Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Li-ion batteri til MC

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Li-ion batteri til MC on 26.11.17 13:22

Noen som har prøvd dette batteriet fra biltema eller har meninger om det?Er det noe tess?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri--LiFePO4-2000038058/

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Li-ion batteri til MC on 26.11.17 16:29

Jeg har en annen type lignende batteri, er ikke sikker på om biltema sitt har bms.
Skyrim Link) som "produserer" disse leverer de med og uten og fant ikke dokumentasjon på at de på biltema har.

så jeg kjøpte et slik:Batteri
og lader dette med en egen lader,da "vanlige" batteriladere har ofte et de-sulfateringssteg i ladinga som kværker lithiumceller.
kjøpte biltema sin og den har så langt fungert som den skal.
lader.

Sykkelen må forøvrig ha ladesystem som er innenfor spesifikasjonene for batteriene.

FZR`n starter forøvrig som på steroider på 2Ah batteri...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Li-ion batteri til MC on 26.11.17 18:29

mekkern skrev:Jeg har en annen type lignende batteri, er ikke sikker på om biltema sitt har bms.
Skyrim Link) som "produserer" disse leverer de med og uten og fant ikke dokumentasjon på at de på biltema har.

så jeg kjøpte et slik:Batteri
og lader dette med en egen lader,da "vanlige" batteriladere har ofte et de-sulfateringssteg i ladinga som kværker lithiumceller.
kjøpte biltema sin og den har så langt fungert som den skal.
lader.

Sykkelen må forøvrig ha ladesystem som er innenfor spesifikasjonene for batteriene.

FZR`n starter forøvrig som på steroider på 2Ah batteri...

Sykkelen min er snart 29år så kanskje gå for ett vanlig GEL batteri...

Takk for svar.Har du funnet nye prosjekt for vinteren?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Li-ion batteri til MC on 26.11.17 19:05

Jeg har funnet at "vanlig" vedlikeholdsfritt er mer holdbart enn "gel"...

Tja.. har begynt demontering av xl600 for å fixe 3gearets tendens til å hoppe ut under høy last...
og så skal jeg "plukke ut" litt mer fart i toppen i samme slengen når jeg har ei sterkere gearkasse.. clown

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Li-ion batteri til MC on 26.11.17 21:00

Nice.Vabnlig vedlikeholds det blir da :)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Li-ion batteri til MC on 27.11.17 13:37

mekkern skrev:Jeg har en annen type lignende batteri, er ikke sikker på om biltema sitt har bms.
.........
Biltema/Skyrim er veldig forsiktig med å gi detaljer om sine batteri.
Men om de hevder at batteriet tåler hurtiglading sliter jeg med å forstå at det kan gjøres uten noen form for overvåking/regulering.

Så jeg tipper at også batteriene som selges på BT er utstyrt med intern regulering for kontrollert lading.

Når det gjelder spesifikasjon for lade-system tror jeg at det vesentlige er at spenningen ikke blir for høy. Spenning over 14,5V begynner å røyne på batteriet. Skyrim skriver 14,9V som maks, og det må IKKE ignoreres.
Men om systemet ikke leverer så mye strøm forventer jeg at det fortsatt vil lade så lenge spenningen holdes på rundt 13,5 - 14V. I teorien burde derfor et slikt batteri også kunne benyttes på eldre sykler.
Er selv uten erfaring med eldre japser, men har oppfattet at enkelte sykler med enkle el-anlegg har vært relativt lite nøyaktige med spenningsreguleringen, så spenningen i perioder kan overstige 15V. Om en er usikker bør man derfor ta en runde med et voltmeter og måle variasjon i ladespenning ved varierende turtall og belastning.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Li-ion batteri til MC on 01.12.17 11:48

Kjøpte tilsvarende til banesykkelen. Hadde en diskusjon med kundeservice hos Biltema siden det stod i regelverket for roadracing at lithiumbatterier må ha BMS (batteriovervåkning). De sa at det ikke var BMS. Jeg tok sjansen og kjøpte allikevel, gikk gjennom teknisk kontroll uten spørsmål. Syntes batteriet fungerte veldig bra, og vektbesparelsen av absolutt hyggelig. Ladet det med vanlig lader, men kommer nok til å kjøpe spesifikk lader neste gang jeg kjøper et slikt batteri.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Li-ion batteri til MC on 01.12.17 12:34

inunf skrev:Kjøpte tilsvarende til banesykkelen. Hadde en diskusjon med kundeservice hos Biltema siden det stod i regelverket for roadracing at lithiumbatterier må ha BMS (batteriovervåkning). De sa at det ikke var BMS. Jeg tok sjansen og kjøpte allikevel, gikk gjennom teknisk kontroll uten spørsmål. Syntes batteriet fungerte veldig bra, og vektbesparelsen av absolutt hyggelig. Ladet det med vanlig lader, men kommer nok til å kjøpe spesifikk lader neste gang jeg kjøper et slikt batteri.

