Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ventiljusteringa fra helvete, en rødsei stritter i mot.

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 4]

Ventiljusteringen fra helvete!

Rød-seien, Xten min som i likhet med den allment kjente rød-seien som var gnidd i sin egen innmat og møkk og liggi i årevis med
salt og surke over seg gikk ikke så bra. Kogget fra rundt 4-5000. Jeg hadde en brukt CDI liggende, men tenkte at jeg skulle begynne med å
se over ventilklaringene først og bytte plugg. Forrige eier hadde vinterkjørt saken mye og sykkelen vitnet ikke om mye
vedlikehold for å si det pent! At noen kan finne på å "investere" i noe sånt overgår min villeste fantasi, men jeg er
kanskje ikke helt tam om jeg ikke nødvendigvis er vill...

Som den fingernemme jeg er så fikk jeg av tanken for å beskue øverste etasje av den famøse endunkeren. Vel, var greit å ta
av dekslet til innsugsventilene, men de to små deksla til eksosventilene satt skikkelig kjente jeg. Så jeg gav dem noen
runder med rustløser og lot dem stå et døgn. Gikk på med fornyet tillit og litt mer kraft. Og du dæven, der sprakk det ene
dekslet! Da var det klart at jeg måtte av med toppdekslet uansett for å lete etter metallspon så jeg gav det andre mer
rustløser og gjorde et nytt forsøk når skaden likevel var skjedd. Og samme visa der, sakene sprakk...
Velvel, hadde bestilling til Kedo på gang så jeg slang på nye deksler før jeg begynte å demontere.

Motoren må senkes/tippes framover i ramma for å få av toppdekslet, så da var det bare å ta av motorfester oppe og framme,
rammedeler osv osv og løsne bak til jeg fikk sluppet ned i forkant. Måtte løsne eksosanlegget noe også. Til slutt fikk jeg
lirka ut sakene og sjekka om der var alu-rester oppå kammene.
Eneste løsningen jeg så for å få av resten av de defekte ventildekslene var å kryssage med baufil og dunke litt så de delte
seg og jeg kunne plukke de av. Gikk helt fint det.

Nå fikk jeg den glupe idèen at jeg skulle ta av eksosanlegget mens jeg ventet på deler så jeg kunne sjekke om et annet
gammelt anlegg med LeoVince-potte som lå i bua kunne passe eller om jeg kanskje skulle hive på noen nye rustfrie og mer
åpne grenrør jeg hadde handla.

Vinterkjørt, mye salt...

Fikk ut tre pinnbolter på eksosen etter et par dagers rustløserbehandling, men jaggu faen røk den fjerde! Jaja, fikk se på
problemet når jeg fikk av alt tenkte jeg, kanskje sveise på ei mutter på gjengerestene hvis der var nok igjen? Men så var
det bare at jeg fikk ikke rikka på grenrøra, selv etter lengre tids rustløserbehandling.
Velvelvel, her skal makt brukes, så jeg kappa sakene (hadde jo nye liggende) Da hadde jeg noen passe separate stubber å
dunke på med hammeren. Fine greier, der satt jeg og knakka på stussene, fram og tilbake i lange tider så det hørtes ut som
klokkespillet på ei gammel kirke oppe i alpene mens jeg etterfylte med rustløser.
Plutselig så fikk jeg løs den ene. Da var det bare en igjen, men den var usaklig vanskelig. Jaja, jeg gir ikke opp, så jeg
dunka fram og tilbake til det nærma seg senebetennelse og naboene sannsynligvis begynte å bli desperate... Så bevega det
seg! Men nei, det var bare røret som hadde revna rundt kraven. Så der satt jeg med en fastrusta krave som jeg garantert
ikke fikk ut mens motoren stod i ramma.
Bare å få doningen inn på vinterlageret, dette kom til å ta tid!

Da var jeg altså kommet dit at jeg måtte ta ut motoren... Og da kunne jeg like godt sette inn den motoren jeg kjøpte i høst og som skulle være ganske nyboret og renovert (sa Østfoldingen som lurte den på meg). Pen var den ikke, og sannsynligvis var jeg lurt...

