Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

AF-XIED, Hjemmesnekra

Gå til side : Previous  1, 2

Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 25.01.18 11:56

Jeg er imponert!
Med denne progresjonen kommer du til å være i mål til Waldemar kommer Laughing
Da får du testa den på 2018 mod også

Ronny

Vis Medlemmets Profil

27 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 25.01.18 17:46

B040 skrev:Jeg er imponert!
Med denne progresjonen kommer du til å være i mål til Waldemar kommer Laughing
Da får du testa den på 2018 mod også

Ronny

Ja, det blir spennende å se om den har noen merkbar effekt.

Ambisjonene er å montere en bryter på prototypen slik at man kan forandre blandingen mens man kjører. Beste måte å gjøre det på når man tester med "rumpe-dyno".

Vis Medlemmets Profil

28 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 18.02.18 22:02

Har jobba jevnt med forbedring av programvaren. Det er en pirkete og til tider langtekkelig jobb, men nå føler jeg er kommet i land.

Har laget prototypen slik at jeg kan forandre varier mens jeg kjører samt mulighet for å skru justeringen til og fra mens man kjører. Anser det som den beste måten å sjekke om korrigeringen er merkbar.

Her er kurve fra start med kald motor.

Bildet er tekstet og selvforklarende.(håper jeg  Embarassed )

Skjema for første prototype blir seende slik ut.

Som man ser er der kun en hovedkrets, resten er strømforsyning, lysdioder med tilhørende motstander og brytere. Der er to brytere på skjema, mens totrinsbryteren vil kun bli brukt i prøveperioden for å kunne justere under kjøring. Senere vil der kun være en trykkbryter hvor man kan justere korrigeringen i ti nivå.
Kort trykk = Øke nivå,
Trykk lenger enn 1,5sek = Minke nivå.

Vis Medlemmets Profil

29 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 20.02.18 20:53

Spennende lesning. Følger med på denne. En kollega av meg må tipses om denne tråden. Han har brukt slike eBay motstanderdingser på sine to siste BMW'er og de har forsåvidt funket men han er nok mer ute etter det du har fått til her Arrow

Vis Medlemmets Profil

30 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 20.02.18 23:32

Bromm skrev:Spennende lesning. Følger med på denne. En kollega av meg må tipses om denne tråden. Han har brukt slike eBay motstanderdingser på sine to siste BMW'er og de har forsåvidt funket men han er nok mer ute etter det du har fått  til her Arrow

Jeg må innrømme at jeg er spent på om forskjellen blir merkbar, så jeg ser frem til våren Very Happy

Metoden for å påvirke bensinblandingen vil trolig være interessant for flere sykler enn kun av merket BMW. Alle må forholde seg til samme regelverket, så alle motorer av nyere dato vil trolig slite med samme problemene.
Kanskje det er i overkant å kalle det et problem.
Vannbokserne feks. går helt greit, men man merker at om turtallet går under 3k og belaster dem hardt virker gangen litt "nervøs". Håpet mitt er for en mykere gange på lavere turtall, ala hva jeg opplevde da jeg monterte utstyret på min F800GS.

De "motstandsgreien" har vært opphav til mange diskusjoner. Enkelte hevder det er det største som har skjedd siden vi fikk ferdig opskjært brød. Andre hevder det bare er tull.

For egen del inntar jeg holdningen at når oppegående fornuftige mennesker hevder de opplever en forbedring i motorgange vil det være tøysete å hevde at det ikke funker. Men jeg vil legge til at jeg skjønner ikke hvordan det kan virke. Ja, jeg skjønner lavere temperatur krever feitere blanding etc, men det er vel ikke bare BMW som har adaptiv innsprøyting? Japanerne er jo like flinke med motorer, og de må forholde seg til de samme kravene om utslipp.

---
Nå sitter jeg og venter på at printeren skal skrive ferdig en boks for montering av prototypen på tanken, og det tar sin tid. Regner med at det tar 7-8 timer for bunnen og det samme for lokket.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 21.02.18 12:35

ja dette er helt klart interessant for mange vil jeg tro-hvis jeg skulle kjøpe meg en NY sykkel vil jeg nok også ha interesse for en justering, for jeg vurderer noe med 2 sylindre (ikke BMW men dog...)

Vis Medlemmets Profil

32 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 21.02.18 16:34

mekkern skrev:ja dette er helt klart interessant for mange vil jeg tro-hvis jeg skulle kjøpe meg en NY sykkel vil jeg nok også ha interesse for en justering, for jeg vurderer noe med 2 sylindre (ikke BMW men dog...)