Hm..
Et batteri med flere celler må ha en form for beskyttelse ved lading. Når ladesystemet i sykkelen er laget for blybatteri vil et batteri uten beskyttelse være en potensiell brannkilde.
Sliter med å tro at enhver seriøs produsent ikke ønsker å ødelegge sitt renome ved å selge et batteri som kan ta fyr. Således er det min ærbødige påstand at batteriet har en form for intern beskyttelse, til tross for hva de sier hos BT.

Enste forbehold er dersom batteriet er laget for å kun lades av ekstern dedikert lader, og ingen lading av batteriet fra kjøretøyets eget ladesystem vil forgå.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Li-ion batteri til MC on 01.12.17 14:18

knutk skrev:
inunf skrev:Kjøpte tilsvarende til banesykkelen. Hadde en diskusjon med kundeservice hos Biltema siden det stod i regelverket for roadracing at lithiumbatterier må ha BMS (batteriovervåkning). De sa at det ikke var BMS. Jeg tok sjansen og kjøpte allikevel, gikk gjennom teknisk kontroll uten spørsmål. Syntes batteriet fungerte veldig bra, og vektbesparelsen av absolutt hyggelig. Ladet det med vanlig lader, men kommer nok til å kjøpe spesifikk lader neste gang jeg kjøper et slikt batteri.

Hm..
Et batteri med flere celler må ha en form for beskyttelse ved lading. Når ladesystemet i sykkelen er laget for blybatteri vil et batteri uten beskyttelse være en potensiell brannkilde.
Sliter med å tro at enhver seriøs produsent ikke ønsker å ødelegge sitt renome ved å selge et batteri som kan ta fyr. Således er det min ærbødige påstand at batteriet har en form for intern beskyttelse, til tross for hva de sier hos BT.

Enste forbehold er dersom batteriet er laget for å kun lades av ekstern dedikert  lader, og ingen lading av batteriet fra kjøretøyets eget ladesystem vil forgå.

Det vil vel gjøre det fantastisk upraktisk på gatesykler... Razz

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Li-ion batteri til MC on 01.12.17 15:38

Mahatma skrev:
knutk skrev:

Enste forbehold er dersom batteriet er laget for å kun lades av ekstern dedikert  lader, og ingen lading av batteriet fra kjøretøyets eget ladesystem vil forgå.

Ja, det er helt korrekt Very Happy . Dog oppfatter jeg det her som at batteriet er montert i en løpssykkel.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 8:39

Tja, å bruke et slikt batteri uten å ta hensyn til hva det forlanger av lading, er som å be om at pungen blir lett flambert på et eller annet tidspunkt. What a Face
Så er det å klage på batteriet etterpå, det var dårlig vare. clown
Biltema sier hvertfall ifra, bare synd det ikke står i katalogen, så hadde folk kanskje forstått at det er en særs dårlig ide dette.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 9:15

Her tror jeg nesten Jan fra kundeservice har missforstått (med vilje?). Det kommer ikke klart frem av svaret hans at Biltema ikke anbefaler at batteriet er koblet til motorsykkelens ladesystem.

knutk skrev:

Hm..

Det var også min konklusjon, og derfor jeg valgte å bruke batteriet.

knutk skrev:
Mahatma skrev:
knutk skrev:

Ja, det er helt korrekt Very Happy . Dog oppfatter jeg det her som at batteriet er montert i en løpssykkel.

Stemmer, men den har ladesystem som en vanlig gatesykkel. Største forskjellen er at den ikke ha lykter så den trekker mindre strøm.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 9:57

Da ser der faktisk ut som om der finnes seriøse firma (Ja, jeg betrakter faktisk BT som seriøse) som velger å selge produkt som kan virke ødeleggende for deres renome. (Ser dere hvordan jeg snedig lar være å score billige poeng? bounce )

@inuf: Ser ut som du har to alternativ. Enten slutte å bruke batteriet mens leken er god, eller kjøpe deg en asbest-bukse

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 11:25

Er det virkelig mange som har opplevd brann ved bruk av disse batteriene fra Biltema? Jeg har ikke sett det nevnt av noen så langt, har tvert i mot lest at dette batteriet fungerer greit for de som har puttet det i motorsykkelen.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 15:32

inunf skrev:Her tror jeg nesten Jan fra kundeservice har missforstått

Eller du håper på at feilkjøpet ditt kan brukes. clown

Er jo veldig enkelt dette, kjøp denne laderen, kobl bort ladekretsen på biken, og lad mellom slagene. alien

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 16:31

mortal skrev:Er det virkelig mange som har opplevd brann ved bruk av disse batteriene fra Biltema? Jeg har ikke sett det nevnt av noen så langt, har tvert i mot lest at dette batteriet fungerer greit for de som har puttet det i motorsykkelen.

