Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ventiljusteringa fra helvete, en rødsei stritter i mot.

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 4]

Jeg har ikke tatt noe særlig med bilder og er ikke noe glad i å skrive heller Rolling Eyes
Nøyer meg med å kommentere litt i steden Embarassed

Vis Medlemmets Profil
B040 skrev:

Pingle.

Bremseslangene som kom fra Wemoto passet bra. Så håper jeg Hel er å stole på. Alt av bremseting foran er nå fullt servicert. Bare å bolte på når der fins noe å bolte det på.

Regner med alle kverulantene her inne har skrudd så mye sykkel at de vet dette, men nevner likevel: Når jeg skal løsne luftenipler så bruker jeg konsekvent lang 6-kantpipe. Aldri fast/ringnøkkel. Aldri.

Grov fram kaliperen til bakhjulet fra "den store haugen" i dag, og du dæven dette var prosjekt! Er ikke sikker på om den kan renoveres... Bremseklossene hadde delt seg i flere lag, kanskje godt at jeg plukka ned sakene og ikke kjørte den mer affraid
Fikk heller ikke delt skoen, men den står med mye rustløser. Det positive er at bremsestempelet tydeligvis beveger seg fint. Får jeg delt den får den noen timer i ultralydbad og så får jeg se om den kan bli fullt funksjonabel med repkit mm.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Grov fram kaliperen til bakhjulet fra "den store haugen" i dag, og du dæven dette var prosjekt! Er ikke sikker på om den kan renoveres... Bremseklossene hadde delt seg i flere lag, kanskje godt at jeg plukka ned sakene og ikke kjørte den mer  affraid
Fikk heller ikke delt skoen, men den står med mye rustløser. Det positive er at bremsestempelet tydeligvis beveger seg fint. Får jeg delt den får den noen timer i ultralydbad og så får jeg se om den kan bli fullt funksjonabel med repkit mm.

Ultralyd gjør vel at ting løsner også, vaffal min erfaring. Her går det meste oppi badet pirat

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
B040 skrev:

Pingle.

Regner med alle kverulantene her inne har skrudd så mye sykkel at de vet dette, men nevner likevel:  Når jeg skal løsne luftenipler så bruker jeg konsekvent lang 6-kantpipe. Aldri fast/ringnøkkel. Aldri.

PINGLE   Har du ikke hørt om Wise-Grip Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Jeg bruker den største skiftenøkkelen jeg finner rabbit

AT og kliffern; brøttkuka tongue

Vis Medlemmets Profil
Ble mye fram og tilbake med eksosen. Det viste seg at de nye rustfri grenrørene ikke passa mot Marving-potta jeg anskaffa, kan nok få det til med litt kapping og så fore inn med rør i originalsizen inni de nye rustfrie. Men inntil videre gikk omsveisa grenrør tilpassa ei laserpotte på så jeg kunne komme meg videre. Der trenger jeg bare lage en brakett/oppheng til laserpotta, noe som er godt på gang.
Er jo et styr å ta av sakene siden luftfilterboks og bakdemper må av...

Konsa meg litt om framparten. Gaffel med nye simmeringer og støvringer ble fylt opp med sine 483ccm og alt tighta til.

Med håp om gaffelen nu kan stå der så bolta jeg på renoverte bremser framme, ny slange, banjoer med fersk kobber, klosser osv. Momentnøkla tingene der det så ut som det hørte til. Brukte stor sprøyte og trykka inn ny bremsevæske fra kalipperen og fikk etter hvert reservoaret oppe fylt Cool
Noen minutter med god gammeldags "lufting" den rette vegen så var hendelen stiv og fin. Gamlingen har bremser framme!

Lett-renoverte speil, styre og hendler bolta på.
Så stupte jeg inn i kaoset der lykta skal være. Alt elektrisk er åpna. Måtte lodde om noe siden jeg fjerna LED-lamper for å sette tilbake original lykt. (Noe drit å lodde styggammel kabel, kordellene måtte slipes og renses for å få tinn til å sitte) (Nei, strømtjuver er ikke akseptabelt)

Nye store gilde blinklys kom på, ikke no knuslete LED-ræl. Fikk endelig tak i kontakter i rett dimensjon så om man skal skifte f.eks blinklys så er det bare å plugge inn slik det var originalt.
Nå må jeg bare fixe ei knekt leppe til høydejusteringa på hovedlyset på går den inn.

Satte sammen alt det elektriske, og jaggu virka alt jeg kunne teste Cool

Styrekåpa er lett shina og fått nytt gildt raudt klistremerke.
Instrumentene har fått alle pærene nye.
Ny gasswire, ny dekompwire. Speedometer og turteller er også tildelt nye wirer.

Kom på at det står en Husky bak et hjørne. Denne skulle strengt tatt vært tatt hjem/ut for lenge sida, er klar for vegen, ny olje, fått av "effektanlegg" og tilbake til original eksos. Men ikke alt av blinklys er med, så den skulle jeg gløtte på i vinter. Og nå er vinteren gått, så det må bli til våren Cool
Og våren er her.

