Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Er det håp?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 0:18

Smarttelefonen min fikk seg en tur i vaskemaskinen for et par dager siden, og sluknet. Har hatt den til tørk siden, og ligger nå i risgryn, som etter sigende skal trekke fuktigheten ut. Fremdeles ikke liv, den tar ikke til seg lading heller.

Selve telefonen er nå ikke så nøye med, men har noen bilder jeg skulle hatt ut av den. Er det håp om å berge dem?

2 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 0:27

Problemet med en del tlf er at batteriet er fast og at man ikke får av strømmen før den kortslutter.
I ettertid er det som oftest ikke mye håp desverre.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 1:42

Sett ovnen i komfyren på lav varme,ca 50 grader og tørk den en time eller to der med alle lokk som kan åpnes oppe.Kan være du kan få ut noe,men ville ikke satset livet mitt på det.Hadde ett digitalt kamera jeg tok bilder med i regnvær,og ble helt funky hvor ingenting funket,og lys og menyer som kom og gikk.En time i ovnen gjorde susen clown

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 13:57

Min erfaring er at det eneste som er "sikkert" er å åpne alt, få av alle deksler over mikroprosessorene, og blås ALT rent og tørt.
Fikk en heftig Samsung i gang igjen på den måten en gang, men så døde den plutselig allikevel.
Problemet var en 1,5 x 1 mm sak som hadde to mikroer under seg - der var det tydelig fortsatt noe fukt, for der hadde den kortsluttet.
Det er JÆVELIIG vanskelig å få ut all fukten.
Heldigvis slipper du saltproblemet jeg hadde...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

5 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 16:07

Ble vasket med Blenda, så er sikkert ganske ren. Batteriet skilte lag med telefonen mens den var på vask, cirka 10-15 minutter før jeg oppdaga fadesen og fikk stoppa maskinen. Å åpne døren på halvferdig program, var jo et kapittel for seg, jeg er jo ikke noe husmor.

Var i kontakt med IT-avdelingen på jobben, og de ga egentlig ikke mye håp om å få ut bildene, så lenge sjiten nekter å ta imot lading. Får gi den litt mere tid i risen.

6 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 17:04

KnutR

Admin
Er det android?
Gå inn på google.no, se oppe til høyre - der er det 9 små firkanter. Trykk der, velg bilder. (evt logg inn)
Får du opp nakenfoto av kjerringa og en ukjent, logg av kontoen hennes og på din egen googlekonto.

Dersom du da får opp bilder av motorsykler og laks, så har telefonen din tatt backup og du kan bruke restene som blink.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt hardt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevognsrigg (støttehjulsræseren), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

7 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 17:33

Er en windows telefon. Tviler på om noe som helst er lagret noen plass, da jeg konsekvent har avvist alle tilbud om oppdateringer eller sikkerhetskopiering. Ser jo nå at jeg kanskje burde hatt min egen lille sky som tar vare på bilder, men er man gammeldags, så er man det santa

8 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 19:58

Kanskje dumt spørsmål, men er det minnekort i telefonen og har du evt lagret bildene på minnekortet?
I såfall er det vel bare å plukke ut minnekortet og sette det inn i dertilhørende adapter for så å trykke det inn i EDB-maskinen for avlesing.
Minnekort tåler (av erfaring) fint en kokvask eller to..

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 20:04

bikeridr skrev:Kanskje dumt spørsmål, men er det minnekort i telefonen og har du evt lagret bildene på minnekortet?
I såfall er det vel bare å plukke ut minnekortet og sette det inn i dertilhørende adapter for så å trykke det inn i EDB-maskinen for avlesing.

Er altfor kjip til å kaste bort penger på et minnekort Evil or Very Mad   Men neste telefon skal jeg spandere et på, og lagre bilder til. Og så skal jeg lagre telefonnumre på simkortet, istedet for på telefon minnet....

Måtte på Gule sider for å finne tlf nummeret til kjærringa, så avhengig er man blitt av kunstig minne rabbit

10 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 20:37

KliffArne skrev:
bikeridr skrev:Kanskje dumt spørsmål, men er det minnekort i telefonen og har du evt lagret bildene på minnekortet?

Er altfor kjip til å kaste bort penger på et minnekort Evil or Very Mad   Men neste telefon skal jeg spandere et på, og lagre bilder til. Og så skal jeg lagre telefonnumre på simkortet, istedet for på telefon minnet....

Måtte på Gule sider for å finne tlf nummeret til kjærringa, så avhengig er man blitt av kunstig minne rabbit

Android og knytt opp mot en Google-konto. Joda, de vet hvor mange ganger du har runket de siste 17 årene, men jeg er nå på min 6. Android og det er velsignet lettvindt å bare la telefonen spørre "skal jeg laste inn dine apper og adressebok?" Tar en times tid med 100+ apper og sikkert 500 kontakter bounce

(Eller som det heter i EDB-kretser: Tøffe menn tar ikke backup! Ingen gråter så mye som tøffe menn..)

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Er det håp? on Fre 9 Jun 2017 - 22:27

KnutR

Admin
bikeridr skrev:
KliffArne skrev:

Android og knytt opp mot en Google-konto. Joda, de vet hvor mange ganger du har runket de siste 17 årene, men jeg er nå på min 6. Android og det er velsignet lettvindt å bare la telefonen spørre "skal jeg laste inn dine apper og adressebok?" Tar en times tid med 100+ apper og sikkert 500 kontakter bounce

(Eller som det heter i EDB-kretser: Tøffe menn tar ikke backup! Ingen gråter så mye som tøffe menn..)