Men så hadde skrotnissen (jeg) en gammel fæl brukt sving jeg hadde funnet på e-Bay. Siden svingen på Rød-seien også måtte av for å få løs
motoren (samme bolten som holder dem) slo det meg at jeg kunne ta en skikkelig renserunde på den jeg hadde i bakhanda og
kryssbytte når jeg likevel var der jeg var. For den svingen som satt på var direkte fæl, vinterkjørt, 28 år gammel og lite
vedlikeholdt som sykkelen var.

Bruktkjøp fra e-Bay, ikke vakker den heller:

Grundig rengjøring ble det, så plukka jeg sund linkingen til demperen og tok ut nålene fra lagrene før jeg heiv alt av
linking opp i ultralydvaskeren noen timer.

På selve svingen dunka jeg ut lager og foringer, hadde nytt repkit liggende allerede.

Så var det på med negerkuse på baksvingen en del timer før jeg avslutta med litt punktsandblåsing der jeg ikke kom til å få
bort rust med kusa. Til slutt var saken rustfri å se til, grunna og ga den noen strøk med felglakk så den ble svært så
presentabel. Bomma litt på sølvfargen, men det får være måte på!
Så var det å presse inn nye lager og foringer, sjekke niplene for funksjon, fette opp og sette sammen sakene igjen. Ble jo
nesten presentabelt dette. Bare litt for blank farge.

Så ble sakene satt litt på vent i våres, sesongen var i gang, andre sykler skulle brukes.

Vis Medlemmets Profil
Ja en finner alltids noe når en overtar "klenodier"... clown

Men det er en god følelse når alt er på stell etterpå.

Vis Medlemmets Profil
Flott rapport! Her er det litt etterslep på vedlikeholdet ja, men du får det i fin stand igjen. Jeg har forresten samme motor i SRX-6. Cool

Vis Medlemmets Profil
Joda mekkern, kunne jo se hva jeg kjøpte. Men den gikk brukbart og gamle Yamahaer skal jo være mulig å finne deler til. En liten nesten-klassiker er det jo også.
SRX-6 altså mortal, den går det ikke så mange av heller. Så motoren passa inn? Oljekjøler på den vel?

Vis Medlemmets Profil
Jeg drev i det små og plukka ned rundt motoren, og der røyk bare to bolter til fothviler og sånt, rust og rust.

Sving og motor sitter som nevnt på samme bolten. Og den satt virkelig fast! Kjemi og makt, mer makt og deretter banke-avløser (BO40) som la på med makt mens jeg hvilte.
Sakte kom sakene ut, og etter ei helg var motor og sving ute!

Men den ramma var jo fælslig, kanskje jeg skulle slipe og blåse litt på den også, i alle fall nedre delene... Det som vises  Cool

Den usmarte avgjørelsen ble altså å fjerne rusten og så ta en runde med fire behandlinger med kjemi for å koke bort rusten, seale og så grunne. Nesten så man skulle hatt bank for å ikke strippe hele ramma og ta alt fra grunnen av. Er vel nesten ulovlig å være så dum?

Uansett, jeg slipa, kusa og til slutt tok sakene utafor og sandblåste de innerste krokene så det var fritt for synlig rust. Overraskende god originallakk der det ikke var rust under!
Corrofix ble pensla på nakent metall, skal sørge for at rusten i porene blir tatt og forberede metallet på neste steg.
La så på to strøk med en Rustkiller i dette 4-trinns produktet som skulle være home safe sa proffene som drev med antirust for offshore.
Det ble to strøk med FerroPrimer.
Forsegling med IsoGrunn, litt våtsliping og nå skulle det være klart til lakk.

Griseri, men det må til!

Berget av demonterte smådeler (alle så fæle ut) ble vaska sånn passe. Fikk tilbud om å få sandblåst det som kunne blåses, og det sier man selvsagt ja til.
Herlig å bare legge alt i poser og få det tilbake nesten klart til grunning!
Noen av delene jeg fikk på døra, og som dere ser er det ikke mye vits i å prøve å fjerne originallakken der det ikke var rust under. Noe bra gjorde dem nok borte i Japan på 80-tallet.

