Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

EU kontroll av MC, here we go again!

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 5]

26 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Tir 4 Sep 2012 - 20:04

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:Hollis ser 150år fram tid - men tror det går til helvete før Jul?

Hollis sin påstand er at det GIKK til helvete i 2007 / 2008 og at verdensøkonomien har blitt holdt oppe vha pengetrykking siden da.

Man må vite hva CDS'er er, for å forstå dette. Håpet mitt er at Haya en dag forstår hva CDS-ene gjør med verdensøkonomien..

Hollis har lært seg et nytt uttrykk - og som god konspirasjonsteoretiker så får han dette til å bli svaret på at alt går til helvete ....eh nei det skjedde visst allerede i 2007... ....håpet mitt er at Hollis endag ser skogen bak trærne...

Vis Medlemmets Profil

27 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Tir 4 Sep 2012 - 21:07

Nuvel.
Bare en liten kommentar til den politiske diskusjonen/"anal-ysen". :)
Jeg har levd så lenge at jeg har sett at boliger faktiks synker *mye* verdi, og å gå *ned* i lønn i perioder.
Men over tid er jo kapitalismen basert på "vekst" (som kan være å trykke penger).

Til ettertanke (Kardemomme By.. Ole brumm..etc):

Dersom vi forutsetter at vi finner opp ting og formerer oss.
Og at vi gjerne vil jobbe og gjøre noe nyttig.
Hva der det da som tilsier at noen få skal bestemme/ha *alt* og de fleste ingenting?
Burde vær fullt mulig med dagens teknologi og "cruise" greit gjennom livet uten noen frykt for Hollys (og andres) dommedagsprofetier.

Uansett:
Om vi (Home Sapiens) klarer det først, så vil planeten Tellus en gang ikke være ett levelig sted (forsvinne i ett sort hull til slutt).

Så var det topic:

Jeg har tatt vare på alt originalt så EU-kontroll på B-Kingen bør gå greit. :)

Vis Medlemmets Profil

28 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Tir 4 Sep 2012 - 23:26

Kongen skrev:Så var det topic:

Jeg har tatt vare på alt originalt så EU-kontroll på B-Kingen bør gå greit. :)

Ikke tenk bare på deg selv,tenk på oss andre med manglende bremsecalipere og ting som henger å slenger.
Nei,blir det alvor av disse kontrollene,så er det bare å avskilte.Eventuellt henge gråtass-skiltet på den moppen jeg skal ut å kjøre med clown

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

29 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 6:11

Akkurat nå som jeg hadde psyket meg opp til en ny runde med Hayen, så kommer moderatorkorpset og setter sluttstrek for mine aopcalypse-now-analyser..

Ja, ja.. Får finne meg et annet forum der publikum verdsetter slikt, da..

Crying or Very sad

Vis Medlemmets Profil

30 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 6:37

99Trollerud skrev:Akkurat nå som jeg hadde psyket meg opp til en ny runde med Hayen, så kommer moderatorkorpset og setter sluttstrek for mine aopcalypse-now-analyser..

Ja, ja.. Får finne meg et annet forum der publikum verdsetter slikt, da..

Crying or Very sad

Pfffh,gi fan i de dærran moderatoranne. Kjør på,og forklar oss hvorfor det går til hellvette.

Sånn at det ikke kommer så overraskende på oss rabbit

EU-kontrollan klar vi ittje å jær nåkka mæ,uansett.

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

31 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 7:16

Hollis gjør akkurat som disse bibelske dommedagsprofetene; forutser verdens undergang - og når det ikke inntreffer - setter en ny dato...

...en av naboene som var pinsevenn kjørte i flere år rundt med sticker på Mazda 1500 om at jorda gikk under tidlig på 70-tallet - datoen kom - ingenting skjedde - skulle likt i vært flue på veggen i det hjemmet når de innså tabben... han lever i beste velgående idag - men er vel ikke fullt så ivrig lengre.

Har ikke helt oversikt over Hollis tidligere scenarioer - men "peak oil" var et av dem - nå er det CDS som fører til undergangen ..... allerede i 07... men se det sola skinner og Busan går bra... - og Hollis handler tråkkemaskiner gamle crossere og snøskutervrak som før....

Skal vi snakke trøbbel for Gnore - så er det to ting som framstår skremmende - H/Frp med flertall i 2013 - og at oljeprisen faktisk blir så lav at vår olje ikke er lønnsom - da får vi trøbbel....

