Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Valg av slangetrommel til kompressor

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 10:53

Holder på å innrede garasje/verksted, og lurer på hva slags slangetrommel jeg skal kjøpe til kompressoren. Vurderer flere alternativer, er veldig usikker på hva jeg skal ha.

Har denne kompressoren:

Spenning: 230 V - 50 Hz
Motoreffekt: 3,0 hp / 2,2 kW
Strøm: 10 A
Turtall: 2850 min-1.
Fritt avgitt luftmengde, 6 bar: 195 l/min
Gjennomløpt sylindervolum: 412 l/min
Maks. arbeidstrykk: 10 bar / 1,0 MPa

Alternativene er:

Slangetrommel 5/16", 8 m til 369 kr

Slangetrommel 3/8", 12 m til 699 kr

Slangetrommel 3/8", 15 m til 999 kr

Skal brukes bla. til muttertrekker. Er det noen som har erfaring med noen av disse? Den billigste er passelig med slange på (garasjen er under 6 m lang) og prisen er fin, men blir slangen for tynn? Den dyreste ser litt mer holdbar ut, men er det verdt det?

Tar også i mot tips til andre tromler. Har sjekket Jula, de har bare 1/4''. Clas Ohlsson har en som er 5/16'', tilsvarende den billigste fra Biltema.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 13:35

KnutR

Admin
Jeg har den tynneste versjonen fra Biltema, og garasjen står enda (!!).
Funker helt greit til det jeg bruker den til, muttertrekker, blås, påføring av avfetting osv.. Generell garasjebruk.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt hardt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevognsrigg (støttehjulsræseren), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 14:17

inunf skrev:

Skal brukes bla. til muttertrekker. Er det noen som har erfaring med noen av disse? Den billigste er passelig med slange på (garasjen er under 6 m lang) og prisen er fin, men blir slangen for tynn? Den dyreste ser litt mer holdbar ut, men er det verdt det?

Tar også i mot tips til andre tromler. Har sjekket Jula, de har bare 1/4''. Clas Ohlsson har en som er 5/16'', tilsvarende den billigste fra Biltema.

Alle slangene funker.
Man merker størst forskjell mellom kort/tykk slange vs lang/tynn ved drift av muttertrekker. For lite luft dreper dreiemomentet til trekkeren.

Tror 3/8" slangen på 12m vil være den beste løsningen, med mindre der er behov for 3 m ekstra.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 15:48

knutk skrev:
inunf skrev:

Alle slangene funker.
Man merker størst forskjell mellom kort/tykk slange vs lang/tynn ved drift av muttertrekker. For lite luft dreper dreiemomentet til trekkeren.

Tror 3/8" slangen på 12m vil være den beste løsningen, med mindre der er behov for 3 m ekstra.

Støtter den fullt ut. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 17:35

Personlig ville jeg slengt i 300 ekstra og fått den solide, lange til 999,-
Konstruksjonen er mer holdbar, og blir du først vant til å bruke luften, kommer du til å gjøre mer og mer med det, og da trenger du plutselig 4 cm mer enn den 12-meter'n har å by på...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

6 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 17:36

...det er klart; etterhvert vil kanskje 15-meter'n også mangle den ene ekstra centimeteren, men...lengst er best Wink

7 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 19:16

Haeggis Amateur Line skrev:...det er klart; etterhvert vil kanskje 15-meter'n også mangle den ene ekstra centimeteren, men...lengst er best Wink

Greit med lang slange.
Men om du skal drive muttertrekker er det en fordel at slangen er kortest mulig. Lenger slange = dårligere moment.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tir 16 Mai 2017 - 19:39

Ja.
Evig dilemma.

Idéelt sett burde han vel ha 2,5m slange og ta kompressoren MED seg hele tiden
tongue bounce

9 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tor 18 Mai 2017 - 8:56

Takk for tips og råd! Jeg går for den minste. Har 10 m med løs slange i 3/8'', så da kan jeg bruke den i de tilfellene (hvis noen) 5/16'' er for lite.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tor 18 Mai 2017 - 9:48

Du kan få en trommel gratis av meg, den blir ikke brukt likevel. Jeg kveiler slangen opp på en krok, så slipper jeg å koble av og på når den skal brukes. Du kan være sikker på at du drar ut for lite slange først, og så må du drive å koble av og på igjen for å dra ut mere. Mye hendigere å ha slangen på en krok, så lenge det ikke er svivel på trommel.

11 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tor 18 Mai 2017 - 10:09

Er det trommel fra biltema du har? Det er svivel på disse, slik jeg har forstått det. Å koble til/fra kompressoren for hver gang er ikke aktuelt.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tor 18 Mai 2017 - 10:13

Nå har jeg tatt på brillene, og ser at det er svivel på de du linker til. Så glem hva jeg skrev.
Min er uten svivel, kjøpt på Tess. Trodde jeg gjorde et godt kjøp den gangen, på en anerkjent butikk.

Neste gang blir det Biltema...

13 Re: Valg av slangetrommel til kompressor on Tor 18 Mai 2017 - 18:02

Gå for den åpne trommeln.
Før eller siden blir det krøll på slangen, med en lukket plasttrommel blir både krøllen og slangen fast inni.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]