Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

B-King prosjekt v.2

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 B-King prosjekt v.2 on Tor 23 Aug 2012 - 23:18

Da kjipe svensker har voldtatt gamle Bike.no/Forum må jeg gjenopplive prosjekt-tråden min er på "IkkeBike". :)

Jeg har lagt ut bilder her

Slik så B-Kingen ut da jeg overtok den i April 2011:

Slik så det ut da jeg hadde demontert motor i kjellerstua:

Da jeg bruker B-King'en til jobb-pendling/kosekjøring også ville jeg ha bagasjemulighet, så da måtte Hepcko-Becker topp-boks/brakett monteres. Dette "krever" at originale potte(deksler) og "mudguard" brukes.
Så her ble det seendes ut da jeg var ferdig med ombygging tidlig i våres:

Så hva er gjort?

Det er i prinsipp "kun" ett cylinder-kit kjøpt fra Alta/Yngve Kristoffersen.
Så er det Brocks headers/åpent anlegg. Eksos-ventil/kat er demontert/deaktivert.
ECU er mappet via ECU-Editor og LogBox av undertegnede.
Jeg har også testet ut justerbar innsugskam (Webcam) mot stock, samt både Brocks enderør vs. Woolich linkpipe+Yosh-potter (som stod på da jeg overtok B-Kingen).

Fikk dessverre ikke kjørt noen målinger før trim-prosjektet startet så jeg vet ikke hva "base"/stock oppsett var god for på rulla.
På rulla ja..
Her hadde jeg tenkt å bruke MC-Oslo og Fuchs-benken deres, men her er det jo så hektisk/litt vrient å få tid til VIP-behandling så da droppet jeg det.
Vurderte også Hestmann, men lot målinger vente til etter (lang) ferie.

Så da jeg så tipset på "RåtneBike/Forum" om Skoglund og "låve-dynoen" hans bestilte jeg time(r) hos han.
Dette er den gamle dynoen som stod hos FastBikes tidligere.
Jeg ble noe skuffet over målingene men på denne rulla hadde to andre B-Kinger (åpent anlegg/filter) blitt målt til rett under 160 og den andre litt over.

Se graf under hvor jeg har testet to oppsett:

Her er sammenlikning med og uten DB-Killers for oppsettet med Brocks Alien Head. Mye man taper med DB-Killers!

Er på langt nær ferdig med sykkelen og regner med mer "tukling" neste vinter (som sikkert er her om en måned). Sad

Sist endret av Kongen den Lør 25 Aug 2012 - 0:31, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: B-King prosjekt v.2 on Fre 24 Aug 2012 - 7:28

Hadde nok vurdert å ta en tur til Larvik og teste på Fuchsbenken til S1000RR - han er ganske rimelig + at han kan gi deg noen kvalifiserte tips om hva som er rett/galt med ditt oppsett -og event hva som kan være neste steg.

Det er MYE mer potensiale i en 1441 Busamotor med 13:1 i komp.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: B-King prosjekt v.2 on Fre 24 Aug 2012 - 22:28

Lovte deg vel en kommentar hvis du fikk tråden over hit,så da får jeg vel rable ned noe clown

Fin sykkel du har,men syns det er litt råflott å forandre på noe som er stort sett helt nytt.Men forstår jo at å jakte ekstra gamp er noe du liker å holde på med.

Personlig er jeg fornøyd hvis det jeg skrur på fungerer etterpå rabbit

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

4 Re: B-King prosjekt v.2 on Fre 24 Aug 2012 - 22:56

KliffArne skrev:Lovte deg vel en kommentar hvis du fikk tråden over hit,så da får jeg vel rable ned noe clown

Fin sykkel du har,men syns det er litt råflott å forandre på noe som er stort sett helt nytt.Men forstår jo at å jakte ekstra gamp er noe du liker å holde på med.

