Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kvinnfolk's innblanding

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 12:47

På grunn av et lite uhell er jeg for tiden uten MC og går og venter på fosikringsoppgjør.
I den forbindelse kom min samboer til å ymte frempå at VI måtte diskutere hva vi skulle bruke pengene fra forsikringsoppgjøret på da HUN hadde mer lyst på båt affraid .

Blei litt forfjamsa og svarte at jeg ikke skjønte hva hennes ønske om båt hadde å gjøre med mine MCpenger å gjøre.
Fikk en lengre leksjon om at dette var sånn man gjorde ting når man bor sammen og at det var egoistisk av meg å bruke pengene på ny sykkel uten å diskutere det først osv.
At jeg sa at hun burde passe på å ikke krasje bilen fordi JEG da vil at VI skal bruke pengene på hest bidro ikke til å roe ned tempen.

Er det jeg som er på trynet her eller har ting gått så langt i dag at vi bare skal bøye hodet og si okay til sånt.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 13:28

Du burde snarest hente seperasjonspapirer...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

3 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 14:14

Derfor har jeg en 10" With liggende. Bare sånn i tilfelle hun ønsker seg båt.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 15:00

Er ikke gift Haeggis, har tilogmed beholdt huset slik at jeg har retrettmuligheter.

Robert k: Dama har jo kano og den bruker hu jo aldri, forsøkt å argumentere med at hu får begynne med å bruke denne først og så se om det blir behov for noe mer.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 15:18

Eh ...nevnte du Ringen i skaderapporten ...og det gikk enent. bra?

Har du kasko på en så billig sykkel ?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 16:31

Haya99 skrev:Eh ...nevnte du Ringen i skaderapporten ...og det gikk enent. bra?

Har du kasko på en så billig sykkel ?

Har kasko på billigsykkelen ja.

Skriver turistkjøring på ringen på skademelding. Den er å regne som vei og tysk veitrafikklov gjelder.
Ser at IF har gått ut og sier de ikke dekker skader på Nordsløyfa men de har da vitterlig akkurat tapt en rettsak mht. erstatning på en 911GT3 så dette er vel bevisst feilinfo fra høyeste hold. Mulig de har endret vilkårene sine men da må de ha spesifisert dette i vilkår.

Nå har ikke jeg sjekka med forsikringsselskapet i år men sjekka sist høsten 2010 og fikk bekreftet at forsikringa gjaldt. har ikke fått noen melding om at vilkår er endret etter det så regner med at det er i boks.
Sykkelen er taksert og kondemnert/avregistrert av selskapet allerede så da er det for min del avgjort.

71500,- for sykkelen og så blir det noen kroner for kjøreutstyret minus egenandel.
Er iallefall nok til at jeg bruker kasko, betaler ikke så mye i forsikring uansett.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 20:27

...men du bør høre på dama ... båt er ikke dumt ....bare mye mer arbeidskrevende enn mc og MYE dyrere ....

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Kvinnfolk's innblanding on Lør 9 Jun 2012 - 21:29

Haya99 skrev:...men du bør høre på dama ... båt er ikke dumt ....bare mye mer arbeidskrevende enn mc og MYE dyrere ....

Er vel akkurat det som er argumentet mitt, båt koster en MC i året i bare utgifter.
Dessuten har jeg penger til mc, båt er det værre med.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 6:49

"Båt er arbeidskrevende" sa arkitekten?

Først bør man vel definere "båt"??

Åpen 15 foter med 7hk Mariner er vel omtrent det man kan forvente om man ikke skal overskride IFs oppgjør for en gammel ZXR. Begrenset hvor morro det er med en slik om man ikke finner trolling etter gjedde fasinerende tidsfordriv om sommeren.

Større båter koster masse klink. Om det hadde vært forsikringsoppgjør for et nedbrent hus, så kunne dere vurdert en større cabincruiser eller en innredet fiskesjark, pass bare på tennvæsken og fyrstikkene, så ikke dette setter griler i hue på henne?

Hva gjelder store båter (ser bort fra arkitektens seilskute, tenker her på motorbåt), så er dette å betrakte som flytende campingvogner. Du vet, trange toaletter, dårlig inneluft, møbler av papp og et trangt kjøkken med 12volts anlegg og propanbluss.. -Ikke noe høydare i utgangspunktet?
-Så hva trekker folk til denne formen for tidsfordriv?
Svaret er enkelt og greit, Dette er camping. Og camping er alkohol og konebytte. Liker man å sove i en solseng om dagen (sørpe full ute i regnet?) og se kona fly fra seng til seng blandt båten i gjestehvana, so be my guest. Men man kan ikke komme å klage i ettertid, tar man båtlivet, tar man hele pakka..

