Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bensin/diesel og lagring.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bensin/diesel og lagring. on Tir 17 Okt 2017 - 7:14

Tok en titt i instruksjonsboka på den nye Fiestaen min.
Der står det litt om drivstoff som kan være interessant.
spesielt at dette ikke kommer fra "ukjente kilder på nettet" men en større aktør.
" />

dette viser ulempene med at alkohol og "biodiesel" er tilsatt drivstoffet selv på 2018 modeller...

Helt tydelig at drivstoff er ferskvare.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Bensin/diesel og lagring. on Tir 17 Okt 2017 - 11:23

mekkern skrev:Tok en titt i instruksjonsboka på den nye Fiestaen min.
spesielt at dette ikke kommer fra "ukjente kilder på nettet" men en større aktør.
dette viser ulempene med at alkohol og "biodiesel" er tilsatt drivstoffet selv på 2018 modeller...

Kanskje det fins kjemikalie(r) man kan tilsette driftstofftanken ved lengre lagring?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bensin/diesel og lagring. on Tir 17 Okt 2017 - 18:06

Erling skrev:
mekkern skrev:Tok en titt i instruksjonsboka på den nye Fiestaen min.

Kanskje det fins kjemikalie(r) man kan tilsette driftstofftanken ved lengre lagring?

Vet ikke om det finnes til diesel men til bensin finnes det "oktanforlenger", et adektiv som gjør at oktantallet ikke minsker ved langvarig lagring. Mye brukt til båt da de bør lagres med fulle tanker.
Prøvde å lese litt om dette med langtidslagring av biodiesel men fant ikke mye nyttig info, kun synsing. Men kun 2 mnd lagring med biodiesel høres noe snaut ut Mad

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bensin/diesel og lagring. on Tir 17 Okt 2017 - 18:59

Problemet med "etanolskiten" er jo at den trekker til seg vann og dette bunnfeller og skaper korrosjon-ikke "oktanproblem".
men hvis en lagrer bensina på tette metallkanner (jerrykanne ol.)vil den holde lenge.Plastkanner er ikke diffusjonstette , trekker vann og avdamper aromater.,
og på eldre greier så er plast og gummi ikke alkoholresistent.

Biodiesel har mer problem med mikroorganismer tror jeg (dieseldyr)

For begge drivstoff finnes "lagringsadditiv" men hvor godt de funker er jo et spørsmål.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bensin/diesel og lagring. on Fre 20 Okt 2017 - 18:32

mekkern skrev:Problemet med "etanolskiten" er jo at den trekker til seg vann og dette bunnfeller og skaper korrosjon-ikke "oktanproblem".
men hvis en lagrer bensina på tette metallkanner (jerrykanne ol.)vil den holde lenge.Plastkanner er ikke diffusjonstette , trekker vann og avdamper aromater.,
og på eldre greier så er plast og gummi ikke alkoholresistent.

Biodiesel har mer problem med mikroorganismer tror jeg (dieseldyr)

For begge drivstoff finnes "lagringsadditiv" men hvor godt de funker er jo et spørsmål.

Jeg lagrer med full bensintank og det har gått greit så langt Basketball

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bensin/diesel og lagring. on Lør 21 Okt 2017 - 2:00

Er sikkert ingen "fasit"på dette feltet.. study
Men nå har jo mengden Etanol økt-og øker så vi får se hva fremtiden bringer.. confused

Når selv produsenter av kjøretøyene advarer mot lagring med etanolholdig bensin og produsenter av bensin også sier at den begynner å forringes etter en måned,da kan det ligge noe i det....
Dette i tillegg til egne observasjoner gjør at jeg prøver å forebygge kjente problemstillinger så godt det lar seg gjøre-både på nytt og gammelt. Suspect

Men det er klart lov å håpe på flaks også-selv om myndighetene har solgt seg til "grønn fremtid".

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]