Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Moto Guzzi 850 - 1974

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Moto Guzzi 850 - 1974 on Fre 27 Jul 2012 - 13:55

I går var jeg på Risløkka Trafikkstasjon for å vise sykkelen, som ble importert fra Sverige i 2010. Det er alltid spennede å se hva de sier, og om det blir noen mangler av noe slag. Som vanlig var jeg ute i siste liten, og fikk montert horn, fikset bremselys bak og byttet skive foran, så sykkelen var klar tre kvarter før jeg hadde time. Just in time... rabbit

Her venter jeg foran porten:

Det var stipulert 90 min. på visning, men tror det tok noe over to timer til sammen. Resultatet var at det ikke ble noen anmerkninger, og den er klar for registrering. sunny Sykkelen fikk status som "bevaringsverdig kjøretøy", så da slapp jeg kravet om lydtest (forbikjøringstest) også. Takk til ansatte ved Risløkka Trafikkstasjon, snakket med flere hyggelige motorsykkelentusiaster som jobber der.
king

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Fre 27 Jul 2012 - 14:00

Kult! Grattis! :-D

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

3 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Søn 16 Jun 2013 - 22:44

Da har jeg fått overhalt gaffelen med nye innerben, simmeringer og nye demperinnsatser. Denne har altså cartridge-dempere, jeg mener Moto Guzzi var først ute med dette. Ellers har den fått nye dekk, Dunlop TT 100. Dette er racing-dekk fra slutten av 60-tallet, men med moderne gummiblanding. Sykkelen ble med dette noe helt annet å kjøre. Very Happy

Noen dagsferske bilder:

Sist endret av mortal den Ons 18 Nov 2015 - 18:20, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 14:15

Fikk en lekkasje i bunnen av gaffelen, som gjorde at oljen som skal smøre gaffelen (cartridge-demper) rant ned på bremseskiva, og oljen sauset inn klossene godt også. Ikke mye bremser etter det. Shocked 

Men ikke så galt at det ikke er godt for noe: Jeg stakk innom MC Artikler i Asker (butikken i Waldemar Thranes gate er dessverre nedlagt), der hadde de DP-klosser (Dunlopad) som passet til Brembo F08-kaliperen. Gaffelbenet fikk ny olje (hele 50 ml), og bunnskruen ble strammet. Skive og kaliper ble vasket rene for oljesøl, og nye klosser montert. Tidligere kjørte jeg med EBC sinterklosser, men det ble en vesentlig forbedring med DP-klossene, også disse av sinter-typen. Bremsene har nå skikkelig bitt, jeg var ikke fornøyd med de tidligere.

Heiv av fremhjulet, og satte inn nye SKF-lager i samme slengen også. De gamle lagerne var modne for utskifting.

Har også byttet over ene innsuget fra den andre Guzzien, fikk mistanke om at den den fikk falsk luft i koblingen mellom forgasser og innsug tidligere. Resultatet er i alle fall bedre gange, og friskere akselerasjon. Sammen med bedre bremser ble dette nesten som å ha en ny sykkel.

king

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 14:31

Er jo uten tvil en skikkelig motorsykkel det der ja.... hva kom den på ferdig regget og fikset?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 14:54

Takk, takk! Surprised Det er en trivelig maskin å kjøre.

Den kostet nok noe mindre enn Hayabusaen din, antar jeg. Importerte den fra Sverige, ble ca. 30.000,- NOK inkl. mva. Engangsavgiften var vel ca. 3.400,-, så har jeg vel brukt kanskje 3-4.000,- på deler (rep.sett kaliper, bremseskive, klosser, gaffelben, simmeringer, cartridge-dempere, nye horn).

Sykkelen er jo billig å eie, siden den er veteran. De årlige utgiftene er ikke så gale, kanskje en tusenlapp i året med forsikring og årsavgift, så det er ikke så ille om den ikke brukes så mye. Men nå kjører jeg med den daglig.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 17:51

Jeg liker sånne "annerledes-mopper",har jeg funnet ut drunken 

8 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 18:17

Cool. og med inngravert logo på gaffelbeina:shock: 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 18:26

lazyboy skrev:Cool.  og med inngravert logo på gaffelbeina Shocked 
Godt observert! Det er ikke så mange av Guzzi-gaflene som har dette, det er en av detaljene jeg liker selv også.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 20:01

KliffArne skrev:Jeg liker sånne "annerledes-mopper",har jeg funnet ut drunken 

Har det kanskje streifet deg at du liker annerledes-mopper, fordi du er annerledes selv?? tongue 

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 20:21

99Trollerud skrev:
KliffArne skrev:Jeg liker sånne "annerledes-mopper",har jeg funnet ut drunken 

Har det kanskje streifet deg at du liker annerledes-mopper, fordi du er annerledes selv??  tongue 

Har ikke bare streifet meg,jeg er fullt inneforstått med det.