Vis Medlemmets Profil

32 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 8:07

OK, litt mer off topic kan vi unne oss, med Arnes velsignelse! Very Happy

Hayas første feil er at han mener jeg prediker dommedag og verdens undergang. Det gjør jeg ikke. Jeg prediker et nødvendig systemskifte, og jeg gleder meg til systemskiftet kommer, fordi jeg ser feilene med dagens system.

Altså, ingen undergang for dem som er forberedt, men en undergang for dem som vil videre i samme spor? Litt som å hoppe av et løpskt tog i tide..

Hayas andre feil er at han hviler på tesen om at "økonomien alltid har gått i bølger, men at totalen alltid går oppover"? Dette er også helt feil!
-Når skal Romerriket gjennoppstå? Kommer Faraoenes storhetstid tilbake? Eller kanskje Mayaindianerene vil komme som en kule snart?

-Nei.. Det vil de ikke.. Rett og slett fordi økonomier og samfunn faktisk går til grunne når man tyner dem for langt. Julius Cesars rike kommer aldri tilbake, det gjør ikke Mario Draghis Euro-imperium eller Federal Reserves American Dream heller. Det gikk så langt som det gikk, når Sentralbankene ikke har flere stimuleringstiltak, er det stopp. Vår rente er så nære null de noen gang vil komme, og likevel klarer vi ikke låneforpliktelsene våre? I morgen får vi vite hva Draghi vil forsøke, men det er nok ikke mange som tror på noen mirakler lengre. Haya er i mindretall der..

Jeg kan ta noen få setninger for å forklare hvorfor jeg vil at Hayen skal forstå CDS'er.. Det er nødvendig å betrakte økonomien i et historisk perspektiv, for når man innbiller seg at (klipp og lim) "økonomien alltid har gått i bølger, men at totalen alltid går oppover", så gjør man nok det fordi man ikke kjenner historien bak "bølgene"..
-Hver eneste gang, uten unntak, som en økonomi har fått en nedtur har "politikerene" (Leses "Sentralbankene, det er de som bestemmer) gjort "pengepolitiske grep". Dette er grep som rentesenking, Glass-Steagel-act, Aksjesparing med skattefradrag, Boligsparing for Unge, heving av gjeldstaket, kvantitative lettelser, eksportfinans, romfart, flyplassutbygginger og gedigne, meningsløse samferdselsprosjekter.
Det sentralbankene glemte å si, er at den eneste måten å finansiere slikt på, er å skvise skattebetalerene.. All verdiskapning skjer altså "på gølvet" til syvende og sist, fotfolket er eneste melkeku, og nå er melkekua nedlesset i gjeld og nær ved å dø..

Haya vil piske den litt til..

Vis Medlemmets Profil

33 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 9:06

For noe vås - all verdiskapning på "gølvet" ??? Tror du det var noen på "gølvet" som fant olja i Nordsjøen- eller noen andre steder - eller fant opp hjulet, kruttet eller bensinmotoren?

Apple er verdens mest verdifulle selskap - det er ikke "gølvets" fortjeneste - men innovasjon og endel lure folk som står for mesteparten - de på gølvet kan byttes ut - produktet kan fysisk lager andre steder - men ideene og kunnskapet er en egen kultur - basert i US og det er der fortjenesten havner.

Dagens økonomi-krise handler om edruelig bruk av budsjetter og å tilpasse seg etter virkligheten - det vil bli noe turbulens - men vestens system er så robust at man kommer gjennom det - grunnen er bl.a at hele verden er endel av det samme systemet og ingen har interresse av at det skal gå til grunne - ulikt Romerriket og andre som du nevner.

Vis Medlemmets Profil

34 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 9:47

Slik snakker en som ikke forstår pengenes oppstandelse.. Når basicen er fraværende, er det vrient å diskutere, men jeg gir ikke opp.

"Gølvet" trenger ikke være produksjonslinja til Apple, men det må være et individ som produserer noe som et annet individ vil ha, dette er det elementære. Liten vits å produsere noe ingen vil ha, ikke sant?

SÅ: Apple er "verdens mest verdifulle selskap" (nei, det er det ARAMCO, men den lille glippen kan vi overse..).. HVORFOR er Apple så verdifullt??

FORDI: Noen har regnet seg ut til at Apple vil gi aksjeeierene masse penger OVER TID.
-Ikke bare idag, men også laaaangt inn i fremtiden? DERFOR "prises" selskapet så høyt..

DA: Når Haya helt opplagt her trua på NY teknologi, HVORFOR glemmer han da at ALLE slike "vidunderbarn" som Apple har kollapset hver gang noe nytt har dukket opp?
-En forsker sa en gang at "man kan ikke ansette folk til å finne på det neste store". "Det neste store" dukker opp på gutterommet til en kreativ sjel ett sted i verden, IKKE på Apple sin R&D-avdeling?
-Men OK, dette blir uansett synsing, kanskje Apple kan klekke ut noen glupe ideer til, kanskje noen andre kommer og feier dem av tronen?

