Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Forgasser problemer?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 17:37

Hei,

Jeg er helt fersk med MC, men har teknisk forståesle og ønsker å lese å lære meg MC faget :)

Jeg har kjøpt meg enn 81 modell Kawasaki med Z750 motor, som vist er litt trimmet i toppen.
Selger sa at vist det var en stund siden jeg hadde kjørt den måtte jeg sette tank bryteren på pre enn stund (slik at det fikk rent inn ok bensin i forgasserne) også kunne jeg starte opp. Jeg synes dette var litt rart, men ok.

Motoren starter opp uten problem og går fint på tomgang, men når jeg gir gass så kveler den seg selv også kommer det litt poff lyder av ogtil, ser også at det kan komme enn liten sky ut fra luft filtere på enn av forgasserne.

Jeg tok også skrudde av motoren også satt kran ventilen tilbake på pre og lot en stå der enn stund, når jeg så startet opp var det enn helt anenn lyd i motoren og jeg kunne faktisk gi på mye turtall uten problem.

Jeg begynte så å kjøre og den fikk fint fint på 1 2 giret, men etter 3-4 minutter begynte den å tulle igjen...

Fjusket og stod i vist jeg stoppet opp og satt den i fri gikk gikk den som enn klokke igjen.

Når jeg kjørte oppp enn bakke så gikk enn relativt fint på lav gass, når jeg ga litt mere så dødeden, men ga jeg enda mere gass så voff så drog den på veldig....

Hva kan dette verre ? for mye ? for lite bensin? feil innstilling?

Jeg hadde selvfølgelig ikke korrekt pipe på tenn pluggene så jeg har ikke fått sjekket hvordan de ser ut (de er helt nye).

Jeg tenkte på å bare demontere forgasserne også rense de?

Forrje eier har informert om at han har Byttet flåtørventiler og synkronisert forgassere.

For meg kan det virke som det er noe gale med flåtørventilene enda ? at det ikke kommer nok bensin inn i forgassernen?
siden den starter opp fint når jeg hadde latt enn stå enn stund, men begynte å tulle når jeg hadde kjørt litt?

Tusen takk for du setter av litt tid til enn nybegynner med høyt pågangsmot :)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 18:28

Det er vel vakuumstyrt bensinkran på denne, siden du har "pri" på bensinkrana. I den posisjonen er krana helt åpen, uten at det trengs vakuum. Start med å kontrollere at bensinkrana fungerer som den skal, og at vakuum får den til å åpne/lukke. Om dette er ok, så går du videre til forgasserne.

Om sykkelen har stått lenge med bensin i forgasserne, så kan bensinen ha dunstet bort. Det blir da gjerne liggende et belegg fra bensinen, som kan tette dyser i forgasserne. Noen ganger er det nok å bare kjøre litt, så renser ny bensin opp i dette. Faren med metoden er at du kan få for mager blanding av luft/bensin, som gir høy forbrenningstemperatur, og i verste fall kan du ødelegge motoren.

Jeg ville startet med å fjerne bunnlokket på forgasserne, da får man gjerne et inntrykk av om de er rene eller trenger demontering og rens.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 18:44

mortal skrev:Det er vel vakuumstyrt bensinkran på denne, siden du har "pri" på bensinkrana. I den posisjonen er krana helt åpen, uten at det trengs vakuum. Start med å kontrollere at bensinkrana fungerer som den skal, og at vakuum får den til å åpne/lukke. Om dette er ok, så går du videre til forgasserne.

Om sykkelen har stått lenge med bensin i forgasserne, så kan bensinen ha dunstet bort. Det blir da gjerne liggende et belegg fra bensinen, som kan tette dyser i forgasserne. Noen ganger er det nok å bare kjøre litt, så renser ny bensin opp i dette. Faren med metoden er at du kan få for mager blanding av luft/bensin, som gir høy forbrenningstemperatur, og i verste fall kan du ødelegge motoren.

Jeg ville startet med å fjerne bunnlokket på forgasserne, da får man gjerne et inntrykk av om de er rene eller trenger demontering og rens.

Takk for repsons.

