Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Forgasser problemer?

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 20:01

mortal skrev:
gordone skrev:
Jeg trodde syrefast kunne reagere med aluminimum.
Det er riktig at det kan det, men dette kommer an på elektrolyttens ledningsevne og legeringen i aluminiumen (og det syrefaste stålet), samt mengden av de forskjellige materialene. I prinsippet er det spenningsrekka som gjelder, materialer med stor forskjell i reduksjonspotensialet vil være ugunstig. Man skal uansett ikke bare skjele til denne, det finnes mange praktiske tips og løsninger der ute. Men man skal vite når man må være forsiktig og søke mer informasjon.

Selv bruker jeg aldri rustfrie bolter mot aluminium på mc, kun elzink som det er originalt. Den ene grunnen er at jeg ikke vil risikere galvanisk korrosjon, den andre er at jeg som regel liker originalutførelsen bedre. Rustfritt har et annet utseende enn elzink.

Boltene som er orginale er ikke ruster, det er bare hodene som er utslitt...
Men da går jeg for elzink ønsker ikke noe skal bli ødelagt, så orginalt er tydeligvis bra nok.

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 20:02

KliffArne skrev:Du noterte vel ned hvor mange runder blandingsskruene var i utgangspunktet før du skrudde de ut? Pluss at du ikke blander delene til de forskjellige, en kopp med deler til hver forgasser.

Er det ett stort problem vist jeg blander noen av delen? har delen gått seg inn? Ser nå at jeg kan ha blandet det,
jeg hadde det i bakhode når jeg demonterte, men tenkte at det ikke spilte noen stor rolle... men kan ha drete meg ut der?

Når det gjelder blandings skruen, så er vell bare å justere fra stratch nå då... ?

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 20:21

gordone skrev:
KliffArne skrev:Du noterte vel ned hvor mange runder blandingsskruene var i utgangspunktet før du skrudde de ut? Pluss at du ikke blander delene til de forskjellige, en kopp med deler til hver forgasser.

Er det ett stort problem vist jeg blander noen av delen? har delen gått seg inn? Ser nå at jeg kan ha blandet det,
jeg hadde det i bakhode når jeg demonterte, men tenkte at det ikke spilte noen stor rolle... men kan ha drete meg ut der?

Når det gjelder blandings skruen, så er vell bare å justere fra stratch nå då... ?

Hvor stort problemet er vil jo vise seg Laughing

Personlig liker jeg å ha kontroll på dette, sånn at jeg får det isammen likt som det var. Hovedsaklig fordi jeg ikke har den kunnskapen som skal til for å ta det fra bunn når det kommer til flere forgassere samtidig.

Men du får sikkert tips fra noen her hvis du trenger.

29 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 20:29

KliffArne skrev:
gordone skrev:

Hvor stort problemet er vil jo vise seg Laughing

Personlig liker jeg å ha kontroll på dette, sånn at jeg får det isammen likt som det var. Hovedsaklig fordi jeg ikke har den kunnskapen som skal til for å ta det fra bunn når det kommer til flere forgassere samtidig.

Men du får sikkert tips fra noen her hvis du trenger.

Ser den... da kunne jeg brukt gamle instillinger som utgangspunkt.
Menne for lese meg opp og prøve å feile litt :)

Dette var intressant blandings skruen altså høyden på nåla er linkt på alle fire forgasserne, kan type på at forje eier har gjort noe galt?
Skruen på siden av forgassern er vist bare blanding med tomgang, vist jeg har forståttt det korrekt...?
https://www.youtube.com/watch?v=6mwa1jz04fQ

Sist endret av gordone den Ons 21 Des 2016 - 21:38, endret 2 ganger

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 20:31

Er det noen som utifra bildene kan si meg hvilken type forgasser jeg har? type nummer eller.no?
Må prøve å finne dele liste...

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Forgasser problemer? on Ons 21 Des 2016 - 23:44

gordone skrev:
Skruen på siden av forgassern er vist bare blanding med tomgang, vist jeg har forståttt det korrekt...?
lufteskruen kan du stille så mottorn går fint på tomgang, eller så kan du stille den så du får best gassrespons fra bunn ved pådrag. De fleste bruker den til å justere blanding for å få fin tomgang. Men den kan brukes til mer hvis man vil, forgasserinstillinger er et kompromiss. What a Face

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 0:18

Ahh forstår :)

Hvilken rekkefølge tar man ting i?

