Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ventiljusteringa fra helvete, en rødsei stritter i mot.

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 4]

Må komme med hel-bilde nå. Ser jo bra ut

x 2

Vis Medlemmets Profil
Helbilde...?

Tenkte det skulle komme når jeg var i mål tongue

Men er et stykke igjen.
Ser greit ut fra førerposisjonen nå, mange elektriske ting virker. Faktisk alle cheers

Knøla med de dårlige sidedekslene. Slip, plastgrunning, lakk, dekaler og klarlakk. De skal få seg en runde med lett cut så det blir en jevnere finish. Gikk tom for klarlakk før det ble helt ferdig, men får det nok greit likevel. 33 ganger bedre enn de var i alle fall! Klarlakk måtte til siden jeg ser at dekalene ikke tåler noe som helst.

Satte på en forskjerm i dag, men vet ikke om jeg bytter den til en med mer profiler. Regner med den vibrerer mindre, men denne tror jeg er originalen. Siden den er så stygg og sliten Wink Får se.

Har hatt et nytrekt svart sete på, men da jeg begynte å få på alle delene så jeg at det ikke blir riktig. Et annet sete har fått nytt rødt trekk. Det ser mye riktigere ut! Originalfargekombinasjonen. Men vil jeg ha det helsvart, med svarte tankdeksler og gaffelbelger så kommer det svarte setet på.

OK, bilde da. I dårlig kunstlys med mye rot bak.

Nå ser jeg at jeg veldig fort kommer til å ergre meg grenseløst over den stygge motoren. (Den andre sida er mye verre!) Så da kan jeg ta den lettvinte snarveien og lakke clutch- og generator-dekslet fra originalmotoren, om jeg finner rette fargekoden, og bytte over på denne. Eller gjøre det mest fornuftige; åpne originalmotoren, se over girene, bytte stempel og ringer mm og hone, skifte kamkjede og strammer, ny clutch osv, og så lakke hele motoren og bytte motor. Men starter ikke på noe sånt nå, må få ferdig kjede, drev og dekomp og se om den sviver i gang. Så må den vike for et annet prosjekt tenker jeg.

Vis Medlemmets Profil
Det var noe annet enn den rusthaugen jeg kjørte hjem for deg for et par år siden Shocked

Vis Medlemmets Profil
Denne ja :)

Men du har sandblåst og polert så mye på denne at det delvis har vært ditt prosjekt  lol!

Kalles "å kjøpe seg mye arbeide" ...

Vis Medlemmets Profil
Det lille jeg har bidradt kan knapt kalles arbeid. ( er utført i egen arbeidstid, så må ikke nevnes for sjefen Laughing  )

Vis Medlemmets Profil
Den ser litt bedre ut nå, ja. Men enig at motoren skulle hatt seg en oppshining, nylakkerte deksler hadde sikkert gjort susen.

Ja det var forskjell. Morro med slike prosjekter som er såpass komplette. Enkelt å holde styr på og man mister ikke oversikten. Det er mange som har gått på en smell og begynnt med for kompliserte prosjekter. Mange begynner med sin første restaurering uten skills (det i for seg er jo ikke noen hindring), en ramme, et utslitt rådelager og 2 rustne bolter, da sier det seg selv at man skal ha en god plan for å komme i mål.
Creed til deg. En riktig fin sykkel ble det Wink

Vis Medlemmets Profil
BO40: Gjorde veldig mye for at jeg bestemte meg for å gå så detaljert til verks cheers

Kliffern og Bromm; Takk, artig at dokker leser. Er delvis fornøyd selv, jeg har ikke allverdens skill men dårlig dømmekraft i blant. Artig nå på slutten når man hiver på masser av ferdig fixa deler etter et par vintre med restaurering og shining av bremser, gafler, sving, hjul og slikt, osv osv.

Jo mer jeg ser jo mer sikker er jeg på at videre veivalg, om den starter da, blir å shine de dekslene som sitter på den motoren som står i ramma nå.
Så tenker jeg at originalmotoren legges "på hylla" som et mulig, men ikke nødvendig, prosjekt Cool
Sammen med rustfri svanehalser, Marvingpotte etc.

