Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kamaksling BMW F800

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 10:22

Ifm ventilsjekk på min BMW F800GS observerte jeg at kamaksling på enkelte av kammene hadde litt rar overflate.
Alle justeringer var innafor så ikke behov for shimsing, men jeg lurer på om det kan være et potensielt problem.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 10:28

Hvis du ikke kjenner noe med neglen. Er det bare "farge" eller er det grovere i "polishen" der?
Vi ser ofte slikt på våre skipsmotorer, og det blir et problem når det er kommet en "rose" der, som i "steinsprang".

Hvis det fortsatt er glatt, så burde det ikke være problem (ennå), men herdingsbelegget er begynt å bli slitt. Hvordan ser rullen ut? Hvis det er langsgående striper er det ikke problem, men tverrgående er noe en bør følge med.

Svært ofte får en typisk slike skader/spor/farge hvis det har vært fuktighet tilstede, men da er det ogte også litt brunlig, som fra rust. Heller ikke et direkte problem, men det bør følges med.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 11:21

bikeridr skrev:Hvis du ikke kjenner noe med neglen. Er det bare "farge" eller er det grovere i "polishen" der?
Vi ser ofte slikt på våre skipsmotorer, og det blir et problem når det er kommet en "rose" der, som i "steinsprang".

Hvis det fortsatt er glatt, så burde det ikke være problem (ennå), men herdingsbelegget er begynt å bli slitt. Hvordan ser rullen ut? Hvis det er langsgående striper er det ikke problem, men tverrgående er noe en bør følge med.

Svært ofte får en typisk slike skader/spor/farge hvis det har vært fuktighet tilstede, men da er det ogte også litt brunlig, som fra rust. Heller ikke et direkte problem, men det bør følges med.

Den kjennes litt ru ut når du drar fingeren over, men der er ikke noen kanter, så ingen avvik i ventilklaring.

På denne motor drar kamakslingen over en vippearm som så trykker ned ventilen.

Motor er -13 og har kun gått 19K.
Har lukket den igjen, men tenkte å ta med bilde og evne det for forhandler slik at saken er registrert.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 11:29

knutk skrev:
bikeridr skrev:Hvis du ikke kjenner noe med neglen. Er det bare "farge" eller er det grovere i "polishen" der?

Den kjennes litt ru ut når du drar fingeren over, men der er ikke noen kanter, så ingen avvik i ventilklaring.

På denne motor drar kamakslingen over en vippearm som så trykker ned ventilen.

Motor er -13 og har kun gått 19K.
Har lukket den igjen, men tenkte å ta med bilde og evne det for forhandler slik at saken er registrert.

Selvsagt Embarassed
Var litt borte i "tungbygdland" hvor vippearmene veier 10-30kg stykket Very Happy
Hvis det bare er en 3-4 år gammel motor med under 20k på telleren, så vil jeg absolutt kalle det en garantisak og materialfeil. Iallefall om det ikke har vært noe fukt/vann inne i motoren.
Hvordan er forresten kontaktflaten til vippearmen da?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 13:11

Jeg synes det ser ut som et begynnende problem-mest relatert til dårlig smørefilm/olje.
virker som kamprofilen "klemmer vekk" olja før den når toppunktet..

Ser alle like ut? eller er det mest på høyre side?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 16:10

Takk for alle svar.

Sant å si er det litt vanskelig å si hvordan både de andre kammene ser ut såvel som vippearmene. Alt er dekket til av dekselet man fjerner for å skifte shims.

Tar en prat med gutta hos forhandler neste gang jeg er innom og hører hva de sier.

Føler også at det er et gryende problem selv om man så langt ikke kan se målbar slitasje.

Kan tenkes at de griner på nesa siden jeg tar service selv, selv om de frem til nå ikke har brukt det kortet. Synes å erindre at man har hatt en sak oppe med påfølgende dom som sier at produsent ikke kan kreve vedlikehold utført hos kun merkeforhandler for å respektere garanti.
Men så langt har jeg ikke opplevd BMW som vanskelig å ha med å gjøre, heller tvert imot.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 17:22

Du får kjøre på med Biltema olje, så går det seg nok til, skal du se Razz

8 Re: Kamaksling BMW F800 on Lør 4 Feb 2017 - 17:35

KliffArne skrev:Du får kjøre på med Biltema olje, så går det seg nok til, skal du se Razz

Har tenkt tanken, + blande inn bananer for å forbedre smøre-evnen bounce

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Kamaksling BMW F800 on Ons 15 Feb 2017 - 22:17

Tok med bilder av kamakslingen og viste frem till min "Favoritt pusher".

De anså ikke merkene som unormale for min sykkel.

Selv synes jeg fortsatt det er litt rart.
Dog var alle justeringer innenfor toleransene.
Neste sjekk kommer om 20K. Satser på å kjøre på og ta det derifra.

Uansett hva som skjer, nå er merkene registrert i systemet og skulle det vise seg å bli et problem har man en historie på saken. Har også bare gode erfaringer med BMWs oppfølging.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]