Personlig er jeg fornøyd hvis det jeg skrur på fungerer etterpå rabbit

Hehe...
Jeg får ikke tukle med andre damer så da får jeg tukle med motorer/MC.
Grei deal det... :)

Jo.
Jeg ser pointet med å ikke skru på såpass nytt.
Hender jeg synes jeg er/var dum i etterkant, men er ikke der ennå med B-Kingen.
:)

Ikke bare går den bedre på "full spiker".
Jeg har tunet den (mappet direkte i hjernen) til å klare 0.45 på pen pendlerkjøring.
Det er ca 10% ned fra "stock".

Vis Medlemmets Profil

5 Re: B-King prosjekt v.2 on Fre 24 Aug 2012 - 23:44

Du som er inne på sånt,er det mulig å justere/endre kmstanden på en Peugeot 206?

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

6 Re: B-King prosjekt v.2 on Lør 25 Aug 2012 - 0:22

KliffArne skrev:Du som er inne på sånt,er det mulig å justere/endre kmstanden på en Peugeot 206?

Alt er mulig. :)
Det som hindrer en er som regel investering i hardware/kunnskapen om akkurat den/de "chips" som man må "hacke".
Det er nok av "kit" å få ta i på eBay (stort sett fra Kina) og nok av "tilbydere" fra øst-europeeere.
Jeg er ikke opptatt av kmstand, men ser på hvordan "objektet" er, så nei, jeg driver ikke med sånt. :)

Nå er dette en tråd om B-King'en min, ikke om "hacking" av ECU'er sånn generelt. Razz

Vis Medlemmets Profil

7 Re: B-King prosjekt v.2 on Tir 4 Sep 2012 - 9:04

Er ikke forskjellen på B-King og Gen2 Busa bare elektronikken- motormessig?

Og hvis det er andre komponeneter så er det lett å få tak i gen2 deler til en grei penge - ECU eller annet...så det burde være lett å konvertere denne motoren til en Busa-ytelse og så kommer økt komp - ccm og anlegg i tillegg . da bør 200rwhp være innen rekkevidde - med god margin.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: B-King prosjekt v.2 on Tir 4 Sep 2012 - 19:35

Haya99 skrev:Er ikke forskjellen på B-King og Gen2 Busa bare elektronikken- motormessig?

Og hvis det er andre komponeneter så er det lett å få tak i gen2 deler til en grei penge - ECU eller annet...så det burde være lett å konvertere denne motoren til en Busa-ytelse og så kommer økt komp - ccm og anlegg i tillegg . da bør 200rwhp være innen rekkevidde - med god margin.

Busa gen-II og B-King har samme motorblokk, men toppen er forskjellig. <- Dette er feil!
Dvs. det er ikke annen forskjell enn at topp er tilpasset ulik luftfilterboks. <- Dette er feil!
Det er også feste til vannrør på cylinder samt svart lakk av motor (på Busa er jo motor skjult).
Det er ulik avstand mellom innsug til de to midtre cylindre, noe jeg finner høyst merkelig. <- Dette er feil!
At Suzuki har gjort noe så idiotisk da det helt klart er mulig å ha samme luftfilterboks med "cold/ram-air" inn via de overdimensjonerte plastikk-"atrappene" som er pakket rundt tank.<- Men det har de altså ikke!
Når det gjelder ECU er den fysisk helt lik, men ulikt "programmert".
Takket være nerde-entuisiaster er det fullt mulig å bruke Busa-maps til B-King (og omvendt).
Det er koden til instrumenter og eksosventil (B-King) som er ulikhetene (og selvsagt innsprut-tider/map da).

Ramma er så og si identisk.
Baksving er naturlig nok helt ulik.

