Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lading av batteri i campingvogn direkte fra bil-dynamo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Prøver meg på en problemstilling til,angående campingvogna mi,siden jeg får så vise svar her inne Suspect

Er det en smart og lettvint måte å hente ladestrøm til batteriet i vogna,sånn at jeg kan lade det samtidig som jeg kjører? Er det så enkelt som at jeg kan hente 12V på et baklys feks og koble til batteriet,vil batteriet bli ladet,da?

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net
Hehe..Nu e ikke æ nå guru på akkurat dette, men æ trur du gjør lurt i å mål spenninga over kontakten på det baklyset før du kobla "ladestrøm" derfra og te batteriet..

Har lita tru på at du vil få lada fritidsbatteriet noe særlig på den måten.. -Det vil neppe bi nå mindre strøm, og klart, -på en sekstimers kjøretur kan det kanskje bi merkbart lada, avhengig av spenninga der. Husk at de fleste ladera har rundt 14,5 volt ladespenning.. Tvila på du har så mye baki løkta... -maks 13,4 tippa æ. :)

Vis Medlemmets Profil
Greit nok at det ikke blir topplada,men hvis det får litt i løpet av dagens kjøretur,så holder det kanskje til det som trengs av belysning og luftsirkulasjonsviften om kvelden og over natten hvis man mot formodning ikke får koblet seg til landstrøm den kvelden.

Men er det greit å gjøre det sånn?? Noen som vet?

Er det ikke bare å koble seg rett på eget batteri med tjukk bilstereokabel? Hive på sikring så du er sikker på at det ikke brenner og teste?

Vis Medlemmets Profil
Jeg har en tipp henger med el motor til hydraulikk pumpa, strømen til el motoren går fra 12 v batteri på henger.
Jeg har montert en mini kontakt på bilen med strøm tilførsel 6 kvadratsledning fra bilbatteri til kontakt. Ny 6 kvadrats kabel fra batteri på henger til "han" kontakt for å kobles under kjøring :) det batteriet er aldri ladet og batteriet er 2006 mod.
For å kunne flytte strøm kreves det tykkere kabler utfordringen blir hvor mye dynamoen lader. Jeg har 120 A dynamo som totalt lader 3 batterier på det værste.
Edit: glemte at det mest idelle er å ha ett vende rele som sikrer strøm til bilbatteriet først før du slipper gjennom strøm til fritidsbatteri

Vis Medlemmets Profil
custom 95 skrev:Jeg har en tipp henger med el motor til hydraulikk pumpa, strømen til el motoren går fra 12 v batteri på henger.
Jeg har montert en mini kontakt på bilen med strøm tilførsel 6 kvadratsledning fra bilbatteri til kontakt. Ny 6 kvadrats kabel fra batteri på henger til "han" kontakt for å kobles under kjøring :) det batteriet er aldri ladet og batteriet er 2006 mod.
For å kunne flytte strøm kreves det tykkere kabler utfordringen blir hvor mye dynamoen lader. Jeg har 120 A dynamo som totalt lader 3 batterier på det værste.
Edit: glemte at det mest idelle er å ha ett vende rele som sikrer strøm til bilbatteriet først før du slipper gjennom strøm til fritidsbatteri

Ahhhh,endelig et matnyttig svar som det går an å spinne videre på. Shocked

Batteriet i Volvo'en står helt bak i lasterommet,så en kabel derfra og ut ved trekkroken er sikkert overkommelig. Og så ny kabel med kontakt derfra til batteriet i vogna ser jeg også på som lett jobb. Men så var det det dærran rele'et,sikkert det samme som dem kaller et ladeskille,som prioriterer bilbatteriet. Hvordan kobles dette opp,og hvor får jeg tak i et sånt rele? Hadde det i forrige båten,men husker ikke hvordan det var koblet opp.

Volvo?!?!?!?
affraid affraid affraid affraid

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
KliffArne skrev:
custom 95 skrev:Jeg har en tipp henger med el motor til hydraulikk pumpa, strømen til el motoren går fra 12 v batteri på henger.

Ahhhh,endelig et matnyttig svar som det går an å spinne videre på. Shocked

Batteriet i Volvo'en står helt bak i lasterommet,så en kabel derfra og ut ved trekkroken er sikkert overkommelig. Og så ny kabel med kontakt derfra til batteriet i vogna ser jeg også på som lett jobb. Men så var det det dærran rele'et,sikkert det samme som dem kaller et ladeskille,som prioriterer bilbatteriet. Hvordan kobles dette opp,og hvor får jeg tak i et sånt rele? Hadde det i forrige båten,men husker ikke hvordan det var koblet opp.

Mener hellanor selger dem. Koblingsskjema = google.
Batteri bak i Pentaen eeh Vulvaen,
Har du fabrikk montert Webasto eller noe lignende med ekstra batteri? om det er tilfelle er det stor mulighet at skille rele er der allerede

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]