MEN: Det er BØRSENE (spekulantene, og de som hjelper firmaer til å etablere seg på børs) som gir disse firmaene slike høye verdier. Elementært igjen. Men igjen kjenner ikke Haya hele bildet: INVESTERINGSTAKTEN på verdens børser er i fritt fall. Alogarytmeroboter og en særdeles mislykket Facebook-lansering (blandt annet) har skremt vanlige folk vekk fra å investere. I Oslo vil det være NULL aktivitet i 2014, om takten fortsetter å falle som nå. Mest sannsynlig vil den falle fortere, om ikke nye "stimuleringtiltak" iverksettes.

SKAL VI SE: Om vi klarer å tegne hele bildet nå: Markedet trenger investorer. Investorer finnes ikke lengre. Sentralbanken vil gjenskape investorene ved å trykke mer penger. Sentralbankene trykker ikke mer penger uten at verdens statsledere stiller sine nasjoners skatteinntekter som lånesikkerhet for de nye pengene som skal lages.

OG VIPS: Det er skattebetalerene som er de eneste som kan få økonomien opp igjen!

"Ansvarlige og balanserte budsjetter" er et vitnesbyrd om at du leser for mye aviser, men dykker for lite i materien:

Når en nasjon, f.eks Hellas har kjørt på med MASSEVIS av lånte penger, har økonomien i Hellas, i Kina, i USA, i Tyskland tjent godt på dette! FORBRUKET har lagt grunnalg for optimisme, optimisme har gitt grunnlag for investeringer.
Om man så forsøker å spare inn, forsvinner optimismen, da forsvinner investeringsviljen, og da forsvinner forbruket.
-Resultatet er uunngåelig en ressesjon. Udiskutablet fakta, og ALLE lider, OGSÅ Kina og Tyskland som levde godt når grekerene lånte til sitt forbruk!

Francois Hollande (sosialisten i Frankrike, Haya?) har helt rett når han sier at man ikke kan spare seg ut av en ressesjon. Eneste måten er Bernanke-doktrinen, og det skal Bernanke, Draghi og Hollande sørge for at Angela Merkel snart forstår?

Nye kvantitative lettelser kommer. Og de kommer før jul. Det er ingen vei utenom..

-Eller VENT! Det ER et annet alternativ: Man kan droppe pengetrykkingen, og begynne å kreve inn gjeld! Da vil verdens bankmafia ha hele verdens skattebetalere som slaver til evig tid, for gjelden er der, men pengene til å betale gjelden med finnes ikke..

-Svartmaling? Ikke det, men sannheten er ubehagelig, desverre..

La oss håpe Haya sine teknologiske underverker kommer snart, så vi slipper å tenke på konsekvensen av mislighold alle disse lånene som forfaller før jul.. Nå haster det, Haya...

Vis Medlemmets Profil

35 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 10:34

99Trollerud skrev:OK, litt mer off topic kan vi unne oss, med Arnes velsignelse! Very Happy

Hayas første feil er at han mener jeg prediker dommedag og verdens undergang. Det gjør jeg ikke. Jeg prediker et nødvendig systemskifte, og jeg gleder meg til systemskiftet kommer, fordi jeg ser feilene med dagens system.

Altså, ingen undergang for dem som er forberedt, men en undergang for dem som vil videre i samme spor? Litt som å hoppe av et løpskt tog i tide..

..
Arne Question
Det her blir jo litt likt sånn derre tåkeprat man hører fra div relegiøse dommedagsprofeter "De søm hører og tror på meg vil overleve og komme til himmelen, for dere andre vil verden gå under" Samtidig? Question
Du sier "ikke dommedag og verdens undergang, men et nødvendig systemskifte"
Litt konkret, hvilket system vil du ha, og hva skjer om du ikke får det, og når skjer det?
Det var mange spørsmål, eller mange og mange fru blom, det var bare 3-4 stk, men det burde ikke du ha noen problemer med å svare enkelt på til en nysgjerrig og vitebegjærlig fyr.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 11:11

Svaret ER enkelt.

Når pengene dine blir verdiøse, når strømmen ikke lenger kommer frem til sikringsskapet, når du er sulten og når du er kald, da tar DU ansvar for deg og din familie?
-I den ytterste nød venter du ikke på Jens Stoltenberg eller Mette Marit Tjessem Høiby?