Det er ikke nødvendig med "Busa-deler" (det er det samme for B-King) for å få 200 eller mer hk "på hjulet" på en gitt dyno. :)

Jeg har jo i prinsippet ikke gjort annet enn å demontere motor.
Sette på 1441 cylinderkit og skrudd sammen motor.
OK.
Jeg pusset litt kanaler/renset ventiler/ventilseter for sot, og har prøvd ut en annen insugskam.
Har ikke sjekket "squish".. finmålt klaringer..etc...
Så det er sikkert mye som kan hentes inn av en fagmann.
Jeg kommer nok til å sette inn Yoshi kammer til vinteren (minimum).
Det er dog veldig dyrt å skifte/tune toppen som må vurderes mot holdbarhet (stock) og hvor mye "ekstra" det gir.

Slik B-Kingen min er nå så er den *mye* sterkere enn ifjor.
Det var ikke mulig å få'n opp på 2dre ifjor (for meg.. og jeg prøvde mye). Nå går den rett opp på gass fra ca. 5k så det er nok krefter mtp aks ihvertfall,
1ste gir har jeg ikke klart å kontrollere bra i år. Ifjor var det jo "bare" å gi full gass og gå litt av når hjulet løftet ved ca. 80 (7k på turteller). :)
Og det er *stock* giring, dvs 150, 190, 240 på 1ste, 2dre, 3dje gir(ca 10% speedo misvisning).
Faktisk vurderer jeg 42t på bakdrev og/eller forlenget sving for å utnytte kreftene bedre på vanlig vei.
Men det siste (forlenget sving) gjør den elendig mtp svingegenskaper og litt stunting (men det siste er jeg strengt tatt for gammel til å drive med).

Sist endret av Kongen den Søn 4 Nov 2012 - 22:46, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

9 Forskjeller on Fre 7 Sep 2012 - 12:56

Kongen skrev:
Haya99 skrev:Er ikke forskjellen på B-King og Gen2 Busa bare elektronikken- motormessig?

Busa gen-II og B-King har samme motorblokk, men toppen er forskjellig.
Dvs. det er ikke annen forskjell enn at topp er tilpasset ulik luftfilterboks.
Det er også feste til vannrør på cylinder samt svart lakk av motor (på Busa er jo motor skjult).
Det er ulik avstand mellom innsug til de to midtre cylindre, noe jeg finner høyst merkelig.
At Suzuki har gjort noe så idiotisk da det helt klart er mulig å ha samme luftfilterboks med "cold/ram-air" inn via de overdimensjonerte plastikk-"atrappene" som er pakket rundt tank.
Når det gjelder ECU er den fysisk helt lik, men ulikt "programmert".
Takket være nerde-entuisiaster er det fullt mulig å bruke Busa-maps til B-King (og omvendt).
Det er koden til instrumenter og eksosventil (B-King) som er ulikhetene (og selvsagt innsprut-tider/map da).

Ramma er så og si identisk.
Baksving er naturlig nok helt ulik.

Det er ikke nødvendig med "Busa-deler" (det er det samme for B-King) for å få 200 eller mer hk "på hjulet" på en gitt dyno. :)

Jeg har jo i prinsippet ikke gjort annet enn å demontere motor.
Sette på 1441 cylinderkit og skrudd sammen motor.
OK.
Jeg pusset litt kanaler/renset ventiler/ventilseter for sot, og har prøvd ut en annen insugskam.
Har ikke sjekket "squish".. finmålt klaringer..etc...
Så det er sikkert mye som kan hentes inn av en fagmann.
Jeg kommer nok til å sette inn Yoshi kammer til vinteren (minimum).
Det er dog veldig dyrt å skifte/tune toppen som må vurderes mot holdbarhet (stock) og hvor mye "ekstra" det gir.

