Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

AF-XIED, Hjemmesnekra

Gå til side : 1, 2  Next

Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 AF-XIED, Hjemmesnekra on 15.01.18 21:54

Skrev tidligere om AF-XIED i teknisk seksjon. Skrev også at jeg hadde planer om å lage min egen. Nå snør det ute, så det er passe tid for innearbeid.

Beskrev det hele tidligere, med bilder og tekst. Men siden PB rota til alle bildene kjører jeg først en kort repitisjon.

AF XIED er en forkortelse på engels for Air to Fuel bl bl bla. Her etter kaller jeg den for enkelhets skyld AFX.

Poenget med det hele er at utslipskravene for nyere motorer gjør at de går litt for magert. Om man kan påvirke så motoren får bare en liten tøddel mer bensin får man en motor som går merkbart mykere uten at bensinforbruket er nevneverdig påvirket.

En metode som er enkel å ettermontere er å sette en dongel mellom Lambda sensor (heretter kallet O2) og ECU og pynte på tilbakemeldingen fra O2.

Her ser vi avlesning fra O2, ukorrigert.

Bildet over viser signalene fra O2 til ECU. Litt gassing i midten av kurven. O2 er en smalbandslambda, og man ser at den svinger mellom ca 0,1V og 0,9V. Dette bidrar til AFR (Air to Fuel Ratio) på ca 14,7. Utslipsmessig er det ideelt, mens motoren gir mer kraft og får penere gange om den får AFR 13,7. Det går ikke frem av kurven at AFR er 14,7, det er en verdi som er bygget inn i smalbandslambdaen og kan ikke justeres.1V er litt for rikt og 0V litt for magert, så ECU søker den gyldne middelvei.

Man får kjøpt AFX kommersielt. På GSA er der 2 x O2, og da trenger man 2 stk. Det blir keitete. I tillegg handterer nåværende enheter  ikke nyeste oppdateringene i BMWs ECU (Euro 4 krav). Så da kan man jo like godt bygge en selv.

Bildet under viser korrigert signal.

Bildene er tatt fra en "kjøpe AFX" som står i min F800.
Rød kurve = Signal fra O2, Blå kurve er signal korrigert av AFX og som sendes til ECU.
AFX kan justeres til ulike blandinger, og øverste kurve viser magreste stilling, mens nederst kurve viser feteste blanding.

På den nederste kurven ser man tydelig at signalet fra O2 (Rød) stort sett ligger i den rike enden av skalaen, og blå kurve viser signalene inn til ECU for å oppnå det.

-----------------------------------------------

Over til prosjektet.
I bunn og grunn er hele oppgaven handtert av en enkel IC, som handterer begge O2.
De andre få komponentene i bildet er spenningsregulator samt diverse potmeter og LEDs som benyttes for testing og skal ikke være med på sluttversjonen.

Endelig versjon vil og bli utført som SMD utgave (dvs overflate-komponent = myyyye mindre størrelse) regner med at prinkortet da blir 3 x 6 cm og 1cm høyt.

Slik ser verktøybenken ut.

----------
Progresjon:

Første utgave av programvaren er klar for testing. Gjenstår å lodde på kabler som passer til pluggene på sykkelen.

Kurven under viser funksjonstest, hvor sykkelens signal er erstattet av de påmonterte potmeter, og undertegnede simulerer signal ved å dreie på potmeterne.

Signalene er relativt kantete siden manuell testing går sakte, men praktisk prøving vil vise om signalene må mykes opp.

Det blir en tur i garasjen en av de nærmeste dagene...

Rettet: Skrivefeil

Sist endret av knutk den 16.01.18 10:12, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 6:57

Interessant prosjekt.
Bruker du en PIC microcontroller?

Lar det seg gjøre med en AtMega 328 også, og isåfall hvor finner jeg mapping og programmer til dette? Kunne vært artig å få lobotomert FJR'n litt også Very Happy

Vis Medlemmets Profil

3 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 7:53

bikeridr skrev:Interessant prosjekt.
Bruker du en PIC microcontroller?