Når økonomien kollapser vil sterke mennesker ta kontroll lokalt. Forhåpentlig vis noen sterke mennesker som er på vennelista di, for de sterkeste vil berike seg på bekostning av de svake, også i fremtiden.

Men så skal vi forsøke å si noen ord om systemforandringen som må komme. For å forstå forandringen som vil tvinge seg frem, må vi forstå dagens system. Desverre er det ikke mange som gjør det.. Jeg tenker med gru på Knut akkurat nå, for var det grunnlag for å klage på trådens avsporing, blir det ikke mindre avsporinger i fortsettelsen, men når dere spør, klarer jeg ikke la være:

Vet dere hva Skatt er? Hva MVA, eller avgifter er? study

-Barndomslæra er at dette er penger til fellesskapet, som betaler for sosiale goder i samfunnet?
Dette er nesten sant, men ikke helt pressist.. Det er en forskjell, og vi må forstå forskjellen:
Skatter og avgifter er avdrag på lån.

Alle nasjoner låner penger av sine sentralbanker til å drifte nasjonen, og bruker skatteinntektene til å betale avdragene. Ingen problem så lenge budsjettets rammer holdes, og inntektene kommer?
-Kanskje ikke..

Men hvordan får vi så økonomisk vekst? Om vi er sparsommelige og ikke låner mer, får vi jo ingen vekst heller? Nei, vi trenger visjonære politikere som står på barrikadene og skriker etter nye flyplasser, varm mat i skolen og vann i svømmebassengene. Og for å innfri disse løftene ber vi Sentralbanken om større og større lån.. (Man kan lure på om kanskje Sentralbankene har en rolle med i spillet, det ER i dems ønsker at gjelda skal vokse, og de lager pengene ut av tynne lufta, så de har alt å vinne og ingen ting å tape på å sette oss i gjeld..)

Korrupte ratingbyråer bruker kalkulatoren flittig til å estimere nordmenns betalingsdyktighet, og får man tommelen opp fra Standard and Poors, så kommer det mer penger vår vei, og økonomien vokser?
-Haken her er, som den observante leser vil ha oppdaget allerede; At det er GJELDEN som må vokse for at økonomien skal vokse.. Alle penger i verden ER gjeld, DU kan ikke ha penger i hånden om ikke en annen person skylder tilsvarende (eller større) beløp..

DETTE systemet liker jeg DÅRLIG! Evil or Very Mad

At noen skal berike seg på andres elendighet. Og min PÅSTAND er at vi IKKE ville valgt dette systemet OM vi hadde kjent til det?
-Jeg nekter å tro at flertallet av klodens befolkning aksepterer at privat eide sentralbanker skal kunne sette oss alle i gjeld, med alt å vinne og ingen risiko over hodet?!

Forunderlig nok, elsker sosialisten Haya dette, jeg tror man må ha personlighetsforstyrrelser om man omfavner sentralbanksystemet etter man har forstått hvordan det fungerer, men jeg vil ikke antyde at mannen er gal, så det må være en annen årsak til Hayas fasinasjon for sentralbaksystemet..

For å oppsummere: Jeg ser frem til et system der vi tar vare på hverandre, uten økonomiske incentiver og uten skulte bakmenn som proffiterer på dette.

-men med misunnelse og grådighet som noen av menneskets største drivkrefter tror jeg neppe vi får se en slik verden med det første..

Fikk du noe svar, jhn? confused

Vis Medlemmets Profil

37 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 12:00

Tror du skal være forsiktig i å antyde at folk er gale her Hollis ....lett å knuse glass vet du...
Det siste er vel noe av den største svadaen du noengang har produsert - og sier faen meg ikke lite.

Alså: Først var Sentralbanken - som vi lånte penger av og så etterhvert oppsto samfunnet as we know it.....

I Noreg er det Norges Bank som er Sentralbank - som er privateid i flg Hollis - jasså hvem eier den?

Verdiskaping: En mann er flink til å jakte - han skaffer mer kjøtt enn han klarer å spise selv - resten bytter han bort i noe annet han trenger -som en annen er flinkere til -
begge får fordeler og ingen får gjeld.

Litt lengre i utviklingen:
En mann har en lur ide - f.eks å lage kunstgjødsel - men til det trengs det kapital - mye - det får han låne av noen rike svensker - og det blir starten på Norsk Hydro.
Lånet tilbakebetales med renter av overskuddet på produksjonen - slik at svenskene har gjort en god investering - og grunderen blir rik.
Yara -produserer noe som er en god investering for bønda - de kjøper for 10kr og øker avlingen med 15kr.

