Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

1984 Suzuki FZ50 Restaurering

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Man 9 Jul 2012 - 22:22

Da var dagen kommet og den nye mopeden er hentet!
Jeg kjøpte denne igår, sammen med en ekstra motor, ekstra sylindre og litt småknæsk! Den starter og går, er registrert og er "grei", men forgasseren trenger justering, bremsene må sees over, lysene er litt til og fra og dekkene må byttes. Et annet problem er at gjengene til eksosinnfestningen i sylinderen er borte i det ene hullet(ser ut til at det skal være to ulike dimensjoner på boltene?) Dette tenkte å prøve å reparere med en helicoil imorgen, og om ikke det går så har jeg to andre sylindre, men som trenger en honing/overhaling..

og så skal den med tiden lakkeres.. Det blir vel etterhvert et omfattende prosjekt, men meningen er at det ikke skal koste like mye som AC´en og jeg skal gjøre all lakkingen selv etc.. Så det blir ikke så fancy, men mer en brukssykkel som vi(kjæresten) skal ragge til byen med..

Planen først nå er å få den kjørbar slik at hun kan bruke den til helgen, deretter skal jeg ta ting litt etterhvert. Vi har ikke helt bestemt oss for farge, men jeg tror det blir en kombinasjon av hvit og mørk rosa metallic.. (jeg har idag bestilt nye emblemer i denne rosa fargen)

Utgangspunket, her i en ganske tilsvarende garasje-lakk som var på AC50´en...

Vis Medlemmets Profil

2 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Tir 10 Jul 2012 - 22:04

Ikke mye aktivitet på dette forumet, men er da uansett fint å ha en logg for eget bruk..

Idag har jeg begynt på litt småfiks av mopeden og konklusjonen er vel at Suzuki heldigvis lager gode mopeder, og at 16åringer uten peiling ikke burde skru på dem..

Første mål/hindring var å sette en helicoil i eksosfestet.. Men, her har det vært folk på ferde tidligere, så hullet var helt deformert samt at ene kjøleribben var knekt av..

Løsningen da ble å finne fram en av de andre sylindrene og sette igang med å rengjøre denne. Den ble så kontrollmålt etter alle kunstens regler

Utifra målene:

Så fant jeg ut at jeg faktisk hadde hele 0.2mm å gå før den nådde max-mål, som ville resultert i boring og nytt overdim. stempel. Den ble så honet og kontrollmålt igjen..

Deretter fikk den litt lakk på seg, og er klar til montering imorgen.

Senere på dagen fikk jeg demontert stempelet (Som visstnok var nytt) og sett litt på dette.. Jeg mistenker at stempelringene har blitt byttet om samt at den ene satt litt fast i sporet sitt. Det er også noen riper i stempelet. Jeg kommer til å kontrollmåle ringene og stempelet imorgen, men jeg håper å få tak i et nytt stempel iløpet av morgendagen da det ikke såg så all verden ut..

Ellers så klaget forrige eier på at den ikke gikk skikkelig, og det var mye som tydet på forgasserproblemer.. Jeg tror den får ALT for mye bensin. Så imorgen skal jeg bytte dyse, kontrollere flottør og sette den tilbake til org stand(men med 60 dyse istedet for 57.5)

Som dere ser har noen glupinger hevet nålen helt opp (den skal stå på 3.hakk) Shocked

jeg vet ikke hvilken dyse som står i, og jeg vet iallefall ikke hvorfor de har "boret den opp", da det eneste de har gjort er å bore helt ytterst i dysen.. Rolling Eyes

Ellers så var det MANGE løse skruer og bolter som jeg har renset og tightet med locktite idag. bl.a forhjulet, gaffelen foran, motorfester bak etc... Evil or Very Mad

Jeg syntes også at spes frambremsen var litt dårlig, men da jeg tok av trommelen så var belegget helt fint og wiren er tilsynelatende ny. Problemet var at all dødgangen ble tatt opp av wiren, slik at den nesten ikke kunne strammes noe mer. Dette måtte jo selvsagt også rettes opp i, sammen med litt smøring/pussing av tromler og belegg..

.

Håper på å få den kjørbar iløpet av morgendagen.. clown

ja og så har jeg fått verkstedshåndbøker til AC´en.. bounce

Vis Medlemmets Profil

3 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Ons 11 Jul 2012 - 6:00

Jeg venter egentlig på bilde av FZ med clip-on styret der du har lovt å montere det.. Utover clip-on'et er det trim-spec'en som intresserer..