Lar det seg gjøre med en AtMega 328 også, og isåfall hvor finner jeg mapping og programmer til dette? Kunne vært artig å få lobotomert FJR'n litt også Very Happy

Hei.
Bruker en PIC 16F1769. Den har innebygd dobbelt av Analog-Digital konvertere så vel som Digital til Analog konvertere. I tillegg har den to innebygde operasjonsforsterkere slik at absolutt alt er samlet i en krets. Det betyr at lambda sensor er plugget rett i IC på den ene side og modifisert signal går rett fra IC til ECU. Om det duger vil kun testing vise. Det skjer en av de nærmeste dagene.

Kjenner ikke til AtMegas komponenter, men dette er ikke en krevende jobb for et microchip, så det meste duger.

Jeg er ikke kjent med at der ligger noe programvare i Open Source miljøet. Jeg skriver programvaren selv, og benytter C. Programvaren er gratis fra MicroChip (som lager PIC).

Med hensyn til bruk på FJR: En lambda sensor er en lambda sensor. Alle (smalband) produserer samme spenning og oppfører seg likt.

Om det ikke finnes tilpasset til FJR antar jeg at du kan kjøpe en tilpasset annet merke, men da må du mekke plugger selv. Fordelen med en tilpasset sak er at om man ønsker å fjerne den er det bare å dra ut pluggen og så er man tilbake til start.

Om du ønsker å lage selv for moro skyld kan jeg godt gi flere detaljer om programvaren.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 8:11

Takk for utfyllende svar Very Happy

AtMega 328 brukes bl.a i Arduino. Den har 1 comparator, 5 analoge inn og 6 pwm ut. Har mer minne enn PIC og er raskere.
Det er Arduino jeg kjenner og program-interface er mye likt C++. Bruker CH340G serial/usb interface, tidligere FTDI men de føkket det hele til ved å brick'e såkalt "falske" chip'er og er derfor boycottet av miljøet.

Må gjøre litt "risørtsj" på om jeg er kapabel til å gjøre dette selv og evt heller komme tilbake å plage deg hvis jeg bestemmer meg for å sette igang Cool bounce

Vis Medlemmets Profil

5 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 9:05

bikeridr skrev:Takk for utfyllende svar Very Happy

AtMega 328 brukes bl.a i Arduino. Den har 1 comparator, 5 analoge inn og 6 pwm ut. Har mer minne enn PIC og er raskere.
Det er Arduino jeg kjenner og program-interface er mye likt C++. Bruker CH340G serial/usb interface, tidligere FTDI men de føkket det hele til ved å brick'e såkalt "falske" chip'er og er derfor boycottet av miljøet.

Må gjøre litt "risørtsj" på om jeg er kapabel til å gjøre dette selv og evt heller komme tilbake å plage deg hvis jeg bestemmer meg for å sette igang Cool bounce

Ved innføring av Euro4 krav ble BMWs ECU mer "sær". Det virker som det er lagt til en form for sjekk av Lambda sensor. Det er forståelig i lys av at kravet er at systemet skal møte Euro-kravene selv etter flere års drift, noe som i praksis betyr at systemet må overvåke og si ifra om Lambdasignalene ikke stemmer.
Hvordan Bosch gjør det i praksis har de ikke avertert.

Selv har jeg programmer slik at så lenge spenningen fra lambda holder seg over en terskelspenning følger ut-signal innsignalet. Så snart spenningen fra lambda kryper under terskel kommanderes signalet ned mot minimum spenning for å signalisere mager blanding, og der blir den liggende til spenningen fra lambda stiger igjen og passerer terskelen. Kommer til å legge til en velger som kan justere terskelen for ulike blandinger.
I tillegg har ECU en innebygget for-spenning (bias) som gjør at i starten (før sensor er varm) holder spenningen seg på bias spenning (BMW: ca 0,45 V). I praksis holdes denne spenningen til sensor varmes opp, og så begynner spennigen å stige. For å sikre korrekt bias-signal (små variasjoner fra enhet til enhet) fungerer utporten i oppstarten som en analog innport. Etter at den har avlest biasspenning programmeres samme port til å bli utgang for den innebygde operasjonsforsterkeren. Så samme ben på IC kan fungere både som inngang og utgang.

Hvor vidt FJR systemet har samme type oppstart kjenner jeg ikke til.
Utelukker ikke at man i mangel av DAC kan sample en snittspenning på signalene fra lambda og benytte dette til å styre modulasjonen på pulsbredden i Arduino.