Apple kan nok gå på en smell - som Nokia - hvis de ikke ligger i forkant - samme kan Yara hvis noen finner opp en langt enklere måte å lage kunstgjødsel på - eller Statoil-
hvis oljeprisen går i dass - men det er endel av det hele - noen kan gå konk - men det er ikke end og the world.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 12:36

Haya99 skrev:Tror du skal være forsiktig i å antyde at folk er gale her Hollis ....lett å knuse glass vet du...

En sjanse jeg er villig til å ta..

Haya99 skrev:
Det siste er vel noe av den største svadaen du noengang har produsert - og sier faen meg ikke lite.

Prøver stadig å strekke meg litt lengre, vettu..

Haya99 skrev:
Alså: Først var Sentralbanken - som vi lånte penger av og så etterhvert oppsto samfunnet as we know it.....

Stemmer, NÅ er du inne på rett spor, IKKE slipp den tråden!

Her skal jeg være ydmyk nok til å innrømme at sentralbankene har gjort det veldig morro å leve i den oppturen vi har vært igjennom, all ære for det! De forstod at mennesket må fristes med jordig gods for å prestere, så vi skylder dem en takk for akkurat den biten..

Haya99 skrev:
I Noreg er det Norges Bank som er Sentralbank - som er privateid i flg Hollis - jasså hvem eier den?

Alle verdens sentralbanker eies av noen få, men ufattelig rike familier. Bank of England er et godt utgangspunkt om du vil nøste i dette, Den Russiske Revoulusjonen er ikke ubetydelig den heller.
-Hvor kommer kongefamilien vår fra?

Haya99 skrev:
Verdiskaping: En mann er flink til å jakte - han skaffer mer kjøtt enn han klarer å spise selv - resten bytter han bort i noe annet han trenger -som en annen er flinkere til -
begge får fordeler og ingen får gjeld.

Men ingen verdistigning. Jeg kan komme tilbake til dette.

Haya99 skrev:
Litt lengre i utviklingen:
En mann har en lur ide - f.eks å lage kunstgjødsel - men til det trengs det kapital - mye - det får han låne av noen rike svensker - og det blir starten på Norsk Hydro.
Lånet tilbakebetales med renter av overskuddet på produksjonen - slik at svenskene har gjort en god investering - og grunderen blir rik.
Yara -produserer noe som er en god investering for bønda - de kjøper for 10kr og øker avlingen med 15kr.

Men fremdeles ingen verdiskapning, da han lånte av "noen rike svensker"? Summen av penger er fremdeles konstant, de er bare allokert midlertidig?

Det du ikke ser, er at verdiskapningen ikke kommer før også kundemassen får låne penger, for pengene som skal drive verdiene oppover må også lages, og de lages ikke før noen lager en "Statsobligasjon". Håper du en dag forstår dette.

Haya99 skrev:
Apple kan nok gå på en smell - som Nokia - hvis de ikke ligger i forkant - samme kan Yara hvis noen finner opp en langt enklere måte å lage kunstgjødsel på - eller Statoil-
hvis oljeprisen går i dass - men det er endel av det hele - noen kan gå konk - men det er ikke end og the world.

Enig at firmaer kan og MÅ gå konk. Endelig er vi enig i NOE!? Hadde satt STOR pris på ditt syn på å bruke skattebetalerenes penger til å redde banker som er på konkursens rand?

Vis Medlemmets Profil

39 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:06

Det fineste er statsobligasjoner. Det er noe AP og deres meningsfeller i mange land er ekstremt glad i.
Tenk å sitte på avkastningspapirer med fantastisk rente og pant i statlig eiendom fordi du lånte (igjen lån) noen av grunkene dine til en nasjon?

Se på krisen i Hellas. Nå skal EU og eurobanken "støttekjøpe" (herlig uttrykk) statsobligasjoner av Hellas for å hjelpe dem. MEN; de krever hlyere enn normalt rente, utfra hva jeg har funnet kommentarer om dette.

Wheeeeee! Genialt! :-D

Håper Norge også kjøper litt, så får vi nasjonal ferieøy eller et fint fjell om en stund når Hellas verken kan betale renten ELLER innfri obligasjonen.
For det er DET som kommer til å skje, og hele poenget med statsobligasjoner ER at man har pant i nasjonens primærverdier, fortrinnsvis land.
Slik ble Rotschildfamilien Englands mektigste, og slik vil man nok ofre de fattigste økonomiene i Europa. Hellas vil bli tvunget til nye, dyre lån (som IMF nok gladelig gir dem) for å beholde landet sitt om obligasjonsfesten får sette skikkelig i gang.