Vis Medlemmets Profil
I et gammelt kinesisk ordtak heter det at du bare skal eie 7 ting, ellers eier de deg. Er ikke lett når 4 av de 7 er gamle motorsykler Laughing

Vis Medlemmets Profil
Hadde det vært bedre om det var nye sykler?
Gjelder det når det man eier er å regne som skrap?

Dessuten er jeg ikke en asketisk shivaitt som bedriver tantriske ritualer... Cool

Vis Medlemmets Profil
Jo eldre de er jo mer tid bruker man på de om vinteren.
Min 3 år gamle fikk en vask og voks når jeg satte den inn.
Den på 27 har vært i smådeler og er fremdeles i mange deler selv om mange av de nå er sammensatt:roll:

Vis Medlemmets Profil
Eierne trenger også mer service når de blir eldre, har jeg merket. Men sånn service setter jeg bort til kvalifiserte folk med kniver, stiftemaskiner og gode preparater som man sover på Sad

Fikla litt med lys, nå er original lykt klar, med fixa justeringer, nytt stoff og det hele. Nesten så det kvalifiserer til en tur i mekkebua for å skru på. Det er det morsomste med jobben cheers

Vis Medlemmets Profil
Shining av 30 år gammel plast. Begynne med stålull av fineste sort med rens for å avfette og få fram igjen glansen. Så tørk og på med polytrol, også med fineste stålull. Etter en halvtime tørkes og poleres og det ser nytt ut Cool

Begynt å bolte på helrenovert bremsesystem bak. Og selvsagt lykt og styrekåpe omtrent på plass, og det raude gilde bremseskivedekslet kom på. Begynner etter hvert å se ut som en XT igjen. Gammelt rødt bleika sete, har nytt rødt setetrekk som skal på. Og nytrekt svart sete også. Får se hva som matcher best til slutt.

Vis Medlemmets Profil
Ja no kjem han seg monaleg Joo Very Happy Men tilbake til gammal plast, er det nok å pusse/shaine? Jeg opplever at plasten blir sprø og mister styrke med tida? Sprekker lett.

Vis Medlemmets Profil
Blir bra det her, joo. Snart klar for mange nye mil. Men du bør justere sidestøtta litt, den står for skrått ut til siden nå.

Plast brytes vel ned av UV-stråler, noen typer raskere enn andre. Kanskje man bør smøre de inn med solkrem med høy solfaktor?

Vis Medlemmets Profil
Er veldig forskjell på plast. Merkelig nok er den 30 år gamle plasten på XT`n myk og fin. Til sammenligning så vet jeg at det er stor fare for at de tappene som holder sidedeksler ryker på Triumphen som er en del nyere. Røk en på min første Triumph Sprint da den var 3-4 år bare, men der er vel støp/glassfiber og ikke "sånn" plast?
Vet ikke om polytrol hjelper mot sprøing over tid... tviler vel. Men gjør underverker med gamle solbleika ting cheers
Hjelper sikkert å la være å parkere utadørs så mye.

Sidestøtta vet jeg ikke om jeg klarer å bøye tilbake. Kan hende blir den sigen pga mine korte bein? Jeg står nemlig på fothvileren på venstre side med sykkelen på støtta når jeg skal kicke saken i gang. Ellers får jeg ikke trøkk nok...

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Sidestøtta vet jeg ikke om jeg klarer å bøye tilbake. Kan hende blir den sigen pga mine korte bein? Jeg står nemlig på fothvileren på venstre side med sykkelen på støtta når jeg skal kicke saken i gang. Ellers får jeg ikke trøkk nok...

Hehe, hadde samme "problemet" med xt'en min, og mine korte bein. Gjorde det på samme måte.

Blir fin nå etterhvert, moppen din. Godt jobba.

Litt morrakaffe i bua i dag. Klaska sammen bakbremsesystemet. Med renovert kalipper, sylinder, ny slange, klosser, banjoer og slikt. Litt hjelp av BO40 med lufting så fikk jeg bakbrems også! Nu får man igjen for alt man har serva over lang tid, bolt-on og se at det blir mer deler på moppen enn på arbeidsbord og i esker Cool

Der skulle være en beskyttelse til kalipperen, men aldri oppdaget noe sånt i delehaugene mine. I går klippa jeg til et feste til muffleren, så da lånte jeg plateklippermaskinen til mekken på jobb og klipte til en sånn beskyttelse. Hadde ikke riktige skruer så den dingler bare på en midlertidig bolt...
Og feste til muffleren fikk seg grunn og lakk, ligger til venstre i bildet grunna, før lakk.