Med hensyn til innebygd minne så regner jeg med å benytte ca 20-25% av chipets kapasitet. Om jeg hadde betalt lisens for programvaren ville compiler effektivisere koden og krympet den til mellom 10 og 15%. Men det koster mindre å kjøpe et chip med mer minneplass enn å kjøpe lisens. Og chipet bruker mestedelen av tiden på å vente på neste avlesning. Har satt den opp til å pause ca 1 ms mellom hver måling. Selve målingen tar ca 30nS pr sylinder.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 9:30

Imponerende, knutk! Gøy med folk med kunnskap, særlig når det er ting jeg ikke kan noe om selv. king

Vis Medlemmets Profil

7 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 10:47

Jeg datt av lasset allerede i første posten Embarassed

8 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 11:54

Jeg må nok innrømme at jeg på langt nær er så bevandret i elektronikken som du, knutk. Men, dette er jeg villig til å sette meg inn i.

Siden jeg kjenner Atmel sine Microcontrollere og bruker Atmel Studio ved siden av Arduinos egne grensesnitt kan jeg nok få til noe der, jeg også.

Atmel (Atmega) har en controllerchip; ATSAMD21G18, 32-Bit ARM Cortex M0+ med 6 12-bit ADC samt en 1+-bit DAC, 19 external interrupts og 10 pwm.

Her er det bare å hive seg rundt å lese seg opp, ser jeg bounce bounce Very Happy

Vis Medlemmets Profil

9 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 13:03

bikeridr skrev:Jeg må nok innrømme at jeg på langt nær er så bevandret i elektronikken som du, knutk. Men, dette er jeg villig til å sette meg inn i.

Siden jeg kjenner Atmel sine Microcontrollere og bruker Atmel Studio ved siden av Arduinos egne grensesnitt kan jeg nok få til noe der, jeg også.

Atmel (Atmega) har en controllerchip; ATSAMD21G18, 32-Bit ARM Cortex M0+ med 6 12-bit ADC samt en 1+-bit DAC, 19 external interrupts og 10 pwm.

Her er det bare å hive seg rundt å lese seg opp, ser jeg bounce bounce Very Happy

Arduino har en hel serie med prosessorkort i ulike størrelser, så du finner helt sikkert et kort som passer til jobben.

For å se hva som skjer med signalene mellom O2 og ECU er det også greit å ha et scope som lagrer data over en periode. Selv benytter jeg et Pico Scope, som er en boks man kobler via USB til PC, og man kan se hvordan signalene virker over tid og lagre filene på PC.

For å gi en utfyllende pekepinn:

Testsignal fra motor uten korrigering.

Bildet begynner 10 sekund etter motorstart, og i forveien har kurven ligget flat på 0,485V. Man ser hvordan den stiger og når O2 er varm begynner den å gi tilbakemelding til ECU, som da går over til "Closed Loop," dvs. at den begynner å korrigere blandingen ved behov, basert på tilbakemelding fra O2.

Her er en måling tatt fra min F800 med en AF-XIED (forkortet AFX) kjøpt fra USA (og som funker fint på F800 samt 1200GS frem til ca 2015). Oppstart fra kald motor.

BMSX er BMWs benevnelse på ECU.

Rød kurve er målt fra O2 sensor og inn til AFX. Man ser at O2-signalet nå begynner på 0V. En kald O2 sensor kan betraktes som en motstand på Uendelig Ohm, og når den bli varm avgir den en spenning uten ekstern påvirkning. Men den evner ikke å levere nevneverdig med strøm, så den kan kun belastes minimalt før den viser feil.
I dette oppsettet vil O2 signalet starte på 0V siden det ikke blir dratt opp til 0,485 fra ECUs innebygde bias-spenning.

Blå kurve er signalet AFX formidler til ECU, og man ser at AFX begynner med en forspenning på 0,48V for så å droppe til 0,2 etter noen sekund (badekaret) for så å stige igjen når O2 er varm og har passert 0,8V.

Jeg håper det er denne droppen i spenning som trigger feilmelding fra ECU og gjør at systemet ikke funker på 1200GS (og som er annerledes på "min" versjon.)

