Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

BMW ICOM A2, ka du trur?

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 BMW ICOM A2, ka du trur? on 03.01.17 8:27

Denne ble nevnt i et svensk BMW forum.
Firma er fra Kina, og de presiserer at PC ikke må være tilknyttet internett når programvaren benyttes.
Kan bety at oppdateringer senere medfører ytterligere innkjøp

Utover det kan det virke som om den tilbyr flere muligheter enn GS911, og dekker både MC og bil. (Kabel for MC må bestilles utenom, ca $25.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: BMW ICOM A2, ka du trur? on 02.01.18 0:13

Etter en del tenking frem og tilbake gikk jeg på en smell og tok en aften på eBay. Det resulterte i bestilling av en ICOM Next, sammen med programvare.
Programvaren kom i form av en 2,5" HDD, ferdig installert med Win7 og div diagnose program. Programmene er hovedsaklig ment for BMWs biler (inkl Mini og RR, men siden MC benytter samme "språk" som bilene funker det også på MC.

Nå hadde jeg klave, men manglet ku, så en runde på Finn brakte meg en brukt bærbar PC hvor jeg bytta ut HDD med kina-disken.
Win7 starta fint opp, på kinesisk  Embarassed
Greide etter hvert å skifte språk til engelsk, men der vises fortsatt mange kinesiske tegn.

Diagnoseprogrammene var og på kinesisk, men jeg fant også ut hvordan språket skulle skiftes til engelsk, (ved hjelp av et medlem i svenske BMW-klubben).

ICOM er en boks på størrelse med ekstern 3,5 HDD-boks, og kobles til sykkelens diagnoseplugg, og til PC via nettverkskabel.

Det er verktøy med stort potensiale, og ditto fallhøyde, så man kan rote til noe forferdelig om man ikke tenker seg om.

Enn så lenge har jeg brukt litt tid på diagnose delen, som er passiv.

Kobla først mitt eksisterende diagnosesystem GS-911, som er dedikert BMW MC.
Der kom frem en feilmeldig på spjeldet i eksosen, og meldingen vistes slik:

Deretter kobla jeg til ICOM, og etter litt knoting fant jeg frem til diagnosesystemet:

Annen presentasjon. men man ser at ene ruten er gul, blant alle de grønne . Den er markert DME, som er forkortelse for digital motorstyring.

Neste trinn ga flere detaljer om feilen i DME:

Og enda et klikk gav ytterlige detaljer:

Konkrete data for feilen kom frem med ytterlig klikk.

Feilen ble retta, der var en løs strammemutter for wiren som kobler spjeldet til spjeldmotor. Starta opp motor på MC slik at spjeldet fikk signal, sletta feilkoden og gjorde en ny test.

Alt grønt betyr ingen feilkode.

Hva er konklusjonen så langt?
I forhold til GS911 kan ICOM tilby flere detaljer. Der er og en seksjon som beskriver diverse testprosedyrer, samt el-skjema og skisse som viser hvor man finner de ulike computerne s plassering på sykkelen.

Er den verdt penga?
Ikke lett å si. Jeg har jo allerede en GS911 som gir service info, kjører diverse tester og kan resette servicedata og feilkoder, samt at terskelen for å komme igang er mye lavere.
ICOM har en høyere terskel for å bli nyttig, og tilbyr flere muligheter, men når sant skal sies er det muligheter jeg ikke har så mye bruk for.
Men det er moro å tukle med  bounce

Vis Medlemmets Profil

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]