1. Skru luft skruen helt inn på alle fire også hvor mange turn ut?
2. Hvordan vet man at skruen på vær forgasser er passelig?
Egenspaene til vær forgasser-sylinder-ventiler er vell ikke identisk?
3. Når man er happy med luft skruen starter man synkronisering av forgassere? Med 1500-2000 rpm?

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 17:00

Start med "grovsynkroniserte" spjeld.
2 runder ut på blandingsskruene på alle.
start opp, varmkjør og synkroniser forgasserne 1 gang-1500/2500rpm litt avhengig av verktøy.
juster til "normal tomgang" og sku en blandingsskrue SAKTE INN til den stopper å gå på den sylinderen-deretter sakte UT til den akkurat begynner å tenne, deretter 1/2 runde UT.
repeter på de 3 andre-etterjuster tomgang etter hver gang.`synkroniser på nytt.

deretter kan du finjustere alle like mye inn eller ut ettersom hvordan du opplever funksjon på motoren.
Hvis den går seg sur på lavfart uansett, er nok tomgangsdysen for stor-hvis du må minst 3,5 omdreininger ut før den begynner å fungere bra er den for liten.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 17:49

mekkern skrev:Start med "grovsynkroniserte" spjeld.
2 runder ut på blandingsskruene på alle.
start opp, varmkjør og synkroniser forgasserne 1 gang-1500/2500rpm litt avhengig av verktøy.
juster til "normal tomgang" og sku en blandingsskrue SAKTE INN til den stopper å gå på den sylinderen-deretter sakte UT til den akkurat begynner å tenne, deretter 1/2 runde UT.
repeter på de 3 andre-etterjuster tomgang etter hver gang.`synkroniser på nytt.

deretter kan du finjustere alle like mye inn eller ut ettersom hvordan du opplever funksjon på motoren.
Hvis den går seg sur på lavfart uansett, er nok tomgangsdysen for stor-hvis du må minst 3,5 omdreininger ut før den begynner å fungere bra er den for liten.

cheers

Du forklarer det sånn at tilogmed jeg forstår.

Men er det lett å høre at den slutter å gå på en av fire?

35 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 18:42

Tusen gjertlig takk for forklaringen :)
Når jeg synkroniserer forgasserne er det kun nål høyden jeg skal justere? (Når jeg demonterte forgasser så jeg at alle nålene stod likt på alle sylinderne, litt rart???)

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 20:13

gordone skrev:Tusen gjertlig takk for forklaringen :)
Når jeg synkroniserer forgasserne er det kun nål høyden jeg skal justere? (Når jeg demonterte forgasser så jeg at alle nålene stod likt på alle sylinderne, litt rart???)

Du rører ingenting inni når du synkroniserer.

Her, se på denne:

37 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 20:51

Joda- På mikuni VM28 SC så må en "inni" for å justere..
Nå vet ikke jeg om forgasserne er de orginale/hvem motor de egentlig har sitti på .. men de SER ut som de.

Men hvorfor han kødda med låseblekkets feste veit jeg ikke, tror det skal låse mutteren først og fremst????

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 20:59

Jo nåle høyden må jeg regulerer inni på toppen, tar av topp dekslet.

Også har jeg bare enn skrue uten om som styrer blandingen for tomgang... det må verre denne jeg skal finne punkte hvor forgasserene for korrekt mengde luft/bensin?

Jeg ser han på videoen skriver at det er mottsatt på denne med
Mindre og mer luft, skal jeg skru helt inn og to tørn ut eller skal jeg skru helt ut også skru to inn?

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 22:55

gordone skrev:Jo nåle høyden må jeg regulerer inni på toppen, tar av topp dekslet.

Også har jeg bare enn skrue uten om som styrer blandingen for tomgang... det må verre denne jeg skal finne punkte hvor forgasserene for korrekt mengde luft/bensin?

Mindre og mer luft, skal jeg skru helt inn og to tørn ut eller skal jeg skru helt ut også skru to inn?
Jeg lærte meg dette på en suki GT100 for mangeogtredve år siden, en sånn ensylindret motor er veldig grei å lære på. Man får respons uten at det er andre sylindre som forstyrrer.

Hvis du har tenkt å skru helt ut og så to turn inn, hvor har du tenkt å begynne å telle turn fra?  

