Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Gary Hildebjørg står opp fra de vandøde.

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Eksosanlegg er bygget, kronen freses i morgen, så jeg får på Ducati front og plastikk en et nesten ferdig.

Da gjenstår det "bare" to små ting;

-Bakhjulstilpassing. Jeg HAR en 17x5 toms bakfelg fra en ZX6R, men mangler gummibøssinger og drev (og drevfeste). Alternativt vil jeg gjerne kjøpe en 17x5 tomsfelg til GIXXER fra før 89, da de etter sigende passer rett på aksel spacere og alt på baksvingen jeg har.

-Clip-on's til 50mm gaffelbein.

Noen gode idéer eller aaktuelle gjenstander til salgs?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Clip-ons kjøper jeg på ebay, bruker å få et sett for ca. 200 kr inkl. frakt.

Vis Medlemmets Profil
Bruk originaĺhjula, og bruk pengene på 18" dekk for bane. Men jeg hadde jo heller oppgradert gaffelen som sitter der originalt også, og kjørt classic racing med den. Er det en 85-modell GSX-R 750 kan du vurdere å bytte til svingarmen fra 1986, den er noe lengre, og gir bedre retningstabilitet og mindre nervøs sykkel. Husk forresten å sjekke styregeometri ved bytte av gaffel, styrekrone og hjul.

Lykke til, bilder er bra! Cool

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:Bruk originaĺhjula, og bruk pengene på 18" dekk for bane. Men jeg hadde jo heller oppgradert gaffelen som sitter der originalt også, og kjørt classic racing med den. Er det en 85-modell GSX-R 750 kan du vurdere å bytte til svingarmen fra 1986, den er noe lengre, og gir bedre retningstabilitet og mindre nervøs sykkel. Husk forresten å sjekke styregeometri ved bytte av gaffel, styrekrone og hjul.

Lykke til, bilder er bra! Cool
Styregeometri er viktig, Seeleyen min gikk med Ducati front før jeg kjøpte den, en liten wobbel på Våler hadde slått styrestopperne ut av stilling.
Det er mye mer dekk å velge i 17" enn i 18", men det er noe at dekkene skal passe til sykkern åsså.
For ca 20 år siden kjørte jeg classic racing med Triton, Norton featherbed med Triumph motor. Featherbed var jo en superbra ramme fra 50'tallet, men den møtte jo veggen når man satte på moderne dekk...i '95.

Vis Medlemmets Profil
Jeg bygget h*n om til 17-toms.

Fronten ble som planlagt, og helt stabil, men jeg kjenner Monstergaffelen er litt myk for meg. Stivere fjær må til, tenker jeg.
Å få stem'en fra GSXR'en inn i Monsterkronen, gikk strålende.
Reodor (forklares senere) freste og justerte, og la inn en 0,84mm kobberfôring rundt toppen, så den skulle passe perfekt. Heldigvis bruker begge syklene mine samme lagre i styringen, og jeg hadde nyinnkjøpt til Astrid liggende. :)
320mm helflytende Bremboskiver med tilhørende kalippere var helt topp!
Vel og merke med original hovedpumpe og original (litt moddet) forgrening og stålomspunnede slanger hele veien. Suksess!

Bakbremsen (som aldri brukes av meg) tok jeg fra Super Ténéréen, men glidefester og alt, da originalen ikke ville samarbeide med ZX6R-bakfelgen.
Men glideskinnen til Astrid passer ikke hverken i tykkelse eller form, så jeg pusset den tynnere (3mm), endret festene noe, og for rotasjonsstopping freste jeg slisse som griper rundt det som før var sikring av bremseslange, i stedet for en oval rundt en pinne. Voilá; bakbrems!

Så skulle felgen tilpasses baksvingen.

(Jeg vil bare skyte inn at all ombyggingen skjedde på to uker, så noen stor planlegging utenom det jeg hadde i hodet, ble aldri gjennomført. Ethvert problem ble håndtert etterhvert som de dukket opp. Jeg visste hvor jeg ville.)

