Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ventiljusteringa fra helvete, en rødsei stritter i mot.

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 4]

Hvilken roterende maskin gikk du for?

Vis Medlemmets Profil
Hei mekkern :)

Jeg skulle som sagt ha en liten maskin for de trange stedene, og leste litt rundt. Valget ramla på en Shinemate som får mye skryt til tross for den rimelige prisen. Putene er nok ikke de aller beste, men jeg er fornøyd så langt med det lille jeg har fått trent. Litt verre å kjøre med små puter og roterende oppdaget jeg, når det ble helt tørt clogget putene fort. Men trening og trening...
Går faktisk forholdsvis stille og virker som bra kvalitet:

Shinemate

Vis Medlemmets Profil
toppers -det skal sjekkes ut, en får vel diverse pads fra andre leverandører også så... sunny .

Vis Medlemmets Profil
Ja pads finner man, Rupes og Padking m. fl. fra den butikken jeg linka til f.eks.
Jeg blir bare litt "matt" når jeg ser at de forskjellige produsentene brukes sine egne farger på de forskjellige hardhetene... Evil or Very Mad

Får prøve å holde seg til samme merke så man lett finner det man skal ha i eska når man jobber Wink

Vis Medlemmets Profil
Pleia litt OCD på hobbyrommet.

Tilovers-deler som skal pakkes ned må også shines!
Den originale forgasseren har ikke bare blitt lagt i eske med "spares", den var for guffen til det.

Så det ble sundplukking, noen timer i ultralydbad, blåsing av kanaler og dyser og til slutt mye pussing med fineste stålull dynka i polytrol.
Satt sammen med nye pakninger, O-ringer osv. Til og med nytt cutoff-valve diaphragma hadde jeg klart, men det så greit ut så det ble reserve-reservedel.
Var brukt pakningslim på den noen steder da jeg åpna, og et par O-ringer manglet helt. Her hadde noen mekka kjapt og dårlig før...

Satt i "grunnstilling", nå kan jeg pakke den vekk og serve de lekke original-gaflene før jeg pakker dem også bort.
Sikkert flere diagnoser på dette, men jeg er happy What a Face

Vis Medlemmets Profil
Litt triveligere å plukke frem reservedeler som er rengjorte, ja.

Har du egen ultralydvasker?

Skikkelig bra.

Vis Medlemmets Profil
Dette er slikt vi liker cheers

Vis Medlemmets Profil
Ser bra ut det her. Hva slags vaskemiddel bruker du i ultralydvaskeren?

Vis Medlemmets Profil
Som skrotnisse har man jo ultralydvasker ja. Grei sak som klarer en enkelt forgasser. Tror den er 4 liter. Etter hvert ønsker man seg en større, men det gjelder vel det meste Very Happy

Her gikk det meste oppi bad med enkleste sort vaskemiddel; Zalo og sitronpulver i vannet. Hadde en egen kopp oppi med smådelene i en "gullsmed-rens" jeg har blandet etter oppskrift fra en... gullsmed. Men da jeg skylla av sakene glemte jeg å sjekke om denne blandinga gjorde en bedre jobb.

Ser Gasolin har fått et par spesialmiddel til ultralydvaskere. Blir nok å bestille en sånn sak, eller stikke innom en dag jeg får unnskyldning til å kjøre den vegen. Bromm hadde jo også noen anbefalinger på noe lakk de har som jeg vil prøve.

Men det meste av slike vaskeprodukter er ikke bra på alu, også de fra Gasolin. Begge de har er på den basiske siden, men ikke så heftig høy ph. Den jeg blanda selv til test er ganske sur, oksalsyre en en viktig ingrediens i den. Og grønnsåpe og spylevæskekonsentrat mm. Sikkert ikke bra for alu det heller.
Jeg har tidligere prøvd Biltemen sin vannlinjerens for båt, den er også delvis basert på oksalsyre. Der ble aluen mørk og fæl, men en runde med 0000 stålull og polytrol gjør normalt en god jobb.