Personlig er det lite jeg finner mer kjedelig enn båt. Er man heldig, har man et makrellhekle om bord, og kan finne lykken i å slå ihjel noen av guds skapninger som står lengere ned på næringskjeden enn oss selv. Desverre er sannsynligheten for at kjærringa vil ha fiskelukt og makrellblod på solsengen der hun skal tilbringe ferien, liggende på rygg både natt og dag, ikke-eksisterende, så det blir vel et såre leven om du drar opp en fisk, vel..

Kort oppsummert: Båtlivet suger. Det er dyrt, det er kjedelig, det er null adrenalin inne i bildet, du "må" utpå hver gang sola bryter skydekket (venter du på langvarig pent vær får du brukt båten hvert 6. år).. Nei og nei..

Jeg hadde ganske greit fortalt at dette ikke er noe tema å diskutere, man setter heller pengene i aksjefond og ser dem forsvinne, enn å lide seg gjennom et liv med båt..

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 8:02

Neida båtliv er spennende og morro givende og får pengene i omløp;

Du betaler 6500 for vinteropplag , så når våren kommer og man har lyst til å nyte den holder man seg aktiv med diverse utbedringer og oppgraderinger til den skal på vannet - det koster noen kroner og litt carbonstøv i lungene og kløe på henda etter litt epoxyallergi gjør at man føler man utretter noe... Utsett med diver mobilkran starter tidlig en løsdag morgen - med banning og stress ...faen hvor er rorbolten ...du skal ut først ...faen er du ikke klar snart!!!!

Så skal masta på - en 17m lang carbonjævel som veier sine 120kg med rod og fall og drit... henger seg gjerne opp i noe på brygga og det må bannes litt til... men det kommer tilslutt opp - etter at man fant ut at de nye spectratjoringene til vantene var for korte og man fant en midlertidig løsning...

Så gjelder det nøye taktiske vurderinger - om å snike seg til å ligge på Lysaker og mekke videre fran til Færderen om nesten 2 uker...
Ble bare vekket av en krakilsk slippleder (Bergenser) som KUNNE fått et problem - og av den grunn følte behov for å komme med en lengre tirade...
da behovet for fremtidig tilsnikelse av havneplass vil være til stede - så var man selv ytterst diplomatisk sev om det småkokte i topplokket...

To siste dagene før Færderen var det masse mer mekking av detaljer og ordne på seil og målebrev og lisens og mannskapsliste etc etc ....

Siste 2 uker før start begynner man å sjekke værmeldinga - for å legge opp taktikken ... den forandrer seg hele tiden for tilslutt å vise seg å være helt feil....

Årets start gikk i 0,3 ms - det var såvidt det seg framover - seff etter at de som startet 20 min før hadde brukbar vind og kom seg avgårde...

Mannskapet bestod av meg som skipper - coeieren og en kompis som lakeier og en meget erfaren seilerkompis som har havarert alle båttyper
og hadde mye ragatta og flerskrogserfaring - fyren er også en kraftplugg og notorisk kjent for ytterst kort lunte...

Vi klarte å lirke oss løs og ta ledelsen i klassen fra start - tross nesten ingen vind drev vi raskest av flerskrogene - noe også ratingen skulle tilsi- nærmeste var en Corsair 36 -også Tri - men vi distanserte den antatt værste opponenten i en 40fots katamaran betydelig...

I Drøbaksundet var det ren kryss om lite vind samt motstrøm - men vi kom oss greit igjennom - men hadde problemer å ta de hotte 40 foterne i den lette vinden og med alle slagene...

Utover til Filtvedt gikk det ganske bra - på det siste stykke døde vinden helt ut men vi klarte allikevel å ha bevegelse i båten og tok igjen flere av de raske enskrogene som hadde startet før oss - bare Wolfpack hadde kommet seg i front og var ved Slagentangen da vi passerte Filyvedt litt etter 22 etter ca 10 timers seiling .

Hadde værmeldiga slått til hadde vi vært i mål - men nå tok vinden seg opp - rein kryss mellomvind - og regnet og mørket kom ...

