Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hayas nye motorsykkel

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hayas nye motorsykkel on 27.09.18 17:06

Haya solgte jo (dessverre) den legendariske og sagnomsuste Hayabusaen, og trenger noe nytt å kjøre med. Synes dette fortjener en egen tråd, slik at han ikke spammer ned min tråd om 690-en.  Wink

Jeg mener fortsatt at du bør prøve en 950/990 Adventure, Haya. Sistnevnte har jo ABS, som er kjekt å ha i nødsituasjoner. Dette er sykler som er med på det meste, fra hard asfaltkjøring til grus og lett offroad. Motoren har karakter, og med en lyd som i alle fall får meg til å få frysninger på ryggen.

Bildet under viser R-utgaven, med lengre fjæringsvei og uten ABS.

Noen bra steder å finne info:

https://advrider.com/f/forums/crazy-awesome-almost-dakar-racers-950-990cc.34/
http://www.ktm950.info

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Hayas nye motorsykkel on 27.09.18 20:51

Har jo testet 990 Adv - fin den -men har siktet meg inn på de som oppgradert fra 09 - er en fin i Sverige til 80 lapper inn i Gnore.

Men ser at det er noen 990 SM-T også ; https://www.blocket.se/gavleborg/Ktm_990_smt_80353129.htm?ca=12&w=3

Denne kommer på ca. 60 inn - har mer hk og akseptabel km. Har 116hk og er letter enn Adv.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hayas nye motorsykkel on 27.09.18 22:57

Hva med hondas African twin?Kan den fås med DCT?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Hayas nye motorsykkel on 28.09.18 9:00

Hører et AT er en meget bra sykkel - men undermotorisert for mitt bruk. Den er også mye dyrere enn V-Strom og KTM - men kan hende jeg kjøper en svært billig eldre sykkel for teste ut litt grus - da kan den kanskje være aktuell.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hayas nye motorsykkel on 28.09.18 9:08

Om SM-T 990 - 09; Det var en som hadde fått satt på PC - Akra og åpnet luftfilterboks + åpent filter - og hadde en dyno som viste over 120 rwhp - mens Nm var omtrent 86 - synes dette var litt merkelige tall. Men da de bruker denne motoren i flere utgaver med mer hester så betyr det jo at det ligger et visst potensiale - ref SM-T 116 hk og ADV 106. Superduken har vel 120.

En av de aktuelle SM-T har et ukurant sete - er det noe ettermarkedsgreier som er bra value for money? Oppgradert sal er vel uansett ikke så dumt..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hayas nye motorsykkel on 28.09.18 10:08

Så er det dette med utstyr da. Bare to Akrapotter på den Adv koster 15000NOK - og det er for mer enn 10lapper i vesker og annet -alt ting som er kjekt å ha.

Den SM-T har nesten ingenting - og må ha en ny sal til 1700.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hayas nye motorsykkel on 28.09.18 10:33

Jeg tror også at Africa Twin er en meget bra sykkel, men jeg mistenker at motoren er litt kjedelig sammenlignet med KTM. Men mulig dette bare er fordommer mot Honda, jeg har ikke kjørt den.

SM-T er nok en bra sykkel til asfaltkjøring, men da begrenser du jo muligheten litt for å prøve ut grusen. Jeg ville heller kjøpt Adventure, som jeg "tilfeldigvis" har selv også, da kan du kjøre både asfalt og prøve deg på grusen med en kapabel maskin.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hayas nye motorsykkel on 28.09.18 12:00

mortal skrev:Jeg tror også at Africa Twin er en meget bra sykkel, men jeg mistenker at motoren er litt kjedelig sammenlignet med KTM. Men mulig dette bare er fordommer mot Honda, jeg har ikke kjørt den.

SM-T er nok en bra sykkel til asfaltkjøring, men da begrenser du jo muligheten litt for å prøve ut grusen. Jeg ville heller kjøpt Adventure, som jeg "tilfeldigvis" har selv også, da kan du kjøre både asfalt og prøve deg på grusen med en kapabel maskin.

