Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1976 Suzuki AC-50 Restaurering!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 7]

26 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 23 Jun 2012 - 12:51

Denne gutten er hvertfall seriøs!

http://www.vrm.se/

Etter OW'en, tråkkemaskinen, traktoren, beltebilen og Brøyten, lurer jeg på om jeg ikke må skaffe meg et mopped-prosjekt, ja... I love you

Vis Medlemmets Profil

27 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 23 Jun 2012 - 23:08

Ja... billig er vel kanskje relativt! Tror det fort kommer på 20000kr, men da skal den iallefall bli så bra som "vi" klarer, uten å kjøpe alt nytt.

Sammenlignet med f.eks H-D er det veldig billig. Der må man fort betale 50000kr kun for en ramme og papirer om det gjelder bigtwins. Men deletilgangen er jo helt enorm, bare synd at det er så mye dritt/harry/dyrt/dårlig (velg det som passer)

Var mye kult på den siden!(http://www.classic50mx.com/) Spes 50cc racerne drunken

Ellers så er damen blitt litt påvirket, og drømmer nå om en Suzuki Fz50..(helst i rosa selvsagt), så det tror jeg må i hus i løpet av sommeren.. jocolor

Da har jeg jo også en gyldig grunn til å tilbringe ettermiddagene i garasjen... Wink

Vis Medlemmets Profil

28 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 24 Jun 2012 - 7:09

Ja, ja.. Hvorfor ikke?

La kjerringa få FZ'en på én betingelse; DU bestemmer hvor styret skal stå?!

Clip-on på FZ, med tilsvarende plassering som på bildet over.. Nå får du begynne å fantasere om hvordan kjerringa di ser ut bakfra, med hendene på clip-on'en og beina på bakken.. (Jeg vet jeg gjør det allerede... Cool )

Vis Medlemmets Profil

29 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 24 Jun 2012 - 12:14

Da kan det hende han trenger en sånn også?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

30 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 25 Jun 2012 - 18:24

Clip-on-fz50-caferacer-look med blondine i skinndress-looken tror jeg kan funke I love you

Men back to topic..

Støtdemperne fra Thailand kom i posten igår, og ser tilsynelatende helt like ut som de orginale(samme fabrikants-merker etc), og idag har jeg gått løs på svingarmsforingene som må ut før den også kan leveres til pulverlakkereren.

Da "vi" demonterte den første foringen i svingarmen, viste det seg at 1) Ac50-stålet er ikke helt det store og 2) foringen er litt konisk i ene enden. Når man legger uvitenheten om dette sammen, og prøver å presse foringen ut den gale veien så ender det slik:

Jeg har funnet en brukt svingarm på ebay, samt at det tidligere var en på finn som solgte noe slikt(jeg har nr til annonsen, så jeg regner med at det kunne gått an å spore han opp).. Men, pappa var mer interessert i å fikse den orginale.. Da de andre uansett var "gammal drit"..

Så, idag har jeg sveist den sammen igjen og prøvd å få det til å se best mulig ut.. Det er jo uansett ikke mye synlig, så jeg tror resultatet blir greit nok..

Etter at den ene siden var ferdig, så gjenstod fortsatt foringen på andre siden.. Jeg tenkte at varme kanskje ville gjøre saken litt lettere, og at vi kunne brenne ut foringen for så og skjære et spor i hylsen slik at vi kunne presse den litt sammen og dra den ut..

Da var det bare å fyre opp farfars gamle bensinbrenner.. Tror det fort kunne blitt en avviksrapport fra HMS-ansvarlig når denne ble fyrt igang, men tilslutt ble den varm nok slik at bensingassen kunne antennes..

Etter enda flere minutter på tomgang så ble den endelig varm nok, og foringen kom lekende lett ut albino

Nå gjenstår det bare å levere den til lakk, samt å få lakkert alle karosseridelene..

Vis Medlemmets Profil

31 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 25 Jun 2012 - 23:03

og ja...

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med eksosanlegget! Pulverlakkereren sier at han har en lakk som tåler 500grader, men det er vel litt varmere akkurat ut av sylinderen..?

Alternativet er keramisk-belegg.. Men da må jeg sende delene avgårde rundt om i landet, og det frister ikke så veldig. Pluss at jeg syntes at sånn keramisk lakk er ømfintlig for striper etc.

Eller så blir det en boks med ovnslakk...

Vis Medlemmets Profil

32 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tir 26 Jun 2012 - 7:06

Ovnslakk is the key to success..

Ikke noe keramisk jåleri! Se å bli ferdig nå, Kliff Arne hadde hatt denne sammen for lengst! tongue

Vis Medlemmets Profil

33 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tir 26 Jun 2012 - 15:38

Jeg endte opp med å prøve pulverlakk på eksosen, så får vi se hvordan det holder.. Blir da matt sort..