Til slutt et bilde som viser hvor følsom en smalbandslambda er. (Bildet er "lånt" fra produsenten av AF-XIEDs webside)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 13:23

Masse flotte opplysninger her I love you
Ja, kjenner til (og har) de fleste Arduino-kortene. De bruker hovedsaklig Atmel sine chip'er i flere varianter.
Bl.a de jeg har nevnt, samt 32U4 og AT91SAM3X8E. De to siste har også USB I/O så en slipper CH340/FTDI. I tillegg selvsagt mange flere I/O porter og DAC samt ADC.

Hadde jo også håpet jeg kunne bruke bare chip'en og lage et mikroskopisk kretskort med SMD'er på (har plenty SMD'er jeg har "feilkjøpt" tidligere).

Edit:
PS! Jeg har både standalone og PC oscilloskop, så jeg får nok til målingene også

Vis Medlemmets Profil

11 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 14:00

KliffArne skrev:Jeg datt av lasset allerede i første posten Embarassed

jada, du var vel ikke den ene der ....

Vis Medlemmets Profil http://ebay.com

12 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 14:04

bikeridr skrev:Masse flotte opplysninger her I love you
Ja, kjenner til (og har) de fleste Arduino-kortene. De bruker hovedsaklig Atmel sine chip'er i flere varianter.
Bl.a de jeg har nevnt, samt 32U4 og AT91SAM3X8E. De to siste har også USB I/O så en slipper CH340/FTDI. I tillegg selvsagt mange flere I/O porter og DAC samt ADC.

Hadde jo også håpet jeg kunne bruke bare chip'en og lage et mikroskopisk kretskort med SMD'er på (har plenty SMD'er jeg har "feilkjøpt" tidligere).

Edit:
PS! Jeg har både standalone og PC oscilloskop, så jeg får nok til målingene også

Høre ut som om du er godt skodd Laughing

Har også ambisjoner om å kunne drive hele showet ved hjelp av én IC (20 pins SMD, SOIC pakke, dvs. 13 x 8 mm). Det gjenstår å se om O2 greier å drive ADC inngangen eller om signalet må forsterkes (op-amp). Kommer og til å sette på en BCD bryter for å kunne velge ulike nivå for korrigering. Regner med å etse printet selv, mulig jeg får laget et maskinelt laget kort når jeg får bekreftet at systemet funker som ønsket. Innkapsling 3D-printes i ABS.

Lykke til. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

13 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 14:56

knutk skrev:
bikeridr skrev:Masse flotte opplysninger her I love you

Edit:

Høre ut som om du er godt skodd Laughing

Har også ambisjoner om å kunne drive hele showet ved hjelp av én IC (20 pins SMD, SOIC pakke, dvs. 13 x 8 mm). Det gjenstår å se om O2 greier å drive ADC inngangen eller om signalet må forsterkes (op-amp). Kommer og til å sette på en BCD bryter for å kunne velge ulike nivå for korrigering. Regner med å etse printet selv, mulig jeg får laget et maskinelt laget kort når jeg får bekreftet at systemet funker som ønsket. Innkapsling 3D-printes i ABS.

Lykke til. Very Happy

Ja, der er jeg også skodd, ser jeg (min utheving).
Jeg har liggende noen printplater for etsing samt saltsyre og hydrogenperoksyd. Har ikke rukket å prøve ennå, men planlegger å prøve "laserprint-overføres-med-aceton-metoden" etterhvert Cool

Vis Medlemmets Profil

14 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 15:21

NOEN ganger kjenner jeg det er deilig med forgassere.... lol!

men godt jobba.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 17:09

bikeridr skrev:
...
Jeg har liggende noen printplater for etsing samt saltsyre og hydrogenperoksyd. Har ikke rukket å prøve ennå, men planlegger å prøve "laserprint-overføres-med-aceton-metoden" etterhvert Cool

Hører gjerne hvilken erfaring du gjør med den metoden.

Selv bruker jeg plater som er ferdig lakkert med UV-følsom lakk, printer mønster på transperanter med laserprinter, belyser med en høyfjellsol jeg har liggende og fremkaller printet før jeg etser det. Det funker greit, men for å få rene kanter må jeg legge to transperanter oppå hverandre da laserprinteren ikke legger på tykt nok til å holde lyset ute med ett skikt. Dog har jeg nettopp byttet printer, så kanskje det nå holder med ett lag. Men det gjenstår å se.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 16.01.18 17:11

mekkern skrev:NOEN ganger kjenner jeg det er deilig med forgassere.... lol!
....