Slik B-Kingen min er nå så er den *mye* sterkere enn ifjor.
Det var ikke mulig å få'n opp på 2dre ifjor (for meg.. og jeg prøvde mye). Nå går den rett opp på gass fra ca. 5k så det er nok krefter mtp aks ihvertfall,
1ste gir har jeg ikke klart å kontrollere bra i år. Ifjor var det jo "bare" å gi full gass og gå litt av når hjulet løftet ved ca. 80 (7k på turteller). :)
Og det er *stock* giring, dvs 150, 190, 240 på 1ste, 2dre, 3dje gir(ca 10% speedo misvisning).
Faktisk vurderer jeg 42t på bakdrev og/eller forlenget sving for å utnytte kreftene bedre på vanlig vei.
Men det siste (forlenget sving) gjør den elendig mtp svingegenskaper og litt stunting (men det siste er jeg strengt tatt for gammel til å drive med).

Det er INGEN forskjeller mellom B-King og Hayabussa 08 på motoren annet enn sortlakken. De festeørene på sylinderen har også Hayabusa enda den ikke bruker dem. Det er GenI sylindrene som ikke har det.

At de har støpt om toppen til annen bredde mellom sylinder 2 og 3 enn før tror jeg har med å gjøre at de flyttet festet til waierene fra høyre side til mellom sylinder 2 og 3 og at de derved kunne bruke samme deler som GSXR1000 bruker på innsugspjeld ( GSXR 1000 har annen avstand mellom 2-3 men samme mellom 1-4 som Busa nå såvidt æ huske ).

Vis Medlemmets Profil

10 Re: B-King prosjekt v.2 on Lør 8 Sep 2012 - 0:54

11-Yngve skrev:

Det er INGEN forskjeller mellom B-King og Hayabussa 08 på motoren annet enn sortlakken. De festeørene på sylinderen har også Hayabusa enda den ikke bruker dem. Det er GenI sylindrene som ikke har det.

At de har støpt om toppen til annen bredde mellom sylinder 2 og 3 enn før tror jeg har med å gjøre at de flyttet festet til waierene fra høyre side til mellom sylinder 2 og 3 og at de derved kunne bruke samme deler som GSXR1000 bruker på innsugspjeld ( GSXR 1000 har annen avstand mellom 2-3 men samme mellom 1-4 som Busa nå såvidt æ huske ).

Har "mentor" noen kommentarer til tilsendte/dokumenterte(i dennne tråden) effektkurver for B-Kingen?

Jeg syntes jo det burde bikke over 200 på rulla til Skoglund, men det er ett bra stykke igjen.

Det er litt pussig at effekten stiger jo (litt) helt til han avslutter "run" på ca. 10.300-10.500.
Stock så har jo effekt for lengst dippet da.

Jeg lurer på om ett slikt cylinderkit er avhengig av modifisert(bearbeidet) topp og "sintere" kammer for å gi noe særlig igjen i forhold til økt cyl.volum/høyere komp.
Det er jo ifølge x antall poster på B-King/Busa forum "bare" å sette på anlegg/åpent filter og korrigere fuel for å få samme effekt som det motoren min har nå.

Edit:
Har nå brukt noen turer for å remappe IAP perfekt etter at O2-sensor "konket".
(Var perfekt før jeg byttet tilbake til stock innsugskam).

Vis Medlemmets Profil

11 Re: B-King prosjekt v.2 on Lør 8 Sep 2012 - 21:57

Har egentlig ingen kommentarer annet enn at du kanskje skulle prøve helt uten luftfilterboks. På Hayabusa er det en del hester å hente med større box og B-Kingen er jo mye mindre. Ser og at i "utlandet" får de mye hester utav B-king uten store modifiseringer så det går vel ann.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: B-King prosjekt v.2 on Lør 8 Sep 2012 - 22:25

11-Yngve skrev:Har egentlig ingen kommentarer annet enn at du kanskje skulle prøve helt uten luftfilterboks. På Hayabusa er det en del hester å hente med større box og B-Kingen er jo mye mindre. Ser og at i "utlandet" får de mye hester utav B-king uten store modifiseringer så det går vel ann.

Du skal ikke se bort fra at jeg prøver dette.

