Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Feil på saab - feilkodeleser?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Feil på saab - feilkodeleser? on Man 26 Jun 2017 - 13:05

Håper det er noen her som kan hjelpe meg. Har en 2008 Saab 9-3 1,9 tid. Den har stått en stund (ca. to mnd.) mens jeg har lånt varebil. Byttet tilbake i går og da fikk jeg feilmelding etter å ha kjørt ca. 30 min. "Limited power". Den var slappere enn normalt før det, men etter at den meldingen kom ble det vanskelig å holde farten i oppoverbakker. Det lyser ingen varsellys, men teksten Limited power står i displayet.

Jeg har en feilkodeleser av den typen man kobler til tlf. over wifi. Har prøvd med appen Auto Doctor, men den viser ingen feilkoder. Har også tidligere fått feilmelding om at ryggesensor ikke virker, men har heller ikke da kunnet lese av noen feilkoder. Stemmer det at det ikke er noen feilkoder, eller er det problem med enten feilkodeleseren eller appen? Appen og feilkodeleseren har kontakt, får opp turtall, oljetemp osv i real time. Jeg har ikke kjøpt fullversjonen av appen, men gratisversjonen skal vel se feilkodene, eller i alle fall at det er feilkoder lagret?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 26 Jun 2017 - 15:13

Fikk det samme på en Audi A3 1,9tdi.
Jeg fikk ingen varsler, men bilen var treeeg. Fikk ikke mer enn typisk 10% effekt. Hos meg var det lambda-sensoren som hadde en dårlig dag. Kom seg etter stopp og start av motoren etpar ganger.

Kan jo være verdt et forsøk Cool

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 26 Jun 2017 - 19:51

Har stoppet og startet flere ganger, ingen endring.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 26 Jun 2017 - 20:00

Prøv å koble fra batteriet, det kan hjelpe hvis det er en "falsk" feilmelding

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 26 Jun 2017 - 21:35

Turboen eller EGR, løs slange på en sensor, defekt luftmassemåler, låste swirlflaps...?

Har en Kina-feilkodeleser, men har ikke sett feilkoder på den. Siden der har vært alle andre slags feil enn sånne som gir feilkoder på Opel-dieselloffen min siden jeg kjøpte den kodeleseren. Bildjevelen vet nok hva jeg hadde fått i hus! 1,9CDTI i den, samme motor som i lat-saaben din sannsynligvis.

Men jeg mistenker at der uansett ikke dukker opp noen kode som sier deg noe i klartekst. Har hørt tilfeller der det bare er warning om at den går i laveffekt, verkstedene bytter det ene eller det andre, men bytter feil del.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Ons 28 Jun 2017 - 10:24

Jompa skrev:Prøv å koble fra batteriet, det kan hjelpe hvis det er en "falsk" feilmelding

Prøvde det, gjorde ingen forskjell.

Fant noe på nettet om at hvis feilkodeleseren ikke fant noen feil kunne det være gått en sikring til ODB-kontakten eller ECU. Sjekket sikringene, alt i orden.

joo skrev:Turboen eller EGR, løs slange på en sensor, defekt luftmassemåler, låste swirlflaps...?

Har en Kina-feilkodeleser, men har ikke sett feilkoder på den. Siden der har vært alle andre slags feil enn sånne som gir feilkoder på Opel-dieselloffen min siden jeg kjøpte den kodeleseren. Bildjevelen vet nok hva jeg hadde fått i hus! 1,9CDTI i den, samme motor som i lat-saaben din sannsynligvis.

Men jeg mistenker at der uansett ikke dukker opp noen kode som sier deg noe i klartekst. Har hørt tilfeller der det bare er warning om at den går i laveffekt, verkstedene bytter det ene eller det andre, men bytter feil del.

Usikker på hva som feiler bilen. Googling har gitt samme tipsene som du nevner over. Ingen røyk eller noe, men merket at den dro dårlig før varselet kom. Har blitt meg fortalt at det ville ha vært mye røyk om det var turboen. Hvis det bare er en sensor eller noe hadde det vært veldig greit å få en feilkode som pekte meg i riktig retning.