Etterpå var det avfetting, sliping og mer vask før grunning. Til slutt ble løsdelene lakka i ymse farger, omtrent som det var originalt, eller slett ikke som originalt... Signalrødt viste seg å stemme bra med det de la på i 1987. Det som ikke skulle være rødt fikk noen toppstrøk med samme felglakken som svingen hadde fått.
Det mildt sagt spesielle grenrøret fikk noen runder med motorlakk før det stod et par timer med varmluftpistol i de forskjellige åpningene for herding. Dette var et grenrør som ble med hjem (til skrotsamleren) sammen med ei LeoVince-potte en gang. Det er modda og påsveisa noe for at den uoriginale potta skulle passe og har stått på en annen XT. Min plan er imidlertid å sette på rustfrie rør fra OTR og sannsynligvis kjøpe en Marving-muffler fra Kedo. Originalpotta er bare en gedigen tung rustklump, regner med jeg sitter med en stor haug med veteran-ruststøv om jeg prøver å gjøre noe med den!
Men uansett godt å ha alternativet presentabelt.

Vis Medlemmets Profil
Ikke så mange SRX-6 her hjemme nei. Var vel pinglete å ha sykkel med så lite motor i 1986, spesielt siden GSX-R 750 og andre supersportmaskiner nettopp var lansert. Men det er en trivelig maskin, så basic som en motorsykkel kan bli. Akkurat som din XT. Er ikke oljekjøler på den, er den opprinnelige motoren som sitter i.

Hold oss oppdatert, gøy å følge med på arbeidet.

Vis Medlemmets Profil
Ser litt kjent ut det der, ting som ikke er like bra som man forventet. Og ekte skrotnisser lærer aldri at dette skjer på neste prosjekt også...også neste...

Vis Medlemmets Profil
mortal: ja husker de åra som tidene for aggressive rekkefirere. Hadde GSX1100 etter innledende år på Kawa 1000. Og oppe i nord der jeg kommer fra så vi omtrent ikke noe under 1000ccm utpå 80-tallet. Men med alderen kan man sette mer pris på også de enklere godsakene og historien rundt :)

pelsen: nei, man lærer ikke. Og hvis sakene plutselig er bra så selges det vel til fordel for noe annet nedkjørt clown

Har blitt litt sånn lett småpjusking også, gamle saker trenger å få tatt en ordentlig service på bremsene. Heldigvis fins det repkit til disse veteranene.

Først ut var bremsestempler til begge bremsene. Slik så delene til bakbremsen ut:

Med litt ultralyd og stålull med polytrol og repkit ble det så mye bedre. Gjort det samme med forbremsen.

Har repkitene til begge kaliperne liggende også, og nye klosser. Mens bremseslanger er i posten nå. Da må det bli godkjente bremser etter hvert cheers

Forresten er XT`en ikke helt normal i toppen, i forhold til det meste av andre motorer jeg har åpnet. "Toppdekslet" har øvre kamaksel-lagre, og vippearmene sitter fast oppi dekslet. Så da jeg satte toppdekslet på håper jeg at jeg hadde rett mengde pakningsmasse på, her er ingen pakning ellers. For mye så blir det nok slarkete for kammene, og for lite så kniper det kanskje... Får se og høre om den starter en vakker dag.

Og med hjelp av VAG-deler og BO40 med sveiseapparat ble det spesialverktøy på meg for å få løs innerbeina i gaflene bounce

Vis Medlemmets Profil
Se her!
Når man trodde det var fullstendig tørke på prosjekt-fronten, så dukker gutten i røyken opp.

Fine greier cheers

Forresten er XT`en ikke helt normal i toppen, i forhold til det meste av andre motorer jeg har åpnet. "Toppdekslet" har øvre kamaksel-lagre, og vippearmene sitter fast oppi dekslet. Så da jeg satte toppdekslet på håper jeg at jeg hadde rett mengde pakningsmasse på, her er ingen pakning ellers. For mye så blir det nok slarkete for kammene, og for lite så kniper det kanskje... Får se og høre om den starter en vakker dag.
Flott , dette er saker Very Happy  Godt å se at det er flere dumme løsninger. Pakningen eller ikke pakningen vil også påvirke geometrien for vippearmen mot ventilen. Sikkert ikke like ille på denne som på Triumph, men så lenge ventilklaringer justeres mot ventilen endres også angrepspunktet mellom justerskrue og ventil. Sliter ekstra på ventilstyringer når vippearmer jobber utenfor optimal posisjon. santa

Vis Medlemmets Profil
Føler meg medskyldig i at denne havnet hos deg Joo. Jeg var jo med når du kikket på den, og var mer enn villig til å kjøre den hjem for deg.
Jeg forsøker å hjelpe til med sandblåsing og polering av deler for å bøte på skyldføelsen Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Ser ut som du har fått bra kontroll på "elendigheten" Joo Very Happy Hvordan går det med "Den Grønne" forresten?

