Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

European Weirdo Tour 2012

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

1 European Weirdo Tour 2012 on Fre 20 Apr 2012 - 12:42

Det er sant har blitt nevnt her og der; jeg pådro meg et eller annet i Marokko.
Vel tilbake på det europeiske kontinent sov jeg 13-14 timer hver natt, også i telt, og ble langsomt dårligere.
I siste innspurt for å få med meg litt av Pyreneene før jeg skulle til Geneve og ta flyet hjem til påskefeiring med prinsessene mine, takket Astrid for seg.
Den stygge lyden jeg hadde hørt ved spesielle turtall var IKKE paranoia, og hun døde - på motorveien - igjen. Motoren låter som et steinknuserverk, og trekker ikke i det hele tatt.
Henting med tauebil (IGJEN), og innkvartering på en lokal MC-sjappe, som er autorisert ktm, Honda, Yamaha-verksted.
Verksmesteren konkluderte med at motoren var død, men sa også at jeg - utfra mine beskrivelser - ikke kunne gjort annet enn å håpe det ikke gikk galt, da reparasjon ville kostet minst like mye som å skifte motor.
Flyttet flyavgang til Barcelona, og gjorde meg klar til påske og motorleting.
Sjappa tar ingenting for lagring av Astrid, men ba meg dra hjem og ta meg av jentene mine, og si i fra når jeg hadde sporet opp ny motor.
Skifting av motor, inkl. forgasseroverhaling prissatte de til €400
Pga. varslet generalstreik i Spania, dro jeg tidlig ut på flyplassen, og satt /sov på kald og hard betong i 18 timer og ventet på flyet.
Vel hjemme i Norge var jeg blitt dritsjuk, og hadde 40+ i feber og nyresmerter i en uke.
Infeksjon med påfølgende betennelse i nyrene og dehydrering var dommen fra legen.
Dette er grunnen til manglende blogg og oppdatering.
Motor er nå funnet - igjen med hjelp fra Gerke i Belgia, til den vennlige sum av €250
Forsendelse av motoren kommer på €250 antar vi, og jeg anså det som unødvendig å returnere til den lille spanske byen og bruke masse penger på hotell før motoren var på plass, så jeg sitter litt på vent.
Jeg håper motoren blir sendt i morgen, og har ombooket returbilletten til 24.
Formen er så og si på topp igjen.
Er forøvrig invitert med p tandemhopp fra 4500 meter og HA-traff i Valencia i slutten av måneden. Hoppet skal jeg ta, treffet er jeg usikker på, da reisekassa begynner å bli ganske slunken etterhvert.

Jaja, drøye 7000,- for ny motor, sending OG skifting er ikke noe å si på, så jeg er ved relativt godt mot.
Utfordringen i neste omgang blir å se om jeg klarer å få gamlemotoren hjem.
Jeg vil gjerne dissikere den og finne ut hva som røk, OG ha den som delebase...

Blogg er sendt til bike, og flere kommer hurtig fremover, så jeg kommer à jour igjen.

Her er en liten filmsnutt fra veien BA-138 på vei mot Peloche langs Embalse de Garcia Sola, sørvest for Madrid.
Lytt ekstra ved ca. 1:21 - der får dere høre den stygge lyden som dukket opp ved 3500-4500 rpm, som flere verkstedfolk (også på Yamahaverksteder) i Marokko avfeide som paranoia.
Jeg skrudde ut kamkjedestrammeren, nullstilte og smurte den, men det hjalp ikke.
...noe sier meg at jeg IKKE var paranoid...eller i det minste at det var BEGRUNNET...

Sist endret av Haeggis den Fre 20 Apr 2012 - 13:52, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

2 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 21:04

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Da er ny motor fikset!
'92 TDM 850. 45000km, full service med kamkjede og ventilkontroll og -justering gjort på 40000. Forgassere følger med. Selger sender motor til verkstedet, og DE betaler ved mottak. (jeg overfører til dem)

Totalpris for motor, gassere og transport; €440 !!!

Very Happy cheers sunny king

3 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 21:06

Nice! bom

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

4 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 21:12

KnutR

Admin
Knællbra! Da blir det mer show!

