Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

DIY AF-XIED 1200GSA LC

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 0:07

Har omtalt AF-XIED tidligere. En absurd forkortelse på en dongel som kobles i serie med Lambdasonde i den hensikt å lure innsprøytingsystemt til å gi motor litt fetere blanding.
Forkortelsen står for noe ala:
AF: Air/Fuel
IED: Inline Enrichment Device.
X: Har ingen anelse.

Heretter kaller jeg den AFX, for enkelhetsskyld, og Lambdasonde kaller jeg heretter for O2.

Man får kjøpt dem ferdig, og på en sykkel med 2 x O2 betyr det to stk, en for hver sylinder. Tanken med å starte prosjekttråd er å prøve å snekre en selv, og en enhet skal betjene begge sylindrene.

Hvordan funker det og hva leter jeg etter, og kan det funke?
Har en AFX montert på min F800GS, og jeg har kjøpt inn en til jentungens F700GS.
Har lånt dem og sjekka at de virka på prosjektsykkelen (R1200GSA LC 2015 mod.)

Her er et bilde på avlesing fra motor (ene sylinderen), før AFX er montert

Her er tre kurver, Blå-Rød (strek) og Lilla.
Til venstre er blå og lilla skala for respektive kurver, spenning i volt. Til høyre er rød skala, spenning i mV.

Blå kurve er satt på "High" signal fra O2, og rød kurve(strek) er satt på "Low" fra O2.

Lilla kurve er spenning Blå - Spenning Rød. Kurvene er forskyvd for å lette avlesing.

Blå kurve viser spenningsvariasjonen fra O2, skala i bånn viser tidslinje i sekund, så bildet representer en avlesning over 5 sekund.

Høy spenning er rik blanding og lav spenning er mager blanding.

Man kan se at spenningen i den blå kurven veksler mellom 0,1 V til 0,85V, mao bensinblandingen veksler mellom litt rik og litt mager.
Den røde streken viser spenningen over den andre ledningen fra O2, og den er konstant noen få mV.

Lilla kurve representerer differansen mellom høy og lav, og betyr i praksis spenningsvariasjonen om man koblet avlesningen rett på O2 sensor. Man ser at lav-signalet ikke har påvirkning for avlesningen siden Lilla kurve (Som viser Blå - Rød) er så å si identisk med den blå. Den er forskyvd i diagrammet for å lette avlesning.

Konklusjonen for denne første avlesningen er at man trenger kun å påvirke "High" signalet. Lav signal er upåvirket.

I neste bilde er der koblet til en AFX, hvor Blå kurve er avlesing av O2 "High", som går inn til AFX, og Rød kurve, som går ut fra AFX, og er signalet BMSK (ECU på BMW-språk) mottar (og betrakter som tilbakemelding fra O2)
Skala er ulik første bildet.

Som før, blå skala til venstre, rød til høyre (Nå er skala i volt på begge sider), og tidslinjen under spenner over 20 sekund.

Det interessante nå er at om man ser på blå kurve svinger denne fra høy 0,85V til nå lavest 0,65V. Man kan konkludere med at motor nå går litt rikere.

Så langt funker altså teorien, blandingen blir påvirket. Men er det merkbart? Gjenstår å prøvekjøre  når vinteren slipper taket.

I mellomtiden blir neste trinn å kartlegge hvordan BMS reagerer på signalene inn. Trigger den så snart spenningen fra O2 går under en devinert spenning (feks 0,8V) eller søker den den på en snitt-spenning bygget opp ved å summere høy og lav spenning.

Dette vil bli testet i påvente av kjørbare veier.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 8:41

Hei
Er dette avlesning fra 1200 ?
Du fikk ingen feilmeldinger og den går i closed loop?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 9:37

B040 skrev:Hei
Er dette avlesning fra 1200 ?
Du fikk ingen feilmeldinger og den går i closed loop?

Ja, den gir ingen feilmelding, og blandingen blir litt rikere. Så gjenstår det og se om man merker det i praksis. Om man ikke merker noe har prosjektet liten hensikt.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 10:24

Dessuten skal det bi artig å se om den "lærer seg" at den blir "lurt" etter en stund.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 13:44

mekkern skrev:Dessuten skal det bi artig å se om den "lærer seg" at den blir "lurt" etter en stund.