Vis Medlemmets Profil
AT: den grønne fikk seg ei helg med grundig nedvask så jeg fikk se hva som egentlig var under den gamle skjiten. Ser slett ikke ille ut! Fyrte den opp og hørte den gikk, og så har den stått stille siden.
Men handlet inn en del; dekk, lager, simmeringer (selvsagt lekk de gaflene også...), batteri, fant pent brukt Bagster på e-bay, og diverse annet jeg mener man bør ta på litt eldre sykler. Driver og åpner det elektriske og ser over, men som sinnamekkern sier så bør man ta et prosjekt av gangen!
Regner med jeg starter litt mer seriøst utpå nyåret når XT`en er litt mer sammensatt og ikke flyter ut over 30 kvadratmeter. Ser for meg kaoset om man plukker på 4 sykler samtidig... selv med bare en enkel XT i deler fant jeg to deler jeg ikke visste hva de skulle være til. Lesing av exploded delekatalog ga svar etter hvert, men kontroll? Njeee...
Må vel plukke ned, tømme/rense tank og forgassere og sjekke ventiler og ta av ymse og polere. Prøve med en lett cut på lakken og polering og se om den blir grei nok uten lakking. Spyle gjennom bremsesystem er vel et minimum, kanskje mer. I verste fall selger jeg (nesten) alle de andre doningene og kjører Triumph et par år om jeg får den bra cheers

Kliffern: ja jeg syntes også det var stille. Selv om dette ikke er noe stort prosjekt så er det nå i alle fall litt bilder av elendighet, kan gjøre at andre føler at det de driver med ikke er så gæli likevel Cool

pelsen: har ikke sett mye inni eldre Triumph, men ja; lov å undre seg litt over noen av konstruksjonene man ser. I alle fall når man vet av de som fungerer så mye bedre. Var vel noe sært på Honda sine endunkere også som slet fælt på kammer eller vippearmer?

Vis Medlemmets Profil
Rødseien:

Dette var tidlig i sommer, jeg løfta inn motor og sving i en operasjon alene. Den forbaska felles bolten gjennom begge delene gjorde det litt knotete, men jeg tok i litt og fikk den store bolten på plass. Og pådro meg brokk...
Ferieturen til Slokavia, Ungarn, Romania, Serbia med håp om Albania ble avlyst. Ble generelt laber sesong, vågde meg ikke avgårde på mer enn noen lange helgeturer her på berget denne sommeren... operert i høst, og etter karantenetid kan jeg nå ta i litt igjen Cool

Hadde fått tak i noe deler fra en stjålet og kondemnert XT, trodde blant annet jeg hadde fått en Ok oljetank på kjøpet. Men kjeltringene hadde spraya det meste med noe rar sølvlakk (mønje?) for å endre utseendet på den, også oljetanken var full av denne mønja... Dessverre også plastdelene.
Men med kuse og litt blåsing og grunning og lakk fikk jeg originale rustklumpen til å se folkelig ut. Vaska innvendig, nye o-ringer og slikt så den er montert og godkjent som grei nok på en brukssykkel!
Fra Italia fikk jeg fullt dekalsett. Svingen ble så flott atte med merker på cheers

Høsten gikk med til å lete etter noe så banalt som en mutter/bolt i den svært så uvanlige dimensjonen 27mm... Men noen som jobber med VAG-produkter fant ut at der er en bolt i forstillinga på Golf som har sett size. Ikke bare fikk jeg den, med der var spraka på et halvtoms feste også cheers

Muttertrekker fikk løsna bolten som holder innerbeina, vet der gjerne er brukt loctite. Og med spesial-toolen fikk jeg separert siste tørnene.
Begynte å gjøre reint det ene ytterbeinet med scotchpad, tok skjiten men plutselig ble det blank finish... OK, ikke original look, men overleverte saken til BO40 siden han likeel bare satt i mekkebua og stirra tomt på en gammel XL-motor. Bedre at han fyra opp polerinssaken og eksperimenterte med gamle XT-deler istf. Og du steike, her ble det krom-look! Se forskjellen mot det andre ytterbeinet:

Så da er det noen som må polere det andre også Cool

Nå er det litt pause, venter på ting fra Wemoto.