Regner med å få delene igjen innen 2 uker..:-)

Nå må jeg bare handle litt bolter og muttrer.. samt overhale gaflene og finne ut hva jeg skal gjøre med ytterbeina.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 29 Jun 2012 - 11:57

FINN-kode: 35773648
Suzuki FZ 50

Noe for dama, Kan kanskje prutes ned prisen av en lakkboks med rosa Very Happy

Vis Medlemmets Profil

35 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 30 Jun 2012 - 19:22

lazyboy skrev:FINN-kode: 35773648
Suzuki FZ 50

Noe for dama, Kan kanskje prutes ned prisen av en lakkboks med rosa Very Happy

Du som selger? Ser at den står som solgt nå.. Crying or Very sad

Jeg kommer nok til å kjøpe første og beste som kommer til salgs nå. Har en "på hånden" ca 30min unna, men han er på ferie en uke til, så vi får se hva det blir til..

Ellers så skjer det ikke så mye, har vært borte de siste dagene. Men det har kommet litt smågreier i posten..

Lurer nå litt på hvor og hvilket styre jeg skal kjøpe. Det må se ut som det orginale og kunne ha ledningene inni.. Alternativt må jeg forkromme det orginale på nytt..(må kanskje gjøre det med noen deler uansett) men det blir jo fort dyyyrt..

Er litt imponert over at ledningene orginalt går inni styret.. Det gjør de IKKE på en 3-400000kr Harley.. med mindre du kjøper en CVO-modell da, men de starter jo på 4290000kr el noe i den duren. What a Face

Vis Medlemmets Profil

36 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 30 Jun 2012 - 19:33

Nei, er ikke meg som selger
Har et traumatisk minne med en Fz som levde sitt eget liv, Hadde jeg eid en så hadde den blitt brukt som moring til båten Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

37 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 1 Jul 2012 - 22:38

Mangler bare lakkereren nå..

Har fått et tilbud hos Bergen Billakkering(eller Lommemannen, for de som husker han) på 8300kr for alt arbeidet. Syntes ikke dette var helt urimelig, sammenlignet med hva vi betaler for slikt på jobben..Selv om jeg alltid har pleid å f.eks gjøre forarbeidet selv,lakkere selv, bruke bekjente etc så ønsker vi denne gangen å levere bort alt arbeidet.

Jeg tar gjerne imot tips om noen vet om noen flinke (og kanskje rimeligere) lakkererer i bergensområdet. Jeg har et par som jeg skal undersøke med, men håper uansett å få det levert imorgen eller tirsdag. Pulverlakkdelene burde være ferdig førstkommende uke, så da kan vi endelig begynne å sette sammen ting igjen..

Vis Medlemmets Profil

38 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 2 Jul 2012 - 0:04

8300 kr Shocked
Om det gjelder delene på bildet er det ran på høylys dag.
Driver dem ikke med "kulørt" arbeid oppi Bergen?
Tipper støv føyker`n skal på lang ferie i år Wink

Byttet farge på en Bmw r1200 rt ifjor.Lakk av 3 kofferter og alle deksler(og dem er det mange av) pluss en hel masse grunnarbeid pga velt.
10000Kr rett i foret.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 2 Jul 2012 - 0:28

Øyvind skrev:Har fått et tilbud hos Bergen Billakkering(eller Lommemannen, for de som husker han) på 8300kr for alt arbeidet. Syntes ikke dette var helt urimelig, sammenlignet med hva vi betaler for slikt på jobben..

Hvis du stikker hendene dine ned i lommen(e) hans,så kan du sikkert stimulere han til å gi deg en saftig rabatt pig pig

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

40 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 2 Jul 2012 - 22:57

lazyboy skrev:8300 kr Shocked
Om det gjelder delene på bildet er det ran på høylys dag.
Driver dem ikke med "kulørt" arbeid oppi Bergen?
Tipper støv føyker`n skal på lang ferie i år Wink

Byttet farge på en Bmw r1200 rt ifjor.Lakk av 3 kofferter og alle deksler(og dem er det mange av) pluss en hel masse grunnarbeid pga velt.
10000Kr rett i foret.

hmm...jeg vet ikke helt hva jeg skal si og mene, men eneste jeg vet er at vi betaler mer enn dette for det lakkarbeidet vi får gjort gjennom jobben.

Men, jeg er jo egentlig vant til å ordne slikt selv etc, og jeg kjenner flere som lakkerer litt på si.. Eneste ankepunktet er at jeg er redd for å ikke få det 100%, og jeg er super nøye på lakkfinish.

Nå er iallefall delene levert, så får vi se hvordan det går;-) Om man ser på det fra lakkererens ståsted så skal de jo sikkert ha en 1000lapp i timen, og så tar de jo betalt for alt fra lakk til oppvarming av lakkboksen, så i bunn grunn er jeg ikke sikker på om det er så håpløst dyrt..

