Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kjedelås, ser dette rart ut?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Kjedelås, ser dette rart ut? on Lør 28 Jan 2017 - 19:11

Undertegnede bruker tida til å skifte kjede på min F800GS.

Da jeg skulle skjøte kjedet hadde jeg forventet at pinnen som skal klinkes hadde bygget litt mere ut.
Den stakk ut mellom 3 og 4 mm, og da jeg skulle klinke den virka det som det knapt gjorde en forskjell.

Har målt bredda på leddet i forholdet til leddene ved siden av, og alt ser tilsynelatende greit ut. Det nytter heller ikke å presse mer med verktøyet. På bildet ser man spor etter pressverktøy (tre små merker rundt hver av pinnene).

Dette er første gangen jeg klinker et kjede, så retter spørsmålet til de kyndige:
Ser det tilsynelatende greit ut, eller burde jeg prøve å skaffe en ny kjedelås med litt lenger pinner?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Lør 28 Jan 2017 - 20:18

Er der ikke dor? Først klinke, så dore...? Eller har jeg lest feil...?
Mener å ha sett noen som bruker en spiss "dor" også. Altså to operasjoner.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Lør 28 Jan 2017 - 21:07

Har du brukt kjedeverktøy til klinkinga, eller gjort det med dor og hammer?

Det er vanskelig å vurdere dette fra bildene, men det er ikke mye som skal til for å holde plata på plass. Vanligvis er det et grunt hull i pinnene som stikker ut, og man bruker et verktøy som presser enden av pinnene noe utover i forhold til hullet i plata.

Vis Medlemmets Profil

4 rnative måter on Lør 28 Jan 2017 - 21:50

Takk for svar så langt.

Jeg har benyttet verktøyet fra Kellermann
Kellermann KTW 2.5, og for klinkingen benyttet jeg hodet Rivet head

Siden dette var første gangen prøvde jeg å lese meg opp på forhånd.

Oppfatta det som at der er to alternative måter å klinke låsen på, og valget blir gjort av produsenten i den forstand at klinking med konet dor krever at pinnen er uthulet i enden og doren har som oppgave å sprenge ut kantene på hullet.
Alternativet er en solid pinne som skal presses på og blir presset ut som om man slo på den med en hammer.

I mitt tilfelle har jeg benyttet sistnevnte metode siden pinnene på låsen ikke er uthulet i enden.
Når jeg måler bredden på de klinkede pinnene er de kanskje presset ut et par tidels millimeter, og på bildet kan man se merker etter avstandstykket som er stopper klinkehodet fra å presse helt til bunns.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Lør 28 Jan 2017 - 23:03

Skjønner, jeg tror dette da er godt nok. Som sagt ikke så mye som skal til for å holde plata på plass.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Lør 28 Jan 2017 - 23:29

Jeg vil også anta at dette er greit.
Jeg var også litt usikker da jeg klinket mitt første kjede, og var litt nervøs i ganske mange mil, men det gikk fint

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Søn 29 Jan 2017 - 0:33

så lenge den har "svellet" noen 100deler så sitter den..de har jo "presspasning" i utgangspunktet og da er det ikke mye som skal til..

men like viktig er at avstanden mellom platene er korrekt-har sett noen klemte ledd også.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Kjedelås, ser dette rart ut? on Søn 29 Jan 2017 - 1:44

mekkern skrev:så lenge den har "svellet" noen 100deler så sitter den..de har jo "presspasning" i utgangspunktet og da er det ikke mye som skal til..

men like viktig er at avstanden mellom platene er korrekt-har sett noen klemte ledd også.

Takk for svar alle mann.
Satser på at det holder.

Der fulgte med avstandstråder (pianotråd bøyd til å passe over o-ringene, og skulle plasseres mellom ytterplate og innerplate), leddene bøyer også lett når en prøver å bøye kjeden, og måling med skyvelære bekrefter riktig avstand mellom platene.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]