Ellers tror jeg det baler på seg som vanlig.
Klarer neppe å styre unna minimum nye kammer ("sintere") til vinteren.
Ny/overhalt topp svir litt vel mye for finansene så det må jeg vurdere.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: B-King prosjekt v.2 on Søn 9 Sep 2012 - 21:46

Skal du videre, så er det nok ikke noe vei utenom, porting/mods av forbrenningsrom og ventilsetejobb.
Med såpass økning av slagvolum, vil det nok bli pusteproblemer.
Går jo an å å slipt om originalkammer og spare litt der!

Vis Medlemmets Profil

14 Re: B-King prosjekt v.2 on Søn 9 Sep 2012 - 22:50

S1000RR skrev:Skal du videre, så er det nok ikke noe vei utenom, porting/mods av forbrenningsrom og ventilsetejobb.

Takk for svar. :)

Da får jeg vurdere dette til vinteren.

Det som er litt "kinkig" er at det er forskjell på toppen mellom Busa gen-II og B-King (uten at jeg har verifisert det sjøl) <-- Dette er altså feil!! Ingen forskjell.
Det finnes jo ferdige "head-kit" fra f.eks. APE, men de vil jo ikke passe til B-King.<- Det vil passe!
Det betyr at dersom jeg vil beholde orignal topp (kan være lurt), så må jeg så og si bytte alt på motor relatert til topp/innsug/throttle bodies/Inj.rail.<- Dette er feil!
Det blir vel i overkant dyrt for de ekstra hestene det gir.
Sad

Det ovennevnte ankepunktet forsvinner dersom jeg går for å la en anerkjent tuner ta seg av toppen.
Origignal cylinder har jeg jo ikke så jeg argumenterer vel mot meg selv ser jeg nå.

Sist endret av Kongen den Søn 4 Nov 2012 - 22:49, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

15 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 7:45

Kongen skrev:
S1000RR skrev:Skal du videre, så er det nok ikke noe vei utenom, porting/mods av forbrenningsrom og ventilsetejobb.

Det som er litt "kinkig" er at det er forskjell på toppen mellom Busa gen-II og B-King (uten at jeg har verifisert det sjøl)
Det finnes jo ferdige "head-kit" fra f.eks. APE, men de vil jo ikke passe til B-King.
Det betyr at dersom jeg vil beholde orignal topp (kan være lurt), så må jeg så og si bytte alt på motor relatert til topp/innsug/throttle bodies/Inj.rail.
Sad

Det ovennevnte ankepunktet forsvinner dersom jeg går for å la en anerkjent tuner ta seg av toppen.
Origignal cylinder har jeg jo ikke så jeg argumenterer vel mot meg selv ser jeg nå.

Det er IKKE forskjell på GEN II hayabusa topp og på B-King toppen. Annet enn sortmalinga men den er nok viktig :)

Vis Medlemmets Profil

16 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 9:51

11-Yngve skrev:
Kongen skrev:

Det som er litt "kinkig" er at det er forskjell på toppen mellom Busa gen-II og B-King (uten at jeg har verifisert det sjøl)
Det finnes jo ferdige "head-kit" fra f.eks. APE, men de vil jo ikke passe til B-King.
Det betyr at dersom jeg vil beholde orignal topp (kan være lurt), så må jeg så og si bytte alt på motor relatert til topp/innsug/throttle bodies/Inj.rail.
Sad

Det er IKKE forskjell på GEN II hayabusa topp og på B-King toppen. Annet enn sortmalinga men den er nok viktig :)

Da har jeg misforstått noe både i B-King prosjekt-tråden din og noe du har skrevet i andre tråder.
Så det er *ikke* noen forskjell når det gjelder avstanden mellom insug mellom gen-2 Busa og B-King?
"If not"...
da er det jo lett å få tak overhalte/bearbeided topper fra f.eks. APE. Til en overkommelig pris også.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 10:30

En sånn jobb til ca $1000 - da må du ver ha en core- eller sende din over og betale frakt - så frakt og mva på alt - så det blir fort en 13-15.000 NOK.
Er ikke sikkert det hadde blitt så mye dyrere å få det gjort i Norge på din orig topp.