-Pluss posebildene til maddammen når du er ferdig.. rabbit

Vis Medlemmets Profil

4 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 15 Jul 2012 - 20:31

hehe... så lenge jeg ennå ikke har fått den til å fungere så tror jeg ikke at jeg får så mye som et bilde av henne.. Suspect

Har nå bestilt ny 45mm trimsylinder, ble litt lei av den gamle dritten.. og når ny(i forhåpentligvis god kvalitet) koster under 1000kr så er det ikke mye å spare på å pusse på det gamle rasket.

Ellers så virker nå alle lysene, bremsene og div som tidligere eier har ødelagt. Det er nummeret før jeg skal be om en slags kompensasjon for å selge noe som hadde egnet seg best i esker. En ting er å selge en delesykkel eller rep. objekt, men når det er skilter og sykkelen er tilsynelatende i bruk så burde den være i sånn halvveis stand.. Jeg tenker f.eks på at ALLE skruene og muttrene var løse og at ledningsnett etc gikk på kryss og tvers med ulike brudd..(ledningene fra statoren subbet i hjulet og var så godt som røket over). Sylinderen var jo så og si skjært, forgasseren var ikke helt i lage.. etc etc..

Men, det skal nok bli en ordning på det! Jeg hadde bare ikke tenkt å demontere den helt i molekyler før det gikk an å kjøre med den.. :)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Tir 17 Jul 2012 - 8:48

Du er flink. Artig med disse "små-prosjektene"..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Lør 21 Jul 2012 - 19:10

Begynner egentlig å bli lei hele FZ´en... Kjæresten skulle hørt på meg og kjøpt (fått) den nye Vespaen som jeg ville ha..

men men.. det er vel bare å begynne i ene enden. Problemet nå er at den ikke vil starte i det hele tatt..!

Limer inn et innlegg jeg postet på mopedportalen.com, i håp om at kanskje noen her har noe gode tips! Jeg er iallefall helt blank.. scratch

Jeg har:

- Byttet Sylinder/stempel og alle pakninger. Alle klaringer er riktige, pakninger er nye og alt er montert med riktig moment.
- Demontert og renset forgasser og innsug. Reedventilene såg tilsynelatende bra ut. Flottørhøyden er riktig (22.4mm), nålen står i org posisjon.
- Kontrollert det elektriske.

Den har flere ganger siden jeg kjøpte den startet, men så stoppet og ikke ville starte igjen. Først trodde jeg at det var pga rusk i forgasseren el noe i den duren. Den gamle sylinderen/stempelet var heller ikke bra så den hadde dårlig kompresjon før den tilslutt skjærte seg. Jeg kjøpte så en ny 45mm sats fra Mcdeler, og etter at jeg monterte denne så startet den på første kicket, men etter at jeg stoppet den så ville den ikke starte igjen..

- Om jeg sprøyter startgass i forgasseren så starter den med en gang, men går kun på startgassen.
- Vakumstyringen til forgasseren virker ikke, og det renner bensin til forgasseren hele tiden(men ikke noe lekkasje ut av forgasseren igjen, så flottøren og flottørnålen virker tilsynelatende)

Hva jeg ikke kan utelukke:

- Lekkasje i veivhuset slik at den ikke klarer å lage nok vakum til å suge inn bensin/luft. Noen som vet hvor mye vakum jeg bør ha? Tenkte å måle dette imorgen.
- Slitt forgasser. Den er "godt brukt" men er tilsynelatende ok. Jeg har ikke helt troen på at f.eks en slitt nål kan føre til at den ikke vil starte, men kanskje det er mulig?
- Jeg har ikke målt coilen, så kanskje den ikke har nok kraft til å gniste når det blir trykk i sylinderen? Dette kan jeg også måle imorgen.
- Batteriet er ikke helt tipp-topp, men vet ikke hvor stor betydning det har? Det viser rundt 6v etter lading, men har ikke belastningstestet det.

Noen andre forslag?

Vis Medlemmets Profil

7 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 22 Jul 2012 - 13:52

Idag koblet jeg til et vakum-meter og prøvde å starte den, den startet da forholdsvis greit.. og etter å ha skrudd lufteskruen ganske langt inn så gikk den faktisk ganske greit. Jeg mistenker at mye av problemene kommer av falsk luft.

