen.
Takk for den du  ... dette er akkurat hva jeg kunne tenkt meg
Løp-å-kjøp Very Happy (Evt hvis du er laaangt unna en Julasjappe, så kan vel jeg alltids plukke med meg en og ta med nordover når jeg arriverer i Nordkappbyen den 18.11) bounce

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]