Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1976 Suzuki AC-50 Restaurering!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 5 av 7]

101 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 2 Des 2012 - 22:00

Blir nok moped og etterhvert, men foreløpig har jeg plenty med prosjekter.
Hvilket minner meg på at jeg må til Toten snarlig.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

102 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 3 Des 2012 - 7:09

Haeggis Amateur Line skrev:Blir nok moped og etterhvert, men foreløpig har jeg plenty med prosjekter.
Hvilket minner meg på at jeg må til Toten snarlig.

Starte hjemmebrent-fabrikk? scratch

Vis Medlemmets Profil

103 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 13 Des 2012 - 21:26

Skjer ikke så mye her.. venter på litt smådeler :)

Tror det blir "nye" felger iløpet av vinteren, det blir kanskje ikke helt 100% med disse tilnærmet bra-men-litt rustne felgene.. pale

også skulle jeg absolutt hatt en slik orginalskjerm som på bildet under:

Den som står på nå er ikke like fin, og den andre nye som vi har kjøpt er heller ikke like fin fasong på som den orginale..

Noen som vet om noen eller kjenner noen som kanskje vet om noen som hadde en slik en gang i tiden?

Alternativt så har vi den orginale skjermen. Men da må det sveises litt på "midten" (2cm kanskje) og så må alle rustporer fylles i med bly/tinn(om det er mulig) for så og sende den til Centrumfornikling. Blir nok fort 5000kr for en slik operasjon scratch

I helgen skal jeg prøve å ta noen bilder av diverse, som kanskje viser ting litt bedre enn iphonen min klarer å få fram..

Vis Medlemmets Profil

104 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 13 Des 2012 - 21:56

Nå har ikke denne 71' AC'en som er avbildet her riktig forskjerm slik som den norske modellen hadde.
Bøylen som holder skjermen var ikke av rør, med derimot halvmåneform, og gikk ikke utenpå skjermen i forkant og bakkant. A100 på denne tiden hadde lik skjerm, men litt større radius siden den hadde 18" hjul.
Tror denne skjermtypen varte fram til '75 modellen kom.
Ser også at den på bildet over mangler midtstøtte, og pluggkabelen går ikke gjennom hullet i luftfilterboksen, noe som indikerer at det har blitt kortet inn, så helt urørt er den ikke!

Vis Medlemmets Profil

105 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 13 Des 2012 - 22:16

Jeg elsker nerding...

Very Happy Shocked cyclops

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

106 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 13 Des 2012 - 22:37

S1000RR skrev:Nå har ikke denne 71' AC'en som er avbildet her riktig forskjerm slik som den norske modellen hadde.
Bøylen som holder skjermen var ikke av rør, med derimot halvmåneform, og gikk ikke utenpå skjermen i forkant og bakkant. A100 på denne tiden hadde lik skjerm, men litt større radius siden den hadde 18" hjul.
Tror denne skjermtypen varte fram til '75 modellen kom.
Ser også at den på bildet over mangler midtstøtte, og pluggkabelen går ikke gjennom hullet i luftfilterboksen, noe som indikerer at det har blitt kortet inn, så helt urørt er den ikke!

Hull i luftfilterboksen? Tror min pluggkabel går over luftfilterboksen og inn i rammen?

Skjermen som stod på min 1976 modell orginalt var av den typen på bildet.

Jeg har nå en skjerm uten bøyle, men har også en skjerm av denne typen:

Dette er nok en repro av den med halvmåneform på bøylene..

Men, jeg fant en AC50-skjerm på finn.no som hadde bøylene utenpå, men hvor skjermbuen var litt annerledes fra min.. Question

Takk for hjelpen, det er veldig kjekt med folk som kan litt om disse syklene..!

Vis Medlemmets Profil

107 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 13 Des 2012 - 22:43

Jeg googlet litt nå, og fant noen luftfilter-bokser med en bøyle som sikkert er til pluggkabelen. Er det slik at 76modellen da ikke skal ha denne mon tro?

