Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hvordan slite inn nye dekk uten å kjøre?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hvordan slite inn nye dekk uten å kjøre? on Søn 22 Apr 2012 - 14:37

Ja, det er flaut å spørre om noe slikt. Hadde det ikke vært for den spesielle situasjonen så hadde jeg jo selvsagt bare tatt det litt med ro de første 5-10 mila eller sånn, men her er altså greia:

Vi holder på å bygge en prototype av en elektrisk motorsykkel (som dere sikkert har fått med dere, de som ikke vet hva jeg snakker om kan sjekke www .roskva-electric. com). I den forbindelse ble vi sponsa med ett sett Bridgestone BT16. Disse er helt nye, og bør da kjøres inn for å få av lagringshinna. Problemet er bare det at vi kan ikke beregne å ta oss tid til å slite inn dekka før vi kan teste sykkelen skikkelig. Som testsjåfør hadde jeg satt stor pris på om jeg kunne være sånn noenlunde sikker på at dekka sitter som limt fra første meter (må jo ha litt varme i dem også selvsagt). Er det noen triks som funker for dette? Har hørt om folk som har vaske dekka med whitesprit, bensin eller gått over dem med sandpapir. Må si sandpapir høres ut som den beste idéen av dem, men kanskje noen her har et bedre forslag?

Vis Medlemmets Profil
Har man hastverk med å komme seg ut og kjøre hardt funker sandpapir...
Wink

Har dere en motorstarter tilgjengelig så dere kan få jevn gang på forhjulet også, snurrer dere bare rundt og jobber med et langt stykke sandpapir dere holder stramt over mesteparten av slitebanen og jobber fra side til side. Har selv brukt 80-100 papir, og det funker som fjell, det.

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Bremserens:)

Spray på, tørk av, gjenta et par ganger --> kjør.

Ble anbefalt det av ei lokal dekksjappe for et par år siden. Har gjort det på mine egne sykler i ettertid.

Vis Medlemmets Profil
bruk pussepapir du. Ikke kjemikalier..

Vis Medlemmets Profil
KTMRider skrev:bruk pussepapir du. Ikke kjemikalier..
Var litt skeptisk til bremserensen jeg og, men slicksa på banesykkelen sitter godt og dekka på gatesykkelen holder forventet antall km...

Hadde et uhell på gamlesykkelen like etter at jeg kjøpte den. Bunnpluggen hadde gjengeras og datt ut, griset til hele bakdekket (som på den tiden var nytt). Jeg regnet med at det bare var å hive dekket, men det var da jeg fikk tipset fra dekkforhandleren... 2 uker seinere (med nye gjenger og renset dekk) så kjørte jeg på ACR:) så det funker...

Jeg gjør det på alle mine dekk...

Vis Medlemmets Profil
Robert-K skrev:
KTMRider skrev:bruk pussepapir du. Ikke kjemikalier..
Var litt skeptisk til bremserensen jeg og, men slicksa på banesykkelen sitter godt og dekka på gatesykkelen holder forventet antall km...

Hadde et uhell på gamlesykkelen like etter at jeg kjøpte den. Bunnpluggen hadde gjengeras og datt ut, griset til hele bakdekket (som på den tiden var nytt). Jeg regnet med at det bare var å hive dekket, men det var da jeg fikk tipset fra dekkforhandleren... 2 uker seinere (med nye gjenger og renset dekk) så kjørte jeg på ACR:) så det funker...

Jeg gjør det på alle mine dekk...

Greit det funker, Men jeg vil absolutt heller anbefale pussepapir enn kjemikalie uansett. Eller gjøre som oss Rider`s. Smell på nye dekk og kjør på! Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Er vel ikke ukjent i banemiljø å bruke bremesrens/silconfjerner/aceton på dekk for å fjerne silikonbelegg.
På typisk besswisser nivå uten peiling er det også litt vanskelig å se hvordan veske som fordamper på noen sekunder skal gi varige og dype skader på gummien.
Så da må den (bastante) konklusjonen bli, kjør på med kjemikalier. Det enkleste er det beste

Vis Medlemmets Profil
Takker for tips! Synes fortsatt sandpapir høres mindre skummelt ut enn kjemikalier.

Vis Medlemmets Profil
Eneste jeg gjør med nye dekk er å kjøre på dem - det funker.... tar det vel litt pent første runden...

Vis Medlemmets Profil
Les første post Wink

Vis Medlemmets Profil
inunf skrev:Ja, det er flaut å spørre om noe slikt. Hadde det ikke vært for den spesielle situasjonen så hadde jeg jo selvsagt bare tatt det litt med ro de første 5-10 mila eller sånn, men her er altså greia:

Vi holder på å bygge en prototype av en elektrisk motorsykkel (som dere sikkert har fått med dere, de som ikke vet hva jeg snakker om kan sjekke www .roskva-electric. com). I den forbindelse ble vi sponsa med ett sett Bridgestone BT16. Disse er helt nye, og bør da kjøres inn for å få av lagringshinna. Problemet er bare det at vi kan ikke beregne å ta oss tid til å slite inn dekka før vi kan teste sykkelen skikkelig. Som testsjåfør hadde jeg satt stor pris på om jeg kunne være sånn noenlunde sikker på at dekka sitter som limt fra første meter (må jo ha litt varme i dem også selvsagt). Er det noen triks som funker for dette? Har hørt om folk som har vaske dekka med whitesprit, bensin eller gått over dem med sandpapir. Må si sandpapir høres ut som den beste idéen av dem, men kanskje noen her har et bedre forslag?
Ring meg så har jeg dekk og dekkvarmere du kan låne! Basketball
Så frem jeg ikke skal bruke varmerne selv.. scratch

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]