SM-T er 10kg lettere og 10hk sprekere - så tilsammen 20 - ok det er ikke en ADV - men de som eier de har høye tanker om verdien av egen sykkel...

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hayas nye motorsykkel on 29.09.18 21:01

Haya:
Det gir ingen mening å kjipe på kronene ved kjøp av noe brukt ræl fra Hitlers fødeland, men samtidig vurdere Akra (overprisede) potter til 15k. Laughing

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hayas nye motorsykkel on 02.10.18 14:49

Jeg gir jo ikke 15 lapper for Akra-potter - men det er bra hvis de er med på kjøpet - det er jo det man kan gjøre kupp på når man kjøper brukt - få mye dyrt utstyr billig ....

...men alså - takke faen for 4 sylindre - det er en grunn til at dette er vanlig.... det er mange ting med de store 2 syl motorer som ikke er helt på høyden...

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hayas nye motorsykkel on 02.10.18 15:00

Litt tullete test - men viser at SM-T Kan være morsom å kjøre på vei og på Rudskogen - og den er tettere på GSXR 750 rundt banen enn GSen er på KTMen.....   Jeg tviler på at 990 Adventure er noe særlig å komme på bane med?

https://www.youtube.com/watch?v=CxFi4-PeGeg&t=15s

Ser også et det er forholdvis enkelt å skremme den opp til 125hk og 110Nm på hjulet - luftfilter og mapping.

Sist endret av Haya99 den 02.10.18 15:23, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hayas nye motorsykkel on 02.10.18 15:09

Det er jo twinner som er greia da, er nok på tide du prøver ut dette geniale konseptet selv, Haya. Flere sylindre blir fort karakterløst og litt kjedelig.  rabbit

Adventure kan da fint kjøres på bane:

Om du kun er ute etter en bøllesykkel, så kan jo 990 SM-R være et alternativ? Synes den er tøffere enn SM-T.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Hayas nye motorsykkel on 02.10.18 15:35

...hehe tenkte nok det ja...

Men SM-T er jo mye tøffere en SM - den høytsittende skjermen er jo helt tullete - og så står den på nesa - men Adv og SM-T er "høyreiste" - de ser maffiga ut som svenskene sier... En person med litt pondus passer bedre på ADV-SMT enn SM - det er jo opplagt.Suspect

Det med karakter og ikke karakter - det har med funksjon å gjøre - når du ikke har noe mellomting mellom på og av - og motorbrems som en traktor - blir det vanskelig å få en bra rytme i kjøringen - særlig ved litt aktiv svingkjøring - og der sliter 2 syl voldsomt. Og det perverse trykket på topp hos endel R4 er også en kvalitet.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hayas nye motorsykkel on 04.10.18 17:48

Andgående 990 Adv vs SM-T - hvis man ser på de nyere 1090 og 1190 ADV så ligner de mer på SM-T enn 990 ADV ; den store kåpa som er vid nede er borte - ref. på banen så subber de delene der først.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Hayas nye motorsykkel on 04.10.18 22:40

Den store "kåpa" på 990 Adventure er bensintanken. Har aldri opplevd at den tar nedi, men har heller ikke hatt den på bane.

Forresten noen fæle eksempler du drar frem, tåppbåkks og noen låvedører av vindskjermer. Huff! Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Hayas nye motorsykkel on 05.10.18 10:31

Den 990 SM-T ser rart ut pga en sal som er bygget om til en på 2m - ny sal 1750.-

Men ser at de nye ADV syklene kommer med 19tommer forhjul - og har en R utgave med 21tommer - så de følger trendene og justerer syklene etter gatebruk.

Ser i tester at 1190 ADV ofte ikke kommer så godt ut - men en Africa Twin blir skrytt opp i skyene offroad - og er den eneste som da har 21" fordekk i testen. 990 ADV er konge i terrenget og har 21" forhjul.

