Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hayabusa GSX 1400 RR goes on....

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 9]

1 Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Fre 10 Aug 2012 - 9:47

Nuvel - så mye kjøring blir det ikke - men så lenge det er liv er det osv...

Vi satte jo på ei gen2 blokk boret til 84mm 1398ccm samme slag - det har vist seg at 5% av disse har noen svakehet - og jeg fikk jo en av disse.
Så den sprakk. Fordelen med den var noen utfresinger i nedre skjørt som bedret veivhusvent - men også gjorde den svakere.

Så ny gen1 blokk ble innkjøpt og borret til samme og montert men en noe tykkere toppakning (da vi hadde den liggende) .
Så har jeg kjøpt en ny trottelrekke -som S1000RR har moddet for større åpninger og bedre flow - og satt på denne.

Så vi var i rute til Baneviken og drev å benkekjørte og mappet - da bakhjulet låste seg i bra fart på benken. Det var et drev i girkassa som hadde skjært seg på akslingen - den eneste som ikke hadde vært ute. Tok nesten fyr i benken pga varme dekkrester før man fikk bremset benken - hjalp jo ikke å clutche...
Ikke bra om det hadde skjedd på banen.

Motoren ut igjen - fikk tak i deler veg god hjelp fra en velvillig delesjef hos Erling Sande + en god mc prat med gamle helter... og vi hadde vel ligget an til å kunne dra opp seint 1 dag av Baneviken - men det var endel andre skjær i sjøen - som gjorde at det ikke ble noe i år.

OK - så nå jobber vi videre med sykkelen; og igår fikk jeg over bilder fra ombygget luftfilterboks med noen fete alu-tratter som var mye bedre tilpasset
flowen i boksen og som har mer enn 2 liter volumøkning.

S1000RR har også på trappene diverse tiltak for å kompensere litt for noen gamper som forsvant med den gen2 blokka.

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 10:58

I helga ble Tur-bussen testet igjen; er ikke helt ferdig med motoren - men den har nå 209 rwhp og 162 nm - kunne merke at den var litt slappere på topp enn ifjor-
men går jo veldig bra uansett. Er litt mindre komp pga dobbel toppakning -og så er den forbedrede veivhusvent. borte.

Kom ut på 4 felteren nord for Sem på E-18 - dro på litt i venstrefeltet - men la meg så inn i høyre - da kom det en 1198 opp på siden - han vinket oppmuntrende og ville tydeligvis kjøre fort - var jo fristende å ta et drag - men det var fredag ettemiddag og mye trafikk - så jeg lot meg ikke lure ... tok hevn på en annen svensk Ducati 1098 seinere på turen.

Kjørte 750km i vest-Sverige i helga - igår var det knallvær og vi kjørte på mye fine svingete veier med lite trafikk og ikke en purk i sikte.
Sykkelen går litt smålurvete på de helt lave turtall - og clutchen er hard - men med mest åpne veier merket man ikke noe til det og sykkelen er meget god å kjøre med masse krefter
og skarpe egenskaper. Gadd ikke å ha på noe vesker så hadde 2 underbukser og ei bukse sko og 2 t-shirt i en liten ryggsekk -og toalettsaker i humpen bak.
Når en overnatter på hytte med faciliteter og hotell trenger en ikke mer.

Vi var en Hardley - en Z-1 og to moderne "adventure" 1200 utenom meg - så det var jo ikke noe å bryne seg på i følget. Crying or Very sad

Strekningen Åmål-Bengtsfors har en flott vei med relativt lite trafikk og store sveipende kurver - er ca 33km - fikk dratt på litt skikkelig der - og fikk hevn for Ducatin på E-18 ved å tukte en svenske som trodde han kjørte fort . What a Face

Tanken er å få kjørt litt tur med sykkelen på tampen av sesongen før vi jobber videre med motor og chassie i vinter. cheers

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 11:33

Nok en gang skriver du "vi"?? Question

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 11:52

Ja det å skaffe deler er jo en viktig del av jobben....