Det gjenstår å se, men i teorien er det en umulighet.

Læreprosessen baserer seg utelukkende på tilbakemelding fra Lambdasonden. Om man feks jukser med temperatur og lurer BMSK (ECU hos alle andre) til å gi feitere blanding er det Lambda som melder tilbake at blandingen er for feit og korrigerer den Kognitive mappingen ("Long term trim" hos alle andre). Således er påvirkning av Lambdasignal eneste veien å gå med mindre man går dypere inn i BMSK's programvare.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 16:06

knutk skrev:
mekkern skrev:Dessuten skal det bi artig å se om den "lærer seg" at den blir "lurt" etter en stund.

Læreprosessen baserer seg utelukkende på tilbakemelding fra Lambdasonden. Om man feks jukser med temperatur og lurer BMSK (ECU hos alle andre) til å gi feitere blanding er det Lambda som melder tilbake at blandingen er for feit og korrigerer den Kognitive mappingen ("Long term trim" hos alle andre). Således er påvirkning av Lambdasignal eneste veien å gå med mindre man går dypere inn i BMSK's programvare.
Sånn ville Emerald ECUen i bilen min virke også. Den leser tilbakemelding fra lambda og korrigerer blanding mot et "target map". Men siden denne ECUen er fullt programmerbar trenger man jo ikke manipulere signaler. Very Happy  Men jeg må kalibrere lamdaen en gang iblant, ellers blir denne ECUen lurt også.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 18:33

pelsen skrev:
knutk skrev:

Sånn ville Emerald ECUen i bilen min virke også. Den leser tilbakemelding fra lambda og korrigerer blanding mot et "target map". Men siden denne ECUen er fullt programmerbar trenger man jo ikke manipulere signaler. Very Happy  Men jeg må kalibrere lamdaen en gang iblant, ellers blir denne ECUen lurt også.

Greit å kunne programmere AFR (Air to Fuel Ratio) verdi i en map. Emerald benytter kanskje Wideband Lambda?

Uansett, hjelper ikke stort for min del :-)

Om en fabrikant kom og ville søke godkjenning for et kjøretøy hvor man selv kunne stille inn AFR-verdiene ville nok byråkratene slå kollbøtte :-)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tir 28 Feb 2017 - 18:44

Problemet er jo motstridende intetesser.
Vi ønsker god ytelse med rykkfri motor og god økonomi.
Myndighetene driter i dette bare den ilke "gasser".
Og vi "korrigerer" Laughing

Vis Medlemmets Profil

9 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 11:11

knutk skrev:
Greit å kunne programmere AFR (Air to Fuel Ratio) verdi i en map. Emerald benytter kanskje Wideband Lambda?

Om en fabrikant kom og ville søke godkjenning for et kjøretøy hvor man selv kunne stille inn AFR-verdiene ville nok byråkratene slå kollbøtte :-)
Emeralden min bruker Wideband Lambda ja. Det er bare å fortelle den hva den skal lese.
Jeg prøvde først med smalbånd, men så ikke noe fornuftige tilbakemeldinger. Antakelig var mappingen for langt ute for smalbånd.
Nå sitter dette i en '72 modell TVR, så utslippene er mindre enn originalt for bilen likevel.
KTMen min kjøpte jeg med effektanlegg og fikk den mappet om før den forlot butikken. Tror det kurerte en del lavutslippsymptomer på den motoren. Neste steg er vel Powercommander og mapping i benk.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 14:32

pelsen skrev:
knutk skrev:

Emeralden min bruker Wideband Lambda ja. Det er bare å fortelle den hva den skal lese.
Jeg prøvde først med smalbånd, men så ikke noe fornuftige tilbakemeldinger. Antakelig var mappingen for langt ute for smalbånd.
Nå sitter dette i en '72 modell TVR, så utslippene er mindre enn originalt for bilen likevel.
KTMen min kjøpte jeg med effektanlegg og fikk den mappet om før den forlot butikken. Tror det kurerte en del lavutslippsymptomer på den motoren. Neste steg er vel Powercommander og mapping i benk.