'02 ZX6R bakfelg passer ikke uten videre inn i '85 GSXR baksving.
...så vet dere det.
Da jeg manglet bøssinger og drev, fikk jeg låne fra en ZX10R.
Strøkent. -Men! Veggene mellom bøssingene er mye tykkere på 6'er-felgen, så jeg måtte pusse hver av dem inn 5mm. Og da passet drevet! :)

NÅ! Nå skulle det bare være å smette aksl..i..n.geeen....inn i... Akslingen var selvfølgelig sporløst forsvunnet, og Hæggis var i grunnen trøstesløs.
...til han kom på at han kunne prøve å lage en sjæl! La oss gjøre en lang historie kort, og si at han gamle tusenkunstneren på verftets "Reodor-avdeling" ikke var så imponert over mine forsøk på å sveise vanlig stål på chrome vanadium-stål.
Så, med mine fabelantastiske, pinlig nøyaktig beregnede dimensjoner tilgjengelig, fabrikerte han en helt ny, ganske sikkert unødvendig sterk og aldeles strøken aksling.
Vel tilbake på verkstedet... (wait for it)...passet naturligvis akslingen like perfekt som en semitrailer i en telefonkiosk (drittungene som ikke vet hva en telefonkiosk er, kan google).

Så; akselen var for tykk. Nye roteringer ved slipemaskinen, og stadige målinger med skyvelær og utjevning med en bitteliten båndsliper, til akslingen var korrekt.
Endelig kunne selve hjultilpassingen begynne, og INGENTING var rett. :p
Men, det er derfor vår herre, Cthulu, oppfant spacere.
Dog passet ingen av de jeg hadde.

Så jeg brukte den mest seriøse delen av et slitt lager, med den samme slipemaskin og skyvelær for å tilpasse den som spacer, mens den gamle spaceren fra 18-tomsfelgene, ble gitt samme behandling, samt koning av enden, og dertil nedsenking i før tilpassede bakbremsrigg.
Med stadig kjedestramming og justering, og måling med tynn rettholt langs kjedet, ny pussing og måling, og hallejula, hadde jeg plutselig minimum 1,2 mm klaring mellom alle utsatte deler, og hjulet gikk lett. Suksess! :)

Så.
Da var altså begge hjulene på plass, eksosanlegget komplett og vakkert, hekken tilpasset den gamle originale bakrammen, all plastikk og tank lakket, men fortsatt gjensto det lille hinderet at de originale clip-on'ene er støpt. Styrepinne og clip-on i ett. Fram med vinkelsliper, og kutte litt og litt av styrepinnene, til clip-onen har forsvunnet, og så nue roteringsrunder ved slipemaskinen.
De som griper rundt gaffelen nå, er egentlig til 1098, så det er det nyeste og mest eksklusive på hele sykkelen. I alle fall passet de fint til slutt, og jeg kunne gå videre med tilpassing av kåpeinnfesting.

Til slutt, med litt småtrøbbel med enkeltfaktorer her og der, sto det en fix ferdig (forhåpentligvis) kjørbar motorsykkel foran meg.

SÅ fant jeg den originale bakakselen! cyclops
Den lå der jeg trodde før; bak i varebilen til sjefen, bare litt lenger nede i sedimentene enn jeg hadde gravd.

Lykkelig klasket jeg den originale, med tilhørende avlesere for kjedejustering, i sykkelen i stedet for den nye, Reodorproduserte.

Ja.
Altså stod Gary Hildebjørg opp fra de vandøde! Very Happy cheers

Og alt det der uten et eneste bilde?

Vis Medlemmets Profil
Hva flere poster i døgner - og en prosjektråd - fantastiskt!

Og Hæggis opp fra de vandøde - utrolig...

Forøvrig på en sykkel med overkokt spaghetti som ramme så har carbonfelger enorm effekt!

Vis Medlemmets Profil
Njaaa... vil nok si at ramma er litt "al dente" og ikke overkokt... tross alt en stor forbedring fra tidligere skittrammer.

Vis Medlemmets Profil
Det går jo ikke an å legge inn bilder mer, Inunf...

KnutR

Admin

Funker det ikke med bilder?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500 (selges), Suzuki GS125 (selges), Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), Garelli Eureka Flex (låvefunnet, selges) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til regnværsdager, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil
Haeggis Amateur Line skrev:Det går jo ikke an å legge inn bilder mer, Inunf...

Selv bruker jeg Image shack men det koster jo noen kr i året. Men for de kipe finnes det fortsatt noen gratis verter for bilder. https://imgur.com/ skal hvisnok funke bra.
Så ja, nå vil vi ha bilder bounce

Vis Medlemmets Profil
Ellers så funker https://www.flickr.com/ også bra synes jeg..litt nytt å finne ut av for å legge ut bilder men når en har "fixet det" er det oki...

[img][url=https://flic.kr/p/VUEawf]

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]