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 13:00

Haya99 skrev:Ja det å skaffe deler er jo en viktig del av jobben....

Jeg vet ikke det? Er det sammenheng mellom delertilgang og fremdrift?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 13:20

Du må ikke ta fra ham drømmen om at han også bidrar til utviklingen av monsteret sitt ;-)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

7 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 14:24

Fjollis - tror du vet svaret på eget spørsmål ...

Forøvrig er det greit å vite hva man skal kjøpe før man handler.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 14:29

Haeggis Knekkline skrev:Du må ikke ta fra ham drømmen om at han også bidrar til utviklingen av monsteret sitt ;-)

..tjæææ det startet med at jeg ut fra kjennskap til carbonets eminente egenskaper som materiale for mast på seilbåter - tenke at dette måtte det jo være lurt å lage felger av - og at noen sikkert laget dette - googlet det og fikk etterhvert tak i de BST-felgene - som er det smarteste investeringa som er gjort på sykkelen - de 12000 er skikkelig value for money - ut fra det ble man inspirert til å gå videre - spes da man kom i kontakt med S1000RR som haddde kunnskapen og mulighetene til å ta dette videre.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 15:21

Ikke ulikt det å koke suppe på spiker? Like a Star @ heaven

Like a Star @ heaven Startet med to lette felger og ett høl i Like a Star @ heaven luftfilterboksen, Like a Star @ heaven og endte opp som ett pengeslukemonster Like a Star @ heaven av et luftslott og nasjonal kjendisstatus.. Like a Star @ heaven

Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Man 20 Aug 2012 - 23:59

Hvilket gir/fart må du ha den i for at den ikke skal lette ved fullt pådrag?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tir 21 Aug 2012 - 0:39

Jøsses, karbongrisen ruller altså... Den så jeg ikke komme på denna siden av jul..
Må ta noen grep for å friske opp turbussen min også... Etterhvert... Det var voldsomt med regninger som ventet nå etter sommerferien så det blir et vinter og votter prosjekt..

Men fikk iallefall brukt den tur retur preikestolhytta med pasasjer og bagasje i helga og deg fungerte bra... Men den mangler jo litt bånndrag...

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tir 21 Aug 2012 - 7:20

En 1300cc Busa, og du "mangler bunndrag"?

-Ble du bortskjemt i din ungdom? cyclops

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tir 21 Aug 2012 - 7:47

Flywheel skrev:Hvilket gir/fart må du ha den i for at den ikke skal lette ved fullt pådrag?

2.gir kan man ikke utnytte - pga flyttet turtallsperre fra 10800 til 11300 gjør den 200 på 2.

Legger man inn 3 og drar på er den akkurat på grensa til å gå på hjulet når den kommer i "powerband" på ca. 180km/t og så ligger den og såvidt er nedi med forhjulet - er jo optimal aks da. De 8 hk som mangler er forskjellen på å gå opp eller ikke på 3.

Føles like sprek på 4. som på 3. men da har jeg ikke fått testet så mye .....men er voldsom aks til 280 ....

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tir 21 Aug 2012 - 7:53

Voodoodoo skrev:Jøsses, karbongrisen ruller altså... Den så jeg ikke komme på denna siden av jul..
Må ta noen grep for å friske opp turbussen min også... Etterhvert... Det var voldsomt med regninger som ventet nå etter sommerferien så det blir et vinter og votter prosjekt..

Men fikk iallefall brukt den tur retur preikestolhytta med pasasjer og bagasje i helga og deg fungerte bra... Men den mangler jo litt bånndrag...

Er vel mulig med drøye 190rwhp med de delene som er på sykkelen - med helanlegg - litt økt komp - porting etc....