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 23:34

Det han gaudern i videoen justerer er ikke"nåler" -men forgasserstemplene.

Da justerer du MENGDE luft/bensin gjennom forgasserne.Slik at den trekker like mye blanding på hver forgasser og motoren går jevnt på tomgang/litt gass-på full fart spiller det ingen rolle med små avvik.

Pilot screw/blandingsskruene på forgasserhalsene justerer forholdet bensin/luft fra tomgangsdysene slik at det som suges inn har optimal forbrenning.Disse justeres fra BUNN.

Ja du kan justere "dysenålene" på noen forgassere, andre må skiftes til andre typer. men dette har ikke innvirkning på tomgang og disse er like/satt likt på alle 4 gasserne.

Enkelt/grovt sagt: blandingsskruene er opp til 1/8gass -nåler 1/8 gass til 3/4 gass og derifra hoveddyse.

Men områdene overlapper hverandre, og emulusjonsrør og forgasserstempel spiller også inn her.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Forgasser problemer? on Tor 22 Des 2016 - 23:59

Tusentakk dette må fin tenkes gjennom å testes på nyåret:)

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 0:33

mekkern skrev:Det han gaudern i videoen justerer er ikke"nåler" -men forgasserstemplene.

Da justerer du MENGDE luft/bensin gjennom forgasserne.Slik at den trekker like mye blanding på hver forgasser og motoren går jevnt på tomgang/litt gass-på full fart spiller det ingen rolle med små avvik.

Pilot screw/blandingsskruene på forgasserhalsene justerer forholdet bensin/luft fra tomgangsdysene slik at det som suges inn har optimal forbrenning.Disse justeres fra BUNN.

Ja du kan justere "dysenålene" på noen forgassere, andre må skiftes til andre typer. men dette har ikke innvirkning på tomgang og disse er like/satt likt på alle 4 gasserne.

Enkelt/grovt sagt: blandingsskruene er opp til 1/8gass -nåler 1/8 gass til 3/4 gass og derifra hoveddyse.

Men områdene overlapper hverandre, og emulusjonsrør og forgasserstempel spiller også inn her.

Jeg husker fra nittitallet at de som skrev noe tips på nettet var flinke til å skrive noe på nettet men som oftest var helt løk på det tekniske. Dette må man jaggu være obs på ennå. Jeg vet ikke åssen jeg skal legge ut en durørvideo, og jeg vet at de mest kompetente kompisene mine heller ikke kan det.
Ut fra spørsmålene trenger trådstarter hjelp, og det er litt basic forgassergreier som blir helt åpenbart når man har prøvd og kan se lyset Very Happy
Jeg liker fremdeles best å synke en ensylindret maskin som BSA'en clown  santa rendeer , men kan strekke meg til å synke to sylindre. Fikk kommentar engang at det var umulig å synke Ducati F1 på øret, men jeg synket den på øret og kontrollerte etterpå med vacumklokker. Har ikke giddet å bruke klokkene siden Cool Synke 4 kan jeg ikke for det har jeg ikke prøvd . Men jeg kan se på Very Happy  Hvor befinner trådstarter seg?

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 12:11

Mekkeren:
Når du skriver justere ned til "normal" tomgang, så bruker jeg felles skruen for tom gang? Skrur ned til 1-1,5k rpm?

Hvilke muligheter har jeg for å oppserver / se at sylinderen har stoppet når jeg skal finne punkte for vær forgasser?

Pelsen:
Ja, er ganske fersk :) men har høyt pågangsmot og har god teknisk anlegg for å lære så skal nok finne ut av det :) men har lært at det er ofte smart å samle inn andres erfaring og bruke det sammen med mine egne erfaringer jeg kommer til å få :)

Jeg bor i stavanger område, hvor bor du? :)

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 13:26

gordone skrev:Mekkeren:
Når du skriver justere ned til "normal" tomgang, så bruker jeg felles skruen for tom gang? Skrur ned til 1-1,5k rpm?

Hvilke muligheter har jeg for å oppserver / se at sylinderen har stoppet når jeg skal finne punkte for vær forgasser?