1. Jeg sjekket kranen idag, koblet fra tanken, når den var fra koblet så så rant det på pre og det rant ikke på ON, men jeg også sugde med munnen på vakum slangen og da begynte det å rene ut... så da bør ventilen på tanken verre ok.

2. Fant ut på youtube hvordan jeg sjekker bensin nivået i kammere på forsgasseren, skal ta også sjekke det i morra, skal samtidig tappe av slik du forstlår for å se hvordan det ser ut.

3. I morgen skal jeg ta også demontere forgasserne også rengjøre de, forstår det ikke er så stor jobb, kjøpe noe forgasser rens tenker jeg også høytrykks luft.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 19:14

Hei, velkommen til forumet.

Da har du sjekket at krana åpner på vakum, du suger på vakumslangen, og den åpner. Men er du sikker på at du har nok vakum fra innsuget til at den åpner?

Og har du prøvd å kjøre sykkelen med kranen i "pri", om den oppfører seg likt?

Uansett ikke dumt å ta en skikkelig rengjøring av gasserne. Personlig er jeg fan av å sjekke/ justere ventiler også på en "ny" sykkel, for så å rense/ synkronisere forgassere. Man vet aldri hva forrige eier har gjort/ ikke gjort.

5 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 19:18

KliffArne skrev:Hei, velkommen til forumet.

Da har du sjekket at krana åpner på vakum, du suger på vakumslangen, og den åpner.  Men er du sikker på at du har nok vakum fra innsuget til at den åpner?

Og har du prøvd å kjøre sykkelen med kranen i "pri", om den oppfører seg likt?

Uansett ikke dumt å ta en skikkelig rengjøring av gasserne.  Personlig er jeg fan av å sjekke/ justere ventiler også på en "ny" sykkel, for så å rense/ synkronisere forgassere. Man vet aldri hva forrige eier har gjort/ ikke gjort.

Tusen takk for kjapp respons, jeg prøvde å kjøre på pri, men det var ikke den store forskjellen...
Forrje eier har synkronisert forgasserne, problemet er at jeg ikke har ustyr for å gjøre det, så jeg ønsker ikke å gjøre noe justering i første omgang?,
bare demontere og åpne opp og rengjøre, håper jeg ikke ødelegger justeringene da? Skal ta også sjekke florstår nivået også, mistenker
at dette er blitt gjort feil av forrje eier, at det er for lite i resorvaret?

Vist dette ikke hjelper for gå videre...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 19:32

Finnes billig løsning på synkroniseringsverktøy, noen meter gjennomsiktig slange så er du igang.

Men sjekk opp nivået i hvert flottørhus, kan være en god start det.

Hvor i landet holder du til? Det er noen av oss som har litt forskjellig av verktøy liggende, som skriker etter å bli litt mere brukt Laughing

7 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 19:37

KliffArne skrev:Finnes billig løsning på synkroniseringsverktøy, noen meter gjennomsiktig slange så er du igang.

Men sjekk opp nivået i hvert flottørhus, kan være en god start det.

Hvor i landet holder du til? Det er noen av oss som har litt forskjellig av verktøy liggende, som skriker etter å bli litt mere brukt Laughing

Ja, skal få sjekket det opp i morra :)

Bor i Stavanger :)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 20:26

"Litt trimmet i toppen" er noe du bør finne ut av, hva som er gjort. Dette er viktig å vite når du skal justere gassere.
Min Ducati F1 er trimmet, andre kammer og portet topp. Da jeg kjøpte den satt det original vakumstyrt bensinkran på den. Jeg slet med at den stoppet på lengre fullgassdrag.
Det er døgnåpne kammer på den, og den lager ikke nok vakum til å holde krana åpen. Nye manuelle kraner var løsningen på den.
Hvis sykkern er trimma med annen kam kan dette rote til ting som man i utgangspunktet ikke tenker at skulle bli påvirket.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 20:36

pelsen skrev:"Litt trimmet i toppen" er noe du bør finne ut av, hva som er gjort. Dette er viktig å vite når du skal justere gassere.
Min Ducati F1 er trimmet, andre kammer og portet topp. Da jeg kjøpte den satt det original vakumstyrt bensinkran på den. Jeg slet med at den stoppet på lengre fullgassdrag.
Det er døgnåpne kammer på den, og den lager ikke nok vakum til å holde krana åpen. Nye manuelle kraner var løsningen på den.
Hvis sykkern er trimma med annen kam kan dette rote til ting som man i utgangspunktet ikke tenker at skulle bli påvirket.