Ser på siden til Nightrider at de også selger kabler for tilkobling til Ducati.
Nightrider er firmaet som leverte manipulatoren jeg har i min F800GS.
Grunnen til at jeg har bygget min egen når de allerede er i handelen har to moment.
- 1200GS LC har to lambdasonder, og trenger to bokser. Jeg syntes det er en klønete løsning.
- Boksen til Nightrider forårsaket feilmelding på Euro4 spec BMWer.

I mitt prosjekt har jeg kjøpt kablene for tilkobling til Lambdasensor da de kan kobles til originalpluggene (og selvsagt har BMW sin egen plugg-løsning som avviker fra andre produsenter) og har laget en y-kabel som fører begge kablene til en boks, som handterer begge sylindrene hver for seg.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 22.02.18 15:24

Da er boksen ferdig.
Nå er det bare å vente på varmegrader og tørre veier før videre testing.

PS. Lokket passer, selv om det er mindre ut på bildet.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 22.02.18 18:16

knutk skrev:Da er boksen ferdig.

Er boksen laget med 3Dprinter Question

Vis Medlemmets Profil

35 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 22.02.18 20:25

Bromm skrev:
knutk skrev:Da er boksen ferdig.

Er boksen laget med 3Dprinter Question

Det stemmer.
Praktisk å kunne tilpasse boksen til innholdet Very Happy

Vis Medlemmets Profil

36 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 22.02.18 21:20

Steike, det er gutten med redskapen i orden Laughing
3Dprinter er vell alles technerdgutters drøm. Hvordan er kvaliteten på plasten?

Vis Medlemmets Profil

37 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 22.02.18 22:09

Bromm skrev:Steike, det er gutten med redskapen i orden Laughing
3Dprinter er vell alles technerdgutters drøm. Hvordan er kvaliteten på plasten?

Kvaliteten velger du selv. For permanente løsninger på MC bruker jeg ABS plast, med mindre der er krav til ekstra styrke, da kan man benytte plast med karbonfiber.
Den avbildete boksen i beskrivelsen over ble laget i PLA plast. PLA er enkel å bruke fordi den ikke krymper så mye, men har begrenset varighet. For en boks som kun blir brukt noen få ganger er det et perfekt materiale. Ikke spesielt kraftig, men rikelig sterk til formålet.
Sluttresultatet blir montert i ABS-boks.

Utfordringen med ABS er å printe den ut uten at den krymper. Cluet er å lukke inn printeren slik at boksen holder varmen til den er ferdig printet, for deretter å la den kjøle seg ned sakte.
Syklusen er innebygd i printeren, men man må selv finne metoder for å dekke den til, ellers har ikke varmesyklusen noen virkning.

Her er noe jeg laget i sommer.

En boks til å legge DAB radio inni for feste på baksiden av GPS på 1200GS

Dette er en adapter som løfter GPS 2-3 cm høyere opp. (På GS er GPS plassert så lavt at den skygger litt for øverste del av instrument panelet. Denne adapteren kurerer "problemet"

Om man ønsker finnere overflate på ABS produkter legger man dem inni en lukket boks sammen med litt Aceton. Aceton dampen bidrar til å glatte ut overflaten. Det er teorien. Har ikke prøvd selv i praksis. De avbildete boksene er montert et sted man ikke ser dem, så overflate behandling blir bortkastet arbeid.

Om man kikker på GPS adapter kan man se at hullene er sekskantet. Plasten er sterk nok til å legge mutteren inni hullet og man kan dra til skruen uten at mutter glipper. Om man i tillegg lager hullet litt trangt presser man mutteren i hullet se den sitter fast, og monteringen blir sterkt forenklet.

For GPS adapter laget jeg og en prototype i PLA plast først og prøvde ut formatet. Det er den grå delen i bildet under.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 17.04.18 0:14

Da er våren i anmarsj og sykkel er prøvekjørt.
Siden målet i første runde var å notere om man merket noen forskjell før videre innsats i prosjektet ble det estetiske ikke høyt prioritert.

Det store spørsmålet: Funket det?

Målet med en manipulator er ikke å trimme motoren, det er å gi den en penere gange. Vannbokseren går ikke så værst pent, men den føles å ha litt nervøs gange om den presses litt under 3K.

Forskjellen trigger ikke nakkesleng, men man kan merke at motoren nå går helt jevnt også ved lave pådrag, og tidligere tendenser til lett rykking om man nesten ikke gir gass er borte. Nå kan man la den gå på tomgang i tredjegir, tidligere ville det gi litt rykkete gange.