Blir godt å rulle fram et helt nytt prosjekt snart. Eller... den neste kvalifiserer ikke til prosjekttråd ser jeg. Blir nok alt for overfladisk jobb. Det mest tekniske blir rep av gafler og kanskje ventilsjekk og flushing av forgassere og tank pale
Og så prøve å jobbe opp en grei finish uten noe mer enn maskinell behandling, og 3-4 strøk klarlakk på selve tanken. Fikk litt smaken på dette med lakkoppfrisking. Bare passe seg så man ikke blir alvorlig bitt av detailer-syka.

Ble reineste sommerdagen i dag.
Nå kunne man ønske seg lengre sørover, dit vegene går mye opp og ned og ikke har så mange rettstrekninger cheers

Vis Medlemmets Profil
Kjempebra resultat og interessant prosjekttråd! cheers

Vis Medlemmets Profil
Pogher!

Nå fikk jeg lyst på XT

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Takk for det inunf Very Happy

Hæggis; der er ikke så ofte det dukker opp XT`er til salgs lenger. Men der står nok en del som bare står og står bortgjemt.

Vis Medlemmets Profil
Heisann,

Fikk handlet meg en XT 600 1989 i helgen :-) Sykkelen sviver greit og er lettstartet men har en lyd som for meg (uvitende) virker som rådebank. Skrur litt selv men er ikke klar for å begynne å dele motor... Regner med det er håpløst å få noen til å ta denne jobben nå på sommeren? Men hvis noen har tips til personer eller bedrifter som anbefales så hadde det vært supert :-) Sykkelen har stått noen år og skal gå over bremser +++ før det kommer skilt på den igjen. Hvor er det greiest å handle deler til denne? Finner vel mye på ebay men er kanskje andre steder en kan få alt fra en til bra priser?

Vis Medlemmets Profil
GSXR1000K9 skrev:Heisann,

Fikk handlet meg en XT 600 1989 i helgen :-) Sykkelen sviver greit og er lettstartet men har en lyd som for meg (uvitende) virker som rådebank. Skrur litt selv men er ikke klar for å begynne å dele motor... Regner med det er håpløst å få noen til å ta denne jobben nå på sommeren? Men hvis noen har tips til personer eller bedrifter som anbefales så hadde det vært supert :-) Sykkelen har stått noen år og skal gå over bremser +++ før det kommer skilt på den igjen. Hvor er det greiest å handle deler til denne? Finner vel mye på ebay men er kanskje andre steder en kan få alt fra en til bra priser?

Du har jo den lokale Yamma langern der du bor, snakk med Thode på delelageret. Elles er http://kedo.de/ veldig kurrante å handle hos.

Vis Medlemmets Profil
Tenkte jeg skulle ta en tur innom speed og prate med de i ettermiddag. Utfordringen blir jo som sagt om de faktisk har tid å skru den nå :-/ Veldig oversiktlig den delesiden...takk for tips :-)

Vis Medlemmets Profil
Kan være slakk i stempelpinnen, om du er heldig. Evt piston slap. Da må du ikke dypere enn å ta av sylinderen. Evt gå opp en dimensjon på stempel og finne noen som ordner med boring og honing.
Litt lyder er det i disse motorene da...

Jeg handler det meste fra Kedo, som AT nevner over her. Finner nesten alt jeg trenger der.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Kan være slakk i stempelpinnen, om du er heldig. Evt piston slap. Da må du ikke dypere enn å ta av sylinderen. Evt gå opp en dimensjon på stempel og finne noen som ordner med boring og honing.
Litt lyder er det i disse motorene da...

Jeg handler det meste fra Kedo, som AT nevner over her. Finner nesten alt jeg trenger der.