Dette er atter et eksempel på det Hallis prøver å få frem; det sitter IKKE en snill storebror og passer på at vi har trygge, sunne og givende liv.
Velstanden vår er dessverre IKKE et symptom på fremskritt og positiv utvikling.
Det hele er kun et spill. Folket FÅR brød og sirkus, og vi serveres stadig nye ytre og indre fiender.
Alt iscenesatt av et paranoid oligarkisk system livredd for å miste kontrollen.
Romerriket trekkes ofte fram som kroneksempelet på et rike som fôret sine innbyggere med løgner og propaganda, pg skjulte det med nettopp bokstavelig talt brød og sirkus.
Hitler med sitt propagandaapparat nevnes også.
...de er alle for speidergutter å regne i forhold til de som holder på nå.

Husk også at penger kun finnes for å kontrollere massene.
Vi er opplært til å akseptere disse monopollappene som noe ekte og verdifullt. Ved et slikt system, vil man alltid få de samme massene til å akseptere fluksueringer og varierende konjunkturer i økonomien. Heisann, for svada.
Pengene er ikke verdt en dritt i det øyeblikket makteliten ikke vil de skal gjøre det lenger. Og glem argumentet om at de også vil ha penger. Er du avhengig av PENGENE har du ikke reell makt. Skikkelig makt er hevet langt over banale pengesystem.

Våkne opp! Noen er i ferd med å tørrpule deg i rassen!

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

40 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:11

Verdiskaping: Å kjøpe kunstgjødsel til 10kr som skaper overskudd på investeringen på 5kr blir jo verdistigning - og før det var det 5kr overskudd på prod av kunstgjødselet. Er ikke værre.

Og jeg spurte om Norges bank - ikke alle verdens andre banker ? NUH -hvem eier Norges Bank?

Staten måtte jo inn og redde dagen DNB på 80-tallet - de brukte skattebetaleres penger - og nullet ut aksjonærene og sitter nå med aksjemajoriteten og håver inn penger til felleskapet-
synes det var et bra grep- totalt sett ble det en god investering for Staten (oss).

Men jeg er imot at skattebetaleres penger skal gis kriserammede banker uten betingelser - slik det vel har skjedd i US - bytt dem i aksjer - etter den krisekursen som gjelder når de nesten er konk - dvs neste 0
så får "folket" kontrollen over kapitalen ikke motsatt.

Våre egen 80-talls krise ligner jo litt på den Sør-EU ser nå - men vi kom oss jo styrket ut av den - og har lært en lekse.

Vis Medlemmets Profil

41 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:18

Btw...Haya - du hevder at Apple er stor og verdifull uten noen relasjon til "gølvet".
Har du spist syre?

Apple har blitt fremhevet av økonomer som et glansbilde i fortjeneste, bl.a fordi de var tidlig ute med å finne gunstige produksjonsløsninger i østen.
Altså; noe av grunnen til at de har fått økonomi til å hype opp ting som de har, er nettopp fordi folket på "gølvet" er så utrolig billige å dra inn i tilnærmet slavetilværelse og svært usunne produksjonslokaliteter fordi vesten ikke tillater at de samme folkene skal ha de godene VI har.

Videre sier du at vi nasjonene i vesten vil klare oss pga. velregulerte og langsiktige systemer. Mulig, men ikke uten at noen andre tar regningen.
Hvor er din sosialistiske vinkling i dette? Er det solidarisk, i nasjonalsosialismens...unnskyld, sosialdemokratiets (lett å ta feil, de ligner sånn) ånd å drite TOTALT i fremtiden til over tre fjerdedeler av klodens befolkning bare fordi "det er slik det er"?

DET er ondskap, det.

Var det ikke Øverland som sa noe om å ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv? Miks det med litt Kardemommelov og sett til heving i noen uker, så bør urimeligheten i dagens system komme klart frem...

42 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:20

Haya99 skrev:Og jeg spurte om Norges bank - ikke alle verdens andre banker ? NUH -hvem eier Norges Bank?

I realiteten? -Kongefamilien.

43 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:24

KnutR

Admin
Først og fremst: Trollistullehue: Det var ikke MEG som surva over avsporing, jeg har kost meg godt med slenging her.

For det andre: på tross av at jeg er utdannet økonom, så må jeg si meg delvis enig med Trollerud. Verdiskapning slik systemet er per i dag, er jo flytting av ressurser fra en ende til en annen. Økningen som alle higer etter, kommer stort sett på bekostning av noe(n).

Sånn sett var et samfunn som baserte seg på primærnæringer (i motsetning til tertiærnæringer som vi ser i dag) mye bedre når det gjaldt å få til vekst. Stapper du en potet i jorda, og henter opp 10, så er det sjelden på bekostning av noe annet..