Vis Medlemmets Profil

108 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 14 Des 2012 - 2:06

Schtilig!

Surt at jeg ikke tok var på både kvittering og sykkel (men det ville uansett være lite sannsynlig at en 16 åring ville gjort uansett). :)

Mener å huske at min AC50 74-modell kostet kr. 4500 og at den ble betalt delvis med "finansiell støtte" fra min pappa, men i hovedsak etter å ha gått med aftenposten i ett år (rute 1216 på Kalbakken, aftenutgaven hver dag etter skoletid). :)

Vis Medlemmets Profil

109 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 23 Des 2012 - 18:09

Idag kom rammenummer-dekalet i posten, det ser helt likt ut som det orginale :) Jeg klarte desverre å slette bildet av det sykkelen, men dere skjønner kanskje hvordan det kan se ut..

Ellers er det lite action... geek

Vis Medlemmets Profil

110 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 27 Des 2012 - 16:34

Status per 27.12.12

Vis Medlemmets Profil

111 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 31 Des 2012 - 13:05

Imponerende restaurering! Husker flere som kjørte AC 50 i "mopedtiden" min, de gikk fort bare ved å kutte dreieventilen. Og det var en særegen lyd fra dem, tror de fleste kjørte med originalanlegg uten lyddemper.

Vis Medlemmets Profil

112 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 27 Jan 2013 - 18:04

Nye hjul er på gang...:-)

Vis Medlemmets Profil

113 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 2 Feb 2013 - 17:12

Dårlig bilde.. men, nye felger er på plass. Det er også et pent brukt orginalt bagasjebrett!

Nå er vel egentlig sykkelen ferdig.. Exclamation

Men, vi venter fortsatt på en ny NOS forskjerm (som mest sannsynlig ikke kommer Mad ). Dermed er det sannsynlig at den gamle blir restaurert og forkrommet på nytt, iogmed at ingen av repro-skjermene som er kjøpt inn har vært noe å samle på..

Sånn egentlig skulle kanskje de nye blinklysene vært erstattet med OEM-deler også.. study

Og så må den fungere da.. geek

Vis Medlemmets Profil

114 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 2 Feb 2013 - 17:32

Men, du må bytte ut unbrako-skruene på motordekslene med originale stjerneskruer, Philips 3, tror de ennå er å få fra Spare Parts Service.

Vis Medlemmets Profil

115 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 2 Feb 2013 - 17:40

S1000RR skrev:Men, du må bytte ut unbrako-skruene på motordekslene med originale stjerneskruer, Philips 3, tror de ennå er å få fra Spare Parts Service.

Dette er vel noe som kjennerne fort reagerer på ja.. Shocked

Da motoren ble overhalt så ble alle skruene kjøpt inn i både unbrako og maskinskruer for flat skrutrekker. Stjernehode var ikke å oppdrive hos firmaene i nærheten som selger slikt. I ettertid har jeg sett at det tidvis er tilsalgs slikt på ebay, men jeg har ennå ikke sjekket med noen butikker/forhandlere..

Dette hadde jeg egentlig sluttet å tenke på, men det blir vel gjerne til at innvendig sekskant må vike for bolter med korrekt hode.. scratch geek

Vis Medlemmets Profil

116 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 9 Feb 2013 - 23:40

S1000RR skrev:Men, du må bytte ut unbrako-skruene på motordekslene med originale stjerneskruer, Philips 3, tror de ennå er å få fra Spare Parts Service.

Har fått tilsendt oversikt over hvilke skruer SPS har på lager i aktuell type.. Så får vi se hva det blir til :)

Vis Medlemmets Profil

117 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 8 Mar 2013 - 20:30

Neida, det har ikke skjedd noe nytt...