1) Vakumslangen som går fra bensinslangen er altfor stor og tetter ikke rundt nippelen på forgasseren. Siden membranen ikke virker uansett så tenkte jeg at det ikke gjorde så mye, men den vil jo selvfølgelig suge inn falsk luft der.. jocolor

2) Bunnpakningen på sylinderen fikk en liten rift (fra bolten og ut) da jeg monterte den. Jeg tenkte (igjen) at det ikke gjorde noe, men jeg glemte jo helt at luft/bensin-blandingen skal passere kun noen mm lengre inne.. jocolor Jeg brukte også pakningsstoff på denne, og i etterkant har jeg lurt på om dette kanskje ikke er lurt.. Innspill? På jobb (H-D) bruker jeg ikke det på sylinderfotpakninger i papir, kun en liten dråpe i skjøten på blokken. geek

3) Pakningen mellom forgasser-innsug og innsug-blokk tror jeg er tett, men igjen.. det er gamle pakninger med litt lurium på.. jocolor

4) Jeg har nytt pakningssett på posten, så jeg tror jeg må hente det imorgen og gjøre en grundigere jobb på dette området.

5) Kan jeg bruke toppakningen på nytt om jeg gløder den litt? (mest pga at jeg kun har 41mm pakninger)

45mm sylinder vs org 41mm sylinder(skjært for anledningen)

Skylleporter i org sylinder

Skylleporter i trimsylinder

Syntes dette var litt merkelig.. Dvs, det ser vel igrunn ut som at 45mm sylinderen kun er en oppborret 41mm sylinder. Men om man ser på portene inne i sylinderen så er dem tilsynelatende mindre som følge av boringen..

Vil dette ha noe effekt?

Ellers så gikk den fint, men plutselig ville den ruse seg opp, og det var vanskelig å holde jevn tomgang.. Så igjen, falsk luft.. jocolor

Vis Medlemmets Profil

8 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 22 Jul 2012 - 17:00

FZ50 prosjekttråd..hadde jeg aldri trodd jeg ville se..hoho

Den rusinga er sikkert falsk luft som du sier men kan jo også være at forgasseren er tett i en de "ekstra" kanalene utenom hovedysa? reagerer den når du stiller på blandings skruen?

Husker når vi skrudde av bensinkranen så ville moppene alltid ruse seg rett før de var tom og stoppa.

Ellers kan du jo ta startgass og sprøyte litt forsiktig på plasser du tror den leker mens den går, du pleier å høre med en gang hvor den lekker da.

FZ50 begynner jo å bli såpass gammel at simmeringene til veivhuset kan jo lekke også, på tennings sida er det jo enkelt og teste med startgass, skrur du av dekselet ser du kanskje om det renner gørra fra veivhuset inn der, andre siden vet jeg ikke hvordan ser ut på slike automatic mopper.

Uansett, lykke til

Vis Medlemmets Profil

9 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 22 Jul 2012 - 21:28

gammabusa skrev:FZ50 prosjekttråd..hadde jeg aldri trodd jeg ville se..hoho

Den rusinga er sikkert falsk luft som du sier men kan jo også være at forgasseren er tett i en de "ekstra" kanalene utenom hovedysa? reagerer den når du stiller på blandings skruen?

Husker når vi skrudde av bensinkranen så ville moppene alltid ruse seg rett før de var tom og stoppa.

Ellers kan du jo ta startgass og sprøyte litt forsiktig på plasser du tror den leker mens den går, du pleier å høre med en gang hvor den lekker da.

FZ50 begynner jo å bli såpass gammel at simmeringene til veivhuset kan jo lekke også, på tennings sida er det jo enkelt og teste med startgass, skrur du av dekselet ser du kanskje om det renner gørra fra veivhuset inn der, andre siden vet jeg ikke hvordan ser ut på slike automatic mopper.

Uansett, lykke til

Takk for det:-) Her er er det oldschool-Suzuki 50cc det går i alien

Den reagerer på både lufteskruen og spjeldstopperen, og forgasseren ble rengjort/demontert i molekyler igår.. justeringskruene er kanskje ørlite grann slitte, men det kan jo til en viss grad justeres bort. Nål og flottørnålen ser greit ut, og den fløder ikke over..

Jeg har ikke hatt av noen deksler ellers, men har en reservemotor som jeg ev kan studere litt. Sikkert ikke noe stor oppgave å kun bytte simringene, men jeg får se om den går først :)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 22 Jul 2012 - 23:43

prøv startgass trikset og finn ut hvor den suger falsk siden alt det andre er OK, du har selfølgelig sjekka at gasswire/forgassarstempelet/chock går lett og helt tilbake?

Ellers er det eneste jeg kommer på i farten at tenninga er helt på jordet slik at den går seg ekstremt varm og begynner å ruse av den grunn.....