Er det så enkelt at et 21" forhjul er så veldig mye bedre på løst underlag?
Hvor mye har eiker å si?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Hayas nye motorsykkel on 07.10.18 20:27

Jeg har aldri kjørt "offroad" med 19" men har kjørt på kombi bane 17" Motard og det er håpløst mot 21".
Men alt er en balanse jeg ville ikke prøvd meg seriøst på asfalt bane med 21".

K-E

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Hayas nye motorsykkel on 07.10.18 23:16

Teorien er jo at et større hjul beveger seg saktere vertikalt over hindringer enn et mindre hjul må gjøre, så fronten blir litt roligere.

Utvalget av dekk for dårlig underlag er større i 21/18" enn i de mindre størrelsene. 19/17" er hovedsaklig ment for gatebruk, og 17/17" er asfaltoppsett.

Eikehjul er mindre utsatt for skader enn støpte hjul, siden de flekser mer. Og om man skulle få en bulk i felgbanen, så kan man bytte den ut, i stedet for å kjøpe nytt hjul. Støpte hjul er fint for gatebruk, da de kan ha høyere stivhet, men hovedgrunnen til utstakt bruk av støpte felger er enkel og rimelig produksjon. Eikehjul krever normalt slanger i dekkene, men det finnes løsninger for slangeløse eikehjul også.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Hayas nye motorsykkel on 08.10.18 10:47

Ser jo at folk er overrasket av hvor bra de store tunge syklene er i terreng - og det gir jo mening - så lenge de har framdrift er det som tanks - lar seg ikke lett stoppe -vekta er også en fordel så lenge det beveger seg -  men blir det stopp eller velt er det et problem...

Å lage kompromiss mellom en god og rask asfaltsykkel og terrengsykkel er jo det værste man kan prøve på - men det er jo det KTM gjør med sine sykler. Og derfor har man mange varianter av de "samme" syklene.

990 ADV er en skikkelig offroad sykkel - men 1190 ADV er mer tilpasset vei og man har R utgaven som tilsvarer 990 ADV. 990 SM-T slekter mer på 1190 ADV - men er lettere og har kortere akseslavstand så den er enda mer gateorientert.

Når det gjelder design; Jeg kan ikke fordra de SM utgavene som stuker nedover i fronten og ser ut som aliens... SM-T er litt begge deler: den har det oransje panelet som skrår ned - og som bare er staffasje - men resten pker opp som på ADV.
990 ADV har et flott utseende - som viser tilbake til f.eks Cagiva Elephant 94 osv - som er flotte sykler.

1190 er et nytt design som ser ut som det er utviklet fra SM-T - og som alle nye ADV sykler er bygget på. Og dette er den optimale sykkelen for meg - men for dyr ennå med 130T - så jeg ligger litt på været - til det dukker opp et supertilbud....  noe den SM-Ten i Sverige er i nærheten av...

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Hayas nye motorsykkel on 17.10.18 8:39

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Hayas nye motorsykkel on 17.10.18 11:18

Du kommer jo ikke så langt da:

ZERO DSR ZF14.4 + POWER TANK
Rekkevidde blandet kjøring: 212 km
Rekkevidde motorvei: 156 km

Standard ladetid: 12,1 timer (100 %)
Med maksimum tilleggsladere: 3,3 timer (100 %)

Vekt: 210 kg
Effekt: 70 hk (52 kW) @3500 omdreininger

https://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Hayas nye motorsykkel on 17.10.18 12:03

Det er da en start - i skauen - lydløst så må det jo være genialt - og den har 148nm moment ....

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Hayas nye motorsykkel on 17.10.18 15:46

Jo, for så vidt, men kjedelig å gå tom for strøm "på skauen" da. Shocked De kan sikkert være morsomme å kjøre, men for meg er motorsykler både mekanikk og lyd i tillegg. En elektrisk mc blir ikke helt det samme. rabbit

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]