Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Rengjøre tank innvending.

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 0:02

Hei,

Jeg har enn tank fra 81 som har litt rust inni også ser det ut som noen har brukt noe seal eller.no tidligere?

Hva er det røde greiene på bilde?

Planen min er å bruke Tank Sealersett for motorsykkel fra Gasoil (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=219),
men bør jeg gjøre med tanken før jeg bruker dette setet tenker spesielt på dette røde greien ? hva er det for noe?

Ser noen på internett tipser om å bruke småstein også plassere tanken i tørketrommelen uten varme? hehe

Kunne det vert enn plann også bruke dette Tank sealsettet etterpå?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 8:34

gordone skrev:

Ser noen på internett tipser om å bruke småstein også plassere tanken i tørketrommelen uten varme? hehe

Det røde greiene ser ut som lakk, har hatt noen slike rester i tanken i årevis selv.

Har hørt om en som la tanken i betongblander over natten. Pent foret opp med puter. Det kunne gått fint med noe mindre enn pukk i tanken, men med pukk skiftet tanken fasong over natten.  Razz
Strøsand eller akvariesand burde funke.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 12:22

pelsen skrev:
gordone skrev:

Det røde greiene ser ut som lakk, har hatt noen slike rester i tanken i årevis selv.

Har hørt om en som la tanken i betongblander over natten. Pent foret opp med puter. Det kunne gått fint med noe mindre enn pukk i tanken, men med pukk skiftet tanken fasong over natten.  Razz
Strøsand eller akvariesand burde funke.

Takk for inspill, tanken var for stor til å få inni tørke trommel og har ikke tilgang på betongblander...

Planen min nå er:
Rense / vaske tanken med salt syre forstår det slik at da blir jeg kvitt både rust og gammel lakk?, fant enn oppskrift på nettet:
1. Fjern bensin kran og tank måler og erstattet med noen midlertidig blombering, litt sukker på hva jeg skal bruke her?
2. Fyll par liter bensin på tanken og rist godt og skjyld ut slik at jeg for alle løse partikler ut.
3. Fyll bensin tanken sirka halveis med varmt vann.
4. Fyll sirka 3-3,5liter med salt styre, for mye ? for lite ? er 30% salt syre jeg har kjøpt.
5. Fyll resten av tanken helt full med varm vann.
6. Tett igjen påfulling åpningen, med hva?
7. La tanken stå for seg selv i 3 timer.
8. Fjern tetting i påfylling og tøm hele innholdet i tanken i enn plast beholder / bøtte.
9. Nøytraliser vesken med to kopper med Natron
10. tøm vesken i avslukk.
11. Skjyld tanken godt med vann.
12. Tørk taken med varme pistol / hårføner.

Hva så ?

Jeg har bestilt inn Tank Sealersett for motorsykkel fra Gasolin, men det har jeg ikke før over nyåret.
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=219

Må jeg avvente med syre behandlingen, eller kan jeg behandle tanken midletidig inni, tenker på at det kommer
jo rust med enn gang etter syre behandlingen?

Spraya godt med WD-40 ??? også vasker jeg tanken med produktene som kommer med Gasolin pakken?
Gasolin pakken inneholder Rensevæske, Rustfjerner m/zink og Tank sealer.

Tusen takk for innspill til enn nybegynner :)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 13:36

Saltsyre ville jeg ikke brukt uten å teste på noe rustent skrot først. Det er et veldig etsende stoff, jeg bruker det til å fjerne sink når jeg skal lodde wire. En gang glemte jeg en kopp med saltsyre på arbeidsbenken over natta. Alt stål i nærheten var rustent dagen etter pga gassen som dampet av.

Rustfjerneren i settet bør være nok. Antakelig er det sitronsyre, ihvertfall fikk jeg med sitronsyre i Kreem tankliner som jeg har brukt en gang. Sitronsyre er ganske snilt men fjerner rusten effektivt.
Minnes at det var sitronsyre først, så skylling med aceton før tanklineren ble helt oppi.
Hvis det ikke er hull i tanken hadde ikke jeg giddet å bruke tankliner, men heller kjøpt noen poser med sitronsyre på supern. Bland med varmt vann i tanken og la det stå en dag eller to.