Har fått låne en annen feilkodeleser som jeg skal prøve nå. Er visst flere som har problem med kina-type OBD-adapter.

Sikkert samme motor som skabben min ja. Frykter at det er som du sier, feil som ikke gir feilkoder.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Ons 28 Jun 2017 - 10:44

er ikke et "must" at det ryker hvis turboen er gåen...
på en annen 1.9tdi motor hørte vi at det skrapet og sang litt før den skar seg fast.. motoren gikk ræva litt -så kom motorlampa.
siden vi hadde hørt smerteskriket fra turboen var kilden åpenbar... Laughing

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Ons 28 Jun 2017 - 21:17

Om du ikke får skannet ECU'n så er det Ohming av sensorer som må til men sjekk turboen først. Ta av luftfilterslangen og sjekk slarken i turbinakslen. Noen tiendeler opp og ned men ikke noe aksialt.
Feilkoden aktiverer nødmodus, utløst av en sensor, mest sannsynlig i drivstoffsystemet eller på sug/trykk-systemet inkl wastgate og variabelstyringen av kompressorhuset.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Lør 1 Jul 2017 - 22:52

Når man ikke vet hva som feiler er det greit med litt basis-kunnskap.

#1: Om det ikke funker med hammer, prøv en større hammer. Om større hammer ikke hjelper er problemet av elektrisk art.

#2: Diesel: Om man ikke skjønner en dritt, sjekk EGR og innsugingsmanifoil.

EGR systemet er en sann forbannelse for dieselmotorer. Særlig ikke blir det om motor ofte blir brukt til små-kjøring. Eksosen som sendes gjennom og tilbake inn i motor legger igjen dritt på innsiden av manifoilen, og motor kveles sakte men sikkert.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 3 Jul 2017 - 18:06

Ringte Mekonomen i dag for å bestille time på verkstedet. Siden jeg allerede har prøvd to feilkodelesere uten å få ut noen feilkode, tvilte de på at de kunne hjelpe meg. Ble anbefalt å dra til et (tidligere) merkeverksted. På vei hjem fra jobb virket det som om at den har kviknet til. Ingen feilmelding, og den gikk som den skulle. Kan det ha vært EGR-ventilen som har gått seg til?

Bilen sto i 2 mnd før jeg begynte å bruke den igjen, fikk feilmelding 30 min ut i første turen. I løpet av disse to månene har motoren blitt vasket. Kan motorvasken eller det at den har stått være grunnen til at dette har skjedd, og er det mulig at den nå har ordnet seg helt igjen?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Feil på saab - feilkodeleser? on Man 3 Jul 2017 - 18:41

inunf skrev:Ringte Mekonomen i dag for å bestille time på verkstedet. Siden jeg allerede har prøvd to feilkodelesere uten å få ut noen feilkode, tvilte de på at de kunne hjelpe meg. Ble anbefalt å dra til et (tidligere) merkeverksted. På vei hjem fra jobb virket det som om at den har kviknet til. Ingen feilmelding, og den gikk som den skulle. Kan det ha vært EGR-ventilen som har gått seg til?

Bilen sto i 2 mnd før jeg begynte å bruke den igjen, fikk feilmelding 30 min ut i første turen. I løpet av disse to månene har motoren blitt vasket. Kan motorvasken eller det at den har stått være grunnen til at dette har skjedd, og er det mulig at den nå har ordnet seg helt igjen?

Det er jo bare å vente og se...
Men husk, en bil er ikke en kamel. Er der først en feil forsvinner feilen ikke av seg selv ved hjelp av 2 globoid og et spark bak cat

Egr ventil er ikke bare et ventil-spørsmål. Den slipper eksos tilbake til innsuget. Denne eksosen er på ingen måte spesielt ren, og etter hvert blir der avleiringer i hele innsuget, fra Egr-ventilen og hele veien til ventilene. Om Egr ventilen begynner å virke igjen vil problemet med gjengrodde kanaler vedvare.( dersom det er problemet)

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]