Google har beinkontroll på meg (om du vil sjekke deg selv, se på posisjonslogg) - men alt er verdt det når noe går til helvete og alle bilder, meldinger, innstillinger, apper, kontakter og favoritter er tilbake med et klikk på en magisk knapp..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt hardt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevognsrigg (støttehjulsræseren), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

12 Re: Er det håp? on Lør 10 Jun 2017 - 0:07

bikeridr skrev:(Eller som det heter i EDB-kretser: Tøffe menn tar ikke backup! Ingen gråter så mye som tøffe menn..)

13 Re: Er det håp? on Fre 16 Jun 2017 - 17:05

Om det er håp lurer Kliffern..i hans lakseverden er det iallfall håp i hengende snøre... lol!

men håp i hengende snabel.... elephant elephant

bare spør geek  Jompa og jhn---

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Er det håp? on Lør 17 Jun 2017 - 13:07

intrudergubbe skrev:Om det er håp lurer Kliffern..i hans lakseverden er det iallfall håp i hengende snøre... lol!

Alltids håp, denne var ca halvparten så stor som den som slapp unna:

15 Re: Er det håp? on Søn 18 Jun 2017 - 0:58

... halvparten så stor som den som slapp unna? ... hva er det for slags tullprat?
Det er jo sikkert tusenvis av smålaks i den elva, og de slapp også unna.
Du har fått en laks ... alle andre slapp unna.

Du skulle sett den lottopremien jeg ikke vant, den var kjempestor cyclops

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Er det håp? on Man 19 Jun 2017 - 20:04

Angående berging av våt elektronikk:
Mekkeren sier vel det meste med hensyn til faren for kortslutning etc.

Men siden det nevnes såpevann og batteri som ramla fra kan problemet være såperester.

For egen del har jeg ved et par anledninger hatt stort hell ved å skylle den vaska gjenstanden i varmt rennende vann fra springen. Helst så varmt vann som mulig (og man orker å holde).
Deretter benytter jeg støvsugeren og suger ut vannet.
Da suges også eventuelle rester av urenhet med ut i stedet for å bli pressa inn i et hjørne som ved blåsing.

Det meste av masseproduserte elektronikk blir lodda i varmt bad, så elektronikken er vanntett. Problemet er ofte korrosjon som oppstår når fuktigheten blir liggende og tørke sakte. Korrosjon i denne sammenheng er knapt synlig, men bena står så tett sammen at det skal lite til før det blir problem. Korrosjon på print løses opp med varmt vann, derav varmest mulig rennende vann. Ikke vær redd for temperaturen. Kortet blir lodda i bad ved rundt 200 grader. I de tilfeller det er mulig kan man og børste printet og mellom bena på IC-ene med myk tannkost, men det er trolig lite realistisk på en telefon

Oppsummert: Skyll godt i rennende varmt vann og legg den et par timer fremfor støvsugeren. (og så må man skru støvsugeren på bounce )

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Er det håp? on Tir 20 Jun 2017 - 9:53

KliffArne skrev:
intrudergubbe skrev:Om det er håp lurer Kliffern..i hans lakseverden er det iallfall håp i hengende snøre... lol!

Alltids håp, denne var ca halvparten så stor som den som slapp unna:

Vi ser jo lett at dette er en dypfryst laks, ellers ville den ikke vært stiv som en pinne og balansere på snuten. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Er det håp? on Tir 20 Jun 2017 - 13:39

Fottoshåppet tenker jeg cyclops

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Er det håp? on Tir 20 Jun 2017 - 17:56

Synes det ligner på en støpt i gummi. geek

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Er det håp? on Tir 20 Jun 2017 - 20:00

Slutt å drikk, karer rabbit

21 Re: Er det håp? on Man 3 Jul 2017 - 23:43

knutk skrev:Angående berging av våt elektronikk:
Mekkeren sier vel det meste med hensyn til faren for kortslutning etc.

Men siden det nevnes såpevann og batteri som ramla fra kan problemet være såperester.

For egen del har jeg ved et par anledninger hatt stort hell ved å skylle den vaska gjenstanden i varmt rennende vann fra springen. Helst så varmt vann som mulig (og man orker å holde).
Deretter benytter jeg støvsugeren og suger ut vannet.
Da suges også eventuelle rester av urenhet med ut i stedet for å bli pressa inn i et hjørne som ved blåsing.

Det meste av masseproduserte elektronikk blir lodda i varmt bad, så elektronikken er vanntett. Problemet er ofte korrosjon som oppstår når fuktigheten blir liggende og tørke sakte. Korrosjon i denne sammenheng er knapt synlig, men bena står så tett sammen at det skal lite til før det blir problem. Korrosjon på print løses opp med varmt vann, derav varmest mulig rennende vann. Ikke vær redd for temperaturen. Kortet blir lodda i bad ved rundt 200 grader. I de tilfeller det er mulig kan man og børste printet og mellom bena på IC-ene med myk tannkost, men det er trolig lite realistisk på en telefon

Oppsummert: Skyll godt i rennende varmt vann og legg den et par timer fremfor støvsugeren. (og så må man skru støvsugeren på bounce )

Idag satte jeg på en kasserolle med vann og kokte telefonen et kvarters tid. Så la jeg den til tørk mellom et dyserør og sylinderveggen på hjelpemotoren som gikk. Der ble den liggende halve dagen til jeg plutselig kom på at den lå der.

Og guess what? Jaggu fikk jeg liv i sjiten, kjempetelefon. Nå har jeg berget masse bilder, og får tak i hele kontakt lista.

10 poeng til Knut

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]