Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Mitt første løp i Roadracing.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Mitt første løp i Roadracing. on Ons 1 Aug 2012 - 13:18

Hei,

Jeg har vært på ACR i Mo i Rana og kjørt Roadracing i sommer og her er litt av hva jeg har vært med på.

Første del startet 28. Juni med Bikeport sitt arrangement hvor jeg er instruktør i gatesykkelgruppa.
Mandag 2. Juli var det duket for Norgesmesterskap og Norgescup i Roadracing hvor jeg debuterte i konkurranse som 41 åring og startet i følgende grener: 2-timers enduranceløp, Sprintløp, C-klassen og Rookie 600 i Norgescupen.
Så var det tid til litt ferie som ble tilbrakt i Bergenstraktene med besøk til familie og venner, hvorpå turen gikk opp igjen til ACR og nytt instruktørarbeid og klubbløp sto på dagsordenen.

Sprintløp:
Sprintløp foregår slik at det er fire førere som stiller til start pr. heat, hvor det er de to første i mål som etter kun en runde som går videre. Jeg klarte meg bra innledningsvis men ble slått ut i semifinalen etter en dårlig start.

2-timers enduranceløp:
Dette forløper seg slik at det er to fører som bytter på å kjøre med vær sin sykkel. Det ble bestemt at det skulle maks kjøres 30 minutter av gangen pr. fører og at det minimum skulle være fire bytter under løpet. Jeg stilte opp sammen med min gode kompis Bjørn Melvær fra Ytre Enebakk. Løpet ble startet kl. 2210 i flott midtnattsol med ordentlig endurancestart hvor førerne står på den ene siden av banen og temapersonellet holder motorsykkelen på den andre siden, hvorpå føreren må løpe over banen til sykkelen i det starten går. Vi hadde en grei start og kriget om andreplassen på første delen av løpet. Etter 30 minutters kjøring av Melvær var det min tur ut på banen. Da begynte det å regne allerede på min første runde og dette var ikke heldig da jeg kjørte på slicksdekk (umønstrede racingdekk). Jeg beholdt roen å tenkte at jeg må kjøre såpass lenge at min makker eventuelt rekker å skifte til regndekk på sin motorsykkel. Jeg kjører inn for førerbytte igjen etter etter ca. 20 minutter og ser at Melvær fortsetter på slicksdekk. Han er en erfaren fører å takler de vanskelige kjøreforholdene bra og vi beholder en foreløpig 2. plass. I min pause legger jeg om til noen gamle regndekk slik at hvis det tørker opp på banen så holder de litt lenger enn ferske regndekk. Vi har førerbytte igjen og jeg møter en ny regnskyll på vei ut av depotet. Dekkvalget var perfekt og ved det siste førerbytte så hadde vi et solid luke ned til 3. plassen. Siste etappe forløper seg udramatisk og vi kommer i mål på 2. plass, kun slått av et team med A-førere.

C-klasse:
C-klassen er ny for året. Detter er en klasse for de som ønsker å prøve seg i Roadracingløp på en billig måte.
Kvalifiseringen til løpet gikk ikke som planlagt, da det begynte å regne i det jeg kjørte ut fra depotet. Jeg kvalifiserte meg inn til 2. startspor. Løpet er det ikke så veldig mye å si om av det negativet. Det småregnet på halve banen og jeg valgte igjen å bruke gamle regndekk. Det viste seg å være en smart løsning. Jeg vant løpet med 35 sekunders forsprang. Dagen etter hadde juryen ett møte og det ble bestemt at jeg skulle klasses opp til B-fører på dagens løp.

B-klasse Rookie 600:
Detter er den offisielle Norgescupen for 600 kubikk motorsykler.
Jeg måtte stille bakerst på løpet da jeg ikke hadde kjørt kvalifisering for denne klassen. Jeg fikk en god start og etter en del kniving inn første sving hadde jeg avansert noen plasser. Jeg kjempet med å komme forbi Theng Wanwatthana i 4 runder og klarte også å komme meg forbi et par førere til før målflagget kom alt for tidlig etter min mening. Jeg var overasket da jeg fikk se resultatlisten og at jeg hadde tatt en fin 10. plass og fått 6 poeng i min debut i Norgescupen.

Klubbløp:
Etter en flott kvalifisering på 2. plass, hvor jeg endelig klarte å komme meg under den magiske grensen på 1:40 var jeg kjempe tent foran løpet. Jeg fikk en dårlig start men etter en runde var jeg på 3. plass bak Frode «Bøtta» Størseth og Bjørn Melvær. Jeg luktet så vidt på førsteplassen ca halvveis i løpet, men Frode «Bøtta» Størseth lukket døra for godt i innbremsingen mot storsvingen. Da mistet jeg noe av gnisten, og Bjørn Melvær hentet igjen inn andreplassen. Bjørn Melvær og Bøtta vekslet mye om å lede løpet, men Bøtta falt for eget grep. Vektminimeringen slo ut i manglende bensin, og Bøtta ble til tom-bøtta på slutten av nest siste runde. Bjørn Melvær brydde seg ikke så mye om et par kilo bensin ekstra, og klarte å komme helt til mål med meg på 2. plass. http://www.bikeport.no/2012/07/31/klubblop-acm-pa-bikeport-sitt-acr-arrangement/

Vil rette en stor takk til Tage Solberg for gode tips, ACM og Bikeport for supre arrangementer og teampersonell for flott utført jobb!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Mitt første løp i Roadracing. on Ons 1 Aug 2012 - 23:09

Artig lesning, hadde det blitt delt ut en "Rekrutering til RoadRacing" pris. Tipper jeg du hadde blitt nominert :-)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]