Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Shaine litt på en Triumph som dumpa inn.

Gå til side : 1, 2  Next

Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 9 Des 2017 - 18:39

Denne Triumphen ( -97 Sprint) kom ikke veldig planlagt inn i bua for en tid tilbake. Forsnakka meg på et eller annet vis og så ble den levert med varetaxi en kveld og var i mitt eie... Etter at den hadde hatt en lang tid i dvale i Mekka hos en nordlending (fra Østlandet) utafor Narvik. Siste som kjørte den var visst kjørelærere og sensor fra kjøreskoler i distriktet der oppe. Så den har stått noen år.

Er strengt tatt ikke noe prosjekt (håper jeg) men en lett gjenoppliving og mys på finish og en halvgrundig service. Legger ut noen bilder likevel...

Har vel vist dette bildet før; litt cut for å se om den kunne bli blankere i lakken, og det kunne den!

Tenker jeg tar noen timer med poleringsmaskin og grov compound og gir lakken et løft, men tanken burde strengt tatt får noen lag klarlakk. Får se hva jeg gjør på slutten.

Fikk heisa fronten opp og fikk av kåpe, hjul, skjerm og gafler. Begge gaflene var rimelig lekk der den stod og skvetta gaffelolje for seg selv. Skaffa simmeringer og støvringer for lenge siden, nu skulle det byttes.
Spesialverktøy måtte lages til disse gaflene også. Heldigvis var det en kurant size for å dele sakene, 30mm. Da passa det med en halvmeter 20mm gjengestang og 4 stk 30mm mutre dratt sammen og låst i hver ende.

Etter at jeg fikk knakka delene fra hverandre åpenbarte det seg rust. Mye rust. Viste seg at låseringene hadde rustet nesten helt bort. Og spora var stinn av rust.

Så det ble ny bestilling til worldoftriumph. Imens brukte jeg litt tid med ferrobet og skrubbing og pirking for å få sporene rene for rust. Tok sin tid, men det gjorde frakta av deler fra England også.
Her er nye låseringer kommet, legg merke til hvor lite det er igjen på den gamle som ligger der... omtrent som etter Bromm sine eddikbad  affraid

"Spesialtoolen" min for Triumph-gafler kan ses øverst i bildet!

I dag ble det en stille stund i bua, målet var kun å få banka sammen gaflene og få dem på sykkelen. Så jeg lurte på plass nye simmeringer, låseringer og støvhette. Fylte opp med ny fin gaffelolje fra Fucks. Hadde 10W, men det kunne godt vært 15W tenker jeg. Triumph skifta opp fra 10 til 15 litt før den årsmodellen jeg har. Men jeg la meg på noe høyere nivå i gaflene enn minimum, med 3-4mm til max likevel. Tenker det blir helt bra.

Dekka hadde definitivt nådd end of life i alder, med god margin. Hadde shoppa spiller nye PilotRoad3, og med forhjulet av sykkelen så spaka jeg av gammelt og spaka på nytt. Balansert og gode greier, hurra for Biltema sin balancer Cool

Gaflene kom på, og jeg satte forhjulet og bremsen sånn løselig på så alt kan trilles og snus på i bua.
Neste besøk i bua så får jeg tappe kjøleveska og spyle gjennom sakene. Sikkert på tide.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 10 Des 2017 - 17:37

Høres bra ut. Håper den skal ut å rulle med skilt før gummien må byttes igjen da Laughing

Vis Medlemmets Profil
B040 skrev:Høres bra ut. Håper den skal ut å rulle med skilt før gummien må byttes igjen da Laughing

Njaee, er det så viktig da?
Kanskje selge et par andre og få denne på vegen som brukssykkel scratch

Vis Medlemmets Profil
Selge? Man selger da vel ikke motorsykler?

Vis Medlemmets Profil
Nei, tydeligvis ikke inunf Embarassed
Men jeg har litt vel mange nå, sånn for å være litt ærlig...

Vis Medlemmets Profil
Jeg må tilstå at jeg har faktisk solgt to i fjor og en i år.

Kjøpte en i fjor og tre i år, så det hjalp ikke mye, men det er godt med litt sirkulasjon av og til!