Vis Medlemmets Profil
Begynner å komme seg bra nå gitt.. cheers

Vis Medlemmets Profil
Ja, hjelper å komme seg ut i mekkebua. Arbeidslysten kommer og går, nå får jeg flyte på et glimt av mekke-lyst så progresjonen fortsetter bounce

Litt åff-tåpic; gamle dieseldyret har kosta meg en del, må være mandagsbil... Sånn passe lei av den, har ikke DAB, vil ha automat igjen og ikke minst hengerfeste med tanke på å dra småsykler på tur til de svenske skoger osv. Lite lyst til å kaste mer penger i den gamle bilen. Men det skjer så mye på bilfronten for tida. Hybrid frister, digger stort å kjøre elektrisk siden det drar så flott. Men ha bare en bil og velge helelektrisk våger jeg ikke ennå. Dermed er Golf GTE en av de heteste kandidatene. Fått låne en noen dager, kan bare si at det overbeviser! (Men været overbeviser ikke...)
Hmmm, kan bli dyrt dette.

Vis Medlemmets Profil
Helligdag eller ikke, litt mekk.

Fått på Leo&Vince-potta sånn passe. Går vel for dette til å begynne med.
Skulle sykkelen virke og jeg får veldig ånd over meg en vinter kan jeg plukke ned den andre motoren og sjekke innvortes. Nye lagre gjøre seg sikkert, og en sylinderoverhaling osv. Lakka opp motor hadde gjort seg også. Da kan jeg mekke til de nye grenrøra og potta...

Fått det meste av ledninger på plass og batterikasse og batteri inn. På med kjede, men hadde en slapp kjedelås. Får rote i rotekasser og se om jeg ikke finner en ny lås. Slanger til motoren er på plass, knøla med å få til veivhuslufting til filterboksen, men fant slangedeler som får duge inntil videre. Sette ny på neste bestillinga fra Kedo.
Bare å få justert dekomp-wiren nå, så skal jeg teoretisk kunne prøve å kicke i gang. Men der er en skru som er delvis skada og svært spesiell.
Og sidedekslene skulle vært shina/lakka/etc. Redd det kan ta tid siden ny sesong straks er i gang. Får stå på litt før det blir varmt vær!

Vis Medlemmets Profil
Litt motvilje mot å justere dekompen... det betyr at jeg kan ha på ei flaske med bensin og prøve å kicke i gang. Gruer til det, kanskje den aldri starter?

Så jeg fant tanken i en bod og tok en titt. Trasig... men det visste jeg jo. Stod i stil med resten. Men etter å ha slipa ned rustflekker og grunna og slipt over så spraya jeg en del strøk med svart. Er en bulk også, men den skal få leve videre!
Nå kan den stå et par dager med støv og appelsinhud, så får jeg slipe over det hele og legge noen strøk med klarlakk. Regner med den blir like full av støv, men tenker jeg tar ei økt til slutt med 1500 og 2000-papir. Kanskje litt cut også.

Da regner jeg med tanken er mer enn pen nok til å tryne med på skauen cheers

Skulle jo bare justere ventilene.

Vis Medlemmets Profil
Knallbra jobbet. Morro å se gamle klassikere vekkes opp fra dvale. Lakken fikser du, la den herde godt ut og så sliper du slik du skrev. Pleier å bli overraskende bra.

Vis Medlemmets Profil
Godt du har kjøpt huskyen, for denne kommer du ikke til ta med i skogen.
Den blir nok for bra til det er jeg redd Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Bromm: Takk. Har hatt lyst å prøve sånn lettrestaurering av sliten lakk så jeg bestilte nettopp maskin for cut og polering. Har en Triumph som er halv-slapp i lakken, tenker den blir den "store" prøvekluten. Og så får jeg prøve først på den gamle XT`en for å se om man kan shine opp appelsinlakk som man gjerne får med sprayboks.
Ja; man må huske å ikke være utålmodig når man holder på med lakk, ikke hive seg på før hvert lag har fått seg noen dager med herding. Tålmodighet. Embarassed

BO40: neida, den blir ikke pen, bare mindre fæl!

Vis Medlemmets Profil
Det ble sånn passe denne lakkeringa...
Etter tre runder med klarlakk med 1200 og til slutt 2000 sliping, en del dagers herding og maskinell cut ble det slett ikke ille. Alt av appelsin borte, og glans som man kan forvente av 1K klarlakk.

Men... med bra lys så ser jeg pinadø slipemerkene i det svarte! Tror jeg brukte så grovt som 400 der før klarlakk. Lærepenge Sad

Greit nok, den ser ut som en nesten ny sykkel som har vært vaska litt uvørent. Langt bedre enn den rustflekka finishen som satt der for et par uker sida. Sier meg ikke alt for misfornøyd. De hvite prikkene er nok rester av polishen bare.

Så når jeg sliper og klar-lakkerer Triumph-tanken en gang i framtida så blir det med 600, så 1200 og litt 2000 før klarlakk. Og det blir en 2K-lakk!

Satt på et omtrekt sete som jeg trakk om i svart, originalt er det rødt. Det gamle røde (nå skittenrosa) setet skal jeg hive nytt rødt trekk på i helga. Da ser jeg hva som ser best ut.
Sidedekslene var svært stygge. Blir en fattigmannsshine der bare, men jeg burde kjøpt nye. Har slipa dem noen runder, og la plastprimer på i kveld. Får prøve å hive på noe svartlakk så får det bli som det blir.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next