Tok en lur og overlot båten til hissigproppen og lakeiene etpar timer - lå og hørte det striregnet og at vinden varierte fra nesten stille tid vindbyger ...samt kommentarer som ; å faen han så jeg ikke og banning når slagene ikke gikk perfekt..

Ble vekket i 3 tida - grålysning mer grått og trist - regn og kalt 5-6 ms imot - ikke østlig som meldt - et stykke nord for Bolærne - så satt jeg og lakeien oppe - vinden økte og det ble kødding i slagene da vi trenger tre for å gjøre det enkelt ...

Vi møtte Mohawk som kom med masse seil og tok et slag et stykke foran - etter 30 min var han langt bak .

Vinden økte og sjøen dro på - med større fart så begynte sjøene å merkes så det blir endel risting og slag i båten - etter passering Fuglehuk så kan en gå innaskjers med da må man ha en på navigeringen i tillegg - men de sov så vi gikk utenpå øyene - og det frisknet stadig mot Færder.

Måtte vekke opp hissiproppen ....han kom morragretten og sur på dekk og var ikke i det diplomatiske hjørnet....jeg mente vi skylle holde oss inntil øyene for mindre sjø og spare båten - av erfaring vet man at ting kan ryke i slike forhold - krappe økende sjøer og økende vind - vi burde ha revet - men det var ikke så langt igjen til runding og da tregte vi fullt storseil .

Hissigproppen mente det var bare å gå ut i sjøen - så sto ut litt lengre enn jeg egentlig ville - 1,5 -2m bølger skarpt imot og 10-12 knop i en 8m brei båt med 3 skrog - det blir det mye bevegelse av - og spektra vantene hadde strukket seg litt - så hele riggen ble litt lealaus i sjøene med dertil hørende belastninger i form av rykk og napp.

Et smell og så henger storseilet og slår - uthalet røyk ....faen da må vi reve ... men vi lå ute i 12ms med sjøer og da vi drev og firte storseilet blafret og smalt det såpass at sleidene dro seg ut av carbonsporet - det førte til enda værre tilstander - så vi måtte ta storseilet helt ned ...
Det var vanskelig å se om sleidene eller sporet hadde røket - og stemningen var ikke helt på topp der i 5 tida - så vi ga f... og brøt seilasen - og styrte innover på fokka...

....helvete skulle bare skrive litt om båtlivets gleder - men det tok av..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 9:01

Hehe,det tar seg opp her. Dette kan bli en bra tråd,vodoodododo har ihvertfall fått et par gode argumenter å hive på bordet Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

12 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 10:01

Som på asfalt, som på havet.. Hayas sterke side er IKKE forberedelser?!

Stille i Ferderen med halvferdig båt, og på Rudskogen med Gixxer uten luft i dekkene..

Hadde det vært meg.. Her overlates ingen ting til tilfeldighetene, og dere høre aldri at jeg forsøker å bortforklare hendelser med uflaks eller ved å skylle på andres avgjørelser?
-Nei, jeg er ikke typen til slikt. Man tar sine avgjørelser, og står inne for resultatet, samme faen hvordan det går!

cat

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 10:25

....nå litt etterpå er jeg ergelig for at vi gav oss så lett - skulle gått inn bak en holme og satt opp storseilet igjen - selv om vi måtte tre flere sleider på nytt - så tatt et rev og odnet et midlertidig uthal ... men 5 om morran i regn drit er man ikke helt på høyden og når ingen andre har guts heller så blir det sånn.

Noe annet er at en alltid må stole på egen taktikk - når det gjelder runding av Tristeiner utenfor Færder - i en så lett og rask båt må man være taktisk - gå inn ved land - og slør ut og rund - så full fart innover - det taper man 15 min på - men da unngår man sånne problemer.
Det er alltid sørvest min 12 ms og 2-3m sjø der og strømsjø så det blir fort et helvete i rask båt.

Jaja gjort er gjort - vi ledet stort i klassen - man hadde ikke mulighet til raskeste overall - da tidlig start hadde stor fordel.

....vel vi sløret inn gjennom Vrengen og gikk til bøya - som ikke fantes - tyvlånte ei jollle og ei bøye ....tok toget til Oslo - hentet bilen -dro og kjøpe moring med tilbehør til 4500 - så idag skal vi igjen stjele ei jolle - og bruke trien til å legge ut ny moring - etter å ha hentet putene i Horten der jo jo regnet med å havne etter regattaen.