En bekjent har en fin betraktning på problemet: "Om førti år sitter vi i en diger ring og klipper håret på hverandre. DET er verdiskapning det."

Sist endret av KnutR den Ons 5 Sep 2012 - 13:25, endret 1 gang

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

44 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:25

99Trollerud skrev:Svaret ER enkelt. ....
... ...
For å oppsummere: Jeg ser frem til et system der vi tar vare på hverandre, uten økonomiske incentiver og uten skulte bakmenn som proffiterer på dette.

Ja, dette var enkelt, nesten litt for enkelt til å kunne kalles et svar.
Du vil egentlig bare sitte i et skogholt med en blomsterkarns rundt hodet og drøvtygge, hvor de eneste næringsdrivende er "farmasøytiske" enkeltmannsforetak som rusler fra leir til leir?
Det har vel vært prøvd før, og det sitter kanskje fremdeles et lite gjeng i Goa å reflekterer dypt og inderlig over dette.
Dette er vel den kjappeste veien til fullstendig kollaps, men sikkert ganske trivelig Very Happy

Vis Medlemmets Profil

45 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:39

Haeggis Knekkline skrev:
Haya99 skrev:Og jeg spurte om Norges bank - ikke alle verdens andre banker ? NUH -hvem eier Norges Bank?

I realiteten? -Kongefamilien.

Du mente kanskje formellt sett - men i så fall er det Kongen som institusjon ikke privatmann som del av en familie. I REALITETEN er det utvilsomt Staten -dvs oss folket.

Vis Medlemmets Profil

46 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:39

Haya99 skrev:Verdiskaping: Å kjøpe kunstgjødsel til 10kr som skaper overskudd på investeringen på 5kr blir jo verdistigning - og før det var det 5kr overskudd på prod av kunstgjødselet. Er ikke værre.

Igjen: HVOR KOMMER DE NYE 5 Kr FRA???????????????????????????????????????

Forstår du det ikke ennå????????????????????????????????????

Uten tilførsel av penger, er en økonomi KONSTANT. Du kan bygge deg akkurat så fint og flott hus du vil, men hvis ingen har PENGER å kjøpe det av deg for når du er fredig, har det ikke blitt skapt noe (økonomiske) verdier!

Haya99 skrev:
Og jeg spurte om Norges bank - ikke alle verdens andre banker ? NUH -hvem eier Norges Bank?

I følge Sentralbankloven, er kongen sjefen. At Kongen er i slekt med den Russiske Tsarfamilien, og Bank of Englands eier er ubetydelige tilfeldigheter. Samme tilfeldighet ligger til grunn når Bank of England overtok alt gullet Norges Bank hadde før Gjedrem ga det vekk..

Jeg forstår at du mener at "Staten" eier Norges Bank, JEG mener at Norges Bank eier Staten. Grunnleggende uenige der, altså..

Haya99 skrev:
Staten måtte jo inn og redde dagen DNB på 80-tallet - de brukte skattebetaleres penger - og nullet ut aksjonærene og sitter nå med aksjemajoriteten og håver inn penger til felleskapet-
synes det var et bra grep- totalt sett ble det en god investering for Staten (oss).

Igjen kommer denne påstanden at det "håves inn til fellesskapet"?

"Fellesskapet" har EN konto, og det er Statens Pensjonfond, aka Oljefondet. Det er den ENESTE sparekontoen AS Norge har. Og HVEM styrer sparekontoen vår??

Surprise, surprise; Norges Bank!

Ringen sluttet nok en gang.. Alltid de samme menneskene som kontrollerer havresekken..

Haya99 skrev:
Men jeg er imot at skattebetaleres penger skal gis kriserammede banker uten betingelser - slik det vel har skjedd i US - bytt dem i aksjer - etter den krisekursen som gjelder når de nesten er konk - dvs neste 0
så får "folket" kontrollen over kapitalen ikke motsatt.

Haya!! Du skjønner jo ikke dette!!

Bankene FÅR IKKE PENGER!!!!!!! De "selger oss" de aksjene og de obligasjonene som de ikke lenger får avkastning på!!!

-Så din drøm om å få aksjer for pengene kan du anse som innfridd. Håper du er happy..

Haya99 skrev:
Våre egen 80-talls krise ligner jo litt på den Sør-EU ser nå - men vi kom oss jo styrket ut av den - og har lært en lekse.

NEI!!! Dere lærte tydligvis INGEN TING! På '80-tallet var det INVESTERINGSTØRKEN på BØRSEN som førte til "krisen". Peter Warren forklarer på sin nettside, om du vil lese mer. For å få mer penger i omløp ble det innført "Aksjesparing med Skattefradrag", ikke uten motstand fra noen på venstresiden i Moderpartiet ditt.