Joda. Men av og til er ikke målet å komme frem men å være underveis bounce

Vis Medlemmets Profil

17 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 18.01.18 19:39

Jeg burde ikke kommentert i denne posten i det hele tatt for dette er så langt unna alt jeg kan noe om, men kjør på, det kan jo være at en lærer noe scratch

Imponert over slik kunnskap.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 18.01.18 21:54

Jeg skal ikke blande meg inn i detaljer om elektronikk, da avsløres en solid kunnskapsmangel. Very Happy  
Så lenge man ikke kan gå inn i ECU og sette "riktige" grenseverdier for O2 signalet er vel å justere signalet beste løsningen.

Jeg har bestemt meg for å sette på blinklys på KTMen pga en europatur til sommern. Må koble motstand i parallell med LED lamper, skikkelig avansert elektronikk jeg driver med  clown

Vis Medlemmets Profil

19 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 19.01.18 11:04

pelsen skrev:. Må koble motstand i parallell med LED lamper,
Umm, nei - du må koble motstanden (resistor) i serie med LED'ene.

Parallellkobling; total resistans blir mindre enn minste enkeltresistor mens spenning er konstant.
Seriekobling; total resistans blir større enn største enkeltresistor mens spenningen synker over hver resistor.

Siden LED ofte ikke "synker" (sinks på nynorsk) mer enn ca 2V må du ha inn en resistor i serie som "synker" rundt 10V.
Formelen blir bittelitt komplisert etter "brukserfaring", for du må regne amperestyrken. En LED liker ikke mer enn 40mA, så du må regne ut en resistor basert på 10V og 40mA.
U=RxI, eller R=U/I, så 10V/0,04A blir 250 Ohm Very Happy

Edit:
Forandret litt på teksten

Vis Medlemmets Profil

20 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 19.01.18 12:59

bikeridr skrev:
pelsen skrev:. Må koble motstand i parallell med LED lamper,
Umm, nei - du må koble motstanden (resistor) i serie med LED'ene.

Parallellkobling; total resistans blir mindre enn minste enkeltresistor mens spenning er konstant.
Seriekobling; total resistans blir større enn største enkeltresistor mens spenningen synker over hver resistor.

Siden LED ofte ikke "synker" (sinks på nynorsk) mer enn ca 2V må du ha inn en resistor i serie som "synker" rundt 10V.
Formelen blir bittelitt komplisert etter "brukserfaring", for du må regne amperestyrken. En LED liker ikke mer enn 40mA, så du må regne ut en resistor basert på 10V og 40mA.
U=RxI, eller R=U/I, så 10V/0,04A blir 250 Ohm Very Happy

Edit:
Forandret litt på teksten

Hehe, den motstanden i serie er allerede innebygget i LED-blinklysa, jeg må inn med en motstand i parallell for at strømmen skal bli ca 0.4A. Ellers blinker de for fort.
Ifølge koblingskjema er det ikke løst blinklysrele på sykkern, funksjonen er innebygget i styringsenheten. Jeg var litt overrasket av at blinkefrekvensen er avhengig av strømstyrken på samme måte som et gammelt rele, men slik har de bygget det.
Det var LED originalt, og jeg har målt at de gamle drar ca 0,4A hver. Dvs som en vanlig 5W lyspære.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 19.01.18 14:02

Ah, Ok - da er jeg med.
Trodde du skulle direktekoble. Men du skal altså "uppe" strømmen litt.
På den annen side, hva er da vitsen med "strømsparende" LED hvis en likevel må "kaste bort" samme energimengde som med vanlige glødepærer?

Hva med å sette inn transistorstyring og en liten 555-timer? Da sparer du strøm samtidig som du regulerer blinkfrekvensen akkurat slik du vil med en monostabil krets bestemt av etpar resistorer og en kondensator. bounce

Vis Medlemmets Profil

22 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 19.01.18 16:06

bikeridr skrev:Ah, Ok - da er jeg med.
På den annen side, hva er da vitsen med "strømsparende" LED hvis en likevel må "kaste bort" samme energimengde som med vanlige glødepærer?

