Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

CANswitch, programmering-Ladder Logic

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 CANswitch, programmering-Ladder Logic on Tir 18 Jul 2017 - 10:37

Undertegnede har anskaffet et par av disse CANswitch.
De kommer ferdig programmert, men kan modifiseres via nedlastbar programvare fra leverandøren.
Som høynivå språk benyttes "Ladder Logic". Dette er nytt for undertegnede, men etter sigende benyttes det ofte for styring av tekniske apparat, som CNC maskiner, roboter etc.

Har prøvd å modda litt, og får det til på et vis (copy/paste), men der er store hull i mitt kunskapsnivå. Noen her som har erfaring med LL?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: CANswitch, programmering-Ladder Logic on Tir 18 Jul 2017 - 12:02

SER jo enkelt ut og det virker kjapt og programmere for en sykkel som er "kompatibel" men hvis man vil benytte dette på andre kjøretøy må man jo eventuelt "lage" et canbusnettverk.
Hva er tenkt bruksområde da?

Ladder logic er vel bare at all strøm går fra venstre til høyre med forbindelse som stigetrinn?? Eller? Question

Vis Medlemmets Profil

3 Re: CANswitch, programmering-Ladder Logic on Tir 18 Jul 2017 - 17:59

mekkern skrev:SER jo enkelt ut og det virker kjapt og programmere for en sykkel som er "kompatibel" men hvis man vil benytte dette på andre kjøretøy må man jo eventuelt "lage" et canbusnettverk.

Ja, den kobles inn på can-bus. På 1200 kan man koble seg inn på kabelen som går til alarm i form av en Y-kabel.
På F800 er pluggen annerledes, så jeg har kanibalisert alarm-boksen og tappet ut signalene fra CAN-bus derifra.
Ulike sykler, også innen BMW-familien, har ulike koder for de forskjellige knappene, så dette er en BMW-greie. Selvsagt ikke noe i veien å koble den inn på andre typer sykler, men da må man først kartlegge kodene til valgte sykkel

mekkern skrev:
Hva er tenkt bruksområde da?

Styre rele til ekstra strømuttak for varmeklær, ekstralys og garasjeport åpner.

mekkern skrev:
Ladder logic er vel bare at all strøm går fra venstre til høyre med forbindelse som stigetrinn?? Eller? Question

Stigeformen ligger i ordet ja.
Virker som man lager en tekstfil og gir den betegnelsen .slf.
I tillegg til av/på funksjoner finnes der mulighet for å programmere telleverk, timer, osv. Utfordringen ligger i å finne riktig syntax til de ulike valgmulighetene.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: CANswitch, programmering-Ladder Logic on Tir 18 Jul 2017 - 22:48

knutk skrev:
I tillegg til av/på funksjoner finnes der mulighet for å programmere telleverk, timer, osv. Utfordringen ligger i å finne riktig syntax til de ulike valgmulighetene.

så det er flere muligheter ja. jeg la ikke merke til dette når jeg skummet igjennom bruksanvisningen.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: CANswitch, programmering-Ladder Logic on Ons 19 Jul 2017 - 9:50

mekkern skrev:
knutk skrev:

så det er flere muligheter ja. jeg la ikke merke til dette når jeg skummet igjennom bruksanvisningen.

Har Googla litt rundt tema, og der finnes ganske avanserte muligheter i all sin enkelhet.

Her er et eksempel fra filen den er forhåndsprogrammert med.

| If M:9 was changed then flash the new mode and save new value                |
|   M:9         M:9                                                     O:1   |
+---[<>]----[=]----------------------------------+-----(P)---+
|   M:10        5                                              | 500,500,5 |
|                                                                  |                 |
|                                                                  |       M:10   |
|                                                                  +-----(A)---+
|                                                                          M:9    |

Denne linjen blinker ekstralysene 5 korte blink.
Der er mer, men jeg bare viser et par linjer for å vise hvordan det ser ut.

(P) = Puls, 500ms på,500ms av, gjenta 5 ganger

M:xx er memory, benyttes for lagring av tellinger, feks hurtighet ved dobbel-trykk.

Grunnen til ønske om forandringer er at for portåpner benytter jeg en Flash2Pass, og der må man dobbeltrykke med et mellomrom på under sekundet. Original programmering er anerledes.

Videre, filen for F800 er ufullstendig (fyren har ikke F800 selv, så han har ikke hatt mulighet for å debugge)

Høres kanskje litt merkelig ut, men vi snakker her om et en-mans firma, så man må senke skuldrene litt. Dog virker fyren dønn seriøs, og han svarer kjapt og oppriktig på alle henvendelser.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]