Pelsen:
Ja, er ganske fersk :) men har høyt pågangsmot og har god teknisk anlegg for å lære så skal nok finne ut av det :) men har lært at det er ofte smart å samle inn andres erfaring og bruke det sammen med mine egne erfaringer jeg kommer til å få :)

Jeg bor i stavanger område, hvor bor du? :)

Tomgang er felles skrue ja.
Du vil høre at motoren ikke går på sylinderen..samt at turtallet vil synke noe når den slutter å tenne.
Kan prøve deg frem med å ta av plugghetta for å høre forskjellen..(pass så du ikke får deg en "karamell" med blå gnist..) Laughing

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 18:22

gordone skrev: men har høyt pågangsmot og har god teknisk anlegg for å lære så skal nok finne ut av det :)

Du skal ha for godt pågangsmot, og best så det er, så går det godt også Very Happy

Pass iallefall på at du får fjernet absolutt alt av løse lakk-flak som kan ha forvillet seg inn i diverse hull i forgasserne nå. På bildet ser det ut som det kan være en sjanse for dette.

46 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 18:27

gordone skrev:Jo nåle høyden må jeg regulerer inni på toppen, tar av topp dekslet.

Ok, jeg var litt rask der. Trodde de justeringsskruene stod nedimellom, på utsiden. Jeg reagerte helst på at du nevnte nålehøyden, at de var like på alle fire, og at du derfor trodde forrige eier hadde justert feil. Nålene står vel helst likt på alle, det er ikke dem som justeres ved synkronisering.

47 Re: Forgasser problemer? on Fre 23 Des 2016 - 22:28

Tusen takk for tilbake meldinger :)

Ja, jeg missforstod litt, det var ikke nåle høyden, men tønne høyden, er enn skrue med fjør på helt i toppen av forgasseren, ganske så likt på videoen.

Ja driver å lakker de opp nå, alt inni blir vasket med forgasser rens og trykk luft spylt.

Jeg har to spørsmål:
1. Jeg klarte å bøye nålen litt... idiotisk, men jeg har fått rettet den opp 99% den går fint ned i hullet uten å skrape i ringen den går gjennom, men er det viktig at den er 100% bein?

2. Jeg trenger ny gummi pakkning ring til resorvar skruen,
Hvor kan jeg skaffe det?
Vist det er mulig så ønsker jeg å bytte ut alle synlige skruer også,
Så ser det bedre ut, hodene er slitt på grunn av dårlig verktøy har blitt brukt.

Jeg mangler også 3 fjører på blandings skruen for tomgang, det var bare fjær på en av forgasserne, funksjonen til er vell at den ikke skal skru seg ut med vibrasjon?

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Forgasser problemer? on Lør 24 Des 2016 - 0:39

gordone skrev:
Jeg har to spørsmål:
1. Jeg klarte å bøye nålen litt... idiotisk, men jeg har fått rettet den opp 99% den går fint ned i hullet uten å skrape i ringen den går gjennom, men er det viktig at den er 100% bein?

2. Jeg trenger ny gummi pakkning ring til resorvar skruen,
Hvor kan jeg skaffe det?
Vist det er mulig så ønsker jeg å bytte ut alle synlige skruer også,
Så ser det bedre ut, hodene er slitt på grunn av dårlig verktøy har blitt brukt.

Jeg mangler også 3 fjører på blandings skruen for tomgang, det var bare fjær på en av forgasserne, funksjonen til er vell at den ikke skal skru seg ut med vibrasjon?

Jeg ville kjøpt ny nål. Og lurer litt på åssen du kan ha fått til å bøye den. Kanskje legge vekk den store rørtanga neste gang. Laughing

Jeg aner ikke hvor det er smart å kjøpe Mikunideler, men jeg handler både Dellorto og Amal i England. Spesielt Dellorto har det vært veldig fint å kjøpe fra England, sjappa der har deler på lager og jeg får de samma uka som jeg bestiller. Det finnes en norsk importør for Dellorto, en mopedtrimmesjappe som ikke har dyser på lager engang. Ikke kunne de gi meg leveringstid heller. clown
Tror den norske importøren for Mikuni er i Alta. Fordelen med å gå på forgassermerke istedenfor motorsykkelmerke er at man utvider søket. Oftest er en forgassertype levert på mange motorsykkelmerker.

Delekatalogen til sykkern er forøvrig noe du må ha. Jeg kjøper deler på Ebay etter søk på delenummer fra delekatalogen til min '51 modell BSA.
Jeg bor i Oslo, har bodd i Stavanger fra 91 til 96 så jeg er litt kjent der borte.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2