Har heller ikke hørt om det.
Og jeg har fortsatt tungt for å tro at noen tar seg bryet med å sette opp en produksjonslinje med tilpassede batteri og så gå på en slik gedigen blunder. Ingen er så talentløse. Nesten så man blir fristet til å skaffe et batteri og gå løs på det med baufila... (men bare nesten Cool )

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 16:39

knutk skrev:
mortal skrev:Er det virkelig mange som har opplevd brann ved bruk av disse batteriene fra Biltema? Jeg har ikke sett det nevnt av noen så langt, har tvert i mot lest at dette batteriet fungerer greit for de som har puttet det i motorsykkelen.

Har heller ikke hørt om det.
Og jeg har fortsatt tungt for å tro at noen tar seg bryet med å sette opp en produksjonslinje med tilpassede batteri og så gå på en slik gedigen blunder. Ingen er så talentløse. Nesten så man blir fristet til å skaffe et batteri og gå løs på det med baufila... (men bare nesten Cool  )

Batteriet har en "ladeindikator" men mer enn det fortelles ikke..
dette kan klart ha "bms" men når jeg var en tur i Kiel og fikk tak i et batteri med BMS som virket solid bygget til en ok pris gikk jeg for det.
det går nok som regel bra uansett med disse typene "litiumposfe4" eller hva de heter..men kan jeg eliminere "dårlige vibber" så er det greit.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Li-ion batteri til MC on 04.12.17 21:22

Jeg tror en snart 30 år gammel sykkel ikke er rette sted å experimentere med slikt.

Post her hvis noen prøver seg.Tror kanskje jeg skal gå for et excide som satt der før da jeg var fornøyd med det.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Li-ion batteri til MC on 05.12.17 0:09

Greier ikke helt å slippe denne, så jeg har lest meg litt opp på tema.

Biltemas batteri er et Lithium Ferro Fosfat batteri. (LiFePO4) . Populært blir det omtalt som Lithium-iron contra Lithium-ion (Lithium Cobalt).

Sammenlignet med Lithium Cobalt (LiCoO2) har det lavere spenning og kapasitet.  
MEN, det er mye mer tolerant for overlading.

Kort resume om Lithium Ferro sammenlignet med Lithium Cobalt, som er brukt i mer kompakte sammenhenger.

Maks cellespenning er 3,5V vs 4,2V
Aksept for overlading: 0,7V vs 01V
Varmeutvikling ved overlading er 90 J/gram vs 1600 J/g.

I et batteri hvor flere celler er seriekoblet vil en celle stoppe ladestrømmen når den er fulladet, og dermed stoppe ladingen for alle cellene.

I praksis betyr dette:
4 celler i et batteri når maks 3,5 x 4 = 14V fulladet. Arbeidsspenning er ca 3,2V x 4 = 12,8V

I et ladesystem hvor spenningen ligger på ca 14V vil da batteriet sjelden bli fulladet. Der anbefales fortsatt et batteri mangament system, men i praksis bidrar det mer til å sikre at alle cellene blir fulladet enn å hindre at batteriet tar fyr.

Således er manglende BMS mer et spørsmål om kapasitet enn varmeutvikling.

Så ved å velge BTs batteri uten BMS betyr det at man får litt dårligere kapasitet fra batteriet med mindre det lades separat kontra et tilsvarende batteri med BMS. I følge skriv på nett er derimot brannfaren ikke så stor for denne typen batteri.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Li-ion batteri til MC on 05.12.17 13:30

knutk skrev:Greier ikke helt å slippe denne, så jeg har lest meg litt opp på tema.

Biltemas batteri er et Lithium Ferro Fosfat batteri. (LiFePO4) . Populært blir det omtalt som Lithium-iron contra Lithium-ion (Lithium Cobalt).

LiFePO4 er mere tilgivende ja, med hensyn til lading. MEN krever fremdeles eget laderegime. Om ikke får du ikke utnyttet maksimalt fordelene. Og ulempene KAN være svidd balle. Jeg hadde ikke giddet å montere noe sånt på noen av mine biker, for kanskje risikere at dem brenner opp. Alle her på forumet vet hva tid og gryn vi legger ned i skrotet vårt, vi er ikke sånne som nøyer oss med mindre justeringer på ting! 
Ballene bryr jeg meg ikke om, de har gjort sitt i denne jammerdal. clown

Det ingen nevner, er jo dette med temperatur. Seriøse produsenter skriver at bruk under 0°C frarådes.
Jeg har kjørt mye sykkel ved disse temperaturer.
Men, la dem som vil kjøre på, mest sannsynlig går det bra, batteriet vil nok bare knele tilslutt, og kun i verste fall svi ball. affraid (gitt det er LiFePO4 da)

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]