Nå er ikke målsettingen å kjøre på høyest mulig gir på lavest mulig turtall, men det opplevdes som om jeg kunne kjøre på et høyere gir enn tidligere, om jeg så ønsker.

Det underlige med  det hele er at selv om motoren får litt mere bensin så viser sykkelens bensinkalkulator at forbruket har gått ned.
Trolig skyldes det tilfeldigheter, og jeg regner med at tallet vil klatre sakte mot tidligere verdi (den viste tidligere 0,54/mil, nå viser den 0,5/mil)

Resultatet ble så pass oppløftende at neste trinn bli å lage en tilsvarende sak med overflate komponenter, dvs. ca 1/5 størrelse av prototypen) og fortsette for å se hvordan det utvikler seg når ECU har tilpasset de adaptive verdiene av manipuleringen.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 17.04.18 11:20

Det er nok riktig at forbruk går ned med noe mer bensin.
Dette kommer av at forbrenningen blir mer effektiv.

Nedturen er dog utslipp:det vil si enkelte gasser vil øke i mengde-Euro4 setter jo strengere grenser enn tidligere og dette er jo noe av grunnlaget for ekstra mager og rykkete gange.

Ikke at det bekymrer meg vesentlig på mc.

Vis Medlemmets Profil

40 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 17.04.18 11:24

mekkern skrev:Det er nok riktig at forbruk går ned med noe mer bensin.
Dette kommer av at forbrenningen blir mer effektiv.

Nedturen er dog utslipp:det vil si enkelte gasser vil øke i mengde-Euro4 setter jo strengere grenser enn tidligere og dette er jo noe av grunnlaget for ekstra mager og rykkete gange.

Ikke at det bekymrer meg vesentlig på mc.

Akkurat slik jeg ser det og Cool

Vis Medlemmets Profil

41 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 24.04.18 21:47

Resultatet av prøvekjøring med prototypen er så pass oppløftende at jeg bestemte meg for å bygge en AFX i normal størrelse.

Her er saken kar for tilkobling av ledninger.

Nå gjenstår det å koble til pluggen samt printe en passende boks.

Vis Medlemmets Profil

42 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 25.04.18 14:40

Dæggern den ble snæxen gitt.. skikkelig kompakt og fin. sunny

Vis Medlemmets Profil

43 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 25.04.18 14:54

Vakkert.
Har du etset printet selv? Hvilken metode brukte du?

Vis Medlemmets Profil

44 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 26.04.18 0:34

bikeridr skrev:Vakkert.
Har du etset printet selv? Hvilken metode brukte du?

Ja.
Jeg tegner først et skjema i Eagle.
Eagle har også print-funksjon, og man tegner printet der. Der er en "auto-route" funksjon i Eagle, men i praksis tar det litt tid å justere sporene.
Deretter printes sporene ut på en transperant

Transperanten legges opp på en kobberplate belagt med lakk som reagerer på UV-lys.
En høyfjellsol lyser på printet gjennom transperanten, de svarte sporene hindrer UV strålene. Det belyste printet legges i en "fremkaller" som vasker bort lakken eksponert for UV-lys. Tilbake sitter man med et print-kort hvor lakken har et mønster man vil etse. Det kobberbelagte printet legges så i Ferroklorid-blanding, og all kobber som ikke er dekket av lakk forsvinner.

Til slutt sitter man igjen med et printkort klart for å lodde på komponentene.

På bildet av printkortet sitter fortsatt lakken på, den vaskes bort med Aceton før lodding. Lakken gjør at enkelte spor ser litt herjet ut.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 26.04.18 14:48

Ah, OK - du bruker fotosensitive plater. Jeg har eksperimentert med saltsyre/hydrogenperoksyd-blanding og laserprintet "glossy" magasinpapir som jeg acetonoverfører til printplater uten coating.
Med varierende suksess, må jeg innrømme clown pig

Vis Medlemmets Profil

46 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 26.04.18 18:28

bikeridr skrev:Ah, OK - du bruker fotosensitive plater. Jeg har eksperimentert med saltsyre/hydrogenperoksyd-blanding og laserprintet "glossy" magasinpapir som jeg acetonoverfører til printplater uten coating.
Med varierende suksess, må jeg innrømme clown pig

Har ikke prøvd metoden du beskriver, men sett div. demoer på YT, og det ser litt tuklete ut.

Plater som er ferdig lakkert koster ikke så mye mer enn ubehandla plater.
Min nåværende laserprinter greier å skrive så tett at UV-strålene ikke skinner gjennom (tidligere, med eldre type printer, måtte jeg legge to lag transparent for å hindre lysgjennomtrenging). Fremmkaller til lakken kjøper jeg samme sted som platene (ELFA).

