Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Lettere veiv på f.eks Busa - for og imot

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Lettere veiv på f.eks Busa - for og imot on Ons 22 Aug 2012 - 8:47

Det foregår en diskusjon i RR - MotoGP og WSBK kretser om lette/tyngre veiver på disse syklene. S1000RR har i 12 utgaven fått tyngre veiv for å få bedre kontoll på traction ut av sving bl.a. Og noe tilsvarende ble vel gjort i noen GP team.

Men på Busa gen1 er veiva en temmelig stor sak - og det går fram av tilgjengelig info at den kan lettes med flere kilo for racingbruk.

Logikken med lettere veiv er at mindre masse gir raskere aks - mindre gyrokrefter på sykkelen (mindre motstand mot å legge over) - er endel av de samme argumenter som på carbonfelger - dog ikke uavfjæret vekt - eller monter i endene på sykkelen.

Lavere vekt på hele sykkelen teller jo med 2,4 kg er jo endel. Og så er det masse som skal akselrere under pådrag - og motorbrems.
Hvis en letter ei slik veiv - tar en vekta fra de ytre delene av veiva - noe som bedrer "moment of inertia" ref carbonfelgene - og gjør overflaten mer strømlinjeformet -slik at motstand i luft/olje blir mindre.

Min teori er at det er endel å gå på for veivvekt på Hayabusa- før en går for langt - ref S1000RR.

Noen som har noen meninger/teorier/kunnskap om dette?

Hva veier veiva på den 1. S1000RR kontra den nye nå?

Og hva veier en Hayabusa gen 1 veiv?

Vis Medlemmets Profil
HaHa, kan du ikke fortelle om veddemålet ditt også!

Vis Medlemmets Profil
Haha?? Skulle ikke dette tekniske hjørnet være serriøst?

Vis Medlemmets Profil
Vel - min påstand er at en lettere veiv gir mer rwhp - og bedre aks. Sykkelen blir helt sikkert vanskeligere å kontrollere ut av sving - men det gjør det uansett hvordan du trimmer den -
og det er hele tida snakk om å lære å kontrollere det man har av krefter.

Logikken er den samme som ved lettere felg; mindre krefter skal til for å akselrere hjulet - i dette tilfelle selve veiva. Var jo et poeng å fjerne balanseakselen -
som hadde liten diameter og veide 0,5 kg - så effekten av 2,4 kg på ei stor veiv må jo være 6-7ganger større.

Er enig i at det i utgangspunktet blir produsert like stor effekt i brennkamrene på sykkelen - MEN mer av denne effekten vil komme gjennom drivverket og til bakhjulet og ned i asfalten-
det er mindre motstand for stempelet å akselrere/bremse veiva - og det vil bli mindre varmeutvikling (er tap av energi) og da den totale energien er konstant - vil mer komme til uttrykk som bevegelse. geek

At det ble eksperimentert med lette veiver - i den grad at man fant ut at det gikk noe lang er en ting - men jeg tror ikke Busa-veiva er spesiellt lett og har dette problemet. scratch

Vis Medlemmets Profil
Carbon-veiv neste på handlelisten, altså...

Vis Medlemmets Profil
Hva med hul titan?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Haya99 skrev:Haha?? Skulle ikke dette tekniske hjørnet være serriøst?
Ja, derfor jeg lurer på hvorfor du skriver her?

Vis Medlemmets Profil
Det er tydeligvis stille samtykke her - ok da kan vi vel gå ut fra at ovenstående er korrekt. Det gjelder bare å finne ut hvor mye en skal lette veiva for optimal ytelse.

Vis Medlemmets Profil
S1000RR skrev:

haha.. rendeer

For å sette ting litt på spissen.. Om Ola Nordman, fikk låne to fabrikk MotoGp-sykler.. En med et "dårlig" oppsett og en med perfekt oppsett (ref f.eks Jorge Lorenzo).. Vil han klare å kjenne noe til disse forskjellene, og prestere mer på bane?.

Det jeg egentlig prøver å spørre om er om Hayabusa i realiteten vil bli "vanskeligere å kontrollere ut av sving" grunnet en lettere veiv..? Det skurrer iallefall litt i hverdags-logikken min... geek

Vis Medlemmets Profil
Øyvind skrev:
S1000RR skrev:

haha.. rendeer

For å sette ting litt på spissen.. Om Ola Nordman, fikk låne to fabrikk MotoGp-sykler.. En med et "dårlig" oppsett og en med perfekt oppsett (ref f.eks Jorge Lorenzo).. Vil han klare å kjenne noe til disse forskjellene, og prestere mer på bane?.

Det jeg egentlig prøver å spørre om er om Hayabusa i realiteten vil bli "vanskeligere å kontrollere ut av sving" grunnet en lettere veiv..? Det skurrer iallefall litt i hverdags-logikken min... geek

...exactly my point... + at det råere aksen jo kan bruker på alle andre steder en ut av sving.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Lettere veiv på f.eks Busa - for og imot on Man 27 Aug 2012 - 11:57

Har vært i kontakt med APE - de sier jo bare det samme som på nettsiden - men også at motoren blir "smootere" - og så har de knalltilbud på
ferdig lettede og balanserte veiver gen2 til bare $1075 - da kan en ha to konfigurasjoner ved å bare bytte veiva - få 1441ccm i teorien gir det 6-7hk + endel mere på moment.... affraid

....er jo så rasende billig at det er vanskelig å si nei til et slikt tilbud... cheers

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Lettere veiv på f.eks Busa - for og imot on Man 27 Aug 2012 - 15:46

Haya99 skrev:Har vært i kontakt med APE - de sier jo bare det samme som på nettsiden - men også at motoren blir "smootere" - og så har de knalltilbud på
ferdig lettede og balanserte veiver gen2 til bare $1075 - da kan en ha to konfigurasjoner ved å bare bytte veiva - få 1441ccm i teorien gir det 6-7hk + endel mere på moment.... affraid

....er jo så rasende billig at det er vanskelig å si nei til et slikt tilbud... cheers

Du kan få en ny"ich" Gen II veiv fra mæ for 4500 kr. Du kan knapt ane den er brukt ( stått i en ny motor æ monterte ei billet veiv i ).

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Lettere veiv på f.eks Busa - for og imot on Man 27 Aug 2012 - 15:48

11-Yngve skrev:
Haya99 skrev:Har vært i kontakt med APE - de sier jo bare det samme som på nettsiden - men også at motoren blir "smootere" - og så har de knalltilbud på

Du kan få en ny"ich" Gen II veiv fra mæ for 4500 kr. Du kan knapt ane den er brukt ( stått i en ny motor æ monterte ei billet veiv i ).

Men da er den ikke lettet?

Vis Medlemmets Profil
Haya99 skrev:
11-Yngve skrev:

Nope... Og det trenger man ikke. Men meg hører du ikke på så da må æ vel pedagogisk si: DU MÅ ha lettere veiv. Det er det eneste saliggjørende...

Vis Medlemmets Profil
11-Yngve skrev:
Haya99 skrev:
11-Yngve skrev:

Nope... Og det trenger man ikke. Men meg hører du ikke på så da må æ vel pedagogisk si: DU MÅ ha lettere veiv. Det er det eneste saliggjørende...

Nå er jo du og S1000RR veldig enige i dette spørsmålet - så da blir jeg jo enda mer oppsatt på å følge min egen forkvaklede logikk som sier lettere veiv..... drunken

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]