Ja jeg skal prøve å få full informasjon av tidligere eiere, men altså sykelen har blitt kjørt med dagens oppsett av forgasser og topp,
så det er ikke noe nytt oppsett, vist du trodde det? Så jeg tenker at det må verre noen rensing justering som må til for å få den til å gå skikkelig igjen?

Vist jeg setter den på pri så skal det jo renne inn bensin? og da bør det ihvertfall ikke verre noe problem det du nevner?

Men skal skrive enn email til forrje eier for å få all informasjon, takk for tipse.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Forgasser problemer? on Søn 18 Des 2016 - 21:32

gordone skrev:
pelsen skrev:"Litt trimmet i toppen" er noe du bør finne ut av, hva som er gjort. Dette er viktig å vite når du skal justere gassere.

Ja jeg skal prøve å få full informasjon av tidligere eiere, men altså sykelen har blitt kjørt med dagens oppsett av forgasser og topp,
så det er ikke noe nytt oppsett, vist du trodde det? Så jeg tenker at det må verre noen rensing justering som må til for å få den til å gå skikkelig igjen?

Vist jeg setter den på pri så skal det jo renne inn bensin? og da bør det ihvertfall ikke verre noe problem det du nevner?

Men skal skrive enn email til forrje eier for å få all informasjon, takk for tipse.
Samme oppsett med ny fører, en parameter er ny...
Min F1 hadde også funket for to tidligere eiere, men jeg fikk den til å gå tørr.
Hvis du kjører den på pri hele tiden har du jo eliminert bort sånt vakumtull.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Forgasser problemer? on Man 19 Des 2016 - 0:06

pelsen skrev:
gordone skrev:

Samme oppsett med ny fører, en parameter er ny...
Min F1 hadde også funket for to tidligere eiere, men jeg fikk den til å gå tørr.
Hvis du kjører den på pri hele tiden har du jo eliminert bort sånt vakumtull.

Jeg ser det er litt rust nedi tanken også, så jeg skal ta også starte i rette enden, med å få fjernet rusten i tanken også sealet den før,
jeg begynner på forgasseren.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Forgasser problemer? on Man 19 Des 2016 - 18:43

Det er ofte de små detaljene som " Make it or break it"

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Forgasser problemer? on Man 19 Des 2016 - 23:59

mekkern skrev:Det er ofte de små detaljene som " Make it or break it"

Skrudde ut forgasseren idag og skal rengjøre den i morgen er planen, så for vi se hva som skjer :)

Vis Medlemmets Profil

14 Spørsmål on Ons 21 Des 2016 - 14:26

Hei,

Har nå skrudd forgasserne i deler og rengjort og ønsker i den forbindelse å bytte noen pakkninger som er morkne... samt bytter litt skruer som ikke ser så fine ut.

1. Når det gjelder skruer, kan jeg bare kjøpe på Biltema med samme dim og lengde? hvilken legering må jeg ha? selve forgasser huset er vell aluminimum så jeg kan ikke bruke noe syre faste? Ønsker å benytte skruer som ikke ruster om 1 år...

2. Er det noen som vet hva type benevnelsen på disse forgasserne er? Skulle sett om jeg fikk tak i dele liste.. enklere å bestille deler då...

Tusen takk :)

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 17:45

Så lenge du ikke kjører når det er saltede veier og holder nogenlunde ren sykkel..
så er det nix problem med rustfrie/syrefaste skruer.
selv bruker jeg mye umbrakoskruer i stedet for krysspor- så kan en også skru med "kulehode umbrako" når det er litt trangt..