Det man gjør hver gang det er "tørke" i markedet, er at man lager mer penger og fortsetter optimistisk videre. Forskjellen fra da til nå er:
1) Størrelsen på gjelden
2) Kredittforsikringer
3) Styringsrenter er null over hele kloden
4) "All produksjon" foregår nå i Kina, og de vil ikke selge mer på kreditt til oss.

Jeg beundrer din evige optimisme, men undres over din manglende vilje til å forstå..

Vis Medlemmets Profil

47 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:43

jhn skrev:
99Trollerud skrev:Svaret ER enkelt. ....
... ...

Ja, dette var enkelt, nesten litt for enkelt til å kunne kalles et svar.
Du vil egentlig bare sitte i et skogholt med en blomsterkarns rundt hodet og drøvtygge, hvor de eneste næringsdrivende er "farmasøytiske" enkeltmannsforetak som rusler fra leir til leir?
Det har vel vært prøvd før, og det sitter kanskje fremdeles et lite gjeng i Goa å reflekterer dypt og inderlig over dette.
Dette er vel den kjappeste veien til fullstendig kollaps, men sikkert ganske trivelig Very Happy

Husk at din forståelse av at vi kan velge ENTEN å røyke ganja med blomsterkrans og kombaya ELLER det vestlige verdisystemet er en forståelse som er KONSTRUERT. Den er plassert der av de som ønsker for enhver pris å opprettholde det vi har i dag.

Folk som nekter troskap til en overmakt og et system, men heller vil nyte hverandres selskap og prøve å nyte livet foran seg uten bråk er sjeldent lystne på konflikter. De er ikke konkurranse- og hatorienterte nok. Ikke er de skikkelig redd for noe heller. Alt dette sammen, gjør dem vanskelige å kontrollere og fryktelig vanskelige å dressere til gode forbrukere. PROBLEMET for makteliten, er at de samme folkene som regel er harmløse, så det er vanskelig å demonisere dem nok til å få opponionen til å stille seg bak en avliving, så man bruker tilgjengelige midler (f.eks pressen) til å skape et bilde (les: sannhet) av at alle som lever i fred og fordragelighet er enkle, uproduktive og håpløse mennesker, uten særlig fremtid. Omtrent samme demagogikk kolonimaktene brukte om de innfødte rundt om kring, bare at dengang fikk man plebeierne med på at avliving var helt greit.
En løgn selvfølgelig, men det er slik man bygger et felles bilde.

48 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:45

@ jhn:

Undertegnede er avholdsmann og finner lykken i å filosofere uten kunstig stimuli.

-Bare for å ha sagt det.. cheers

Vis Medlemmets Profil

49 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:47

KnutR skrev:Først og fremst: Trollistullehue: Det var ikke MEG som surva over avsporing, jeg har kost meg godt med slenging her.

For det andre: på tross av at jeg er utdannet økonom, så må jeg si meg delvis enig med Trollerud. Verdiskapning slik systemet er per i dag, er jo flytting av ressurser fra en ende til en annen. Økningen som alle higer etter, kommer stort sett på bekostning av noe(n).

Sånn sett var et samfunn som baserte seg på primærnæringer (i motsetning til tertiærnæringer som vi ser i dag) mye bedre når det gjaldt å få til vekst. Stapper du en potet i jorda, og henter opp 10, så er det sjelden på bekostning av noe annet..

En bekjent har en fin betraktning på problemet: "Om førti år sitter vi i en diger ring og klipper håret på hverandre. DET er verdiskapning det."

Hvis du er uttdannet økonom bør du klappe igjen - da er du jo medskyldig i trøbbelet. (ser bort fra sosialøkonomer - de er skikkelig lure noen av dem) ....

De pottitene du snakker om er fotsatt en stor del av den økonomiske virkeligheten - sammen med olje -mineraler-fisk osv - realverdier blir fortsatt produsert.

Mobiltelefoner f.eks - de fører til en enorm økning i infoflyt og gjør kunnskap mer tilgjengelig -samfunn mer effektive - etc etc - for ikke å snakke om nettet.

Brainpower blir det neste store (vi er der allerede - ref Apple) - men det må være noe som fører verden videre - ikke bare tull. Men det er det vel markedet som avgjør.

Vis Medlemmets Profil

50 Re: EU kontroll av MC, here we go again! on Ons 5 Sep 2012 - 13:56

Nei nå skal jeg ut å kjøre Hiabusa....

Hollis - hvis du ikke kødder -så er du et skikkelig "nutcase" ....

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 5]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next