Tenkte å gjøre det samme med BSA-tanken idag, har endel rust der som jeg ikke vil ha med bensina til dysene.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 17:27

Kan jo dele litt erfaring jeg også.
Jeg gjør også som Pelsen beskriver, og jeg bruker en pose sitronsyre pr.liter vann (den til Santa Maria funker best synes jeg Very Happy ). La det stå noen dager. Tøm så tanken og er det forsatt kraftig rust som sitronsyren ikke har tatt så kan man bruke grus (grus 4-8mm) uten finstoff. Fyll opp med ca 1:10 del grus og litt vann som hjelper til med å forflytte grusen. Så er det bare å sette seg på en stol og la grusen skli frem og tilbake over stedene som ikke ble rene med sitronsyren. Dette er litt primitivt men fungere veldig bra. Jeg har gjort ren mange tanker slik. Blending av uttak for bensinkran er ofte en utfordring men om man bruker fantasien så finner man gjerne på noe. Jeg bruker en platebit med pakning og borer samme skruehull som kranen til blending på de kranene som har plane flater. Gamle klassikere har gjerne gjengestuss og da bruker jeg en slangebit med en bolt som plugg.
Etter diverse tømminger og skyllinger med vann så heller jeg på en skvett kondensfjerner. Pleier ikke å behandle tankene inni men tanker som er behandlet med slike syremetoder ruster gjerne raskt om de ikke fylles med bensin innen kort tid. Skal man lagre tanken i lengre tid og den må være tom så blander jeg litt olje og diesel og rister slik at det blir en oljefilm innvendig. La blandingen være på tanken og rist en gang i blandt. Skylles ren med bensin før bruk.
Et tips ved restaurering er å rense tanken FØR man lakker tanken. Har gått på en smell der en gang da jeg renset tanken etter lakk og den viste seg å være så rustskadet at det ble en tesil i bunnen av tanken Razz

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 18:33

Bruk kork til vinflasker-spikk de til så de er litt trange(ev koke de opp litt) og treplugger til å tette med er ikke vits i å lage det mer vanskelig enn nødvendig.. Wink

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 20:08

Hvorfor ikke bare bruke bunnskvipe av colaflasker?Coca cola drar unna rust som bare det Very Happy

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 20:43

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 22:09

mekkern skrev:her er snadder for rustfjærning..
http://shop.petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter

Takk for spill alle sammen.

Nå er jeg litt forvirret :)
Jeg forstår det slik at lakken som er inni tanken min fra før, ikke vill forsvinne med sitronsyre, den vill bare fjerne rusten.
Jeg ønsker at tanken min skal bli god som ny inni...

Jeg kan selvfølgelig stå og riste på den med grus, men det må ta timer ? hadde jeg bare hatt enn betong blander...

Fosforsyre ? da er det vell like greit med saltsyre?

Så alle dere vill fraråde meg å bruke saltsyre i henhold til oppskrifter jeg har funnet på nettet?

Vist jeg går for saltsyre var tanken og bare bruke Rustfjerner m/zink og Tank sealer etterpå så fort som mulig etter syre behandlingen.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 22:46

gordone skrev:Så alle dere vill fraråde meg å bruke saltsyre i henhold til oppskrifter jeg har funnet på nettet?
Nei, bruk gjerne saltsyre og gi oss en rapport om hvordan det gikk clown

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Rengjøre tank innvending. on Tir 20 Des 2016 - 23:05

gordone skrev:
Forskjellen på fosforsyre og saltsyre er at du kan dyppe "snadden" i den uten å får problemer, noe jeg ikke anbefaler med saltsyre. Ikke engang 30% saltsyre Cool

Men, skal jeg snakke utfra min utdanning og erfaring, så blir mine anbefalinger slike:
Er tanken i rustfritt stål; gå for saltsyre (eller svovelsyre for den del).
Er den vanlig stål eller aluminium; bruk fosforsyre.

