Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

AF-XIED, litt av et navn

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 AF-XIED, litt av et navn on Tir 7 Feb 2017 - 20:42

På min F800GS har jeg montert en AF-XIED.

Hva fa... er det?
Amerikanerne er overbegeistret for forkortelser, AF er forkortelse for Air to Fuel, og IED: Inline Enrichment Device, X'n betyr kanskje ekstra?. Uansett et fjollete navn som kun en ingeniør kan elske.

Nå er ikke dette en streng om navn, men om produktet.
Den plugges inn på kabelen fra Lambdasonden og pynter på signalene slik at motor tror den får magrere blanding en reelt, og dermed vil blandingen fetes opp. Formålet er å gi motoren såpass med bensin at den går pent, da de nyere Eurokravene bidrar til at motorene får litt nervøs gange.

Dette merker jeg og antydninger til på min 1200GSA, og ønsker å eksperimentere litt og kanskje lage en selv og sette på isf å kjøpe to stk. (en til hver lambda). Hvorfor gjøre selv? Fordi jeg har lyst å prøve og slikt å holde på med...

Her er et eksempel på hvordan den funker.
Blå kurve er ut fra lambda og rød kurve etter signalet er behandlet.

Lav spenning betyr mager blanding og høy spenning betyr rik blanding.

Essensen er at den røde kurven er signalene fra lambda slik motorstyringen ser den, mens blå kurve er reelle signalene fra lambda.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: AF-XIED, litt av et navn on Tor 9 Feb 2017 - 19:33

En kollega satte på en slik på sin GS, ble veldig fornøyd. Den nevnte juksingen i det magre området forsvant helt. Forbruket økte men ikke mer enn at det er verdt det.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: AF-XIED, litt av et navn on Tor 9 Feb 2017 - 21:24

Bromm skrev:En kollega satte på en slik på sin GS, ble veldig fornøyd. Den nevnte juksingen i det magre området forsvant helt. Forbruket økte men ikke mer enn at det er verdt det.

Er også godt fornøyd med virkningen på min F800GS.

Den var tidligere litt nevøs på lave turtall, og likte ikke belastninger ved belastninger under 2500RPM.
Nå kan jeg la sykkelen kjøre uanstrengt på 3 gir uten å behøve å gi gass, og jeg kan slippe den ned i 50 km/t på 6 gir, og den drar seg problemfritt opp igjen i fart uten vibrasjoner eller andre tegn til protest.

Man kan justere hvor mye AF-XIED skal kompensere. Jeg har så langt latt den stå på innstillingen den kom med. Det har gitt ønsket virkning, og jeg merker ingen ting på bensinforbruk. Økning er heller ikke registrert i kjøre-computer, den viser samme snittforbruk som tidligere.

Jeg har foretatt målingene siden jeg leker med tanken om å bygge en selv til min 1200GSA. Mest for moro skyld, men også fordi man må kjøpe to stk, en for hver sylinder. Det mener jeg er unødvendig, da en computerchip har rikelig kapasitet til å drive flere lambdasonder.

Har bestilt skjøtekabler som passer til 1200 og koble disse inn i pluggene som kommer fra respektive lambda.
Tanken er å bruke en PIC 16F1825 siden jeg har det liggende.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: AF-XIED, litt av et navn on Tor 9 Feb 2017 - 21:48

GS'n hans er forøvrig solgt og erstattet av RT850. I følge han så er det samme symtomer på den og en slik superdings er montert med samme gode resultat på RT'n.
Vet han også tenkte å lage en slik manipulator selv men iflg han så var de såpass billige at valgte å kjøpe ferdig.
Men med litt skills så er jo ikke veldig vanskelig å lage selv. Sensortrimming er jo ikke noe nytt.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: AF-XIED, litt av et navn on Tor 9 Feb 2017 - 22:49

Bromm skrev:GS'n hans er forøvrig solgt og erstattet av RT850. I følge han så er det samme symtomer på den og en slik superdings er montert med samme gode resultat på RT'n.
Vet han også tenkte å lage en slik manipulator selv men iflg han så var de såpass billige at valgte å kjøpe ferdig.
Men med litt skills så er jo ikke veldig vanskelig å lage selv. Sensortrimming er jo ikke noe nytt.

Motivet for å gjøre det selv er ikke økonomisk motivert. Delene koster mindre, men utviklingen vil ta så pass tid at timelønnen blir skral.
Jeg kjøper tilkoblingskabelene i første omgang, og om jeg går lei før prosjektet er i mål kan jeg bare supplere med to kontrollenheter i ettertid. Eneste ekstra kostnad i så måte vil være frakt på to pakker i stedet for en.

Motivasjonen ligger i utfordringen for å få det til. Jeg synes det er spennende å programmere PIC-kretser, og jeg har mulighet for å legge på hva jeg ønsker av valgmuligheter.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: AF-XIED, litt av et navn on Lør 11 Feb 2017 - 10:33

knutk skrev:
Bromm skrev:GS'n hans er forøvrig solgt og erstattet av RT850. I følge han så er det samme symtomer på den og en slik superdings er montert med samme gode resultat på RT'n.

Motivet for å gjøre det selv er ikke økonomisk motivert. Delene koster mindre, men utviklingen vil ta så pass tid at timelønnen blir skral.
Jeg kjøper tilkoblingskabelene i første omgang, og om jeg går lei før prosjektet er i mål kan jeg bare supplere med to kontrollenheter i ettertid. Eneste ekstra kostnad i så måte vil være frakt på to pakker i stedet for en.

Motivasjonen ligger i utfordringen for å få det til. Jeg synes det er spennende å programmere PIC-kretser, og jeg har mulighet for å legge på hva jeg ønsker av valgmuligheter.

Det er rette ånden det. Oppdater gjerne tråden når du setter i gang for det er sikkert mange som har samme ide som deg men ikke har rette skills for å gjøre jobben.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: AF-XIED, litt av et navn on Lør 11 Feb 2017 - 10:53

Bromm skrev:
knutk skrev:

Det er rette ånden det. Oppdater gjerne tråden når du setter i gang for det er sikkert mange som har samme ide som deg men ikke har rette skills for å gjøre jobben.

Venter fortsatt på kabler. Tenkte å opprette en tråd i prosjektgruppen.
Ser for øvrig på det Svenske BMW-forum at vannbokseren gir feilmelding ved bruk, noe som medfører at motor går i "Open loop", og da har jo enheten mistet sin misjon.

To be continued...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]