Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lån til kjøp av kjøretøy

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Lån til kjøp av kjøretøy on Fre 3 Mar 2017 - 15:34

Nå er vel klientellet her inne kommet over kneika når det gjelder lånebehov ved kjøp av kjøretøy, men man kan jo havne opp i at man skal selge og at kjøper skal finansiere ved hjelp av lån.

Igår solgte jentungen en bil, som jeg var deleier i, derfor ble jeg litt involvert. Kjøper hadde finansieringen iorden, men banken ville ikke betale ut pengene før bilen var registrert på kjøper.

Nå var jo kjøper en person i omgangskretsen til jentungen som vi stoler på, så derfor fikk hun overta bilen igår kveld. Omregistrering kan gjøres på nettet, men uansett tar det litt tid å få pengene overført. Vi venter ennå, selv om banken bekrefter at de er på vei.

Hadde det kommet en ukjent kjøper langveisfra, så ville denne praksisen fra banken gjort at ihvertfall jeg hadde vært skeptisk på å gi bilen fra meg før pengene var på konto. Og kjøper måtte isåfall kommet tilbake senere.

Verdt å være obs på hvis man har en kjøper på vei, med lånefinansiering.

2 Re: Lån til kjøp av kjøretøy on Søn 5 Mar 2017 - 16:34

Har nylig kjent på denne kanskje litt merkelige? praksisen selv.

Ble enig med en kollega om å "overta" hennes bil isf at hun fikk dårligere pris som innbytte.
(En annen diskusjon at hennes forhandler "ødela" for meg med å påstå at hun solgte for billig).

Jeg ville jo ha alt det formelle i orden, men det var som du skriver over ikke mulig før den utrolig merkelige prosessen ble fulgt.

Først måtte vi omregistrerer (og forsikre) bilen på meg før hun fikk utbetalt den delen av kjøpesummen jeg tok på finansiering.

Jeg oppfatter at dagens løsning kun er brukbar for en som driver som forhandler.
De har jo idag full tilgang til systemer og registrerer jo bilen på kjøper og håndterer alt med finansiering.

For private så "kreves" at kjøper finansierer bilkjøp på annen måte enn med sikkerhet i bilen.
F.eks. "cash-kontant" eller via sikkerhet i bolig/eiendom.
For at begge parter skal føle seg "sikre".

For min del betød det at kollega kjørte rundt i "min" bil i 14 dager og med min risiko (forsikring) før jeg overtok bilen.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Lån til kjøp av kjøretøy on Søn 5 Mar 2017 - 16:52

Var så heldig at selger hadde konto i skandiabanken når jeg handlet bil til guttungen.
da kunne jeg overføre pengene på stedet og omregistrere på nett samtidig-da var det bare å vente på bekreftelse på forsikring/svv og vognkort.

skal kjøper ha et kjøretøy fra meg så skjer det ikke før pengene er på konto eller en garanti fra banken om at de blir overført meg.

Problemet i dag med cash er at man ikke får satt dette på konto lenger uten masse bull..
men hvis det bare er en 10-20 tusen så brukes det jo kjapt opp da... affraid

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Lån til kjøp av kjøretøy on Man 6 Mar 2017 - 15:13

Vi omregistrerte fredags morgen, gav da beskjed til kjøpers bank at pengene kunne overføres. Treghet i sikkert både det ene og andre systemet gjorde at jeg ikke så pengene på konto før imorges. Har sikkert noe med at det var helg imellom, men likevel.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]