Vis Medlemmets Profil
Blir nok en fin sykkel dette når du får pusla litt med den.
Ja det kan fort bli litt mange prosjekter. Merker det selv at det har blitt for mange prosjekter, særlig etter at jeg nå har kjøpt meg båt igjen. Hadde man bare vært smart nok til å kjøpe noe som er i orden men sånn er ikke jeg Rolling Eyes Kjøpe noe bare for å bruke det, phø Laughing

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 13 Jan 2018 - 22:03

For mange av alt og lite som er i orden ja... kjenner den, en syke?
Moro lell.

Ja, Triumphen blir blank og fin kan jeg love, kommer vel sluttbilder om ikke lenge cheers

Ikke-prosjektet mitt har jeg jo faktisk pusla med mange timer nå. Skremmende mange timer. Og for å ikke bli anmeldt til Sinnamekkern så rører jeg (nesten) ikke de ved siden av før denne er ferdig.

Knøla mye med å få det skikkelig rent overalt. Her er det linkingen som skrubbes før det ble pressa fett i alle niplene. Var en del av dem. Kjedeshine også, steike den var fæl...

Fått knødd på nye dekk foran og bak, en lang 2x4 og et par treklosser og to dekkspaker gjør jobben. Balansert med Biltema sin eminente balanseringsapparatur.

Ymse knekte knotter til fairinger er limt på plass, og jeg satte inn nye Nightvision umlimited i lysa etter forsiktig rengjøring av reflektorene. Det ble myyye bedre lys nå ja.

Siden absolutt alt var slitent av lakk så har det blitt en del timer med grov polering. Bruker liten roterende maskin, og måtte på med ullpads og groveste Mensernaen før det hjalp litt. (Se bilde av tanken i første posten).

Vindskjermen var grusomt sliten, så der dundra jeg på for hånd med 600-papir, over til 1200 og så Mirka sine 2000 og 3000 77mm rondeller med skumbakside og den roterende poleringsmaskinen. Avslutta med grov cut og fin cut på hhv ull og softeste foampaden. Sluttresultatet ble faktisk veldig bra! Bortsett fra at jeg kunne holdt på mer med første steget og 600, noen svært få men tydelige riper lå igjen. Lærer vel.

Vanvittig hard lakk på denne, og siden tanken vises så godt bestemte jeg meg for å slipe den litt ned og legge ny klarlakk. En runde våt 600 til jeg mente alle ripene var vekk, krysspuss med 1200 våt og en sluttrunde med 2000 våt på maskin.

I dag tok jeg mot til meg og sprøyta den med 2K klarlakk, jeg så et par tre fire støvkorn, men det gjør ikke så mye. Verre var det at jeg så antydning til sig på den ene siden... Får se i morra når jeg kan ta på den om det blir greit med litt sliping evt litt jobb med Shark-fin. Denne 2K spray-lakken var grusomt tynn, sigen dukket opp allerede på det syltynne førstestrøket, men jeg lurer på om ikke lange pauser og et forsøk på å blø vekk siget gikk sånn tålig bra. Morgendagen vil vise.

Sluttbehandling blir uansett våtslip for hånd, maskinell våtslip på 2000 og 3000, grov compound og så et steg eller to med fin polish. Har trua på at den blir blank da cheers

Bare huske å ikke legge sealing på den før den har fått gassa seg noen uker.

Tanken etter innledende sliping, prøver å unngå alle knekker under grovslipingen så lenge der ikke er ille riper der.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 14 Jan 2018 - 10:23

pusse jobber ja...
noen ganger når jeg har fått sig har jeg guffet på så det har rent helt ned.. Laughing

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 14 Jan 2018 - 11:03

2000 er rimelig fint for god vedheft av lakk. PPG sier 800 våt. Og det funker det. alien 
Forøvrig er det vel bare å slipe ned og polere opp igjen tanken etter lakkeringen?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 14 Jan 2018 - 13:42