"Ferro-Bet" eller, hvis du får tak i maritime produkter, "Metal-Brite" er tingen å bruke. Bland det ned til 15% eller deromkring og fyll innpå en halvliter eller så. Vend tanken i alle retninger, slik at alle innvendige vegger blir våt og vent i 20-40 minutter. Deretter vask/skyll i kokvarmt vann. Bruk vannkoker om nødvendig, 100gr vann er best. (Og MYE vann).
Bryker du fosforsyre, trenger du ikke "nøytralisere" tanken med kaustik etterpå heller.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 13:51

bikeridr skrev:
gordone skrev:
Forskjellen på fosforsyre og saltsyre er at du kan dyppe "snadden" i den uten å får problemer, noe jeg ikke anbefaler med saltsyre. Ikke engang 30% saltsyre Cool

Men, skal jeg snakke utfra min utdanning og erfaring, så blir mine anbefalinger slike:
Er tanken i rustfritt stål; gå for saltsyre (eller svovelsyre for den del).
Er den vanlig stål eller aluminium; bruk fosforsyre.

"Ferro-Bet" eller, hvis du får tak i maritime produkter, "Metal-Brite" er tingen å bruke. Bland det ned til 15% eller deromkring og fyll innpå en halvliter eller så. Vend tanken i alle retninger, slik at alle innvendige vegger blir våt og vent i 20-40 minutter. Deretter vask/skyll i kokvarmt vann. Bruk vannkoker om nødvendig, 100gr vann er best. (Og MYE vann).
Bryker du fosforsyre, trenger du ikke "nøytralisere" tanken med kaustik etterpå heller.

Fosforsyre fjerner gamle maler rester i tanken også?

Hadde det bare vert rust i tanken så hadde jeg gått for sitronsyre, men det er denne lakken som er i tanken også.. ønsker å få alt helt reint vekk
med alle malings rester og rust... tilbake til start slik den var ny...

Hem... må prøve å få levert tilbake saltsyre då....

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 14:00

Malingsrester løsner med tynner eller terpentin, men må kanskje ligge 2-3 dager for å løsne ordentlig.
Er det epoxymaling, tror jeg du sliter uansett hva du bruker..

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 18:57

bikeridr skrev:Malingsrester løsner med tynner eller terpentin, men må kanskje ligge 2-3 dager for å løsne ordentlig.
Er det epoxymaling, tror jeg du sliter uansett hva du bruker..

Tusen takk for inspill av deg, er du enig i følgende plan:

FJERNE MALINGS RESTER:
1.Kjøpe inn tepentin eller tynner?, her må jeg ha like mange liter som tanken rommer?, slik at tanken kan stå i full med terpentin eller tynner , 2-3 dager før jeg tømmer tanken, for vurdere hvordan den ser ut inni etterpå om jeg skal la det stå lengre...  ?
Tanken er vist 16,6l det blir jo mye tynner... jeg kan kanskje kjøpe inn 10l også kan jeg la den stå på hode 2-3 dager også snu tanken og la den så den korrekte veien 2-3 dager ? hehe så trenger jeg bare halvparten av mengden, for å tynne den ut med vann osv er vell ikke noe lurt? vill vell ha full styrke?

Tynner / terpentin, ødelegger gummi, slik at jeg må lage midlertidige plomberinger i alle hull?

FJERNE RUST:
2. Kjøre på med Fosforsyre, Jeg tror tanken min skal vist verre 16,6l som sagt.
2a. Kjøpe 1l 75% fosforsyre (http://shop.petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter), blander ned til 15%.
2b. Tømmer på sirka enn halv liter og lar det gå vått i vått inni tanken.
2c. Tømmer ut vesken.
3d. Etter 20-40 minutter skyller jeg tanken rikelig med kokende vann.
3e. Vurder resultatet, vist ikke fornøyd kjøre jeg en ny runde?
3f. Tørke tanken 100% med varmluft.

Praktiske ting
- Kan fosforsyren bare tømmes rett i sluken?
- Blander jeg ut fosforsyren med spring vannet som er kaldt?