Vis Medlemmets Profil

11 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Man 23 Jul 2012 - 6:47

Noen ganger trekkes falsk luft inn gjennom toppen av forgasseren. Sjekke pakninger der? Slik ei litta gummihette i overgang mellom wire og forgasser har en tendens til å bli ignorert, er det ikke tett der wireen kommer inn kan det også være et problemområde.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Tor 27 Des 2012 - 16:44

Ettersom at AC50´en snart er ferdig og R6´en er noenlunde klar for våren, så var det på høy tid å dra fram igjen denne her..

Planen er å fikse motoren og lakkere alt sammen.. Denne får nok et litt stramt budsjett, så alt arbeidet blir nok gjort hjemme i garasjen.. geek

Jeg begynte idag med å ta ut motoren. Denne er festet med 1 gjennomgående bolt + feste til støtdemperen. I tillegg er det 4 ledninger fra statoren, 1 oljeslange, 1 bensinslange, 1 vakumslange og gass/choke/oljepumpe/bremse -wire. Stort enklere blir det ikke rendeer

Jeg har ennå ikke fått den til å gå skikkelig samt at drivkjedet er for mye slakk i. Planen er å bytte kjedet og strammerne, bytte alle pakninger/simringer og deretter sette den sammen igjen. Tror ikke jeg deler blokken eller gjør så mye utav det. Delene ellers inni såg fine ut, med unntak av svinghjul/stator som tydeligvis har vært utsatt for vann..

Disse har jeg mest sannsynlig nye(brukte) av på loftet.. Basketball

Vis Medlemmets Profil

13 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Tor 27 Des 2012 - 22:16

Artig med vinterprosjekter!
Stå på, du får det helt sikkert til Wink

Vis Medlemmets Profil

14 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Lør 12 Jan 2013 - 15:36

Er igrunn sørgelige greier dette her.. Merker stor forskjell på en 1-eiers AC50 og denne som X-antall 16åringer har hatt fingrene i..

Men nok klaging.. Rammen, tanken og diverse er demontert og skal forhåpentligvis lakkeres om noen uker. Jeg hadde først tenkt å bruke malingsfjerner, pussepapir og den slags på delene, men det spørs om ikke det blir et besøk hos noen med sandblåser istedet..

Vis Medlemmets Profil

15 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Tir 29 Jan 2013 - 21:49

Hva skal man si...

Vis Medlemmets Profil

16 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Ons 30 Jan 2013 - 7:42

Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Kult med to prosjekter i hver sin ende av budsjett-skalaen! Jeg har trua på at du får et bra resultat av denne også, selv om du ikke gidder å åpne lommeboka noe nevneverdig. Jeg mistenker at du har fått tildelt fler "perfeksjonist-gener" enn flertallet i befolkningen, derfor har jeg trua på at dette blir bra! flower

Vis Medlemmets Profil

17 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Ons 30 Jan 2013 - 18:44

Lommeboken er nok åpen og foret er vrengt for lenge siden, så cheap´o er det nødt til å bli. Men gøy det også rendeer

Etter å ha studert de lakkerte delene idag, så var jeg vel kanskje ikke helt fornøyd med finishen selv om kollegaene min mente det var "bra nok".. Jeg er vel i overkant perfeksjonistisk, men som regel står ikke kunnskapen og tålmodigheten i stil med tankene så da blir det litt så som så..

Nytt glass til flottøren/bensinmåleren kom i posten idag king

Vis Medlemmets Profil

18 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 17 Mar 2013 - 14:17

Nå er det på tide å få denne klar rendeer

Mesteparten av delene er lakkert.. Eneste som gjenstår er felgene, lyktehuset, luftfilterboks og muligens motordekslene.

Har en stor pakke på vei i posten, med nye skjermer, nye bolter, bremser, foringer, deksler, forgasser, tenningslås etc etc..

Så, forhåpentligvis så mangler jeg kun drivkjede(270x64), men dette håper jeg at suzuki-forhandleren kan ordne.. bounce

Ja, og så nye dekk da.. :)

Noen timer i garasjen til helgen så tror jeg at det kan se ut som en moped igjen.. king

Vis Medlemmets Profil

19 Re: 1984 Suzuki FZ50 Restaurering on Søn 11 Aug 2013 - 20:17

Funker gjør den iallefall...Very Happy 

Samboeren er mer enn fornøyd og trives kjempe godt på det rosa lynet.. Det er visst mye gøyere dette en tungsykkel...king 

Det er fortsatt litt kosmetiske ting som må fikses, men det får bli til vinteren..:-)

Caferacer?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]