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 0:22

Kjekt å lese at Carbongrisen er fiksa. :)
Interessant å se at Gen2-blokka ser ut til å gi vesentlig mer effekt enn Gen1 gitt samme oppsett ellers.
Synd at det er en viss risk for at de sprekker ( > 83mm). Sad

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 8:53

Kongen skrev:Kjekt å lese at Carbongrisen er fiksa. :)
Interessant å se at Gen2-blokka ser ut til å gi vesentlig mer effekt enn Gen1 gitt samme oppsett ellers.
Synd at det er en viss risk for at de sprekker ( > 83mm). Sad

Vi ble overrasket ja - at det var så stor forskjell - er jo nesten verdt å prøve gen2 blokka det er bare 1:20 for at det går galt.
Slik motoren er nå er den ytterligere oppgradert ifht tidligere på inntaksiden - men er kanskje ikke så optimalt mappet - og så er det endel mindre komp ca minus 0,5-0,7 - og vi vet ikke helt hvor mye det utgjør.

.....aber wir haben andere metoden... das .... affraid så vi skal se om vi ikke kan lokke fran de gampene igjen... alien

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 11:15

Får legge til litt kommentarer, siden eier mangler teknisk kompetanse:
Som sagt tidligere så ble det oppdaget sprekk i syl 3og 4 ved sylinderlekkasjetest.
APE ble kontaktet og de kunne fortelle at noen få sylindere hadde sprukket. På enkelte forum ble det nevnt at det var flere hundre som hadde sprukket, men APE hadde bare levert noen og 60 stk av disse satsene og av devar det noen få som hadde sprukket under ekstrem bruk som feks dragracing.
Nå ble det uannsett levert ny sylinderrekke til gen1 busa, uten utsparinger i bunn mellom sylinderne.
Motor ble såvidt klar til at eier kunne dre til Baneviken, men endel utenforliggende problemer hadde oppstått for eier slik at han stod over, litt kjedelig for meg som hadde jobba 2døgn i strekk for å få det til.
Etter litt innkjøring ble det dratt noen fullpull i benken, og til eiers store skuffelese var det mindre effekt enn i fjor(lurer på om det var det som gjorde at han sto over baneviken)
Høyeste måling i fjor var på 217,3hk og 166,4Nm
etter litt mapping viste kurven 206,9 hk og 162,5Nm i år.
Men motor var sterkere lenger nede i turtallsregisteret.
Eneste forskjell på oppsett på motor bortsett fra sylinder er litt annen kamtiming og en litt tykkere topp-pakning.
Ved bestilling av ny sylinder fra APE ble det først opplyst at den sylinderen som var tilgjengelig var planet 0,4mm, men dette ble endret før levering men det ble ikke endret noe på tykkelse på topp-pakning, så nå er det montert en pakning som er 0,28mm tykkere enn den som ga optimal Squishhøyde.
Har videre gjort noen endringer på spjeldhus og luftfilterboks.
Nytt spjeldhus fra 02 modell var handlet inn på ebay, dette har en bedre Trottle Position Sensor en de tidligere modeller(har vært borti flere 99-01 busaer med unøyaktig signal fra TPS)
Dette spjeldhuset ble modifisert for bedre flow og boret opp med større spjeld.
Luftfilterboksen ble modifisert og volumet øket med 2,2 liter
Laget nye trakter i alu med stor fin radius og tilpasset disse.
Etter siste benkkjøring og en god del endring på mapping, ble det siste resultatet nå 212,8hk og 164,9Nm
Ikke så langt ifra fjoråres resultat mao.
Men både hk og momentkurven er nå høyere helt fra bunnen av(2500rpm), men i tillegg holder nå makseffekten fra ca 9000rpm til turtallsperra som er på 11300rpm
Så tydelig at dette var en forbering av lufttilgang på motor, var egenlig lett å se på mappingen da jeg måtte øke bensinmengen stort sett over hele registeret.
Motor er ikke optimalt mappet ennå, men når en har litt mer tid til å teste litt forsjellig AFR som gir best resultat, så kan det hjelpe litt.
Videre planer nå på motor, er å teste noen andre kamtiminger og noen andre ting som skal kompansere for pumpetapet med gen1 sylinderen som nå ble montert.....
Hadde egentlig ikke trodd at det skulle påvirket så mye som kansje 8-10hk på høyt turtall.
Har også liggende noen dyser og en ECU for driving av sekundærdyser som kunne vært moro å testet, siden lutfilterboksen nå etter modifisering har plass til å montere "Shower" dyser som spruter rett ned i traktene.
Men da trengs en større bensinpumpe og regulator og at Haya99 gløtter mer på lommeboka!