Bra dere er flere som liker rene pene reservedeler, takk for ros Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Spennende blanding Joo. Siden jeg er for kjip til å kjøpe profft vaskemiddel http://ultralydvasker.no/brulin-company så har jeg prøvd mye forskjellig, faktisk også Farris. Kullsyrholdig vann avgir jo mye bobler og de forsterker vaskeeffekten. Funket bra det men Farrisen ble fort "dau".
Om man ser på databladet for dette vaskemiddelet så man at det er noe ymse og litt hemmlig innhold https://static1.squarespace.com/static/5814fe9b9de4bb2370ee975f/t/59082c7046c3c49694b44822/1493707888458/SDS-BRULIN-FORMULA-815GD-NF-2017.pdf med innslag av salt Laughing
Kunne vært spennende å prøvd dette proff alternativet mot hjemmebrygg.

Vis Medlemmets Profil
rene og pene deler som legges i lagerkasser er ikke helt ukjent Very Happy
Vaske ting før det skal i skrotkasse forekommer også Embarassed

Jeg sverger til skikkelig ultralydvaskemiddel som Brulin og OK-kjemi sine produkter. Dyrt i innkjøp men veldig drøyt i bruk. Prisen blir ikke så gal likevel.
De jeg har brukt er godkjente til å vaske flydeler og spiser ikke metall. Det går fint å la delene ligge i badet i ukevis om man skulle glemme å ta ut delene av vaskeren. Embarassed
Og så er de effektive og vasker mye fortere enn zalo og sitronsyreblanding.

Det meste effektive jeg har prøvd i vaskern er kaustikksoda, supereffektiv på aluminium og fjerner ALT clown

Vis Medlemmets Profil
Jeg har lest om disse stoffene fra Brulin før, men satt med en følelse av at dette fikk man ikke handla som privatperson. Husker ikke hvorfor jeg kom fram til det...? Hvordan skaffer du deg sakene pelsen?

Farris var jo en slags idè, men varer nok kort tid som du sier Bromm!. En del av effekten med ultralyd er jo bobler på overflaten som imploderer, det er det jo i fersk Farris! Kanskje man skulle låne en sånn kullsyremaskin og piffe opp vann med den og prøve, i alle fall om man har noe veldig ømfindtlige saker man ikke vil bruke tøff kjemi på? Hmmm scratch

Kaustikksoda høres skummelt ut, men det er kanskje noe mange bruker i heimen... Er det slikt folk rensa vinballonger med f.eks?

@pelsen; godt å høre vi er flere som liker rene deler cheers

Vis Medlemmets Profil
Kaustik soda som pelsen sier fjærner ALT -av aluminium.... Laughing
ikke pust inn gassen forøvrig... affraid

Kongen av aluvask er denne:http://www.okkjemi.no/brosjyrer/web0340.pdf

Ellers funker denne også "greit":https://www.arrowchem.com/products/citrol/

Vis Medlemmets Profil
Da får kaustisk soda utgå som eksperiment!

Jeg fant tilfeldigvis disse OK kjemi-sidene tidligere i kveld. De holder jo til rett utafor Drammen retning Svelvik så de seiler opp som aktuelle. Selger de over disk?
Se at de også har et produkt spesielt for ultralyd, OK2045.

Vis Medlemmets Profil
OK-kjemi selger heller ikke til privatpersoner, bare til registerte firma. Vet ikke hvor strengt dette praktiseres, om det holder å oppgi firmanavn og nummer til noen man kjenner som driver firma.
Jeg har fått litt OK-vaskemiddel fra en kompis som jobber et sted hvor de bruker slike produkter.

Brulin kjøpte jeg fra USA på Ebay, såpass lenge siden at frakten ikke var så svindyr som nå.

Paradokset er jo at disse relativt snille vaskemidlene er vanskelige å få tak i for vanlige folk, mens kaustikksoda står i hylla på f.eks Meny.
-Får man en sterk kaustikksodablanding på huden blir det brannskader hvis man ikke får skylt det bort straks.

Vis Medlemmets Profil
Ja det var jo litt bakvendt, det ser jo ganske så snilt/miljøvennlig ut på databladene de sakene fra OK-Kjemi.
Får undersøke om der fins noen muligheter via jobben på et eller mystisk vis.

Vis Medlemmets Profil
Morten Authen AS, Torperåsveien 16, Mysen, selger Brulin-produkter. Men de selger kun til firmaer ja, så man må evt. "låne" et av noen kjente som sier det er ok.

http://ultralydvasker.no/brulin-company

Tenkte å prøve en femliter av Brulin Formula 815GD-NF selv, så får vi se om det gjør susen.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4