Men nå melder coeieren at han føler seg krank ...ligger i korta at han trekker seg og jeg må mobilisere slekta for å få gjort dette idag ....vil ikke stjele den bøya mer enn i hele fjor og et døgn i år ...grenser for hvor dårlig rykte man skal gi miljøet med de rare båtene....

...og så blir det å få tak i ei ny jolle på Finn... så er sesongen i gang .... alt går på skinner som vanlig! pirat

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 10:30

99Trollerud skrev:Som på asfalt, som på havet.. Hayas sterke side er IKKE forberedelser?!

Stille i Ferderen med halvferdig båt, og på Rudskogen med Gixxer uten luft i dekkene..

Hadde det vært meg.. Her overlates ingen ting til tilfeldighetene, og dere høre aldri at jeg forsøker å bortforklare hendelser med uflaks eller ved å skylle på andres avgjørelser?
-Nei, jeg er ikke typen til slikt. Man tar sine avgjørelser, og står inne for resultatet, samme faen hvordan det går!

cat

...det var jo rette mann .... som ikke har hverken båter eller sykler som virker .... jeg fikk da for faen tatt lisens - gått på ræva i den etterhvert berømte T2 - OG startet i Færderen - hvor vi faktisk seilte bra ....til det skar seg. Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 10:36

Er selv oppvokst med diverse båter både med og uten tørkestativ,og klarer ikke og se hva som er så jævla kos med det.Synes rett og slett det er kjedelig og sitte time etter time i båt.Er jo greit som transport midel der det ikke går og komme fram med noe kjøretøy.Men så er jeg ikke noe glad i camping og hytteliv heller så kan jo være det att mann ikke liker og måtte være stasjonær om det er båt,camping,eller hytte så klarer ikke jeg og finne ut hva jeg skal gjøre der
'

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 10:45

Derfor jeg eier mc`n Very Happy

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 11:01

Ja jeg og Laughing

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Kvinnfolk's innblanding on Søn 10 Jun 2012 - 15:00

(TomB) skrev:Derfor jeg eier mc`n Very Happy

La det ikke være tvil, jeg og eier den kondemnerte mc'n.

Dessuten klarer jeg fremdeles ikke å ta kjerringas utsagn alvorlig uansett hvor sinna hu blir.

Stikker en tur til Tyskland og henter meg en stormoped ila. et par tre uker...

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 11:06

@haya:

Da jeg først skummet igjennom den Færder-seilasen din,og så at det gikk til hællvettes, så tenkte jeg med meg selv "jaja,ikke bedre å vente når han tar med Haggis på tur". Rolling Eyes

Men nå har jeg lest igjennom en gang til,og da ser jeg at Haggis er ikke nevnt.

Ble han akterutseilt?

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

20 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 11:23

Vi fikk kompetent mannskap - sinnataggen- de to andre er medeier og hans kompis som har vært med og jobbet på båten -
4 er nok - vi trenger ikke et fortballag som de blysvingerne.

Sånne ragatter er jo veldig nyttige - da båten utsettes for mye mer enn på vanlige turer - så da avslører man svakeheter ....for å si det pent.

....det er jo endel historier fra da man virkelig utviklet flerskrogsbåter - som de tidlige flyene - det gikk mye galt før mann kom dit man er idag.

Noen brukte ordtak i miljøet:

...hvis det holder første gangen - så er det bygget for tungt ...

....etter et havari - et halvdruktnet selverkært geni med pekefingeren i været; " I know exactly was went wrong!" tongue

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 14:07

Haya99 skrev:Vi fikk kompetent mannskap -
Burde jeg bli fornærmet nå?

22 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 16:07

Haeggis Softline skrev:
Haya99 skrev:Vi fikk kompetent mannskap -
Burde jeg bli fornærmet nå?

....fender egner du deg ikke til ditt rekel ... men skulle hatt en apekatt til å klarte opp i masta der på natta.... What a Face

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 16:50

se ca. 1.50 inn i filmen.... pirat

http://www.seilmagasinet.no/id/39353

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 17:42

Jeg ville bare få frem at jeg faktisk kan seile :-P

25 Re: Kvinnfolk's innblanding on Man 11 Jun 2012 - 20:10

Kan du? Hva slags båter? albino

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]