Men idag fikk jeg (endelig) fagbrev som motorsykkelmekaniker king

Fortsatt gøy å kunne jobbe med hobbyen sin, men som jeg sier, den dagen jeg gjør det kun for pengene så skal jeg heller søke jobb som bilags-puncher hos et større firma.. geek

Vis Medlemmets Profil

118 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 8 Mar 2013 - 23:45

Gratulerer med fagbrev cheers Trodde du var utlært for lenge siden :)

119 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 9 Mar 2013 - 5:37

Jøsses?? Trodde det var DU som vurdererte om andre var kompetente til å skru, jeg?? What a Face

Gratulerer, da!

Vis Medlemmets Profil

120 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 9 Mar 2013 - 11:26

99Trollerud skrev:Jøsses?? Trodde det var DU som vurdererte om andre var kompetente til å skru, jeg?? What a Face

Gratulerer, da!

Greit å late som at man kan noe, men det var på tide og få bevis på at man faktisk kan noe også... jocolor

(selv om hele prøve-greiene er litt så som så som så..)

Vis Medlemmets Profil

121 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 28 Apr 2013 - 20:04

Igår hadde jeg første tur på AC´en (kjørte sikkert en hel km).. Konklusjonen er at den går veldig fint, og tennpluggen ser perfekt ut!.. Uten å presse for mye så går den fint i 70km/t på flaten, vil tro at det går an å tyne ut 10-15km/t til.. Dette er da med org dreving 13-39(tror jeg) Husker fra før at jeg har hatt 14-41, så det er nok litt å gå på her også.

MEN, det er et problem med forgaffelen.. Dvs at den bunner veldig lett og er "myk".. Jeg mistenker at dette har noe med oljenivå/mengde å gjøre..

Noen som vet hva/hvordan det skal være? Jeg mener at jeg leste i en manual at det skulle være 130cc olje, men jeg er ikke sikker på om det var til denne gaffelen(AC50 M) Det er 10w mineralsk olje som er brukt.

Vis Medlemmets Profil

122 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 9 Mai 2013 - 22:14

Idag var AC´en med på vårmønstringen i Bergen og vant pokal for beste Classic Bike Very Happy

Vi fikk mange fine tilbakemeldinger og flere som ville kjøpe/bytte den til seg.. Det var tydelig at det var en sykkel som mange kjente, og som var uvanlig å se på vestlandet idag.

Jeg tror ikke at alle Classic-bike gutta var helt enige i at denne vant framfor en Egli Vincent, men på en annen side så tror jeg at en slik sykkel blir spesiell for et treff som dette..

Idag nærmet nålen seg 90km/t på speedo´en.. Nytt kjede og 14t fordrev ligger klart i garasjen, så med litt medvind og ertesuppe til middag så burde 100Km/t være innen rekkevidde..
Gaffelen har fått 20ml ekstra med tykk olje, og fungerer igrunn som den burde gjøre/gjorde før nå..:-)

Vis Medlemmets Profil

123 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tor 9 Mai 2013 - 22:37

Pokal og greier,grattis cheers Den er blitt fin.

Akkurat lik den jeg hadde for mange år siden,men den var ikke så strøken.Jeg kjøpte den brukt,og forstod ikke at jeg måtte ta vare på den Sad

124 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 10 Mai 2013 - 5:47

Gratulerer så mye!

Hvem som "fortjente" å vinne vil man seff alltid kunne diskutere, jeg ville nok også gitt prisen til Dag for hans Vincent, men det er vel slik at flere har kjennskap til AC'n og stemmer på det grunnlaget. Tipper jeg.

Jeg har bedt deg om å ta kontakt med Mr Riise før, håper dere fikk anledning til å snakke sammen nå?
-Ev så husker han deg om du ringer og presenterer deg som fyren som grusa den jålete kopien med en gammal AC..

Både du og Dag er ferdige med to meget bra bygg, hva dere skal finne på nå hadde vært artig å fått vite.. alien

Vis Medlemmets Profil

125 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 10 Mai 2013 - 11:39

Gratulerer! cheers Den AC-en har blitt strøken ja. Den likner jo faktisk litt på denne her:

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 5 av 7]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next