Vis Medlemmets Profil

41 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 2 Jul 2012 - 23:44

Klart det er viktig med finish som holder mål. men en proffesjonel lakkerer med litt krav til seg selv bør da levere et fullgodt resultat selv om han gjør jobben noe billigere en full pris ut i fra boka.
Men for all del det er dine penger Very Happy

Vis Medlemmets Profil

42 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Tir 3 Jul 2012 - 19:08

lazyboy skrev:Klart det er viktig med finish som holder mål. men en proffesjonel lakkerer med litt krav til seg selv bør da levere et fullgodt resultat selv om han gjør jobben noe billigere en full pris ut i fra boka.
Men for all del det er dine penger Very Happy

Ja, sikkert sant det.. og jeg har jo ingen garanti for at disse karene leverer heller;-)

Noen mellomsliper og våtsliper etterpå for en perfekt overflate mens andre har appelsinhud alla nye bmwer og syntes det er svære greier.. rabbit

Vis Medlemmets Profil

43 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Fre 13 Jul 2012 - 23:31

Heisann du :) digger sykkelen din Very Happy skaffet meg en likedan for ikke så lenge siden som har stått i en garasje i over 30 år :S så den er derfor endel rust på. Sad Derfor lurte jeg på om du kunne spurt han som skulle lakke sykkelen din om du kunne fått fargekoden av han. Da ville du gjort meg, og sikkert mange andre med blå AC50 en stor tjeneste :) (suzuki ga nemmelig aldri ut lakkoder på sykklene sine Evil or Very Mad )

Her er btw bilde av min sin :)

Vis Medlemmets Profil

44 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 15 Jul 2012 - 16:27

Se der ja... drunken

Ser ut til at vi har samme årsmodell også? er det denne jeg spottet på mopedportalen igår? (jeg har ikke vært inne på det forumet på noen år, men kom over det igjen igår)

Skal undersøke ang fargekode ja.. Very Happy

Men jeg tror at det er Maui Blue Metallic: 797.. What a Face (denne må jo uansett "oversettes" til PPG el.l kode)

Vis Medlemmets Profil

45 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 15 Jul 2012 - 18:06

Var nok skruzukien min du kom over da ja :)

Den fargekoden fikk jeg av Manifold på mopedportalen (Han sa forresten han hadde alle lakkodene til ac), men fikk vite av en kompis at å vite det ikke var nok for å lage lakk, siden suzuki aldri ga ut hele lakkoden :S

Er nok samme årsmodell ja, 1976(?) er ikke sikker da denne har vert avskiltet i rundt 30 år onkelen min som jeg kjøpte den av fant ikke vognkortet. :p

Men takk skal du ha :)

BTW: må si fra om du har noen krom-deler liggenes geek

Vis Medlemmets Profil

46 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Søn 15 Jul 2012 - 20:24

Ja, er litt i beit for krom selv..

Tror det ender med å sende bort de delene som byttes, slik at de kan krommes på nytt.. Er heldigvis ikke noe som er helt ødelagt.

Skjermene har jeg kjøpt nye hos en som selger litt slikt på finn.no.

Jeg prøver å enten beholde de orginale delene eller få tak i NOS deler, men det er ikke alt som lar seg skaffe..

Vis Medlemmets Profil

47 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Man 16 Jul 2012 - 0:59

Må ikke kjøpe av han kjetil fyren, mye han selger som er dårlig kvalitet, det gjelder forresten mopshop også har jeg hørt.

Men jeg fant en god butikk i danmark, som selger deler til suzuki k50, som er nesten helt lik ac50 bare litt annen motor.

http://www.eklundsmopedomotor.com/ :)

Denne siden her også er veldig god for deler som er vanskelig å få taki ellers:
http://www.cmsnl.com/as50-ac50-1971-usa_model15915/partslist/ siden er fra nederland :)

Vis Medlemmets Profil

48 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 21 Jul 2012 - 14:39

Har kjøpt skjermer av han, så får vi se hvordan de er.. Har kjøpt uorginale støtfangere til boblen min tidligere, og de rustet etter jeg vasket dem.. Shocked
Ellers har jeg bare kjøpt emblemer til tanken, som kun skal brukes som mal for lakkereren. Håper på å kunne begynne monteringen i løpet av neste uke..

Er det noen som vet hvordan jeg deler gaffelen? Ser nesten ut som at det er et "lokk" som er gjenget over der hvor sim-ringene sitter.

Ellers så hentet jeg litt andre deler igår.. Det ble veldig bra! Og de har klart å få lakk inni rammen også..

Vis Medlemmets Profil

49 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 21 Jul 2012 - 16:03

Hylse nr 4 er skrudd/gjenget på nedre gaffelbein og mener å huske simringen satt inne i del nr 4.
Lønner seg å skru fast del 4 i skrustikka med bløte bakker, og så skru gaffelbeinet av.
da slipper du å gjøre som jeg gjorde når jeg var 14-15 år: brukte rørtang på del nr 4, ble veldig stygg, men den gangen tok man alle midler i bruk.
Husker også første gangen en skulle skru fra hverandre en motor, var nok en 10-12 år
Betegnelsen å "kløve" motor ble tatt bokstavlig, med øks!

Vis Medlemmets Profil

50 Re: 1976 Suzuki AC-50 Restaurering! on Lør 21 Jul 2012 - 18:58

S1000RR skrev:Betegnelsen å "kløve" motor ble tatt bokstavlig, med øks!

Er det gæært også, nå? Shocked

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 7]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next