Takk for svar... begynte med å sjekke oljen i går og den var heller sørgelig. Sirup og svært lavt nivå. Kjørt igjennom med fersk olje nå og skal la den gå litt til med dette før jeg tar filter bytte med enda et oljeskift. Men ulydene ble merkbart bedre så her tror jeg faktisk det er håp uten store inngrep cheers Fortsatt litt rakling fra kjede tror jeg men absolutt minimalt. En annen ting er at dette er en 20kw versjon... hvordan strupte de denne? er det dysebytte og innsugsmanifoild bytte som gjelder eller ligger det noe i utblåsing også? Ikke mening å kuppe tråden din joo Wink

Vis Medlemmets Profil
Bare å kuppe, er jo snakk om XT jo cheers

Godt å høre den sviver bedre! Synd folk ikke engang gir motorene fersk olje jevnlig...
Mener og tror at det kan bli slitsomt for kamlagrene å gå med lite/dårlig olje. Håper de ikke har fått seg en smekk.

Vet dessverre ikke hva de har gjort for å strupe ned til laveffekt... kanskje på noen større XT-forum?

Tysk side

Mere linker

Vis Medlemmets Profil
Rødseien har stått rolig lenge nå.

Men i dag satt jeg i bua og testa ut litt nytt verktøy, tar sjansen på å ikke bare skulle bruke DA (DualAction) polerings- og korrigeringsmaskin. Satte meg ned og tok i bruk Triumph-prosjektet som testobjekt for å se om det var greit å jobbe med rein roterende maskin jeg drista meg til å kjøpe. Triumph-tanken må uansett slipes ned og skal få noen strøk klarlakk før ny slip, cut osv. Der er det for mange dype riper til å klare med korrigering. Virker som helt overkommelige saker å jobbe med, alle skrekkhistoriene om roterende maskiner må være krisemaksimering av amerikanere...

Vel, kanskje jeg lager en liten lett tråd på Triumphen, men der skal neppe skje noe avansert mekanisk. Sikkert ikke så interessant for garva skruere å lese om lakkorrigering? Eller? Question

Så nesten til saken; selv om man er passe lei av at man en gang i tiden kutta ut all posting hos Sauetjuven og sletta alle bildene der, og nå mista alt etter den tid da Fotobøtta skulle ha blodpris så drister jeg meg til å legge ut i alle fall et bilde av XT`en i tråden igjen. Kanskje der kommer flere så den har innhold etter hvert.

Så til saken!:

Da jeg satt der i bua og finfunderte for meg selv kom BO40 innom. Som tidligere XT-eier reiv han kjeft og mente det var på tide å prøve å starte opp prosjektet. Noe jeg ikke har våget å prøve meg på... når en amatør skrur alt i fillebiter kan man ikke regne med at det vil fyre igjen Rolling Eyes
Sa at det var fritt fram å fylle en skvett bensin i tanken, koble på gasserne, sette på plugg og prøve. Og det gjorde karen. Jeg holdt meg unna, født negativ med dårlig tru på livet sånn generelt og egne evner spesielt. Regna med det ble tråkking og banning.
Men: etter litt priming og noen tråkk fyra pinadø Rødseien i gang!!! Nydelig tomgang, akkurat så fin og lav og stødig som en gammel thumper skal være. Reagere på gassen gjorde den også.

cheers cheers cheers

Nå har jeg snart ingen flere unnskyldninger for ikke å rulle den en tur og flushe olje igjen og se at alt fungerer. Merkelig nok duger ikke unnskyldninga mi om at der etter hvert skal på nylakka deksler på motoren...
Så kanskje den motoren jeg kjøpte og som visstnok skulle ha vært overhalt nylig er i god stand?

Artig dette plutselig bounce

Vis Medlemmets Profil
Hva var det jeg sa Laughing Laughing Laughing

Vis Medlemmets Profil
Skøy når noe virker etter å fukla litt selv Very Happy
Den DA'n, har du noe mer info om den, diameter, pris evt en link til noen som selger den?