Vis Medlemmets Profil

5 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 22:03

Superduperfabelfantastisk! cheers
Da er det bare å komme seg ut på veien igjen Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

6 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 22:11

cheers erru komme deg til Spania bounce

Vis Medlemmets Profil

7 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 25 Apr 2012 - 22:16

Dette var gode nyheter Hæggis!

Vis Medlemmets Profil

8 Re: European Weirdo Tour 2012 on Man 14 Mai 2012 - 10:59

Haeggis Softline skrev:
Lytt ekstra ved ca. 1:21 - der får dere høre den stygge lyden som dukket opp ved 3500-4500 rpm, som flere verkstedfolk (også på Yamahaverksteder) i Marokko avfeide som paranoia.
Flott at du har fått ny motor. Hadde selv en TDM900 i 9 år i Norge. 850-motoren er også svært så driftssikker. :)

Den knatrelyden (om jeg hørte rett) høres svært mye ut som enten helt og totalt utslitte lager i veiv/råde. Jeg tenkte også på at kamkjeden "hoppet", men da skulle vel ikke problemet vart noe lengere enn etpar-tre sekunder før totalhavari uansett.
En annen mulighet er fravær av stempelringer og da er det nok stemplene som rakler.
Du skriver motoren "døde"; kan du tørne den eller står den fast? Ved null komp og ingen stempelringer kan jo et stempel ha satt seg "på tvers". Er siste tilfelle tror jeg ikke det er mye å prøve å sette sammen igjen da motor/blokk sannsynligvis er vridd og du kommer aldri til å få motoren "god" igjen..
Uansett god tur videre og lykke til med å evt få motoren hjem. :)

--
Bikeridr
-Riga-

Vis Medlemmets Profil

9 Re: European Weirdo Tour 2012 on Man 14 Mai 2012 - 22:44

Ooki.
Status:
-er nå rett sør for Andorra.
Nymotoren er fantastisk. :-D
Det ble €628, ikke 400, da kødden jeg kjøpte av løy som fy.
Kamkjedet var utslitt, ventilene trengte justering, forgasseren totaloverhaling, osv.
Også måtte de spesiallage motorfester.
Pytt. :-P

Det merkelige NÅ, er at den rare lyden FORTSATT er der! OG fant jeg ut etter å ha kjørt uten syk vindstøy eller musikk på møkkavei; lyden kommer ved heftig humping også...
Lurer på hva pokker det er. Ikke motoren i hvertfall.

Ser ut som sønnen til Nomaden redder dagen med gamlemotoren. :-D Han skal på tulletur rundt i Europa med bil i juni.

Btw; det var 0,5 liter olje på gamlemotoren. Kvelden før kollapsen var det plenty. Kanskje 140-160 over tid ATTER en gang ble for mye for den gamle kroken.

Uansett; min YAMAHA XTDMZ 850 går så det griner :-D

10 Re: European Weirdo Tour 2012 on Man 14 Mai 2012 - 22:51

Haeggis Softline skrev:
Det merkelige NÅ, er at den rare lyden FORTSATT er der! OG fant jeg ut etter å ha kjørt uten syk vindstøy eller musikk på møkkavei; lyden kommer ved heftig humping også...

Det er det jeg alltid har sagt,de rare lydene du hører er inni hodet ditt Twisted Evil

11 Re: European Weirdo Tour 2012 on Man 14 Mai 2012 - 22:55

Stemmer i hodet kun på spesielt turtall? :O

12 Re: European Weirdo Tour 2012 on Man 14 Mai 2012 - 23:16

Flott, at du er på vei, gi lyd når vi må gå inn på Bike. no for å lese blogg.
God tur videre bounce

Vis Medlemmets Profil

13 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 8:38

KnutR

Admin
Haeggis Softline skrev: ......
......

Grattis med ny motor! Astrid fortjente det der!
Når det gjelder lyden.. Har du med deg gaffa (dumt spørsmål...)?
Begynn med å teipe "i spenn" ting det kan være, dvs skjold, speedokabel, tute, skjegget til piloten etc.. Eliminasjonsteknikk by gaffa.

