Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

(Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 12:31

Har kjøpt meg en 2006 BMW R1200GS som jeg skal ha som brukssykkel. Fikk den levert på onsdag, og har tatt den litt i nærmere øyensyn i helga. Har ikke så mye erfaring med BMW eller denne typen sykkel, så det har akkumulert seg noen mer eller mindre dumme spørsmål. Jeg kunne jo selvsagt ha googlet eller sjekket instruksjonsboka, men forumet trenger vel litt aktivitet nå i vinterhalvåret.

Link til annonsen på finn.

1: Innervesker til BMW teleskopkofferter. Sykkelen min har originale BMW kofferter med teleskopfunksjon. Har sett litt nærmere på de, virker som litt for tungvint å ta de av og dra de med inn for å pakke. Er det noen som har erfaring med innervesker? Hva slags type bør jeg kjøpe? BMW originale er dyre, har funnet forskjellige uoriginale som er billigere. Er det noen som kan anbefale en produsent? Noen jeg bør styre unna?

2: Alarm. Sykkelen min har tydligvis original alarm. På nøkkelringen er det en fjernkontroll med to knapper, en glatt og en ruglete. Det blinker et lys på fjernkontrollen om jeg trykker på den ene eller den andre knappen. Jeg har prøvd å riste på sykkelen, virker ikke som at det er noen alarm? Hvordan funker det egentlig?

3: GPS. Det fulgte med en GPS som heter BMW Navigator II. Så vidt jeg husker fra min tid i MC-bransjen, var dette the shit rundt 07-08. Nå virker den veldig gammel. Er dette noe å satse på, kjøpe oppdaterte kart osv., bør jeg kjøpe noe nytt, eller klarer jeg med mobilen? Har denne mulighet til å kobles til mobil og handsfree med blåtann, slik at jeg kan styre musikk/podcaster, aktivere Siri, se hvem som ringer osv.?

4: Opp-ned giring. Er det noen som har erfaring med å snu retningen på girene på denne? Kjenner det kan bli litt forvirrende, er jo vant til omvendt giring på banesyklene.

5: Quickshifter. Er det noen som har erfaring med quickshifter på denne modellen? S1000RR kom med quickshifter som originalt ekstrautstyr i 2010. Det kom vel etter på andre modeller noen år senere, men hvordan er det å ettermontere på en så gammel sykkel? Tenker i tilfellet å bruke Cordona, som jeg har veldig god erfaring med.

6: Instrumentpanel. Hadde forventet en hel masse info her, men ser ut til at det kun er tankmåler og tripteller. Er det noen skjulte knapper/menyer, eller er dette alt?

7: Vektreduksjon. Fy faderullandei så tung denne sykkelen er. Finnes det noen lure triks for å gjøre den litt mer håndterbar? Det er greit nok når jeg kommer opp i litt fart, men trilling og manøvrering er et lite helvete. Hvor mye vektreduksjon får man ved å ta av midtstøtta og bytte eksosanlegg? Har det i det hele tatt noe for seg? Hva er vitsen med hovedstøtta egentlig? Det er jo ikke noe kjede som skal smøres. Finnes det noen andre tunge ting man klarer seg uten? Koffertene er jo en soleklar kandidat, men de må jo være med når jeg har behov for dem.

8: Bremser. Så vidt jeg har forstått er det både ABS og integralbremser. Hvordan fungerer det egentlig? Har aldri hatt sykkel med ABS før, og det har ikke akkurat vært noe savn. Er det slik at når jeg bruker forbremsen så bremser den litt bak også? Er det vits i å bruke bakbremsen i det hele tatt (på asfalt)?

9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha?

10: Er det noe spesielt jeg må være oppmerksom på med denne sykkelen? Noen triks i ludo eller vanlige feil jeg bør holde øye med?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 14:56

@7:Tror du vil kjenne større forskjell med å legge blylodd nederst under motoren for å senke tyngdepunktet clown

Vis Medlemmets Profil

3 Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 19:05

Gratulerer.

1: Innervesker: de tar plass de også. Tjukk, masse glidelås og mye stoff. Tynneste enkle (trenings)bager du kan finne er bra. Knøes inn.

6: Er det ikke en rund knapp ved venstre tommel? Står info ellernoesånt. Blar i menyene.

9: Nei.

10: Verste var at enkelte 2006-modeller fikk lekkasje mellom gearkasse og clutch. Stor jobb å dele sakene for å skifte clutch/simmering. Tørrclutcher liker ikke gearolje. Skjedde gjerne innen 30-40000.

Jeg åpner og titter nedi rommet der bensinpumperegulatoren sitter. (Oppe venstre side på tanken) Noen har opplevd å få vann nedi der, og trøbbel med bensintilførselen. Knusktørt i min når jeg åpner, jeg gjør ren og smører pakninga hver gang (vintersyssel).

Gi kardangen API GL5-olje når du skifter. Ikke ha på de 25ml som står i gamle bøker, nøy deg med 18-19ml.

Bruk momentnøkkel på mutrene på bakhjulet! Max 60Nm. Folk som drar av ville verden sørger for at flensen sprekker...

Gamle anbefalinger for skifte av dynamoreim var 60k. BMW endret det til 40k.

Om du syntes den klaprer i ventilene og åpner for kjapp sjekk så husk at klaring på rockerarmene gjerne kan settes ned mot minimum. Det er der det klaprer mest. (Ha tynnvegga tennpluggpipe!)