Tror nok det er enklere å finne riktig blanding med en Wideband lambda, samt enklere å variere blandingsforholdet.
Har lurt litt på hvorfor ikke "alle" benytter det, og prøvd å lese meg opp rundt tema.
Sitter igjen med inntrykk av at Wideband lambda er mindre fysisk robust og holdbar, og av den grunn ofte velges bort.

Er litt usikker på hvordan programvaren jobber for å finne ønsket blandingsforhold ved bruk av smalbandslambda. Om jeg oppfatter det riktig gir også en smalbandslambda spenningsvariasjon for målingene, men tilsynelatende dropper spenningen veldig brått når bensinblanding tynnes ut.

Utfordringen for egen del blir å kartlegge hvordan BMSK handterer tilbakemeldingene fra Lambda.
Virker den feks. slik at den gir på nok til å registrere rik blanding for deretter å strype sakte til der registreres mager blanding igjen, og så repetere syklus?
Eller summeres mange målinger og beregnes en snitt spenning som reflekterer blandingsforhold?

Neste trinn i prosessen blir å erstatte lambda-signal med faste verdier fra en signalgenerator og observere hvordan BMSK handterer dette. Må bare få en bil utav garasjen i løpet av uka..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 16:00

Når en ser hvordan signalet fra en "narrowband" kontra "broadband" presenteres ser en at det ikke er rom for større avvik..
det er liksom :for fet, riktig eller for mager.
Og "riktig"(14,7) vil jo flukte`re mellom feil + og feil -...
regner med at det blir en slags "gjennomsnitt" som ECU(BMSK) jobber med.

http://boostsource.com/?p=102

Vis Medlemmets Profil

12 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 17:04

mekkern skrev:Når en ser hvordan signalet fra en "narrowband" kontra "broadband" presenteres ser en at det ikke er rom for større avvik..
det er liksom :for fet, riktig eller for mager.
Og "riktig"(14,7) vil jo flukte`re mellom feil + og feil -...
regner med at det blir en slags "gjennomsnitt" som ECU(BMSK) jobber med.

http://boostsource.com/?p=102

Linken forklarer jo forskjellen på en veldig grei måte. Takk :-)

Om man ser forskjellen på diagrammene fra Lambdaføler (O2) uten og med AFX ser man tydelig at med AFX vil måling fra O2 i liten grad bikker under 0,7- streken, mens den uten AFX faktisk 30-40% av tiden (kommer ikke så klart frem av første bildes, som er en liten del av en lenger måling) ofte bikker under 0,4V og helt ned til under 0,2V.

Det skinner også gjennom at siden O2 kun kan melde om rik uten å spesifisere hvor mye rik må BMSK hele tiden sitte og føle seg frem ved å gradvis strype blandingen frem til O2 bikker mot mager, og vil bestrebe å holde seg rundt vekslingspunktet. Derfor er en AFX begrenset i sitt virkeområde i den forstand at man kun i begrenset omfang kan ha en kontrollert oppriking av blandingen.
Ønsker man å øke blandingen mot direkte rik vil en AFX med smalbands lambdasensor jobbe i blinde. Dog funker systemet greit (i allfall på min 800) om man kun ønsker å fjerne nervøsiteten i en motor som de supermagre blandingene gir. På min 800 er det snakk om så lite ekstra bensin at det ikke er praktisk merkbart på forbruket, men man merker det godt når man kjører sykkelen, og man kan tydelig se forskjellen på skjermen ved avlesing av signalene.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 17:20

Har opplevd at en "oppfeting" av blanding har gitt en del lavere forbruk også..da motoren faktisk fungerte bedre enn når "optimal" rent kjemisk sett.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 18:39

mekkern skrev:Har opplevd at en "oppfeting" av blanding har gitt en del lavere forbruk også..da motoren faktisk fungerte bedre enn når "optimal" rent kjemisk sett.
Det er vel fordi man da må gi mindre gass for å holde samme hastighet. Max moment ligger jo ved fetere blanding enn støkiometrisk.