Vis Medlemmets Profil
BO40: Ja, men jeg hadde litt angst... gjort så mye og så kanskje den aldri starta. Heldigvis tok jeg feil! Embarassed

@Bromm: Ja, siden det endte så bra å forsøke og sparke den i gang igjen etter 3 år, annen motor og sundplukka forgassere osv så var det faktisk veldig artig!
Den DA-maskinen jeg har brukt, også til å lære meg å slipe ned appelsinlakk med støvpartikler og få det blankt, er en ganske rimelig maskin. Istf å kjøpe Rupes som entusiastene mener man må ha, til 7000.- så gikk jeg for et sett som har vist seg å fungere helt fint. Den har bakplate på 125mm og bruker 140-150mm puter. Grei størrelse til bil, og de myeste putene jobber ganske greit på en MC-tank også. Det er på salg igjen akkurat nå ser jeg. Det fine er at der er med oppbevaringsvæske til den, ei flaske med grov cut-compound, Autoglym sin svært gode polish og en del puter attpåtil. Så mye at maskina nesten er gratis Very Happy

DA-maskin

På sida der finner du videoer om polering, men dette er stort ute i verden så Youtube er stinn av videoer om temaet.

En jeg har sett noen av videoene til (du må se etter hva som interesserer deg!) er en som heter AMMO NYC: https://www.youtube.com/user/AMMONYCdotcom/featured

Han er litt nerd, sikkert med OCD. Kanskje jeg liker det siden jeg nok svært sannsynlig har en del OCD når det gjelder enkelte ting selv lol!

Den siste maskina jeg kjøpte (den roterende) er også i den rimelige enden. Den har fått gode kritikker og det mest geniale med den er at den kan bruke 30, 50 og 70mm puter, er med 3 bakplater, og to forlengere. Dessuten viste den seg å gå veldig fint og være godt giret. Skjønner at den får mye skryt. Men putene som var med var ikke verdens beste oppdaga jeg i dag. Det stemmer også med omtalene jeg har funnet.

Nå har du vel noen prosjekter fra før av Bromm, pass deg så du ikke blir bitt av finishingdilla også! Det kan fort bli en besettelse vet jeg...

Vis Medlemmets Profil
Forresten, her er et bilde fra dagens trening med roterende maskin. Triumphen her er så sliten i lakken og har så dype riper at den skal vannslipes og få noen strøk med klarlakk på. Så vannslip igjen (til grid 2000) og til slutt cut med maskin for å få den blank igjen. Det som var spesielt med den var at fargen/lakken var usedvanlig grå og sliten. Dermed brukte jeg den til forsøkskanin og treningsobjekt. Se resultatene på bildet under, har kjørt kjapt over halve tanken!
Den skal likevel vannslipes og klarlakkeres som sagt, men her er beviset på hva man kan gjøre med lett sliten lakk i en fei om man har maskin og lyst å få det bedre.

Vis Medlemmets Profil
Takk for linken. 2200 kr er slettes ikke ille for den pakken.
Detailing, er hva det nå heter, har blitt veldig poppis. Folk bruker jo hele ferien på å polere bilen Rolling Eyes
Har en dobbel osilerende maskin men den er tung å bruke på MC dessuten så er det ikke mulig å bruke de finecutpadene (pads med korning fra 2000 og opp til 6000) på den. Har også en rimelig DA men den har en bakplate på 165mm og blir for stor igjen (den er også tung). Den du linket til ser mye smekrere ut, vet du sånn ca vekten på'n?
Utrolig forskjell på den tanken din. Trenger nesten ikke å legge på ny klarlakk. Men med noen gode strøk klarlakk til og en slik polering får du en vannvittig dybde i fargen.

Vis Medlemmets Profil
Dobbel, en cyclops sikkert?
Hadde DA-maskinen hjemme, heiv den på vekta og den er drøyt 2,3 kilo.
Skjønner du vil kunne bruke de fineste padsa, er sakene greit vedlikeholdt er det jo en lett vinterpolering man vil gjøre, ikke lakkorreksjon. Og 165 bakplate, da er det jo 180-puter. Det begynner å bli stort ja.

Ingen tvil om at detailing har blitt hot, er ingen grenser for hvor mange timer man kan bruke på et kjøretøy. Eller hvor mange produkter man kan ende opp med... Men en god polering en gang i året går kjapt og det gjør alt så lett å vaske. Og jeg liker at sakene ser sånn noenlunde ut også. OCD eller ikke Embarassed
Så kjører man og bruker redskapen gjennom sesongen, men gjør en god nedvask igjen når man setter inn, og koser seg litt med finishen også gjennom vinteren mellom normal servicering og skruing og kaffekos i mekkebua.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next