For etsing av kobber har jeg prøvd litt forskjellig. FerroClorid er neppe det mest miljøvennlige, men enn så lenge syntes jeg at det funker best av det jeg har prøvd.
Der må være litt fart i etsingen. Om etsingen tar for lang tid begynner etsemiddelet å etse sidelengs, under lakken. Om jeg blander FeCL 80%, dvs 80g pulver til 100g vann tar det ca 10 min å etse et typisk printkort. Også greit å varme litt. 30 - 40 grader hjelper på.

Om man skal etse printet på begge sider (det gjør jeg som oftest) er det lett å legge transperantene oppå hverandre og teipe dem sammen i siden. Deretter skyver jeg et ferdig tilpasset printkort inni lommen og belyser en side om gangen. For å sikre at transperanten ligger helt mot kortet legger jeg en glassplate oppå, slik at der ikke kan lekke inn lys i mellomrom mellom transperant og printkort.

Vis Medlemmets Profil

47 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 28.04.18 13:36

Utrolig bra tråd.
"Genius in action!"
cheers

Vis Medlemmets Profil

48 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 29.07.18 9:48

Oppdatering, Statusrapport:

På begynnelse av sommeren ble sykkelens ECU (BMSX på BMW språk) oppgradert til Euro 4.

AFX funket fortsatt, men ved noen anledninger ville den ikke komme i gang med justeringer, og motor kjentes som om den gikk med for rik blanding. Stopp / start av motor kurerte problemet. Men et irritasjonsmoment.
Ved tilkobling av ICOM/ISTA+ kunne jeg lese at O2 sensor 1 til tider registrerte for høye spenninger fra O2 sensorer. De gangene problemet oppstod hadde jeg stoppet for pause, og det var oppstart av varm motor.

Nå er programvaren oppgradert, og jeg har ikke greid å få tilbake "problemet".
Dog skjedde det i utgangspunktet ikke så hyppig, så kun videre bruk vil vise.

Hva synes jeg ellers, kommer jeg til å bruke den videre ?
I utgangspunktet gikk motoren ganske greit, og etter sigende gjorde Euro 4 oppgraderingen at motorgange ble ytterlige forbedret.

Med Euro 3 programvare bidro AFX til at minimale vibrasjoner ved lave pådrag ble borte, og bensinforbruket gikk ned litt.

Med Euro 4 gikk bensinforbruket ned ytterligere, men nå bruker den litt mer enn en ikke manipulert motor ved identisk kjøring.
(For motor uten manipulering vil etter sigende overgang fra Euro 3 til 4 gi redusert forbruk på kanskje 7-8% og penere gange.)

Variasjoner i bensinforbruk er en ikke-faktor i praksis, men greit å konstatere.

Egenskapene i motor ellers er basert på registrering ved hjelp av rumpe-dyno.

I tillegg til mykere motorgange synes jeg også at motor er blitt litt kvikkere i reaksjonen ved pådrag. Litt som om den hadde fått installert akselrasjonspumpe om vi snakker forgasser-språk.

Testingen fortsetter.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 29.07.18 17:12

Fin oppdatering.

Så det virker som den nå bruker noe mer bensin enn «standard»?
Eller er dette sett ut i fra euro4 ståsted?
Slik at den faktisk bruker mindre enn std med euro3?
Men mer enn std med euro4?

Vis Medlemmets Profil

50 Re: AF-XIED, Hjemmesnekra on 29.07.18 20:27

mekkern skrev:Fin oppdatering.

Så det virker som den nå bruker noe mer bensin enn «standard»?
Eller er dette sett ut i fra euro4 ståsted?
Slik at den faktisk bruker mindre enn std med euro3?
Men mer enn std med euro4?

Jeg var litt uklar i mine beskrivelser, så her er en oppsummering med hensyn til min sykkel, -15 GSA, og min kjørestil:

Før montering av AFX, ECU Euro 3: 0,54L/mil
Etter montering av AFX, ECU Euro 3: 0,5L/mil

ECU Oppdatert til Euro-4, fortsatt med AFX: 0,48L/mil
Kompis sin GSA, Euro 4, uten AFX :0.46 L/mil

Mao.
Med Euro 3 program i ECU droppet sykkelens forbruk i forhold til før jeg monterte AFX.
Men med Euro 4 program i ECU falt bensinforbruket ytterligere også i min sykkel til 0,48, men en sykkel uten AFX ville da brukt enda mindre, 0,46.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2