Og det plager meg ikke,heller afro 

12 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Man 29 Jul 2013 - 21:18

mortal skrev:
lazyboy skrev:Cool.  og med inngravert logo på gaffelbeina Shocked 
Godt observert! Det er ikke så mange av Guzzi-gaflene som har dette, det
er en av detaljene jeg liker selv også.

Egentlig snodig at jeg så det.Ilder`n hjemme sier nemlig at jeg ikke ser noe av det som skulle vært gjort her hjemme.Very Happy 

For øvrig er vel Italia veldig glad i å sette logo på alle mulige deler på mc.
Husker jeg leste noe om en Breva som hadde flere merke logoer en det som regnes for "over the top"

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Tir 30 Jul 2013 - 4:32

mortal skrev:Takk, takk! Surprised Det er en trivelig maskin å kjøre.

Den kostet nok noe mindre enn Hayabusaen din, antar jeg. Importerte den fra Sverige, ble ca. 30.000,- NOK inkl. mva. Engangsavgiften var vel ca. 3.400,-, så har jeg vel brukt kanskje 3-4.000,- på deler (rep.sett kaliper, bremseskive, klosser, gaffelben, simmeringer, cartridge-dempere, nye horn).

Sykkelen er jo billig å eie, siden den er veteran. De årlige utgiftene er ikke så gale, kanskje en tusenlapp i året med forsikring og årsavgift, så det er ikke så ille om den ikke brukes så mye. Men nå kjører jeg med den daglig.

....det er jo det som er problemet BNP øker ikke med slik virksomhet.... jeg gjør jo dette for landets beste!

....er det noe trimmingspotensiale ?

...regner med at det er under 100 gamp og dermed i praksis ubrukelig ...

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Tir 30 Jul 2013 - 5:27

Haya99 skrev:
....det er jo det som er problemet BNP øker ikke med slik virksomhet....

Nei, Vestens BNP øker ironisk nok ved å forbruke det andre har produsert.. Bra du vil støtte en slik logikk..

Haya99 skrev: jeg gjør jo dette for landets beste!

Og vi er evig takknemmelig for ditt bidrag..

Haya99 skrev:..er det noe trimmingspotensiale ?  

Litt, men du har mer?

Haya99 skrev:..regner med at det er under 100 gamp og dermed i praksis ubrukelig ...

Faktisk enig.. Hadde en Duc en gang. En 750. Jeg måtte lete etter små bakketopper for å få den på bakhjulet. Det var ikke noe morro i lengden.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Tir 30 Jul 2013 - 12:21

Haya99 skrev:
mortal skrev:Takk, takk! Surprised Det er en trivelig maskin å kjøre.

....det er jo det som er problemet BNP øker ikke med slik virksomhet....  jeg gjør jo dette for landets beste!

....er det noe trimmingspotensiale ?  

...regner med at det er under 100 gamp og dermed i praksis ubrukelig ...
Hyggelig at du er en god sosialdemokrat, og tenker på landets beste ved å holde andre virksomheter i gang. Men for meg er mye av moroa å gjøre mest mulig selv, lære mer, og kjenne maskinene jeg bruker. Det jeg bidrar med er jo å handle en del deler og serviceprodukter, det blir ikke rent lite det heller. Jeg tør ikke lenger føre oversikt over kostnadene... Shocked 

Jo, alt kan jo trimmes. Denne sykkelen har bla et svinghjul på 8,5 kg, noe som er tydelig når man kjører den. Men jeg kommer ikke til å røre denne motoren her, den skal få være som den er. Jeg har en annen Guzzi som skal bygges om, og der er det mer aktuelt å trimme. (Mer ccm, ny kam, lettere svinghjul/clutch, større forgassere, lett porting).

Denne Guzzien skal ha ca 65 hk, om jeg ikke husker helt feil. Motoren går fint, og man cruiser uanstrengt i 120 km/t på landeveien. Men det er sikkert ikke noe for deg, man må sette pris på det enkle og rene for å trives med sånne maskiner. Cool

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Fre 29 Nov 2013 - 21:46

Rolling Eyes  Detta er da alldeles ikke noe "anner-ledes-moppe"!!!! Det er bare ammatører som kaller en ånnkli Mottor-sykkel for annerldes @ 
"Annerledes"-sykkla kommer fra østen de.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Fre 6 Mai 2016 - 12:26

Denne sykkelen solgte jeg til en kamerat for en tid tilbake, noe jeg har angret på hele tiden. Den ble kjøpt tilbake i fjor høst, og er nå klar for gata igjen.  king

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Tir 10 Mai 2016 - 17:50

Fin moppe.

Hvordan går det med prosjektet?

19 Re: Moto Guzzi 850 - 1974 on Tir 10 Mai 2016 - 23:02

Takk Kliff! Har ikke gjort all verden med prosjektet, men i dag fikk jeg et par dekk levert på døra. Må komme meg videre der ja...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]