Boxeren er veldig glad i sync av innsug, veldig glad i å være godt synca. Veldig glad cheers

Vis Medlemmets Profil

4 Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 19:32

5. Aner ikke svaret, men jeg stusser litt over spørsmålet. Jeg har hatt KLS kvikkskifter på TZ250 og vet hvor bra det er, men det er bra til sitt bruk.
Har ikke bruk for kvikkskifter på veisykkel og slett ikke på en slik maskin som du har skaffet nå.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 19:47

Gratulerer.

Har forgjengeren til denne, så får svare utifra den erfaringen.

Det første, og kanskje eneste jeg kan komme på av ekstrautstyr du bør spandere på den før du legger den ned, er veltebøyler/ sylinderbeskyttelse. De står utsatt til, er sant som Haya sier.

Når det gjelder vekt, du blir vant til den. Ikke ta bort midtstøtta, den er god å ha når du skal av med hjul.

Ser du er i markedet for kjøredress til dame, og trekker den slutningen at du har tenkt å ha henne bakpå? Hvis du har kjørt med på-sitter på mindre lettere mopper, så vil du oppleve at det på en tyngre sykkel ikke merkes så godt at du har noen bakpå når det gjelder litt aktiv svingkjøring. Motorkarakteristikken ifht. R4 med på-sitter vil du også oppleve som positiv. Jeg kjørte ZX11 før jeg kjøpte GS, og selv om den ikke manglet krefter , så opplever jeg GS som "lettere" å ha passasjer på.

6 Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS on Søn 22 Jan 2017 - 22:08

joo skrev:Gratulerer.

1: Innervesker: de tar plass de også. Tjukk, masse glidelås og mye stoff. Tynneste enkle (trenings)bager du kan finne er bra. Knøes inn.

6: Er det ikke en rund knapp ved venstre tommel? Står info ellernoesånt. Blar i menyene.

9: Nei.

10: Verste var at enkelte 2006-modeller fikk lekkasje mellom gearkasse og clutch. Stor jobb å dele sakene for å skifte clutch/simmering. Tørrclutcher liker ikke gearolje. Skjedde gjerne innen 30-40000.

Jeg åpner og titter nedi rommet der bensinpumperegulatoren sitter. (Oppe venstre side på tanken) Noen har opplevd å få vann nedi der, og trøbbel med bensintilførselen. Knusktørt i min når jeg åpner, jeg gjør ren og smører pakninga hver gang (vintersyssel).

Gi kardangen API GL5-olje når du skifter. Ikke ha på de 25ml som står i gamle bøker, nøy deg med 18-19ml.

Bruk momentnøkkel på mutrene på bakhjulet! Max 60Nm. Folk som drar av ville verden sørger for at flensen sprekker...

Gamle anbefalinger for skifte av dynamoreim var 60k. BMW endret det til 40k.

Om du syntes den klaprer i ventilene og åpner for kjapp sjekk så husk at klaring på rockerarmene gjerne kan settes ned mot minimum. Det er der det klaprer mest. (Ha tynnvegga tennpluggpipe!)

Boxeren er veldig glad i sync av innsug, veldig glad i å være godt synca. Veldig glad cheers

Takker! :)

1. Har du et konkret eksempel på hva jeg kan bruke?

6. Nei, er ikke det. Ser ut til at det ikke er så mye spennende. Er mer fancy på RS250'en min fra -97.

10: Min har gått 43', håper problemet er fikset eller at min ikke er rammet. Skal holde øye med det.

Jeg tok faktisk av noen deksel og så på den bensinpumpa. Den var diger! Så helt tørt og fint ut.

Ellers tusen takk for tips!

pelsen skrev:5.  Aner ikke svaret, men jeg stusser litt over spørsmålet. Jeg har hatt KLS kvikkskifter på TZ250 og vet hvor bra det er, men det er bra til sitt bruk.
Har ikke bruk for kvikkskifter på veisykkel og slett ikke på en slik maskin som du har skaffet nå.

Har bruk for er helt irrelevant. Jeg har vel strengt tatt ikke bruk for motorsykkel engang. Men quickshifter er drittøft, og det er jo det det handler om?

KliffArne skrev:Gratulerer.

Har forgjengeren til denne, så får svare utifra den erfaringen.

Det første, og kanskje eneste jeg kan komme på av ekstrautstyr du bør spandere på den før du legger den ned, er veltebøyler/ sylinderbeskyttelse. De står utsatt til, er sant som Haya sier.

Når det gjelder vekt, du blir vant til den. Ikke ta bort midtstøtta, den er god å ha når du skal av med hjul.

Ser du er i markedet for kjøredress til dame, og trekker den slutningen at du har tenkt å ha henne bakpå? Hvis du har kjørt med på-sitter på mindre lettere mopper, så vil du oppleve at det på en tyngre sykkel ikke merkes så godt at du har noen bakpå når det gjelder litt aktiv svingkjøring.  Motorkarakteristikken ifht. R4 med på-sitter vil du også oppleve som positiv. Jeg kjørte ZX11 før jeg kjøpte GS, og selv om den ikke manglet krefter , så opplever jeg GS som "lettere" å ha passasjer på.

Takker for tips. Blir vel til at jeg beholder midtstøtta. Den har noen plastdeksel som dekker nedre del av toppene. Ser ut til å være ekstrautstyr. Tror det får greie seg, er ikke så lysten på å bolte på enda mer stål.

Du trekker riktige slutninger Wink Det var også litt av grunnen til at jeg kjøpte denne. RSV'en som jeg hadde før var egentlig bare registrert for en, og ikke så komfortabel at hun var fristet til å sitte på så mye.

Tusen takk for svar!

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]