Hva med å sette inn transistorstyring og en liten 555-timer? Da sparer du strøm samtidig som du regulerer blinkfrekvensen akkurat slik du vil med en monostabil krets bestemt av etpar resistorer og en kondensator. bounce
LEDene blir montert fordi de er små og lite synlige når de ikke blinker. Siden jeg ikke finner noe blinkerele på koblingskjemaet antar jeg at funksjonen er innebygget i styringsenheten, og inni der bør helst ikke jeg gjøre noe. Å lure den til å tro at den har originale blinklys er nok det mest avanserte jeg skal begi meg innpå  What a Face

Vis Medlemmets Profil

23 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 19.01.18 20:44

pelsen skrev:
bikeridr skrev:Ah, Ok - da er jeg med.

LEDene blir montert fordi de er små og lite synlige når de ikke blinker. Siden jeg ikke finner noe blinkerele på koblingskjemaet antar jeg at funksjonen er innebygget i styringsenheten, og inni der bør helst ikke jeg gjøre noe. Å lure den til å tro at den har originale blinklys er nok det mest avanserte jeg skal begi meg innpå  What a Face
Ser den.

Jeg reiste med en trikker her tidligere. Han er noe over gjennomsnittet kapabel på det meste. Han har en gammel 600 (husker ikke hvilken) med forgassere. Dvs det *var* forgassere. Han bygget den om til EFI og laget selv ECU basert på "litt rask funnet her og der" og et Arduinokort. Lasta ned mapping fra et italiensk forum (han snakker ikke italiensk) og pyntet på tallene fordi de to midtsylinderne måtte ha annen fuelmetning grunnet varmgang. Videre bygde han hele styringen (også Arduino) for lys, blinklys, bremselys og tenning med MosFET transistorer og 555-timere. Husker han brukte to stk 35w halogenpærer som han lot lyse rett ned i respatexbenken i to døgn for å se om elektronikken gikk varm. Resultat; to stk skikkelig søte og meget svarte merker permanent brent inn i benken. Eneste kommentar fra ham; "Oj" Laughing

Vis Medlemmets Profil

24 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 23.01.18 22:59

Prosjektet er fortsatt ikke i mål.

Har kommet så langt at prototypen nå kan testes i sykkelen.

Selv om prototypen funket som ønsket på arbeidsbenken er ikke det ensbetydende med at alt funker i realiteten.

Man jobber i et lavspennings-område, nyansene måles i millivolt, og dette gjør komponentene sårbare for støy.
Et annen utfordring ligger i at Analog til Digital convertere (ADC) ikke funker tilfredsstillende i testmodus, da speeden på prosessoren er satt ned. Dette innebærer at testen må foregå med normal speed på chipet.
For å kunne vite hvor i programrutinen man befinner seg er det derfor satt inn midlertidige markører som kan måles og vises på scopet.

I bildet over er de  analoge kurvene hhv Rød kurve er utdata fra AFX til ECU, og blå kurve er spenningen på O2 sensor. Man ser den begynner lavt og spenningen øker ettersom den bli varm.

Strekene på innsiden av rød sirkel er test markører og de markerer hver gang de passerer sin plass i koden. Således kan man se hvordan koden virker. På bildet er det bare rød og blå grøt, men når man forstørrer biildet kommer de tydelig fram.

Fortsettelsen på forrige bilde, nå forstørret:

Grønn sirkel markerer et problem:  Den blå kurven (spenningen fra O2) skal stige jevnt, og når den passerer den røde streken skal den røde streken (Spenning ut, signal til ECU) følge den blå til de passerer 0,8V +/-. I bildet møtes de ved 0,6V, og dette vil potensielt trigge feilkode fra ECU. Man ser også at ved høyere oppløsning kan man se detaljer far markørene (i rød sirkel). Utflatingen av markørene forteller meg her at problemet dukker opp ved overgang til neste program-loop.
Så jeg er ikke i mål  Very Happy

Vis Medlemmets Profil

25 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 24.01.18 23:45

Fremdriften kryper sakte i riktig retning.

Kurvene har begynt å ligne på hva jeg ønsker, selv om der er detaljer som må fikses, først og fremst for å hindre feilmeldinger fra ECU.

Som tildeligere kurver: Rød er signal ut til ECU mens Blå kurve er avlesing fra O2.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next