RUST BESKYTTELSE:
Jeg har kjøpt inn Tank Sealersett for motorsykkel (Gasolin)
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=219
Jeg har spurt Gasolin og det er ikke sitronsyre i denne pakken.
Pakken inneholder:
- Rensevæske, 473 ml.
- Rustfjerner m/zink, 473 ml.
- Tank sealer, 473 ml.

Renske vesken trenger jeg kanskje ikke benytte ?

3a. Benytte Rustfjerner m/zink etter anvinsing på pakken, selv om alt rust er fjernet med fosforsyren,
så vill vell denne forebygge siden det er zink i den også? Viktig at jeg for denne på med enn gang tanken er tørr, slik at det ikke for startet å ruste igjen?
3b. Legge på tank sealer for å unngå.

Er dette enn plan ? noe jeg har glemt? forbedrinsgs forslag?

Dette blir enn nyttårs plan :)

Sist endret av gordone den Ons 21 Des 2016 - 19:19, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 19:11

Glem terpentin, det er jo det samme som white sprit. Du får ikke noen tørka maling til å løsne med det. Tynner 17 vil muligens/ trolig få malingen til å løsne.

Legg ei mjuk fille inni tanken, fint over det området som har fått maling på seg. Så holder du den fuktig med tynner 17 et døgns tid, så ser du hva som skjer. Må legges sånn at den våte filla har kontakt med malingen.

En bi effekt med tynner 17 er at du kan få deg en god rus om puster inn for mye. Noen liker jo det clown

Litt alvor, vær forsiktig både med å puste den inn og å søle på huden, den er sterk. Bruk verneutstyr.

16 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 19:16

KliffArne skrev:Glem terpentin, det er jo det samme som white sprit. Du får ikke noen tørka maling til å løsne med det. Tynner 17 vil muligens/ trolig få malingen til å løsne.

Legg ei mjuk fille inni tanken, fint over det området som har fått maling på seg. Så holder du den fuktig med tynner 17 et døgns tid, så ser du hva som skjer. Må legges sånn at den våte filla har kontakt med malingen.

En bi effekt med tynner 17 er at du kan få deg en god rus om puster inn for mye. Noen liker jo det clown

Litt alvor, vær forsiktig både med å puste den inn og å søle på huden, den er sterk. Bruk verneutstyr.
'

Ahh smart med fillen!, skal stå enn plass det er god ventilasjon :)

Både tynner 17 og fosforsyre går ikke gjennom plast hasker?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 21:59

Len deg på kliffer'n sitt forslag mhp tynner. (Terpentin løsner oljebasert maling, men jeg er kanskje litt for "biased" til sjømann og malingen vi bruker til sjøs).

Tror ikke du trenger å fylle tanken peise full. Bruk fille, som kliffer'n foreslår (eller sand) samt rull tanken rundt en gang i døgnet eller så. Da bør det jo holde med en liten liter eller så..

Regner med Biltema vinylhansker skulle holde.
Tynner tørker ut huden noe vanvittig og du har vel 70% sjanse for å få sår og sprekkdannelser i huden. Spesielt om du ikke vasker hendene på etpar timer.
Fosforsyre svir litt, så hansker er nok også her et lite kupp. (Den tørker også ut huden ganske effektivt).

Regner med den fosforsyren du får tak i er 5-30% så da trengger den høyst å blandes 1:1 med vanlig kaldt springvann. Husk bare regelen; "Syre i vann går alltid an, mens vann i syre spruter mye".

Selv er jeg eksepsjonelt treg på bruk av verneutstyr, så de ovennevnte hudskader er reinspikka erfaring. Som sagt, fosforsyre svir litt, men pass deg evt for kaustik. Den svir *MYE* samt at den trekker under neglene og det er J.Æ.V.L.I.G kjipt etpar dager. (For ikke å snakke om når du skal hilse på "lillegutt" med etpar kaustikfingre. Tenk i de baner av chili under forhuden Wink )

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Rengjøre tank innvending. on Ons 21 Des 2016 - 23:39

bikeridr skrev:Len deg på kliffer'n sitt forslag mhp tynner. (Terpentin løsner oljebasert maling, men jeg er kanskje litt for "biased" til sjømann og malingen vi bruker til sjøs).