Sist endret av S1000RR den Tor 23 Aug 2012 - 11:42, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 11:29

Regner med du mener 212,8 og 164,9 - men pokker dette er nye tall for meg - jeg fikk en utskrift med 209-162.

Historien er jo også at da benkekjøringen begynte - så fikk jeg sent en kveld en txt om at "vi" hadde fått dyno-testet og fikk ut 224rwhp - og det trodde jeg på der og da - så kommer jeg ned neste morgen og så lå det på 205 - er det rart det ble en psykisk knekk??

Men det var også etpar andre tungveiende grunner -som ikke hadde noe med sykkelen å gjøre - ene var at jeg fikk tak i dårlige dekk - og værutsiktene var ikke de beste. + en viktig grunn som foreløpig er gradert.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 11:50

Haya99 skrev:Regner med du mener 212,8 og 164,9 - men pokker dette er nye tall for meg - jeg fikk en utskrift med 209-162.

Historien er jo også at da benkekjøringen begynte - så fikk jeg sent en kveld en txt om at "vi" hadde fått dyno-testet og fikk ut 224rwhp - og det trodde jeg på der og da - så kommer jeg ned neste morgen og så lå det på 205 - er det rart det ble en psykisk knekk??

Men det var også etpar andre tungveiende grunner -som ikke hadde noe med sykkelen å gjøre - ene var at jeg fikk tak i dårlige dekk - og værutsiktene var ikke de beste. + en viktig grunn som foreløpig er gradert.
Ja er rettet opp i den fatale feilen nå! Måtte jo juge på litt effekt for å få deg ut av senga på morran!
Siden sykkelen står stroppet i benken så benytter jeg noen ledige stunder til å skamkjøre den, og litt endring på mapping, fuel og tenning, bensinregninga betaler jo du uannsett!
Vil ikke kaldt det dårlige dekk, med totalt utslitte dekk!
Eller som en RR sjåfør sa, når han kikka på dekka "jeg er gjerrig på dekk, men disse ville til og med jeg kastet! Du finner bedre dekk liggende i depot, etter ett RR stevne!"

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 13:04

S1000RR skrev:.... bensinregninga betaler jo du uannsett!

Men det er faen meg de eneste pengene du noen gang kommer til å få av denne Haien, også!! pig

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 13:28

99Trollerud skrev:

Men det er faen meg de eneste pengene du noen gang kommer til å få av denne Haien, også!! pig

Tror nok ikke du bør stikke nesa de i økonomien i dette prosjektet .... Suspect

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 13:47

Haya99 skrev:
99Trollerud skrev:

Er det noe som lukter her, mener du? rabbit

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 14:01

Jeg lar Mortal ta seg av snakkinga fra nå av.. Razz

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 14:07

mortal skrev:
Haya99 skrev:
99Trollerud skrev:

Er det noe som lukter her, mener du? rabbit
Lukter endel eksos når det kjøres som værst i benken ja, og litt svidd gummi også1

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Hayabusa GSX 1400 RR goes on.... on Tor 23 Aug 2012 - 15:21

Vil vel tro den sykkelen totalt sett har kostet mer enn jeg drar inn på to år...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 9]

Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next