Wow, meget godt arbeid, som vanlig Very Happy
Sig lar seg fikse, jamt sig kan man justere ned med slipepapir. Lim litt slipepapir på en finerknott eller lignende, ca 3x3cm så er det å slipe siget slett. Bruk 600 på grovt sig og stegvis opp til 1200 men avhengig av hvor mye sig det er. Viktig at slipeklossen er vinkelrett på siget og vær lett på hånden. Er det skikkelig sig/renn så finnes det lakkhøvler å få kjøpt men de har har jeg aldri prøvd. Viktig å la siget herde godt ut før man sliper.
Morro å følge med på prosjektene dine Very Happy

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 14 Jan 2018 - 19:30

@mekkern; ja jeg så i dag at litt mer lakk på siget, med drøye pauser da, tok vekk kantene Very Happy

@WagenLagenKranken, Von; vet 2000 er anelsen for fint før lakking, men jeg prøver å lære og manglet det papiret jeg helst skulle hatt (Mirka 1000). Dessuten hadde jeg dårlig erfaring med tidligere bruk av 800 under 1K klarlakk...
I dag har jeg slipt tanken (dagen etter lakking i lav romtemp ja) og polert opp. Ble fantastisk blankt! Tok støvkorn med 800-1200 før jeg tok to slipesteg oppover til 3000 og to runder cut/polering cheers Hurra for 2K.

@Bromm: takk for interessen Very Happy Ja jeg fikk vekk siget ganske lett med sliping slik som du sier. Har kjøpt meg lakkhøvel/Shark Fin men det er nok som du sier; i dag var lakken for fersk/myk til å jobbe med den på siget. Og jeg hadde ikke ekstra lys så jeg så ikke godt nok til å jobbe riktig med den. Men skal nok lære meg det også.

Dagens viktigste lærdom, for en total amatør som meg: Jeg har ymse slipepapir, brukte et "noname" 800 og det lagde faktisk så mye rot at jeg skal gå over de områdene igjen med Mirka, 1200. 2000 og 300 på nytt. Forferdelige riper som jeg ikke la merke til i iveren etter å polere. Ja det er forskjell på sakene. Jeg hadde spandert på meg diverse Mirka nylig og de sakene var bare helt konge.

Bilde av ferdig og blank sykkel kommer nok etter hvert! Jeg har kosa meg selv om det ikke var så mye mekanisk å drive med lol!

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 20 Jan 2018 - 21:20

Syntes selv den ble bedre enn den som er på bilde i første posten cheers

Happy amatør.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 20 Jan 2018 - 22:44

Ja bildet vitner om bra jobb. sunny

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Søn 21 Jan 2018 - 1:48

Nice! cheers

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Fre 26 Jan 2018 - 20:10

Dobbeltpost...

Sist endret av joo den Fre 26 Jan 2018 - 20:12, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Fre 26 Jan 2018 - 20:11

Takk mekkern og Mahatma Very Happy

Så og si ferdig nå, et par bagateller igjen. Men nå står den der komplett, syncet, serviceret, shinet (mye) og en del vakrere enn ved ankomst. Det var mye fin sykkel under lagrings-støvet gitt. Ingen kompliserte jobber utenom å finne på noe lurt for å lage verktøy for å få delt gafler. Jeg er fornøyd selv, og det er det som teller for meg. Litt lakkering, og det gikk ikke helt gæli det heller cheers

Rulla fram gode gamle GSn ut på arbeidsområdet i dag for lett vinterservice, shine, oljer osv mm etc. Sitter og funderer på å skru av kardangen og bytte lagrene og simmeringene. Får fundere litt mer... Sikker på at jeg hørte en lyd fra bakhjulet siste turen i høst. Hørte noe lignende framme året før, og den forsvant med nye hjullagre foran.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Fre 26 Jan 2018 - 20:43

Ser man det, ser man det...
dette må jeg si ble bra.. cheers

eller faktisk VELDIG bra.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 0:02

Ser bra ut Joo, godt du ble fornøyd med den.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 0:03

,

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 10:40

Se der dukket det frem en ny sykkel gitt, godt utført arbeid , joo!

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 10:40

Edit:
Kliff: Jeg tror du må slå av repetisjonsknappen.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 11:31

Me like bounce
Ble knallfin. GODT arbeid og GODT resultat.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 14:00

Godt arbeid!

25 Re: Shaine litt på en Triumph som dumpa inn. on Lør 27 Jan 2018 - 21:12

Den ble fin ja Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next