Tror ikke du trenger å fylle tanken peise full. Bruk fille, som kliffer'n foreslår (eller sand) samt rull tanken rundt en gang i døgnet eller så. Da bør det jo holde med en liten liter eller så..

Regner med Biltema vinylhansker skulle holde.
Tynner tørker ut huden noe vanvittig og du har vel 70% sjanse for å få sår og sprekkdannelser i huden. Spesielt om du ikke vasker hendene på etpar timer.
Fosforsyre svir litt, så hansker er nok også her et lite kupp. (Den tørker også ut huden ganske effektivt).

Regner med den fosforsyren du får tak i er 5-30% så da trengger den høyst å blandes 1:1 med vanlig kaldt springvann. Husk bare regelen; "Syre i vann går alltid an, mens vann i syre spruter mye".

Selv er jeg eksepsjonelt treg på bruk av verneutstyr, så de ovennevnte hudskader er reinspikka erfaring. Som sagt, fosforsyre svir litt, men pass deg evt for kaustik. Den svir *MYE* samt at den trekker under neglene og det er J.Æ.V.L.I.G kjipt etpar dager. (For ikke å snakke om når du skal hilse på "lillegutt" med etpar kaustikfingre. Tenk i de baner av chili under forhuden Wink )

hehe, var denne jeg hadde tenkt å kjøpe
http://shop.petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg-1-liter
Den er 75%

Så man ønsker å komme ned til rundt 15% den er go.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 15:26

gordone skrev:
Så man ønsker å komme ned til rundt 15% den er go.
Begynn der.
Hvis det viser seg for svakt, så kan du jo alltids kjøre opp konsentrasjonen litt. Prøv med en liten skvett ufortynnet rett-fra-flaska på en ubehandlet skrapstålbit først, så får du sett på resultatet før du "teppebomber" tanken med "the real deal" Very Happy

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 16:46

Hehe tusen takk for hjelpen :) dette skal bli ett morsomt ny års prosjekt :)

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 16:46

jeg ville laget en blanding på 20-25%% med fosforsyre..når det ikke er mer å "spise på" så stopper det...og du kan helle dette tilbake på ei kanne som du kan ha stående for å duppe rustene deler i senere...

Hvis du plugger tanken trenger du bare et par dl. som du rister rundt og la stå en stund-repeter og sjekk innimellom.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 18:33

Tusentakk fra dere alle :)
Skal ta også blande rundt 20%
Det eneste jeg lurer på nå er behandlingen etterpå, jeg har jo kjøpt de tre produktene fra Gasolin, rens, rust fjerner med zink og sealer. Er det noe poeng å bruke rensen?

Heller tørke tanken etter fosfor veldig godt også bruke rust fjerneren med sink og sealeren henhold til veiledningen som følger med?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 18:43

Jeg ville droppet sealeren, og heller helt på noe som hindrer rust. En skvett bensin med olje i som ristes litt rundt bør vel rekke i starten, til tanken er montert med ny bensin. Senere vil ren bensin på tanken hindre videre rust.

En sealer som løsner er verre enn litt rust. Men det er jo ikke min tank, du gjør som du vil. rabbit

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 20:04

Enig med siste taler santa

25 Re: Rengjøre tank innvending. on Tor 22 Des 2016 - 20:55

Aha ja, når tanker er nye hva gjør de då?
Så dere er redd for at 2k sealer kan løsne, ser den.
Må sende den i retur då jedna, så selv om tanken står i ro så begynner det ikke å ruste? Må ikke ha full tank heller?
Tenker vist jeg har i litt olje og bensin nå også fyller jeg på litt bensin senere som skvulper rundt også står den enn vinter han begynner ikke å ruste over bensin nivået då?

Ser fordførn med det dere sier, da kan jeg bruke fosfor syre enn annen gang også... ideelt vill jeg ikke ha rust igjen, men det er kanskje uengåelig....

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next