Vær forsiktig med blandingsskruer -disse må ALDRI skrues i bunn med noe som helst krefter-de skal bare akkurat berøre setet i bunn for å kunne 0 stilles..

men glipper du en syrefast skrue nedi et sted får du den ikke opp med magnet... Sad

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 18:32

Ser ut som du trenger denne også:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Malingsfjerner-2000019328/

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 18:39

mekkern skrev:Så lenge du ikke kjører når det er saltede veier og holder nogenlunde ren sykkel..
så er det nix problem med rustfrie/syrefaste skruer.
selv bruker jeg mye umbrakoskruer i stedet for krysspor- så kan en også skru med "kulehode umbrako" når det er litt trangt..

Vær forsiktig med blandingsskruer -disse må ALDRI skrues i bunn med noe som helst krefter-de skal bare akkurat berøre setet i bunn for å kunne 0 stilles..

men glipper du en syrefast skrue nedi et sted får du den ikke opp med magnet... Sad

Takk for tilbake melding, da skal jeg bare kjøpe syrefaste skruer å få de byttet ut.
Jeg trodde syrefast kunne reagere med aluminimum.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 18:39

mortal skrev:Ser ut som du trenger denne også:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Malingsfjerner-2000019328/

hehe, jeg har faktisk sotte å skrapt av maling idag, hadde kanskje vert enklere å benyttet denne ja :) hehe

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:22

Du noterte vel ned hvor mange runder blandingsskruene var i utgangspunktet før du skrudde de ut? Pluss at du ikke blander delene til de forskjellige, en kopp med deler til hver forgasser.

20 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:28

gordone skrev:

Det er helt riktig men da trener du også vann salt og en dæsj med søle og skitt for å holde på fuktigheten lengst mulig.

Sånn som vi finner etter veiene i disse dager... affraid

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:31

mekkern skrev:
gordone skrev:

Det er helt riktig men da trener du også vann salt og en dæsj med søle og skitt for å holde på fuktigheten lengst mulig.

Blir bare sommer kjøring, så det blir ikke noe problem, kjøre på med syre fast eg då :) takk for hjelpen.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:33

KliffArne skrev:Du noterte vel ned hvor mange runder blandingsskruene var i utgangspunktet før du skrudde de ut? Pluss at du ikke blander delene til de forskjellige, en kopp med deler til hver forgasser.

haha nai, eller eg har rimelig kontroll på hvilke deler som var til vær forgasser, men blandings skuren har jeg ikke kontroll på.
For lære meg å justere inn fra scratch ? :)

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:34

mekkern skrev:
gordone skrev:

Mener vi brukte syrefast mot aluminium på ting vi laga for å stå i sjø på noe greier vi laga for Kystverket for mange år siden. Og den flåta ser jeg fremdeles i bruk. Aluminiumen mener jeg å huske de kalte sjøvannsbestandig, så kanskje en bedre legering?

24 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:44

gordone skrev:
Det er riktig at det kan det, men dette kommer an på elektrolyttens ledningsevne og legeringen i aluminiumen (og det syrefaste stålet), samt mengden av de forskjellige materialene. I prinsippet er det spenningsrekka som gjelder, materialer med stor forskjell i reduksjonspotensialet vil være ugunstig. Man skal uansett ikke bare skjele til denne, det finnes mange praktiske tips og løsninger der ute. Men man skal vite når man må være forsiktig og søke mer informasjon.

Selv bruker jeg aldri rustfrie bolter mot aluminium på mc, kun elzink som det er originalt. Den ene grunnen er at jeg ikke vil risikere galvanisk korrosjon, den andre er at jeg som regel liker originalutførelsen bedre. Rustfritt har et annet utseende enn elzink.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 19:46

KliffArne skrev:
mekkern skrev:
gordone skrev:

Mener vi brukte syrefast mot aluminium på ting vi laga for å stå i sjø på noe greier vi laga for Kystverket for mange år siden. Og den flåta ser jeg fremdeles i bruk. Aluminiumen mener jeg å huske de kalte sjøvannsbestandig, så kanskje en bedre legering?

Ja bare det gjøres riktig er det slik det skal gjøres.

"sjøvannsbestandig" alu er ikke det som fixer biffen men heller isolasjonsskiver/gjengetetting og noen offeranoder...

Så lenge ingen prøver å skru delene fra hverandre ser alt oki-doki ut...

Men det er ikke knekt eller boret ut den siste skrue i undervannshusene på påhengere... Laughing

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next