Jeg hadde tilsvarende irriterende lyd på et bestemt turtall på Shadowen, og ca 4 meter gaffateip seinere (i småbiter) stoppa lyden når jeg teipa opp en slags metall/fjærstrømpe over bremseslangen.. Det er 4 år siden, teipen har falt av, lyden er der fremdeles og jeg har ikke funnet på noe lurt å gjøre med det.....
Laughing

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

14 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 9:41

Ja. ;-)
Jeg har med gaffa. Og har hengt over fronten på sykkelen for å lokalisere lyden, fordi jeg ikke føler for å dekke hele sykkelen med gaffa, men også fordi jeg er NESTEN sikker på at det er innenfor kåpen en plass o_O
This ain't no real biggie.
Men lyden ødelegger filmene jeg lager...DET er verre!

15 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 9:49

Det med irriterende lyder - de forvinner ved en viss hastighet ...sånn ca. 250 - etter det er det bare godlyd ; vindsus og motorbrøl.... What a Face

Vis Medlemmets Profil

16 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 10:10

Nettopp. Så jeg ligger naturligvis så mye som mulig godt over 200.
Jada... What a Face

17 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 10:25

Det KAN dog bli noe vrient å holde den farten på dagens første etappe. Skal opp et fjellpass i 2300 meters høyde mot Andorra.
Grusvei som ingen jeg klarer å kommunisere med vet om er dekket med snø eller ei.
Er det snø får jeg vel gi EKSTRA mye gass og surfe oppå o_O :O

Hahha! :-D

18 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 16:25

Ooooki. Jeg kom over passet. Helvetes mye gjørme til tider, men stort sett greit.

Men NÅ - nå har den nye motoren gitt seg!!!!!!!!!!!!!!
:sho Crying or Very sad ck: Crying or Very sad : Sad evil: What a Face Evil or Very Mad

Greit at man skal sjekk olje ofte, men jeg sjekket i går ettermiddag og da var det greit.
Kom over passet, så var det dødt.
Peilet vantro oljen. Det var lite, men ikke SÅ lite.
Fylte uansett på en liter, fikk til slutt start igjen, men bare på én sylinder.

Så - etter 30 mil med moro sitter jeg igjen utenfor et Yamahaverksted hvor heller ingen kan engelsk...

(*alle banneordene som er oppfunnet*)

19 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 16:39

Det må være guds vrede - du banner og drikker for mye ..... + endel annet... albino

Vis Medlemmets Profil

20 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 17:05

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Det første verksmesteren spurte om var; "You go offroad? Over 2000 meter?"

Jeg bekreftet det, han nikket og smilte og sa tennpluggen var brent.

Det viste seg å være korrekt. :-P
(et vanlig problem, og noe han har fikset på mange slike som har kjørt samme passet jeg tok :-P )

Forgasserne til Tdm/Xtz skal gå med mye bensin, og over 2000 meter får de problemer ved veldig hardt arbeid og brenner pluggene.

De skiftet plugg, og alt er fint igjen :-D

...dæggen, jeg var nær ved å gråte når de trillet henne inn.

21 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 17:09

Hahaha Very Happy

Godt det ordner seg!

Hæggis, gjør som følger: ta deg en øl:)

drunken

Vis Medlemmets Profil

22 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 21:15

..."jeg er den kuuleste som finnes" ...... synes du blir lett hysterisk til å være så kuul.... tennplugger ... afro

Vis Medlemmets Profil

23 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 22:19

Jeg er bare ganske enkelt kulest, ikke kuuulest.

Jammen, for pogher; hvem fen VET foer man proever at tennpluggene paa en Super T eller TDM brenner ved hardt arbeid over 2000 meter?

...pass deg du, foer jeg tenner paa alle pluggene!!! :p
affraid Very Happy Laughing

24 Re: European Weirdo Tour 2012 on Tir 15 Mai 2012 - 22:26

Haeggis Softline skrev:Jammen, for pogher; hvem fen VET foer man proever at tennpluggene paa en Super T eller TDM brenner ved hardt arbeid over 2000 meter?

Hardt arbeid er det ingen av oss som har forutsetninger for å vite noe om rabbit

Du skal se at det bare er pluggene som har gitt seg på den andre motoren,også silent

25 Re: European Weirdo Tour 2012 on Ons 16 Mai 2012 - 8:21

Det står en rekke av motorer etter Hæggis gjennom europa .... hver gang det kommer et lite host blir motoren byttet... bounce

....er ikke det kontraktsbrudd med DDT at du skriver her Hæggis ? alien bounce

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next