Såpass mye som du har gjort allerede og med det utgangspunktet så er det vel noe som må gjøres for å få ut potensialet - med 1441ccm skulle den vel ha litt mer gamper enn min.... Crying or Very sad men jeg vet hva jeg kan gjøre hvis du fikser dette.... bounce

Vis Medlemmets Profil

18 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 11:29

Haya99 skrev:En sånn jobb til ca $1000 - da må du ver ha en core- eller sende din over og betale frakt - så frakt og mva på alt - så det blir fort en 13-15.000 NOK.
Er ikke sikkert det hadde blitt så mye dyrere å få det gjort i Norge på din orig topp.

Såpass mye som du har gjort allerede og med det utgangspunktet så er det vel noe som må gjøres for å få ut potensialet - med 1441ccm skulle den vel ha litt mer gamper enn min.... Crying or Very sad men jeg vet hva jeg kan gjøre hvis du fikser dette.... bounce
Antyder du at din leverandør(også kalt "vi") kan overhale/porte toppen min"?
Og sørge for at jeg får mer hester enn carbongrisen?
Ellers tror jeg du ikke har tatt i for mye vedrørende å få det gjort "over there"?
Nå har jeg sikkert brukt det 3-dobbelte allerede, med en del deler til overs, så 10-20k til er en dråpe i sløsehavet Sad

Vis Medlemmets Profil

19 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 12:07

Kongen skrev:
Haya99 skrev:En sånn jobb til ca $1000 - da må du ver ha en core- eller sende din over og betale frakt - så frakt og mva på alt - så det blir fort en 13-15.000 NOK.

Antyder du at din leverandør(også kalt "vi") kan overhale/porte toppen min"?
Og sørge for at jeg får mer hester enn carbongrisen?
Ellers tror jeg du ikke har tatt i for mye vedrørende å få det gjort "over there"?
Nå har jeg sikkert brukt det 3-dobbelte allerede, med en del deler til overs, så 10-20k til er en dråpe i sløsehavet Sad

Har jo ikke snakket med han om dette - men han gjorde det på min -og på mange andre sykler.... + at han har endel triks og kunnskaper man kan dra nytte av.... pleier å være rimelig på benkekjøring også - der er det nok endel å hente ut på din sykkel - og den benken har mange referanser - bl. a min sykkel -som forteller hvor i landskapet man ligger.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 10 Sep 2012 - 18:07

Omsliping av kammer hos KentCams er vel ca 2500,-
Porting av topp med ventilsetejobb 10-12000,- for min del

Vis Medlemmets Profil

21 Re: B-King prosjekt v.2 on Søn 4 Nov 2012 - 23:41

Da er jeg igang igjen.
Nye kammer i bestilling, og toppen skal få en liten overhaling.

Toppen før jeg plukker den ned.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 5 Nov 2012 - 7:34

Kun overhaling, eller blir det noe mer?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 5 Nov 2012 - 8:08

99Trollerud skrev:Kun overhaling, eller blir det noe mer?

Blir en "stage-1" jobb. :)
Sammen med Yoshi ST1 kammer bør det bli nok til å bikke 200hk med god margin.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 5 Nov 2012 - 8:49

Ingen grunn til å komme for sent på jobben til neste sommer, altså?

Vis Medlemmets Profil

25 Re: B-King prosjekt v.2 on Man 5 Nov 2012 - 19:06

Kongen skrev:Da er jeg igang igjen.
Nye kammer i bestilling, og toppen skal få en liten overhaling.

De holder ikke lenge,de Sukimotorene,før de må overhales igjen clown

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next