Vis Medlemmets Profil
Ble ganske fornøyd med resultatet Laughing

Vis Medlemmets Profil
Se der ja, der var det et nytt prosjekt.
Det der med innløfting av motor og hovedbolt er ikke noe særlig nei, fikk et skikkelig hekseskudd sist gang jeg bala med sånt, enda det var en forholsvis lett crossermotor. Må få meg et løftebord etterhvert.

Angående toppdekselet så skal det stå i manualen hva slags pakningsmasse det skal bruker, sikkert Yamabond og et hvist moment. Pass på at bonden har romtemperatur, dvs minimum 20 grd.

Fin tråd btw, mye bilder og slik ein tekst me likar Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Jo, fant en anbefalt tettemasse. regner med et blir ganske bra.
Godt du liker litt bilder Very Happy
Anelsen pause mens jeg venter på deler, pusler med noen av de andre syklene imens.

Vis Medlemmets Profil
Håper det er linsa som har bøyd innerbeinet på bildet.. Suspect

Vis Medlemmets Profil
Joda mekkern; er nok fotoapparaturen som lyger. Sakene er så rette at Very Happy

Fikk endelig pakke fra Wemoto, tok jo votter og vinter. Kunne gjort litt anna småpyssel, men som Elling må jeg bare si; "nå var jeg jo innstilt på å jobbe med bremsene".
Langhelg på gang, håper å kunne sitte og knote sammen reine kalipre med nye pakninger og klosser, og veldig spent på om de nye bremseslangene passer. Tynn i forhold til de som stod på, men jeg fikk se noe jeg ikke hadde sett før på gamle bremseslanger. Skal prøve å få avfotografert det i helga.

La sammen det jeg hadde handla fra før og ser at jeg sitter på opptil flere av simmeringer i samme sizen... her har ikke logistikken vært optimal. Ikke vet jeg hva jeg har, ikke vet jeg hva jeg trenger og ikke vet jeg hva jeg bestiller Neutral
Hadde handla godt med nye banjobolter og kobberskiver, og så er det selvsagt fullt opp med nye sammen med bremseslangene også... Jaja, får jeg stort mer til overs må jeg bare anskaffe en ny utslitt XT og begynne på en til!

Håper jeg etter hvert får dette ut av poser og over på sykkelen:

Vis Medlemmets Profil
Den blir jo fullstendig nullstilt den sykkelen Shocked

Vis Medlemmets Profil
Stilig prosjekt, veldig mye bra arbeid!

Vis Medlemmets Profil
Deilig med nye deler. Godfølelse er der når man får gjort rent, sjekket og satt sammen med nye deler.
Jeg har kjøpt en del fra Wemoto og har litt delte erfaringer. Fordelen er at de har mye deler til en grei pris men litt så som så med kvaliteten. Simringer som er "sånn ca på målene", lager som romler etter en sommersessong for å nevne noe. Men det aller meste er good shit.

Vis Medlemmets Profil
Angrer litt på at jeg kvitta XT'ene. Morsom moppe å kjøre alene på

@BO40; nei dette er vel svært langt unna nullstilling. Bare noe småsyssel for å ta det som var helt uakseptabelt dårlig. Og motor er ikke åpnet, ingen av dem. Men sida jeg har to så kan man jo finne på å åpne den ene om den som står i nå fungerer greit bounce
Som headingen sier; jeg skulle jo bare justere ventilene!
PS; hva med en liten prosjekttråd på den Hondasaken du har begynt å mekke sammen?

@inunf; takk, håper det er brukbart i alle fall. Ser at der er veldig mye jeg ikke har fagkunnskap om i alle fall, men arti lell!

@Bromm: Takk for melding om erfaringer! Skal ha det i bakhodet. Man tror jo det beste om det man får, men selvsagt fins der ymse produsenter med ymse kvalitet på det de lager.

@kliffern: Xtene er slett ikke det aller verste av gammelgamle sykler cheers

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
PS; hva med en liten prosjekttråd på den Hondasaken du har begynt å mekke sammen?

Ja, kom igjen!  Det går litt treigt her om dagen, så en ny prosjekttråd hadde passet. santa

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 4]

Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next