AFR Values & Characteristics in Four Stroke Engines
6.0 AFR - Rich Burn Limit (engine fully warm)
9.0 AFR - Black Smoke / Low Power
11.5 AFR - Best Rich Torque at Wide Open Throttle
12.2 AFR - Safe Best Power at Wide Open Throttle
13.3 AFR - Lean Best Torque
14.6 AFR - Stoichiometric AFR (Stoich)
15.5 AFR - Lean Cruise
16.5 AFR - Usual Best Economy
18.0 AFR - Carbureted Lean Burn Limit
22.0+ AFR - EEC / EFI Lean Burn Limit

sakset herfra: http://www.afrplus.com/AFRplus-unit-functionality.asp

Vis Medlemmets Profil

15 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Ons 1 Mar 2017 - 20:15

sjekket litt rundt "bastarden"/fzr..
disse liker seg visst nærmere 14,et eller annet sånn ytelsesmessig av en eller annen grunn...jeg får se hvordan den er nå med nytt filter/trakter.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tor 2 Mar 2017 - 13:17

mekkern skrev:sjekket litt rundt "bastarden"/fzr..
disse liker seg visst nærmere 14,et eller annet sånn ytelsesmessig av en eller annen grunn...jeg får se hvordan den er nå med nytt filter/trakter.
En sånn tabell er ikke noe fasit nei, jeg har sett at en motor med bra forbrenningskammer går magrere enn en med ugunstig forbrenningskammer.
Jeg har triumpher med samme type motor, original topp med to ventiler pr sylinder, og aftermarket topp med fire ventiler. Fireventilern har mye bedre fyllingsgrad og forbrenning, forgasseroppsettet på denne skal være magrere enn originalen. Jeg må nok kjøre begge i benk for å finne korrekte AFR verdier.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tor 2 Mar 2017 - 14:57

pelsen skrev:
En sånn tabell er ikke noe fasit nei, jeg har sett at en motor med bra forbrenningskammer går magrere enn en med ugunstig forbrenningskammer.
Jeg har triumpher med samme type motor, original topp med to ventiler pr sylinder, og aftermarket topp med fire ventiler. Fireventilern har mye bedre fyllingsgrad og forbrenning, forgasseroppsettet på denne skal være magrere enn originalen. Jeg må nok kjøre begge i benk for å finne korrekte AFR verdier.

Nå henger jeg ikke helt med.
Man setter inn AFR-verdi i tabellen? men må/ønsker å kjøre i benk. Betyr det at man setter inn ulike AFR-verdier i samme tabell og at systemet benytter en bredbandslambda for tilbakemelding som da gir variert blanding i henhold til tabellen i mappingen?

Vis Medlemmets Profil

18 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tor 2 Mar 2017 - 15:29

knutk skrev:

Trøst deg med at du er ikke alene scratch

19 Re: DIY AF-XIED 1200GSA LC on Tor 2 Mar 2017 - 16:49

knutk skrev:
pelsen skrev:

Man setter inn AFR-verdi i tabellen? men må/ønsker å kjøre i benk. Betyr det at man setter inn ulike AFR-verdier i samme tabell og at systemet benytter en bredbandslambda for tilbakemelding som da gir variert blanding i henhold til tabellen i mappingen?
hehe, jeg tenkte på tabellen jeg la inn et par hakk over her, kommer ikke klart fram uten å quote. Tabellen gir typiske verdier for AFR.
Det jeg vil fram til er at ulike motorer kanskje har max moment ved litt forskjellige AFR verdier. På mine triumpher har jeg ikke de verdiene, og da må jeg nok kjøre dem i benk og dyse gasserne mot max moment. Tror ikke jeg kan dyse gasserne helt riktig ved å måle eksosen med bredbåndslambda.

På Emeralden er AFR target-mappet en matrise som har ønskede AFR verdier for forskjellige gasspådrag og turtall. Der kan jeg legge inn ønsket AFR ved f.eks 3000 rpm og 40% gasspådrag og motorstyringen vil da forsøke å oppnå dette basert på tilbakemeldingen fra bredbåndslambdaen. Dette har jeg ikke trikset med, men jeg kan f.eks få den til å gå veldig snålt i 80 km/t og lite gasspådrag ved å leke litt med dette.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]